Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#51 2007-04-29 12:43:54

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Flytta till Holland!

Haha Arends. smile
Så klart ingen boerenkål i värmen. Kanske sparris skulle passa bättre som exempel ?

Lucky

Offline

 

#52 2007-04-30 16:48:09

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

Arends schreef:

smakar ni den holländska Vanille Vla är ni fast i ett sött beroende..

Idag hittade jag Vla i Sverige, i den tyska butikkedjan Lidl! Den säljs i små plastbägare och heter: 'puddingdessert med choklad och vaniljsmak'.

Offline

 

#53 2007-05-01 10:31:07

AnjaA
lid/medlem
Uit: Göteborg
Geregistreerd: 2007-03-26
Bijdragen: 53

Re: Flytta till Holland!

Men hur såg du att det var vla då, Margo? Den säljs väl inte i sådana små förpackningar i Nederländerna?

Puh, nu måste jag altså gå och leta upp en lidl smile

Offline

 

#54 2007-05-01 11:59:16

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

Vi köpte bara några desserter, och jag upptäckte att det var 'Vla' när jag öppnade dem! Jag vet inte om de säljs i små förpackningar i Nederländerna (jag har inte bott där i mer än 14 år, men kanske andra vet det).

Lidl har förresten ibland fler typisk nederländska produkter, som speculaas (kakor), washandjes (tvätthandskar), chokladmynt m.m.

Offline

 

#55 2007-05-02 14:01:07

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Flytta till Holland!

Arends post förklarar nog bäst varför det finns så många hemmafruar och nästan inga hemmamän:
- Jag bo i Almere, NL med min fru och det hon som är hemmafru, eftersom jag har ett bra jobb på Schiphol och tjänar mesta pengar än henne voor exempel -
Det är precis så som de flesta Nederländare (men också svenskar) funderar, och Nederländska dagis systemet gör resten.

Så länge män tjänar mer än kvinnor (även för samma jobb med samma utbildning och erfarenhet) är det troligast att kvinnor stannar hemma och vaktar barn. Med nästa barn blir löneskillnaden bara större eftersom hemmafruar då har varit utanför arbetsmarknaden. 

Och det här är bara en del av problemet (och relativt lätt att förstå, för det är bara räkna pengar). Svårare att förstår men minst lika viktigt är nederländsk syn på moderskapet. Mammor är heligt och vet alltid bäst vad är bra för sina barn (även bättre än läkare), och säkert bättre än pappor. Så om man som kvinna inte stannar hem med sina barn räknas man som dåligt mamma och därmed dåligt människa.

Det här betyder inte att Nederländerna är ett dåligt land att leva i, och att man måste vara hemmafru i Nederländerna. Men om man inte vet om detta, blir man säkert överraskad och har man ingen möjlighet att försvara sig när man inte vill vara hemmafru.

Det är sak att förberedda sig, och fundera med sin make hur framtiden (med barn) ska ser ut.

Offline

 

#56 2007-05-02 18:16:33

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Flytta till Holland!

Bra talat wink

Lucky

Offline

 

#57 2007-05-02 21:37:33

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

harry73 schreef:

och har man ingen möjlighet att försvara sig när man inte vill vara hemmafru.

Precis hur en hemmafru ska försvara sig i Sverige altså. Men ... jag hörde att det inte alls är så vanligt längre med hemmafruar i Nederländerna.

Offline

 

#58 2007-05-03 09:50:09

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Flytta till Holland!

Det är egentligen samhället som måste försvara sig, eller hellre förändras (och samhället är inkl. men inte bara hemmafruar). Och jag tycker det svenska samhället lyckades bättre än det nederländska.
Och Margot kanske behöver du inte försvara dig hela tiden, men räcker det ofta med en förklaring. Även om det känns som en liten skillnad, det är en stor skillnad!

Och tyvärr, det är fortfarande vanligt med hemmafruar, (och ovanligt med hemmamän) i Nederländerna.

Offline

 

#59 2007-05-03 11:18:26

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

Det låter jobbigt för er.

Det stämmer att det är vanligt med hemmafruar i Nederländerna, men mammor som jobbar har blivit också ganska vanligt. Eller vad säger andra? Jag bor sedan länge inte mer in Nederländerna, men när jag var barn, jobbade min mamma till exempel. Det kändes inte som konstigt eller så. Och mina kvinnliga Nederländska kompisar och mina systrar jobbar allihopa (ibland deltid).

Visst fick jag försvara mig hela tiden när jag 'bara' var hemmafru i Sverige. Det värsta var att jag blev behandlade som 'ingenting': ett betydelselös varelse som SITTER hemma. 'Vad är det för fel med henne?'.

Båda länder har sina för- och nackdelar men som stort sätt har man det ju bra i Nederländerna och Sverige.

Offline

 

#60 2007-05-03 13:20:23

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Flytta till Holland!

Jag har arbetat i Nederländerna de senaste 8 åren, och jag känner inte till en enda kvinna med (små)barn som jobbar heltid i Nederländerna. Inte en enda! Själv jobbade jag 4 dagar i veckan och sågs ofta som en något känslolös karriärist - det "normala" hade varit 3 dagar i veckan, i alla fall i min omgivning.
Och i Nederländerna har jag fått kommentarer som jag aldrig har stött på i Sverige - att kvinnor ska vara hemma och bre smörgåsar till sina mäns lunchlådor och ta hand om barnen, eftersom de annars knycker jobb för männen, och barnen annars blir kriminella. Och visst hör det till ovanligheten att någon kommer med en sådan extrem åsikt, men det händer i allafall. Och än värre, det finns avarter av politiker som står och förkunnar sådant på bästa sändningstid på TV. Oemotsagt!
Under studieperioden mötte jag också både lärare och andra studenter som ansåg att det var bortkastad tid för kvinnor att studera, eftersom de ändå skulle bli hemmafruar.. Jag hade aldrig hört på maken och kände mej tillbakakastad till 50-talet i Sverige.

Men, och det är nog ett genomgående tema när jag jämför Sverige och Nederländerna, jag uppskattar det sätt som man tar sig an problem i Nederländerna. Där är många mycket mer flexibla och man tvingas hitta lösningar själv, medan en svensk ofta förväntar sig att "staten" ska fixa allt. Det är bara det att när det gäller just barnuppfostran så har man i Nederländerna fortfarande att göra med en mycket stark kultur/attityd när det gäller Det Heliga Moderskapet, vilket gör att det bara är kvinnorna som förväntas vara flexibla med sina jobb för att kunna vara hemma med barnen, medan männen förväntas satsa på sina jobb.

Det är också sant att det finns mindre heltidshemmafruar nu i Nederländerna. Det har förändrats under de senaste 10 åren, men det finns otroligt många deltidshemmafruar. Jag läste någonstans att en holländsk kvinna förvärvsarbetar i snitt ca 10 timmar per vecka. Motsvarande svenska statistik har jag inte, det skulle vara intressant att se. Den gängse åsikten är i allafall att kvinnan bör vara hemma under de första åren, och sedan även så att hon kan hämta/lämna barnen vid skolluncherna - och att tre dagars arbete i veckan är tillräckligt.

Offline

 

#61 2007-05-03 13:30:06

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Flytta till Holland!

Sedan är det ju synd om folk i Sverige (och NL för den delen med) reagerar negativt på hemmafruar. Jag har hört fler som säger så (även i Nederländerna). Men jag vill lägga in en brasklapp här: bara för att man kanske hajar till så betyder det inte nödvändigtvis att reaktionen är negativ. Den kan vara bara förvånad också. Jag har varit med om det några gånger att fråga kvinnor vad de gör - och de svarar "hemmafru" och sedan kommer ett helt försvarstal till varför de minsann väljer att vara hemma osv osv. Detta medan jag mycket väl kan förstå varför man vill vara hemma med sina barn. (Jag har i och för sig lite svårt att begripa varför högutbildade kvinnor UTAN barn väljer att vara hemmafru, men det är deras sak). Jag tycker bara att det tyder på intresse om jag frågar någon vad de gör, och om jag blir förvånad av att t ex en utbildad arkitekt med passion för sitt arbete sedan blir hemmafru, så är det samma förvåning som om samma arkitekt skulle välja att jobba som bartender på Mallorca i stället.

Offline

 

#62 2007-05-03 16:13:34

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

Pix schreef:

och sedan kommer ett helt försvarstal till varför de minsann väljer att vara hemma osv osv.

Haha, har du träffat mig kanske? Jag ertappar mig själv på att jag gör det ibland: ett defensivt beteende. Det är bra att få sina ögon oppnade, så tack för det! Ett litet men har jag dock: varför är man så förvånad? Det är inte bara i Nederländerna där många är hemfruar, utan i en stor del av världen  - om inte största delen. Och om man i samtalet får kommentar som: 'det är en generationsfråga' eller 'så gjorde vi på 50-talet' känns inte alls uppmuntrande.

Moderskapet, eller bättre sagt föräldraskapet är för mig säkert någonting heligt om man vill använda detta ord. Eftersom barn är totalt beroende av de vuxna är det vi som måste se till deras bästa. Föräldrarna har det största ansvaret där. Man kan därför inte jämföra att vara hemmamamma med att vara t.ex. bartender, eller arkitekt för den delen. Därtill har undersökningar visat att hemmet är den bästa platsen för ett barn upp till 3 år. Varför inte unna dem det? Vad är bäst för mänskligheten som helhet: 'alla ska jobba heltid hela sitt liv' eller 'själva livet är viktigast'. De späda åren är mycket kort, helt underbar och kommer aldrig tillbaka.

Jag känner för övrigt ett gruppstryck i båda länderna att få alla göra som alla.

Offline

 

#63 2007-05-03 16:35:17

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Flytta till Holland!

Jag känner igen det där om grupptrycket. Synd, eller hur?

Håller också med om att det är just föräldraskapet det handlar om, inte bara moderskapet. Och nej, det är inte samma sak att vara hemma med barnen, arkitekt eller bartender. Gud förbjude! Men det finns också forskning som visar på att det är bra för barn att gå på dagis - även för små barn. Så det är ju inte otvetydigt bättre att barnen ska vara hemma när de är små. Själv skulle jag helst av allt vilja ha den ekonomiska möjligheten att vara hemma med familjen (inkl. min man) och att vi kunde jobba lite grand när vi hade lust och att vi då kunde turas om. Men eftersom våra barn (1 och 3 år) trivs så otroligt bra på dagis, så skulle de också få gå på dagis, men då kortare dagar än nu..

Fast det är ju förstås bara en önskedröm och på det hela taget funkar vårt liv rätt så bra som det är nu.

Offline

 

#64 2007-05-07 18:06:55

Linda
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-05-07
Bijdragen: 1

Re: Flytta till Holland!

Hej,
Jag har en kompis som jobbar på Hallandsposten och som vill skriva om halläningar i Holland. Nu undrar jag om jag verkligen är den enda halläningen i östra/mellersta Holland eller om det finns mer...och givetvis, om denna halläning också skulle tänka sig att vilja medverka i ett reportage???wink
/Linda

Offline

 

#65 2007-05-11 09:09:16

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: Flytta till Holland!

Arends: det heter "vända på slantarna" smile

Ojdå, hade aldrig trott att jag skulle sätta igång en så hetsig debatt. För svenska tjejer/kvinnor i min ålder (21) är det helt otänktbart att vara hemmafruar och det har inget att göra med att man inte bryr sig om barnen... Jag håller i stort med Harry73 - visst ska det vara ett fritt val, men det är det inte, jag menar, hur många hemmamän finns det? Därför tänker jag aldrig bli hemmafru (inte heller i Holland om jag skulle hamna där); det finns inget skäl till varför mina barn skulle behöva en mamma mer än de behöver en pappa; alltså tycker jag att den bästa lösningen är att båda arbetar deltid om man vill ha mer tid med barnen (och det oavsett vem som tjänar mest, pengar är väl inte så viktigt?!)

dagis är i många länder ett problem; och där (t ex i Tyskland och sydeuropa, vet inte hur det är i Nederländerna) kan man också se att födelsetalet sjunker nu; kvinnorna vill också jobba och när det inte finns något statligt (och betalbart) system för att ta hand om barnen väljer många bort att skaffa barn... självklart är det bra med dagis; det är ju där små barn (inte nödvändigtvis 1-åringar; det går faktiskt att vara sparsam ta ut föräldraförsäkringen 'långsammare', det gjorde mina föräldrar) lär sig att dela med sig och interagera med andra barn! det är dessutom inte 'barnförvaring' utan pedagogisk verksamhet!

Offline

 

#66 2007-06-04 23:47:08

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Flytta till Holland!

Margo schreef:

hemfruar

Hemmafruar heet dat geloof ik in het Zweeds. smile

Normaal gesproken ben ik niet zo'n pietlut, maar goed voorbeeld doet goed volgen! wink

Offline

 

#67 2007-06-05 09:13:34

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

Oops, weer zo'n typische vernederlandsing. Nou ja, pietluttig .... Aangezien dit een taalforum is wordt er heel wat heen en weer verbeterd.

Offline

 

#68 2007-07-19 15:58:29

Lotta
juniorlid/juniormedlem
Uit: Stockholm
Geregistreerd: 2007-07-19
Bijdragen: 1

Re: Flytta till Holland!

Hej
Har följt diskssionen om att hemmafru eller ej i Holland, med stort intresse. Jag är även jag tillsammans med en holländsk man och vi står i valet mellan Sverige & Holland. Vi vill båda ha familj, men efter vad jag förstår är det inte lika lätt att kombinera familj med heltdsjobb för en kvinna i Holland. Hur fungerar det med pension och dyl för er som är hemmafruar? Någon som bor i närheten av Naaldwijk? wink //Lotta

Offline

 

#69 2007-07-23 21:34:31

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Flytta till Holland!

Om man inte har skrivit äktenskapsförord och förhandlat bort det så delar man pensionsrätten makar emellan (och vid ev skilsmässa får man med sig "sin" hälft). Det stämmer att det inte automatiskt är så enkelt som i Sverige att kombinera heltidsarbete med barn. Därför är också hela systemet i NL egentligen uppbyggt på hemmafrusystemet, och tar man bättre hand om sina hemmafruar än vad man gör i Sverige (skatte- och pensionsmässigt t ex). I Sverige utgår ju staten ifrån att alla ska försörja sig själva och att det inte finns just några hemmafruar.

Och jag bor ju inte längre i NL, men det finns massor med svenskar i närheten av Naaldwijk. Ta kontakt med svenska kyrkan i Rotterdam, eller SWEA, eller Svenska Mammor eller Svenska Klubben, så kommer de kontakterna av sej själv!

Lycka till!

Offline

 

#70 2007-07-23 23:41:05

KaroLis
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-07-21
Bijdragen: 3

Re: Flytta till Holland!

Hejsan alla,har varit i Holland nyligen,måste säga att vi älskar detta land och människor,vi vill flytta till Holland inom några år. Så jag vill ha information hur man ska göra för att flytta till Holland,jag,som skriver har en stadig inkomst
och min fru arbetar,men i så fall måste hon ha arbete efter ett tag,det stämmer,eller hur?
När måste hon senast söka arbete?Och är det lätt att få bostad och arbete?Jag har diabetes,hur ligger det till med det,är det ett förhinder att flytta till Holland om man har någon form av sjukdom,ex min diabetes?
Önskar svar på detta av nån som kan allt om flytt till Holland.
Mvh....KaroLis!big_smile

Offline

 

#71 2007-07-24 14:02:39

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Flytta till Holland!

Hej KaroLis!

Din fru behöver inte ha fast inkomst i Holland, om ni är gifta/sambos och ni har en gemensam inkomst som är god nog att leva på. Om det är lätt att få jobb är svårt att svara på, det beror på branch och er erfarenhet och om ni är beroende av att kunna språket väl. Bostad beror också på... Det är väldigt svårt att komma in utifrån och få tag på en billig hyresrätt. Dyra hyresrätter funkar bättre - och det bästa alternativet i såfall är kanske att köpa ett hus. Om ni har ett startkapital (t ex från försäljning av hus i Sverige) går det enklare att på´en gång få lån till ett hus, annars måste man ha en bevisbart fast försörjning i Nederländerna.
Diabetes är inget förhinder för att flytta - inte direkt. Däremot bör du vara medveten om att man har ett system av privata sjukförsäkringar där de kan komma att neka till att ta emot dej som patient eller där diabetesrelaterad ohälsa inte utbetalas av försäkringen. Det finns alltså risk för att du får strul med sjukförsäkringen, men det finns också bolag som är något människovänligare. Det är med andra ord mödan värt att undersöka olika försäkrningsbolag för att få ett som funkar bra för er familj. Om du bara räknar med att det kommer att vara lite besvärligt att hitta rätt, så tror jag att du tycker att det "faller med" wink (=inte är så farligt, på nederländska).

Lycka till!

Offline

 

#72 2007-07-24 19:25:35

KaroLis
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-07-21
Bijdragen: 3

Re: Flytta till Holland!

Tack Pix för ditt svar,nu vet jag lite bättre än tidigare,ska göra som du säger och hoppas att allt går bra+lite till.Ha det bra,pix och tack.Jo en sak till,hur är det med alla papper man ska ha och sånt och var får man tag på dom?Mvh,KaroLis big_smile

Offline

 

#73 2007-07-25 08:44:43

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

Hej KaroLis,

Här http://www.nlemb.se/living_working.phtml , hittar du mer om  hur man flyttar till Nederländerna. Lycka till!

Offline

 

#74 2007-07-25 22:22:00

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Flytta till Holland!

Ring försäkringskassan, a-kassan, pensionsfonderna och folkbokföringen och be dem hjälpa dej med alla papper du behöver. De ska veta precis vad som behövs vid en flytt inom Europa. Se till att få papprena på engelska, eller möjligen tyska. Folkbokföringens papper måste ha en apostille - det får du antingen genom UD, eller genom vissa notarius publicus (bara i större städer). Det kostar ca 200 kr och är en stämpel som garanterar äktheten (eller något sådant) och i NL vill man gärna ha pappren från folkbokföringen försedda med denna.
Det låter som mycket jobb, men det är faktiskt inte så illa.

Offline

 

#75 2007-07-30 16:58:38

Henrikgbg
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-07-30
Bijdragen: 2

Re: Flytta till Holland!

Hej alla,
Jag har en fråga hur hittar man en person i Holland???Som jag förstått så finns ingen central folkbokföring som i Sverige.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB