Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#26 2007-04-02 13:16:48

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Flytta till Holland!

kommer man in i kulturen bra? respekteras man liksom..?

Heerlen  är mycket långt söderut, i Limburg. Limburgarna har en reputation att vara lite mer livsnjutare och öppna än de som bor i norr.

Finns det grejer att hitta på om dagarna?

Tänker du inte söka jobb? smile Jag känner inte Heerlen, men det är ju en mellanstor stad och de brukar vara livliga.

Hur är priserna för tandvård resp sjukvård jämförelsevis med Sverige?

Du måste ha sjukförsäkring ("zorgverzekering") som kostar typ 100 euro i månaden. Det blir dyrare om du vill ha försäkring för tandvård, sjukgymnast, osv. Tandvård är något billigare än i Sverige.

Offline

 

#27 2007-04-02 13:44:03

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Flytta till Holland!

Hej igen Maria

Javisst kommer man in i kulturen, ungefär lika mycket eller mer än en "holländare' (lol). Svenskar har, vad jag har uppfattat, ett ganska bra rykte.

Limburgsborna ser sig själva lite som ett eget folk. Har (kanske) mer gemensamt med Limburgarna i Belgien.......
Limburg har ju en gång varit eget land även om det bara varade i ca 30 år eller så. (rätta mig om jag har fel...)

Livsnjutare? Javisst, en gammal sed från tiden då provinsen tillhörde Burgunderna. Massor av kaffeer, resturanter, barer etc.
Det tillverkas mycket lokala öl, det finns vintillverkare ( en utmärkt i Ubachsberg), ost-tillverkare osv. 
Med andra ord: God dryck och mat!

Sjukvård och tandvård: se Hankwangs svar. + att kvaliteten är ungefär som i Sverige.

Lucky

Offline

 

#28 2007-04-02 17:17:14

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Flytta till Holland!

hankwang schreef:

Du måste ha sjukförsäkring ("zorgverzekering") som kostar typ 100 euro i månaden.

Jag glömde att säga att du får ungefär 30 euro i månaden tillbaka från skatteverket om du tjänar mindre än ungefär 20.000 euro per år.

Offline

 

#29 2007-04-02 18:03:35

Maria
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-03-19
Bijdragen: 9

Re: Flytta till Holland!

hehe... nu blev jag aningen förrvirrad..  första året kommer jag inte göra nåt där.. för jag har 1 år högskola kvar som jag ska pyssla med via distans smile  sen ska jag söka jobb.. så jag hoppas jag hittar nåt bra smile Börjar bli lite pirrig i magen bara.. tycker så mycket om min pojkvän och vill verkligen leva med honom.. så jag hoppas jag kommer trivas där smile

Offline

 

#30 2007-04-02 18:46:04

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Flytta till Holland!

Maria
Nu börjar jag också bli något förvirrad......en liten fråga bara:

Har du varit i Heerlen och hälsat på? 

Lucky

Offline

 

#31 2007-04-02 18:47:59

Maria
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-03-19
Bijdragen: 9

Re: Flytta till Holland!

Näe faktiskt inte, jag ska dit om någon vecka är det tänkt och kolla läget smile vadådå?

Offline

 

#32 2007-04-02 21:21:59

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Flytta till Holland!

Det är nog bra om du gör det innan du tar nästa steg.
Man skall ju inte köpa grisen i säcken eller hur ?smile

Offline

 

#33 2007-04-02 21:31:40

Maria
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-03-19
Bijdragen: 9

Re: Flytta till Holland!

precis.. jomen det ska ja.. men jag tror nog redan ja har bestämt mig ändå.. det är han ja ska ha! smile  och det känns bra! Har inget som håller mig kvar här i Sverige iaf.. och skulle det skita sig så kan man ju alltid åka "hem" igen ju..

Offline

 

#34 2007-04-02 21:33:50

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Flytta till Holland!

Jag önskar dig lycka till smile

Offline

 

#35 2007-04-12 09:21:10

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: Flytta till Holland!

... men Lucky - varför är du hemmafru? *nyfiken* har svårt att föreställa mig en svenska som vill det... (inget illa ment)

Maria: om du ska plugga på distans så har du ju något att göra; oroa dig inte:holländare är jättetrevliga. Jag har precis kommit hem från en veckas härligt besök hos min pojkvän i Amersfoort (öster om Utrecht) smile

Lyckat till!

Offline

 

#36 2007-04-12 11:51:12

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

JosefinL schreef:

varför är du hemmafru? *nyfiken* har svårt att föreställa mig en svenska som vill det... (inget illa ment)

Varför skulle en svenksa inte ville vara hemmafru? Jag har varit (holländsk) hemmafru i sverige länge och väldigt trött på alla fördomar man får ta emot. Jag har haft en underbar tid, och har kunnat ge mina barn en mycket lugn och trevlig barndom och är väldigt stolt över det.

Offline

 

#37 2007-04-12 12:54:02

Maria
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-03-19
Bijdragen: 9

Re: Flytta till Holland!

Yes! nu är det klart.. kurser inför hösten är sökta och om 3 mån flyttar jag ner! Det ska bli sååå spännande *förväntansfull*

Jag är inte fördomsfull.. men jag kan hålla med Josefins nyfikenhet om varför man vill vara hemmafru smile  och jag undrar väl mest eftersom jag själv inte skulle kunna vara det.. har fått för mig att jag vill känna att jag "gör rätt för mig" (tvivlar dock inte en sekund att man som hemmafru INTE skulle göra det) men utifrån mig själv så känns det som att jag vill ha ett bra jobb jag trivs med så att jag tjänar hyfsat med pengar och kan skämma bort mig själv och min familj smile att liksom ha en "trygghet" ifall nåt går galet.. så att man kan stå där självständig och stark på egna ben om det skulle hända nåt smile ..men det är jag det *hihi*

Är även nyfiken på en till sak.. Hur gamla är ni? och vad pysslar ni med om dagarna? *allmänt nyfiken* Tokskoj med nya människor att "lära känna"! smile

Offline

 

#38 2007-04-12 20:27:44

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

Ursäkta mig om jag reagerade lite för skarpt kanske, men som hemmafru ska man hela tiden försvara sitt val. Det är kanske det jobbigaste av 'jobbet'.
Visst måste man kunna lita på varandra inom relationen/äktenskapet. Man kan se relationen som 'enhet', och behöver inte vara 'var för sig'. Då kan man fördela uppgifterna inom familjen hur man vill. Man behöver inte dela upp allt 50/50. Förresten var min man i början av vår äktenskap 'hemmaman' och jag jobbade. Härligt att komma hem och maten står på bordet!
Som hemmafru satt jag hela dagen på soffan och tittade på TV:n. big_smile. Nej, jag skojar. Eftersom man ska leva som familj på bara en lön, ska man spara in pengar genom att göra mer saker själv. Jag odlade våra grönsaker, tvättade barnens blöjor (mycket bättre för miljön än engångsblöjor), bakade bröd, gick efter fynd, osv. Och så hade jag mina barn hemma vilket tog naturligtvis mest av tiden. På sommaren kunde vi ta den stora lyxen att åka till stranden varje eftermiddag. Det kan vi fortfarande göra eftersom jag jobbar deltid nu.
Jag kunde förresten känslomässigt inte lämna mina 1-åriga bebisar hela dagar på dagis. De gick dit några timmar per vecka sedan de blev 3. Yngre barn behöver egentligen bara sin mamma och pappa.
Hur gammal jag är? Det räcker med att säga: tantåldern.

Offline

 

#39 2007-04-16 09:47:18

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Flytta till Holland!

Tack Margo, du svarade som jag också hade tänkt göra smile

Visst är det så att man GöR mycket som man som arbetande förälder inte skulle ha tid att göra. Till exempel LAGAR man mat, man värmer inte mat. En av min 5-åriga dotters favoritsysselsättning är när vi bakar kakor tillsammans, något vi inte skulle kunna göra ofta om jag arbetat utanför hemmet.

En av de stora fördelarna med Nederländerna är att man har valet att vara hemmafru utan att vara "udda". En stor eloge till dig Margo som gjort det valet i Sverige, trots alla fördomar.

Lucky

PS: Jag tillhör nog oxå tantgenerationen eller är på väg in i den wink

Offline

 

#40 2007-04-16 13:22:25

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

Tack, Lucky. Livet handlar om mycket mer än jobb och pengar. Vilken åsikt har förresten forums herrar i den här diskussionen?

Offline

 

#41 2007-04-16 19:46:22

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Flytta till Holland!

Till Lucky, som talar om fördomar: min mor jobbar och lagar mycket god mat också tongue

Annars tycker jag att familjerna väl kan bestämma sig själva om hur de vill organisera hushållet utan att andra lägger sig in i det.  Om de tycker det räcker med en person som jobbar så är det jättebra: det är visst kul för barnen (i alla fall när de är små, senare bryr de sig väl lite mindre om det) och det är inte precis överskott på jobb på arbetsmarknaden så jag ser inte varför man skulle ha något emot det.

Om båda föräldrarna vill jobba (det kan handla om pengar men också bara om att inte alla har lust att göra det, själv skulle jag till exempel inte tycka om att inte alls jobba utomhus, jag vill ju göra något med mina studier, men det betyder inte att alla ska göra det) är det också bra, barnen kommer säkert att överleva detta.  Men det jag tycker är lite konstigt är att sådana familjer verkar tycka det är en absolut rättighet att kunna hitta en billig dagis, fast det faktiskt är deras eget ansvar att se till att allt går bra med sina barn.

Mina egna föräldrar jobbar nu båda heltid men nar vi (barnen) var mindre jobbade min mor bara halvtid (hon är tandläkare så hon kan bestämma det lite själv), och så såg mina far- och morföräldrar efter oss när hon jobbade.  Det går naturligtvis inte för alla men jag tycker i alla fall det var bra...

PS För dem som inte vet: jag är i studentåldern smile

Laatst bewerkt door pieter (2007-04-16 20:09:43)

Offline

 

#42 2007-04-16 21:00:48

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Flytta till Holland!

Det är komplicerat. I Sverige kan kvinnor som vill jobba och göra karriär kan göra det även om man har barn. Tyvärr betalas det av skatter som är så höga att det är nästan omöjligt att försörja en familj med bara en som jobbar. Ofta är föräldrarna tvungna att jobba; Margo visar att det är en financiell uppgift att göra att det funkar.

I Nederländerna däremot är det inte ovanligt att dagisavgifterna överstiger lönet för en mor av tre som vill jobba. Kvinnan är nästan tvungen att jobba i deltid eller att stanna hemma. Om det sedan blir skilsmässa får mannen betala eftersom hon har gett upp sin karriär för barnens skull.

I båda länder tar systemet en del valfrihet från de som har familj. Jag tycker inte att dagis ska vara helt gratis, men på andra sidan ska det inte heller vara dyrare än jobbinkomsterna.

Offline

 

#43 2007-04-17 10:10:27

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Flytta till Holland!

Pieter: Vad jag menade var att som hemmafru kan man planera sin matlagning på ett helt annat sätt. Jag ser på de av mina grannfruar som arbetar, tiden är knapp när de kommer hem efter 5 och ungarna är hungriga. Det är inte tal på att ställa sig att laga boerenkål!

Hankwang: Du har slagit huvet på spiken wink.  Dagis är jättedyrt här så många har ej råd och måste ta till släkt och vänner. Speciellt utsatta är outbildade kvinnor. Lönen kan vara mindre än dagisavgiften!

Man får väl också tillägga i debatten att i Sverige kan kvinnorna vara hemma med lön tills barnen är 18 månader eller så. I Nederländerna ungefär 3 månader, vilket gör att barnen t.ex. inte kan bli ammade tillräckligt länge (min åsikt).

Men vad tycker Ni karlar, vill Ni att era barns moder skall vara hemma med små barn eller är det dagis som gäller ?

Vore kul att hra svenska män oxå smile

Lucky

Offline

 

#44 2007-04-17 10:31:37

Maria
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-03-19
Bijdragen: 9

Re: Flytta till Holland!

Kanske det är en generationsfråga också (?) smile

Jag håller med Pieter att var och en bör få välja själv hur man vill ha det i sin familj, huvudsaken man trivs med det smile

Om jag inte var mitt uppe i en utbildning (där jag drar på mig en skuld i och med mitt studielån) så hade jag kanske övervägt mer åt hemmafru-tankar..  Men nu har jag kämpat på med min utbildning och vet vad jag vill. Då ska det bli spännande att se vart jag hamnar i slutändan.. smile

Och jag är också intresserad av vad svenska män har att säga..

Offline

 

#45 2007-04-17 13:31:15

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

Man behöver inte vara hemmafru hela sitt liv. Man kan jobba innan man har barn och efter att de har blivit större.
Här i Sverige har man ett års föräldraledighet (med behåll av en stor del av lönen) efter barnens födelse, som pappan och mamman kan dela på. Det är väldigt bra tycker jag, men förorsakar i min åsikt ett trauma i det lilla barnet, när han/hon blir ett år och plötsligt ska gå till en dagis hela dagar.  En mjukare övergång skulle vara bättre.
Jag är för en flexiblare inställning än vad man i allmänhet har i Sverige. Man blir för mycket förknippat med sitt jobb. Jobbet har en stor betydelse, men är dock bara en del av livet, tycker jag.
Jag har vänner i Nederländerna som båda jobbar deltid (4 dagar i veckan) och har barnen hemma 2 dagar i veckan. Också en bra lösning.

Offline

 

#46 2007-04-17 17:55:10

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Flytta till Holland!

Maria schreef:

Och jag är också intresserad av vad svenska män har att säga..

Finns det faktiskt några svenska män här? hmm

Offline

 

#47 2007-04-27 12:14:24

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Flytta till Holland!

Kul tråd!
Nu har jag bott i Nederländerna i 10 år och flyttat till Sverige igen, så jag kan ju bara önska dej lycka till därnere. Jag trivdes jättebra, men det finns ju alltid de som inte trivs i ett nytt land, men det är väldigt beroende på hur man är som person.
Det är rätt lätt att komma in i det Nederländska samhället. Och med lätt menar jag att svenskar är väl sedda och har bra rykte. Däremot är det i Nederländerna precis som på alla andra ställen/länder att de flesta har sitt umgänge redan och att man inte alltid tänker på att ta med sej någon som är ny.

Det här med hemmafruskapet är också för mej något som var ofattbart rätt länge. Fram tills jag fick barn, för då insåg jag hur svårt det är att jobba och ha barn i Nederländerna. (Det går förstås om man vill, men inte är det enkelt.)
Men jag kan inte hålla med om att löne- och skattenivåerna är så otroligt annorlunda mellan de olika länderna. Jag är civilingenjör och tjänar ungefär samma där som här, och betalade lika mycket skatt där som här, fast i Nederländerna måste man ju dessutom betala sin sjukförsäkring själv utöver skatten. Min man är också ingenjör och vi tjänar ungefär detsamma - och det fanns inte en chans att vi skulle kunna klara oss på en lön. Chansen är i såfall nästan större här i Sverige!

Men sedan är det också en av de största kulturskillnaderna mellan länderna också - hur man ser på Moderskapet. För en svensk kan den holländska självklarheten att mamman är den viktigare föräldern för små barn te sig rätt gammaldags, för den idén är mer utbredd där än i Sverige. Det kan faktiskt vara bra att vara förberedd på det, så att du inte blir alltför förvånad när folk bemöter dej som din killes flickvän som ändå blir hemmafru en dag. Det är alltså aldrig illa ment, det är bara så som många tänker.

Hanna - det finns skolor för barn. Det fanns en svensk skola i Wassenaar tidigare (vet ej om den är kvar) och det finns motsv. hemspråksundervisning. Länken du fick tidigare i tråden borde kunna hjälpa dej på väg. Däremot är det inte anpassat till svensk undervisning på det viset, eftersom alla skolor i NL måste följa nederländsk skollag.

Till Maria och Hanna:
Om ni ska stanna längre än 3 månader så bör ni gå till kommunens folkbokföring och skriva in er där och få ett uppehållstillstånd (som EGENTLIGEN inte behövs, men som gör livet tusen gånger enklare eftersom det är så få som vet om att det inte behövs...dessutom har ni då på en gång ett holländskt id-kort också).
Det finns massor med saker att göra på dagarna, mycket pga att det finns så många hemmafruar (i alla åldrar, även unga kvinnor alltså).
Det är väl lika lätt att komma in i samhället där som här. Det hjälper om man själv tar initiativ och har någon ingång till ett kompisgäng.
Om ni ska bo mer än ett år i NL, så skrivs ni ut ur Sverige. Det innebär att ni ska ha en holländsk sjukförsäkring också. Det finns en uppsjö av bolag, men fråga er fram i er omgivning för tips på vilket bolag ni ska välja. En sådan försäkring kostar runt 1000 kr per månad, och lite beroende på hur försäkringen ser ut så får man betala litegrand för mediciner och läkarbesök. Tandvård är dyrt utan försäkring, men det är ( i motsats till Sverige) rätt enkelt att sluta en bra tandvårdsförsäkring som gör att tandvårdskostnaderna hålls nere. Detta är då oftast en tilläggsförsäkring till sjukförsäkringen.

Ha det så kul!

Pix

Offline

 

#48 2007-04-27 13:33:45

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Flytta till Holland!

Det blir kanske lite off topic så småningom men hel hemmafru diskussionen är värd lite utrymme. För det är där var Svenska och Nederländska kulturen skiljer sig mest.
Jag håller med om att man måste kunna bestämma själv hur man vill ha det i sin familj, men så länge det är nästan bara kvinnor som är hemma med (eller utan sitt barn), tror jag inte att det är ett fri val.
Man kan säkert välja själv, fast inte ur alla möjliga optioner. Bara vara hemmafru eller jobba och har barnen på dagis verkar vara godkända val. Hemmaman eller båda parttime job är inte godkänd som val.
Därför tycker jag inte att man kan välja fri.

Offline

 

#49 2007-04-27 13:38:16

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

inte en chans att vi skulle kunna klara oss på en lön.

När jag jobbade i Nederländerna och gifte mig och därmed började 'försörja' min man fick jag en rejäl skattesänkning eftersom jag blev 'familjförsörjare'. Vi klarade oss bra då. Jag vet dock inte om denna skattesänkning fortfarande finns. Förresten har vi också klarat oss bra i Sverige med en familj av 4 personer + bil + årlig semester + dator, etc. på bara en (vanlig lärare-)lön. Vi köper mycket second hand och på rea och då går det verkligen!

Offline

 

#50 2007-04-28 22:37:17

Arends
juniorlid/juniormedlem
Uit: Almere - NL
Geregistreerd: 2007-04-28
Bijdragen: 1

Re: Flytta till Holland!

Det här med hemmafru och hemmaman är någet individuellt tycker jag!

Jag bo i Almere, NL med min fru och det hon som är hemmafru, eftersom jag har ett bra jobb på Schiphol och tjänar mesta pengar än henne voor exempel

Jag är Holländare och är född här men flyttede till Sverige pga att jag ville gå på Svensk Universiteit vid 20 års åldern och stannade i 5 år och lärde mig språket hyfsat okej då (Idag är jag betydligt bättre på språket, jag hör det hemma varje dag då min fru talar Svenska med våra 2 barn dock har jag denna trevliga Holländska brytningen i svenskan hehe stavningen är det värre med ibland, det tar tid att skriva långt)

Hursomhelst under samma tid jag bodde i Sverige mötte jag min svenska fru som jag gift med än idag. Detta är runt 10 år sedan, Just nu är jag dock i Sverige (IGEN) för min fru och barn ska träffa oma en opa (mormor o morfar) Som bor här i Malmö, personligen tycker jag Holland är det bästa land i världen och aldrig i mitt liv jag tillbaka och bo i Sverige, tyvärr smile

Holland är ett underbart land på många sätt och negativt på andra sätt.

Vill ej skrämma er, men för en invandrare är det inte lätt att komma in i systemet här... vad jag fått höra av mina kollegor på tullen på flygplatsen är att du får tydligen 1 år på dig att skaffa ett arbete och inkomst för att sen få uppehälle här?! Men det kan ju också vara skitsnack från deras sida.

Men EU medborgare bör ha det enklare?!

Jag personligen hade hellre velat att min fru skulle jobbat för ibland känns det tufft att jag ska på mina egna ben få ihopa tillräckligt för att betala huset, bilarna, bensinen, mat, räkningar, kläder och ALLT man ska betala varje månad... Visst man klarar sig, tjänar så pass att jag inte behöver vända på "kronan" (Har för mig det är så ni säger i Sverige?) Men barnen är så små att Johanna måste vara hemma med de små. Dock har jag sagt att hon skall jobba när de är stora för att gå i skolan! Dock börjar min lille grabb Tijs som snart är 4 år i skolan efter sommaren.


Men jag hoppas alla kommer att trivas nere i Nederland!!

Min fru stormtrivs och talar idag PERFEKT nederländska, jag glömmer bort ibland att hon är svenska (för hon talar det så perfekt)

Och hon tycker själv att Nederlänskan är lätt att lära sig, dock talar vi Amsterdam Dialekten som är enklast eftersom Almere där vi bor bara ligger 20 min från A'dam

Lycka till och hmm LUCKY? boerenkool nu i nästan sommarvärmen? hehe okej smaklig spis!

Tips till er svenskar som ska flytta ner, smakar ni den holländska Vanille Vla är ni fast i ett sött beroende.... hihihi... jag är 34 år gammal och kan fortfarande inte leva utan min vla...


Doei en tot ziens!!

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB