Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#76 2007-07-30 19:04:59

Nidhuggur
lid/medlem
Geregistreerd: 2005-12-24
Bijdragen: 74

Re: Flytta till Holland!

Offline

 

#77 2007-07-31 13:42:12

Henrikgbg
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-07-30
Bijdragen: 2

Re: Flytta till Holland!

Hej Nidhuggur,
Där hittar jag inte personen, tror att personen gift sig eller inte vil stå med i någon telefonkatalog. Men tack för hjälpen.

Offline

 

#78 2007-08-05 23:20:27

timothy
juniorlid/juniormedlem
Uit: göteborg
Geregistreerd: 2007-07-31
Bijdragen: 7
Website

Re: Flytta till Holland!

bara tänkte meddela att jag som svensk man planerar att flytta till nl och bli hemmaman.
tot dan!

Offline

 

#79 2007-08-09 18:36:05

Martaaa
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-08-09
Bijdragen: 3

Re: Flytta till Holland!

Hej hej jag har min pojkvän i holland också, och jag har länge funerat på att flytta dit under en period och kasnke jobba eller plugga. men det känns så utmanande och jag får lite panik när jag tänker på det. jag gjorde en liknande sak, och jag åkte till london under 6 månader med en kompis. det gick bra.. men holland känns inte lika lätt.
Jag hade tänkt att bo själv och jobba.. Hur ska jag göra? finns det andra som gör så?

Offline

 

#80 2007-08-09 23:29:08

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Flytta till Holland!

Hej Martaa,

Som du kan läsa i denna tråd, är det inte helt riskfritt att flytta till Nederländerna (speciellt om man inte vill bli hemmafru) wink

Jag tycker det är smart av dej att bo själv och börja jobba, då får du också egna kontakter/vänner.

Beroende på budget kan man söka en studentbostad (universiteter, annonser i tidninger, studenthyresföreningar) eller du kan söka en lägenhet eller hus via kommersiella förmedlingar (t ex Direct wonen) Men din pojkvän kan säkert hjälpa dej med det.

Lycka till, det blir säkert bra!

Offline

 

#81 2007-08-13 23:07:38

Maria
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-03-19
Bijdragen: 9

Re: Flytta till Holland!

Hej alla! Jag har nu flyttat till min pojkvän i södra delen av Holland, närmare bestämt till Herleen.. Är det någon som vet var man (i närheten) kan finna äventyr/upplevelser att ge i present (t.ex. fallskärmshopp, luftballong, racingåk, osv osv..) Min pojkvän fyller nämligen 30 och jag vill gärna ge honom något sådant. Finns det någon hemsida eller vet någon vart man kan vända sig? smile Och ge mig gärna idéer eller tips på bra/rolig present till en 30-årig holländare! hehe..

Offline

 

#82 2007-08-14 10:17:21

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Flytta till Holland!

Hej Maria wink
Kul att höra från dig igen. Undrade vart du tagit vägen.
Hur tycker du att det är att bo i Nederländerna ?

Har ett par länkar som kanske kan hjälpa dig på traven.

sydlimburgska turistföreningen där du kan välja engelsk version
www.vvvzuidlimburg.nl     

portal, nederlänsk, välj - actief - i menyn
www.uitinlimburg.nl


Lycka till
Lucky

Offline

 

#83 2007-08-16 08:54:25

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Flytta till Holland!

Hej Maria!

Kul att höra att flytten blev av och att du är på plats! Veel plezier!

Pix

Offline

 

#84 2007-08-20 19:12:52

Kickan
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-08-20
Bijdragen: 1

Re: Flytta till Holland!

Hej! jag är en tjej som bor i Sverige,men har allvarliga planer på att flytta till Norra Holland( närheten av Zwolle). Men jag kan inte ett ord Holländska. Va tillsammans med en kille därifrån för ca 2 år sen,o nu har han erbjudit mig att flytta ner till honom.. Så jag har en adress och bo på där,men hur gör man med det ekonomiska? Kan man flytta ner och få nån typ av ekonomiskt bistånd tills dess att man pluggat o lärt sig Holländska så pass att man börja söka jobb? Och vad finns det för andra regler för nyinflyttade där? Skulle va glad om nån kunde hjälpa mig o få reda på det.. Mvh: Annika

Offline

 

#85 2007-08-20 19:52:07

rokkingstar
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-08-09
Bijdragen: 1

Re: Flytta till Holland!

Hejsan!
Jag flyttar till Utrecht nu den 25 september.
Vad vet ni om Utrecht?

Offline

 

#86 2007-08-21 11:10:10

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Flytta till Holland!

Hej Kickan!

Nja, det finns inte direkt något bistånd att få för att plugga holländska - förutom möjligen svenska CSN, olika stipendier eller ev a-kassa om du söker tillstånd för att söka jobb i Nederländerna (tveksamt dock hur det blir med a-kassa om du studerar..för då står du ju inte till "arbetsmarknadens förfogande").
Söka jobb kan man ju för övrigt också göra på engelska, men det ökar dina chanser om du också pratar holländska, så klart.
För nyinflyttade svenskar gäller att de måste anmäla sig på sin kommun inom en vecka. Du KAN men måste inte skaffa dej en "verblijfsvergunning" (uppehållstillstånd) - du har ändå rätt att jobba och leva i Nederländerna (men du måste ha försörjning, om du inte har jobb måste din kille skriva på papper om att han tjänar tillräckligt för er båda). Om du arbetat i NL ett tag så har du också rätt till a-kassa och andra sociala förmåner.
Om du flyttar permanent måste du också ha en holländsk sjukförsäkring och en holländsk "WA-verzekering", om du bara bor en kortare tid i NL kan du i många fall fortfarande vara inskriven i Sverige och åberopa det svenska försäkringssystemet.

Annars är det inte så mycket att tänka på, det är bar' å åk!

Offline

 

#87 2007-08-21 19:20:53

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Flytta till Holland!

rokkingstar schreef:

Jag flyttar till Utrecht nu den 25 september. Vad vet ni om Utrecht?

En hel del eftersom jag bor där. smile Vad är det du vill veta? Staden har omkring 250 tusen invånare; universitetet och högskolorna har fler än 40 tusen studenter. Det är bostadsbrist. Har du fixat bostad?

Offline

 

#88 2007-09-06 10:58:43

MJ
Gast

Re: Flytta till Holland!

rokkingstar schreef:

Jag flyttar till Utrecht nu den 25 september. Vad vet ni om Utrecht?

Hej,

Jag bor ocksa i Utrecht, sa sa det ar bara att fraga pa vad du vill veta. Och jag kan intyga att det ar bostadsbrist.

/Mattias

 

#89 2007-10-20 23:08:24

KaroLis
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-07-21
Bijdragen: 3

Re: Flytta till Holland!

Hej Margo,förlåt att jag inte skrivit tidigare,tack för svaret,jag ska undersöka länken du gav mej.
Har varit i Holland nyligen,jag älskar landet o folket,mycket trevliga o snälla,god mat osv...Tack o ha det bra så länge,vi hörs.
KaroLis:)

Offline

 

#90 2007-10-21 23:31:03

sosofie
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-10-21
Bijdragen: 1

Re: Flytta till Holland!

Hejhej!

Jag har planerat att flytta till Holland i januari, eftersom att min pojkvän bor där. Det jag undrar är bara hur man ska hitta bostad? Någon som har tips på hemsidor eller organisationer eller nått sånnt?

Offline

 

#91 2007-10-22 08:34:43

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

Det beror så mycket på kommun etc. där du vill bo. Det är kanske bäst att din pojkvän hjälper dig hitta någonting, än att du gör det härifrån.

Offline

 

#92 2007-10-22 09:58:36

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Flytta till Holland!

Var man hittar en bostad beror på olika faktorer
-    Var vill du bo,
-    Hur mycket är du bered att betala
-    Är du student
-    Vill du bo i en egen lägenhet
-    Vill du bu ihop med din pojkvän
-    Vill du tillsammans med andra människor (i en korridor)

Om man vill bo riktigt billigt kan man försöka en "anti-kraak bureau". De ger en rivningskontrakt, men man ved aldrig när man måste flyttas.
Oftast har de dock andra lägenheter man kan flytta till.

Om man vill hyra hos en hyresrättförmedling, borde man skriva in sig så snabbt som möjligt.
Jag tror att man på www.funda.nl (nederländska variant av www.hemnet.se) också kan söka på hyresrätter.

Offline

 

#93 2007-11-08 15:11:29

emmy
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-11-08
Bijdragen: 1

Re: Flytta till Holland!

det verkar som att pojkarna i holland är eftertraktadte. ska flytta själv snart inom kanske 3 månader till min fästman. jag vet inte var jag ska börja med registrera mig där och avsäga folkoböring här. känns lite läskigt  med allt nytt.
jag älskar att vara där och människorna är mycket trevliga men jag undrar hur  jag ska hitta nya människor >.<
och hur kan jag få tag på studier om språk och sedna job.
är det nån här som bor/kommer att bo nära rosmalen förresten ^_^
emmy

Offline

 

#94 2007-12-10 20:29:31

Martaaa
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-08-09
Bijdragen: 3

Re: Flytta till Holland!

HEj hej... Tack ska du ha!! som gav mig http://www.directwonen.nl tipset!! hehehe det finns lägenheter. det va faktist inte så dyrt med lägenheter där. jag trodde det skulle vara dyrt i amsterdam. ehhehe va bra!!!
om du vill så Maila mig gärna.. så kan vi prata lite mer. Jag börjar känna paniken! hihi...  tack ska du ha!!!
afewerki86 (at) yahoo.REMOVE-THIS.se
MVH Marta

M

Offline

 

#95 2007-12-11 09:43:38

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Flytta till Holland!

Hej Martaaa,

Grattis att du hittade en lägenhet, men varför känner du då paniken?

Offline

 

#96 2007-12-11 12:06:33

Marta
Gast

Re: Flytta till Holland!

hej.. hehe jag har inte HITTAT lägenhet... jag har bara kollat runt lite. hehe
Men men jag hittar väl nått förhoppningsvis.

Jag har hört att KLM anställer svenskar i amsterdam. är det någon som vet nått??


/////////////Marta

 

#97 2007-12-11 12:58:25

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Flytta till Holland!

Nä, men IKEA brukar ta in lite svenskar, och Hästens...Men de vill oftast att man ska kunna prata nederländska också. Annars finns det ju en miljon (jaja, jag överdriver) call service jobb också som kan vara ett alternativ för en svensk därnere som kanske inte har någon speciell utbildning eller pratar så bra nederländska. Alla större uitzendbureau's kan tipsa dig om det. Kelly services är också speciellt inriktade på utlänningar i Nederländerna.

Offline

 

#98 2007-12-12 20:06:15

Marta
Gast

Re: Flytta till Holland!

Hej hej
är det någon som känner till det att KLM anställer svenskar i amsterdam?


/// MARTA

 

#99 2007-12-12 21:18:23

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

Jag skulle kolla direkt med KLM. Ring dem!

Offline

 

#100 2007-12-13 20:28:28

Miiia
Gast

Re: Flytta till Holland!

Hej! (igen)

Jag har skrivit några inlägg här tidigare innan jag flyttade ner hit till Holland, och nu är jag på plats och har snart bott här ett halvår.. och det känns faktiskt jättebra! är lite orolig om jag kommer kunna få ett bra (hyffsat) jobb här bara när jag är klar med min högskoleutbildning inom kommunikation/information.. samt lärt mig språket, men det är väl sådant som löser sig.

Tänkte bara slänga ut en fråga om det är någon mer svensk som bor i de södra delarna av Holland? (Limburg/Heerlen) Alltid skoj att träffa nytt folk!

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB