Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-12-05 23:11:02

hawaii_hattarna
juniorlid/juniormedlem
Uit: Lwweuwarden
Geregistreerd: 2006-08-07
Bijdragen: 3

Flytta till Holland!

Hejsan!

Jag har har nu bestämt mig för att flytta till Holland och bo ihop med min pojkvän som kommer därfifrån. Är det någon som vet vad det är för pappaer som  behövs fixas och så, vad man behöver göra för att få stanna där mer än 3 mån. Och behöver man ha ett jobb för att få stanna?

// Jacqueline

Offline

 

#2 2006-12-05 23:25:45

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Flytta till Holland!

Du kan kolla INDs hemsida. Det kommer att kosta pengar och tid, men i princip får du lov att stanna här som EU-medborgare. Du måste visa på något sätt att du är försäkrad mot sjukvårdskostnader och att du kan försörja dig, antingen egna pengar (tillräckligt för ett år) eller din sambo. När du har ordnat det där får du söka jobb.

Offline

 

#3 2006-12-07 12:10:15

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: Flytta till Holland!

sjukförsäkring är inget problem; EHIC-kort kan du skicka efter via försäkringskassan; kortet går enkelt att beställa på nätet.

du kan ju också plugga i Holland och söka svenskt CSN - om du inte har pengar eller jobb... det räcker som "försörjningsintyg" smile

Offline

 

#4 2006-12-07 12:13:17

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: Flytta till Holland!

Lycka till förresten! Måste erkänna att jag blir lite avundsjuk... vill också flytta ihop med min nederländska pojkvän...

Offline

 

#5 2006-12-26 23:43:09

hanna
Gast

Re: Flytta till Holland!

Här är en till som vill flytta till Holland. Har ju en så go kille därifrån...ler
har dock barn. En dotter på 5år
Är det någon som vet ifall det svenska alt engelska finns skolor där sexårsverksamhet?
funderar mycket på att ev flytta ner dit.

 

#6 2006-12-27 10:14:29

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

hanna schreef:

Är det någon som vet ifall det svenska alt engelska finns skolor där sexårsverksamhet?

Ursäkta mig, men jag förstår inte den här meningen. Kan du formulera om din fraga?

Offline

 

#7 2006-12-27 18:09:44

Keo
lid/medlem
Uit: Stenungsund-Zweden
Geregistreerd: 2005-11-14
Bijdragen: 78

Re: Flytta till Holland!

Vad jag tror Hanna menar är om det finns svenskspråkiga alt. engelskspråkiga skolor i Holland som även bedriver sexårsverksamhet.
I Sverge börjar våra barn i skolan när dom är 6år gamla. Det är en form av verksamhet för att "skola"in barnen till den riktiga skolan som dom börjar med när dom är 7 år gamla. Det kallas sexårsverksamhet.

Hanna, jag vet inte med säkerhet men det borde finns någon typ av internationell skola i Holland. Jag vet att det finns i deras grannland Belgien, närmare bestämt i Antwerpen.

Lycka till!

Offline

 

#8 2006-12-27 22:41:34

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

Internationella skolor finns det gott om i Nederländerna ( http://www.sio.nl/listofschools.html ), svenska skolor vet jag inte om de finns. Jag undrar däremot om det inte skulle vara bättre för barnet (och billigare för föräldrarna) att låta flickan gå till en vanlig skola. Ett barn börjar skolan vid 6-års ålder tror jag och skolorna är bra.

Offline

 

#9 2007-01-11 16:50:07

Thomas
Gast

Re: Flytta till Holland!

Jag ska också flytta till Holland,

Har fått ett holländskt kontrakt och ska arbeta med material styrning.
Flyttar dit runt mars -07 men har inte en susning hur jag fixar lägenhet och dyligt.

Har någon länkar eller tips är jag väldigt tacksam

mvh
Thomas

 

#10 2007-01-28 02:57:54

slewg
lid/medlem
Uit: Amsterdam
Geregistreerd: 2007-01-28
Bijdragen: 15

Re: Flytta till Holland!

Formodligen om foretaget du ska borja jobba for har manga utlandska anstallda, sa kan du fa hjalp genom dem. Det du maste gora ar inte att kontakta polisen for uppehallstillstand, endast att registrera dig pa adressen du bor i stadshuset eller hos kommunen. Dessutom maste du forsakra dig genom ett av de olika nederlandska forsakringsbolagen, sjukforsakring alltsa, att inte gora det ar olagligt och resulterar i saftiga boter om det upptacks...

Offline

 

#11 2007-01-29 00:38:22

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Flytta till Holland!

Hej Hanna.
Här i Nederländerna börjar barnen skolan när de fyller 4 år. De första 2-3 åren är det mest lek och lär. Inga skolbänkar och så.......

Själv är jag gift med en holländare och har en dotter på 5 år. Hon är född här och naturligtvis 2-språkig. När hon började skolan fick jag läste jag någonstans att man kan ha rätt till hemspråksundervisning. Vi tog upp det med rektorn fick vi informationen att skolan inte kunde ordna detta för att hon var den enda med svenska som modersmål. Hör väl också till saken att vi bor i en liten ort, Helden, i Limburg. Om man bor i Ranstad ( Rotterdam etc) kanske möjligheterna är andra.   Har du fler frågor eller undringar skriv gärna ett inlägg smile

Offline

 

#12 2007-01-29 23:26:02

Petra
lid/medlem
Uit: Nederland, Noord-Brabant
Geregistreerd: 2007-01-04
Bijdragen: 25

Re: Flytta till Holland!

Hallo, (ik kan dit mailtje niet in het Zweeds tikken)

Ik denk inderdaad dat het belangrijk is om vooraf te realiseren hoe lang je in Nederland wilt blijven wonen en wat de voor- en nadelen zijn van beiden schooltypes (Nederlandse school vs. internationaal). Wil je definitief in NL blijven wonen, dan zou ik de kinderen gewoon op een normale school doen. Ze zijn nog jong en pakken de taal waarschijnlijk goed op.

Als je van plan bent slechts enkele jaren hier te blijven wonen en dan bijv. weer terug te gaan naar Zweden (of naar andere landen), dan zou ik denk ik eerder kiezen voor een internationale school. Een internationale school heeft natuurlijk ook veel voordelen (bijvoorbeeld een toekomst in het buitenland)!
Het was trouwens wel een verhelderende site over de internationale scholen, Margo!


In mijn werk als logopediste als heb ik veel te maken met tweetalige kinderen. In de eerste 7 jaar maken de kinderen in hun spraak- en taalontwikkeling de grootste sprong door. In het geval van Hanna is haar dochter nog maar 5 jaar oud (als ik de gesprekken in het Zweeds goed begrepen heb) en is ze op zo'n jonge leeftijd dat de Nederlandse taal vermoedelijk vlot opgepakt zal worden. Kinderen leren spelenderwijs zo ontzettend snel!

Tweetalig opgevoed worden hoeft helemaal geen probleem te zijn, het kan ook heel verrijkend zijn! ( mits beide talen goed aangeboden worden )

Groetjes,
Petra

Offline

 

#13 2007-01-30 20:34:31

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

Petra schreef:

Een internationale school heeft natuurlijk ook veel voordelen (bijvoorbeeld een toekomst in het buitenland)!

Ik woon nu in mijn derde land en heb er steeds voor gekozen om mijn kinderen op gewone scholen te doen. Om vele redenen eigenlijk: het bevordert de integratie (ze leven niet in een kokon binnen de maatschappij); ze leren de taal van het land en worden spelenderwijs meertalig; het kost veel minder of is gratis; gewone scholen zijn overal (je bent niet afhankelijk van de grotere steden); ze worden erg flexibel en leren zich aanpassen aan verschillende culturen; engels leren ze toch wel.  Een stabiele thuisbasis is dan natuurlijk wel belangrijk om hen het nodige zelfvertrouwen te geven. Het bevalt ons erg goed en we hebben er goede ervaringen mee.

Offline

 

#14 2007-02-06 03:06:50

Pinkrose
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-02-06
Bijdragen: 4

Re: Flytta till Holland!

Hej... här är ännu en som vill flytta till Holland wink jag och min pojkvän har pratat lite fram och tillbaka och eftersom han är lite yngre än mig och ska börja på universitet så vill jag inte gärna rycka upp honom därifrån (+ att han har lite familjeproblem som gör att han inte kan lämna dem) så nu är det tusen frågor som snurrar i huvudet smile vet inte vilken ände jag ska börja i hahaha.....
Har iaf börjat plugga holländska här hemma, funkar ganska bra men jag tycker det är hopplöst att säga ord som thuis och huis haha.
men man lär väl sig wink


Patrick ik hou van jou

Offline

 

#15 2007-03-19 12:25:25

Camilla
juniorlid/juniormedlem
Uit: Overijssel
Geregistreerd: 2007-03-19
Bijdragen: 3

Re: Flytta till Holland!

Hejsan!
Här är en tjej som bott i holland lite mer än 2 år nu. Flyttade hit i februari 2005. Själv tycker jag holländskan är svår men det går.
Kul att det är fler svenskar som ska flytta hit:D
Ni får gärna fråga om det är något ni undrar över.

Offline

 

#16 2007-03-19 12:37:40

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Flytta till Holland!

Pinkrose schreef:

men jag tycker det är hopplöst att säga ord som thuis och huis haha.

Om du säger töjs och höjs är du väl inte så långt ifrån det smile  Ö'et ska nog faktiskt vara lite längre (fast låta som i 'kör', inte som i 'kö') men de kommer i alla fall att förstå det jättebra.

Offline

 

#17 2007-03-19 12:58:17

Nidhuggur
lid/medlem
Geregistreerd: 2005-12-24
Bijdragen: 74

Re: Flytta till Holland!

Ja, om man ska bo I Belgien! tongue

Offline

 

#18 2007-03-19 13:54:28

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Flytta till Holland!

Oj då, jag försökte faktiskt förklara hur man gör på Algemeen Nederlands, i Belgien är det ju helt utan j, alltså bara ö:et som i 'kör'.  Det med j:et är hur man alltid sa på skolan att man skulle uttala det, fast vi aldrig gjorde det.

Hur skulle du säga att man uttalar huis i Nederländerna då?  Snarare med et w-ljud på slutet?

Offline

 

#19 2007-03-19 22:51:20

Maria
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-03-19
Bijdragen: 9

Re: Flytta till Holland!

Va kul att fler verkar flytta till Holland ! smile Jag har min pojkvän där och är nu toksugen på att flytta dit.. grejen är att jag har kvar ett år av min högskoleutbildning hmm och jag undrar om någon vet ifall man kan typ läsa sista året på distans.. om det skulle funka med csn? och om man kan få tag i böcker ändå (från t.ex. svenska internetbokaffärer)?

Är oxå nyfiken på om var i holland folk befinner sig! smile vore skoj att knyta nya kontakter och få vänner när man kommer dit smile Jag kommer att hamna längt ner i landet.. (osäker på stad/ort-namnen) i den delen av holland som ligger precis mellan tyskland och belgien..

/Maria

Offline

 

#20 2007-03-20 07:26:12

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

Den delen av Nederländerna heter Limburg. Det ska bli lite svårare för dig där för där talar man en dialekt (limburgs) som folk i resten av Nederländerna inte förstår.

Offline

 

#21 2007-03-27 18:24:03

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: Flytta till Holland!

att läsa på distans är inget problem för CSN så länge du tar dina poäng (du går ju en svensk kurs...) utan det är helt upp till din utbildning - vissa kurser kräver ju närvaro... annars kan du ju söka erasmus smile lycka till!

Offline

 

#22 2007-03-28 09:59:24

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Flytta till Holland!

Hej Maria.
Jag bor "längst ner" i Nederländerna, Helden i norra delen av Limburg. Har bott här i 5 år och trivs jättebra smile

När det gäller språket så har Margo helt rätt, många pratar dialekt men i skolor, butiker etc så pratar man alltid nederländska. Själv tycker jag att dialekten i vissa avseende är lättare att förstå och att uttala än nederländskan t.ex. hus = huis = hoos (dialekt).

Minst svårt tycker jag nog att flamländskan är för där slipper man problemet med bokstaven G och flamländarna kan uttala bokstaven R nästan som vi gör i svenskan .

Har du frågor eller undrar över något speciellt, lägg gärna in ett inlägg.

Lucky

Offline

 

#23 2007-03-30 16:46:02

Maria
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-03-19
Bijdragen: 9

Re: Flytta till Holland!

Hej Lucky!

Enligt postadressen så bor min pojkvän i Heerlen. Är det i närheten av där du bor?
Hur kommer det sig att du hamnade där? smile *nyfiken* och vad pysslar du med annars?
Jag kommer nog ställa en hel del frågor om det är ok? hehe.. kommer dock inte p någon just nu.. har ganska mycket att fixa med skolan innan den 15e.. har nämligen 1 år kvar på högskolan som jag försöker lägga om till distans, så att jag kan flytta så snart som möjligt.

/Maria

Offline

 

#24 2007-03-30 17:50:17

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Flytta till Holland!

Hej Maria
Nej Helden och Heerlen ligger inte nära varandra, ungefär 1 timme med bil ........men jag brukar besöka svärföräldrarna som bor i Valkenburg ganska ofta. Denna en av Nederländernas äldsta och finaste turistort ligger ungerfär 15 minuters bilväg från Heerlen.

Hur jag hamnade här? Lång historia men här kommer en kortare version: För ungefär 10 år sedan träffade jag en flygande holländare via MIRC Chat. Han flyttade till mig i Sverige, sedan flyttade vi till Nederländerna, gifte oss och skaffade barn smile.
Numera är jag en av cirka miljonen hemmafruar i detta land...... 

Kom gärna med frågor och undringar om du vill wink.

Lucky

Offline

 

#25 2007-04-02 10:49:44

Maria
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-03-19
Bijdragen: 9

Re: Flytta till Holland!

Hej igen..

sitter och tänker en massa nu medan jag ordnar massa.. måste ju erkänna att man är lite nervös inför det stora klivet över till Holland.. Men hoppas på det bästa smile
Men jag tänkte fråga:

1. kommer man in i kulturen bra? respekteras man liksom..?
2. Är det hyfsat lätt att lära känna nya vänner?
3. Finns det grejer att hitta på om dagarna?
4. Hur är priserna för tandvård resp sjukvård jämförelsevis med Sverige?

/Maria

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB