Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#126 2008-08-03 11:59:44

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Flytta till Holland!

Hej Sophie.
Det finns 2 varianter av bostadsformedlingar i Nederlanderna. 1 ar helt privat (dyrt!) och den 2a ( billigare)arbetar tillsammans med kommunen. Den sistnamda ar alltid billigare an den privata sektorn men har ofta manga ars vantetid. I storstaderna kan det innebara upp till 10 ar, i sma kommuner kanske ett par ar.
Bostader i Nederlanderna ar ( enligt min uppfattning ) mindre an i Sverige. En annan sak som man far tanka pa ar att vad man hyr ar ett "skal". Golv, tapeter, farg etc maste du sjalv fixa. Kylskap, frys, spris, tvattmaskin, garderober, fonsterbraden etc ingar heller inte ( finns sakert undantag, men generellt ar det sa .....).

Nar jag flyttade till Nederlanderna tog det ett par veckor att fixa alla papper, skattemyndigheten, sjukkassan, avsluta forsakringar etc.

/Lucky

Offline

 

#127 2008-08-05 22:20:19

Sophie
juniorlid/juniormedlem
Uit: Deventer, NL
Geregistreerd: 2008-08-03
Bijdragen: 7

Re: Flytta till Holland!

Tackar så mycket var hjälpsamt.

Har en till fråga om man måste skaffa visum för att få stanna i Nederländerna i mer än 2 år?
Trodde inte sådant behövdes inom EU om man är EU medborgare.

Offline

 

#128 2008-08-06 16:23:01

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Flytta till Holland!

Nej, visum behovs inte. Nar du flyttat hit gar du till polisen och anmaler att du har flyttat hit. Ring innan for det ar inte alla polisstationer som har denna service. Da far du vanta ett tag och sedan far man ett s.k. temporart uppehallstillstand som galler i ett ar. Detta forlangs efterhand. Vad du maste bevisa ar din nya adress, att du har inkomst ( eller din partner ) och att du har en sjukforsakring.


/Lucky

Offline

 

#129 2008-08-06 21:15:05

Aqua
juniorlid/juniormedlem
Uit: Middelburg
Geregistreerd: 2008-04-17
Bijdragen: 7

Re: Flytta till Holland!

Hej allihopa

Mycket nyttigt att läsa i denna tråd. Jag planerar själv att flytta ner till Holland så fort som möjligt till min pojkvän. Jag tänkte försöka få arbetslöshetsersättning i tre månader genom eures. Någon annan här som provat det? Brukar holländska arbetsförmedlingarna krångla?
Finns det något callcenter som anställer svenskar i närheten av Vlissingen.
Sedan verkar det lite oklart hurvida jag behöver gå till polisen direkt där nere och få en stämpel som arbetssökande, eftersom man inte behöver något uppehållstillstånd förrän efter tre månader.

Någon sa tidigare att de holländska killarna är populära, jag kan inte mer än hålla med *ler*

Tack för ett fint forum smile

Offline

 

#130 2008-08-06 22:18:43

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Flytta till Holland!

Nej, du behover inget uppehallstillstand forsta dagen wink. 3-manadersregeln galler men ibland kan det ta en tid innan alla papper har ar klara. Nederlanderna ar inte lika effektiva som svenskarna  tongue. Om jag kommer ihag ratt tog det ett par veckor eller fyra innan jag fick min stampel i passet. Det ar ju alltid bra att vara ute i god tid, eller hur?

Offline

 

#131 2008-08-07 21:39:48

Aqua
juniorlid/juniormedlem
Uit: Middelburg
Geregistreerd: 2008-04-17
Bijdragen: 7

Re: Flytta till Holland!

Tack för svaret Lucky smile

Nej holländarna verkar ha en förkärlek till pappersarbete tongue Hoppas bara dom inte kommer vara alltför långsamma på arbetsförmedlingen så man får gå utan pengar för länge =/ Men det ska nog ordna sig...

Har köpt en svensk-nederländsk ordbok och Nederländsk grammatik bok borde komma vilken dag som helst, så nu blir det hårdplugga smile

Offline

 

#132 2008-08-16 13:53:18

Toya
Gast

Re: Flytta till Holland!

Det var det där med de holländska killarna... fast min karl är i ärlighetens namn belgare,

Hur som helst ska jag flytta till Hilversum om ett par veckor.  yikes Har varit där rätt mycket sedan vi träffades för drygt två år sedan; var au-pair i en familj i Soest i mars tom juni förra året och så har jag bott hos min kille i månadsperioder.
Jag flyttar in hos honom och ska söka jobb på en gång, till att börja med som massör, men går inte det får det kanske bli något annat. Ska också försöka plugga nåt, men det verkar svårt att härifrån hitta nåt som inte har med ekonomi/turism att göra, så det blir nog till att kika på plats.

Blir lite kollrig i huvudet av allt som ska göras, var på väg att flytta redan för ett år sedan, men chickade ur och blev kvar i Sverige, haha.
Men jag vet inte, eftersom vi har den här 3-månaders fristen känns det ju inte som nån panik heller. Fast jag tror iofs att det är bra att få igenom alla papper så att man känner att det verkligen är på riktigt, eftersom jag ju varit där på långa besök tidigare...

Holländskan går väl ok, jag förstår rätt mycket, och läser helt obehindrat. Pratar gör jag som ett litet barn, otroligt frustrerande när man vet hur det ska låta, och bara inte lyckas få till det. Kanske får lov att gå nån crash-course där nere, skulle ju vilja behärska språket även i skrift.

Kul att se att det är så många svenskar som är därnere, får vända mig hit om jag känner mig vilsen!

/Toya

 

#133 2009-06-04 19:15:20

AXxl
Gast

Re: Flytta till Holland!

Hej

Jag har tänkt ska flytta till holland men vet inte om ska redo med alla. erkänner att jag är döv och är trött på sverige nu, därför jag undrar på det och vill bara säga ska börja med kollar hur var livet människor, jobb och med holland. vet har hört om det mycket trevligt människor och få bestämmer själv om tog hasch eller inte.. men i sverige bara tråkigt saker har jag sett. därför jag behöver nytt liv också och lyckligt!

Jag start röka hasch när jag var 14 år till nu 22 åring.. det är inga fel med mig och erkänner passa inte bra för mig dricka när bli full. det är mycket konsigt ja.. har försöka berätta annan som kunde förstår mig men funkar inte så därför jag vill flytta helvete från sverige och är sur som inte nöjd med mig själv

Jag följa med annan som normal människor framtid och mer frihet som jag gillar det.. jag är inga problem med snacka annan hörade.. är bra på teckenspråk i kropp som annan lätt förstår mig och lära mig snabb med spårk holland.

Vill bara berätta hur var jag och värför jag läsa på här hemsida så

mvh axxl  lol

 

#134 2009-08-06 09:29:13

Kapten Kaviar
Gast

Re: Flytta till Holland!

Hej alla!

Nu är det såhär då!
Jag tänker inte flytta ner till Holland för att jag ska flytta till någon tjej (Är utav det manliga könet) eller någon anledning för relationer smile

Nej, jag funderar på att flytta ner till Holland för att börja om på nytt! Möta nytt folk, möta nya utmaningar...

Här i Sverige är det alltid samma sak hela tiden, man har sin dagliga rutin och roliga events big_smile Men jag skulle vilja spice:a upp mitt liv lite extra!

Loong story short!
Jag har varit djupt nere i detta träsk med spelet WoW (World of warcraft), jag och dom jag spelade med beslöt oss för att träffas IRL (In Real Life) så vi drog iväg till belfast och drog några öl... Sjukt mysigt, detta ledde till att vi träffades mer och mer! Jag träffade 2 personer som jag kom mycket bra överens med och dom bor i Holland, vart minns jag inte riktigt vad det hette tongue
Men men alltmer jag tänker på det vill jag flytta och Möta nytt roligt folk!
Dock så är det dom här sakerna som folk har skrivit förr men än en gång tänker jag ta upp det smile

cool  Hur och vart får man tag på boende? (Singel)
cool  Jobb? (Bra utbildning, har jobbat på det mesta, dock det enda som kan bli svårt är språket... Annars ser jag inga problem med det)
cool  Papper? (Vad för papper är det jag behöver?)
cool  Uteställen? (Hur är utelivet?)
cool  Gym? (Väldigt viktig fråga för mig iom att jag tränar 5-6 dgr i veckan)

Just nu är det en million saker jag vill få reda på, men simplet och lätt till Holland ska jag och jag så ska krypa fram tongue Men det är dom mest allmäna frågorna som jag fundrerar på smile Sen det sociala kommer gå i raket fart ! Holländare är super trevliga!

Tack för allt big_smile

MvH

Kapten Kaviar!

 

#135 2009-09-08 19:27:59

Anna G
Gast

Re: Flytta till Holland!

Hej alla här!

Jag har tänkt att flytta till Holland i några månader nu... Hade till och med en rumskamrat i Lemmer som nu har dragit sig ur... sad Känns väldigt surt... Är det någon som har tips om hur jag kan hitta rumskamrat/rumskamrater eller billig bostad i Groningen eller därikring? Det är den staden som jag är mest intresserad över....

Laters!

/Anna

 

#136 2009-10-08 17:04:16

ricky
Gast

Re: Flytta till Holland!

Hej allihop.

Ni har många funderingar på holland och hur det är där nere.
Jag har flyttad därifrån!
Jag är en holländsk kille som träffade en svensk flicka  för 14 år sen.
Hon flyttade till Holland men kunde inte hitta ro där, hon fick job på en callcenter och hjälpte svenska kunder, gör inte samma misstag ni för då lär man sig aldrig språket.
Bäst är om man kan få jobb genom kontakter och tyvärr är det väl inte bästa jobben men då lär man sig språket som jag anser är viktigt.
Också har vi varit i spanien i 2 år med våra barn och de gick i vanligt skolan. fy f.n vad dom lär sig snabbt språket, helt otroligt.
Men vart mam nu flyttar, för ett bättre liv, kärlek, eller på flykt för något man måste altid anpassa sig efter de forutsättningar som finns.
Jag kan lovar det var inte lätt att komma till Sverige.
Som tur var för mig att jag fick jobb inom 3 dagar och kommer med jobbet (flyttfirma) genom hela europa och träffar båda holländare och svenskar lite överallt.
Bäste tips jag kan ge nu är att prata med nån svensk som bor där eller med en holländare som bor här, de kan berätta skillnader som finns.
Ni få gärna maila mig om ni undrar något, och ni far ursäkta stavningen har aldrig blivit bra på detta.

må bra, Hendrik

 

#137 2010-09-28 19:00:17

Rakel
Gast

Re: Flytta till Holland!

Hejsan!
Jag träffade min nederländska kille för ca 4 år sen och nu är tanken att jag ska flytta hit ner. Jag har just nu semester och befinner mig i Holland. Jag har fått massor med information om hur jag ska ta mig till och vad jag ska göra här, men jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på.
Det är nämligen så att jag har tittat på lite högskolor runt i Limburg, närmare sagt i Heerlen (vilket är vart vi vill bo) och har hittar något jag fastnade för. Det är en Holländsk/Engelsk kurs på 4 år, där de två första åren är på både språken och de resterande åren är på engelska, vilket är perfekt för mig. Dock så behöver jag kunna språket innan jag söker, därför har vi tittat lite närmare på det och jag hittade Arcus College i Heerlen som lär ut holländska (ett tips till er som vill lära er det). Frågan är dock, kan jag få studiebidrag från CSN medan jag pluggar här nere i hela 4 år?  Och även, har ni tips på sidor där jag kan hitta lägenhet eller hyreshus? Tanken är att vi ska bo här i några år framöver, så vi behöver någonstans att stanna. Ni kan maila mig om ni har tips eller så, rakel.franco1(at)gmail.com

Tack i förhand! big_smile

 

#138 2010-09-28 19:31:14

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Flytta till Holland!

Rakel.
Kan inte hjalpa dig med rad om studier och sa....men det kan kanske nagon annan har pa forumet.
Daremot nar det galler att fa tag pa hyreslagenhet / hyresradhus har jag ett par tips:
Maklarna har i Limburg har en sajt som heter:

woonpleinlimburg.nl

Dar kan du soka pa "huurwoning " och darefter soka pa plats etc...
Objekten visas i en lista med lite text bild o sa...och naturligtvis maklaren. Klicka vidare pa maklaren ...
Ring dem, de kanske har lediga hyresratter som inte finns med pa listan.

Jag tror att o Heerlen med omnejd (Brunsum, Hoensbroek. Landgraf, Kerkrade etc) skall det inte vara jattesvart att fa tag pa nagot. Prisklass runt 500 euro eller sa.

Det finns oxa ett antal hyresvarder som arbetar tillsammans med kommunen, och ar ibland pga detta billigare.
Nackdelen ar da att du kanske far vanta ett par ar eller sa for att fa nagot, sa det ar inget jag rekommenderar for er i forsta hand.

Lycka till och valkomen till Limburg smile

/Lucky

Offline

 

#139 2010-09-29 00:44:41

Rakel
Gast

Re: Flytta till Holland!

Tack för hjälpen, ska kolla sidan med killen så snart som möjligt!  big_smile

 

#140 2011-01-06 14:12:40

thundercat
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-01-06
Bijdragen: 3

Re: Flytta till Holland!

Hejsan svejsan!

Jag och min holländska pojkvän har bott i Sverige i två år nu och det har inte fungerat, ingen av oss har kunnat hitta något jobb. Nu har vi beslutat oss för att flytta till Nederländerna (Eindhoven), han är redan där nere och ska börja jobba snart, medan jag måste fixa saker här i Sverige innan jag kan flytta ner. Preliminärt ska jag flytta i slutet av juli.

Jag ska göra mitt bästa för att lära mig språket innan dess (sju månader har jag på mig så det ska nog inte vara någon fara). Vad jag undrar är, är det lätt att få jobb? Jag nöjer mig med ett deltidsjobb på en supermarket, packa upp varor etc. Dock måste vi hitta någonstans att bo, det är inte så roligt att behöva bo med hans föräldrar, mer än några veckor iallafall. Är det lätt att få lägenhet/hus?

Pappersarbete och sånt där löser jag, det är boende och jobb som besvärar mig. Vi kommer antagligen inte klara oss på bara hans lön. Om jag inte skulle få jobb asap, finns det någon motsvarighet till vårt svenska försörjningsstöd som man kan få, fastän man inte är holländare?

Tacksam för svar,
Thundercat

Offline

 

#141 2011-01-06 22:26:57

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland!

Jag tror att man får en ganska stor skattelättnad i Nederländerna när bara en i en familj jobbar, så det går oftast att leva på bara ett lön.

Offline

 

#142 2011-03-12 20:17:28

fitteld
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-03-12
Bijdragen: 4

Re: Flytta till Holland!

Hejsan.

Jag behöver verkligen hjälp och vägledning från någon som redan klarat av att flytta till Holland. Helst någon som varit i en liknande situation som min.

Min flickvän bor i Nederländerna och vi är båda 19 år. Hon har inte gått ut skolan ännu (det gör hon nu i maj/juni) och jag har själv gått och varit arbetslös nu i snart ett år här i Sverige.

Hon bor hemma hos sin mamma och har enorma problem där. Hon är just nu beroende av sin mamma då hon betalar för hennes studier/försäkringar osv. Hon har just nu inte tid för ett jobb på grund av studierna/sin praktik och kan inte flytta hemifrån. Hennes mamma försöker även att förtrycka henne så att hon ska flytta ut, men vägrar hjälpa henne ekonomiskt om hon skulle flytta. Hon ska även fortsätta studera och vill inte skuldlägga sig själv så hon är fast där hon är nu.

Jag själv gick ut gymnasiet förra året och har aldrig haft ett jobb förut i mitt liv. Jag har ingen som helst motivation att arbeta i den livssituation jag är nu (Jag bor hemma och går på SOC). Då jag inte tänker fortsätta att studera så är det tänkt att jag skulle flytta dit istället för att hon skulle flytta hit. Jag vill alltså få igång mig själv i Nederländerna och ha en lägenhet och ett arbete så snabbt som möjligt. Så att hon skulle kunna flytta in hos mig och att jag skulle kunna försörja oss båda.

Jag har läst en del på internet och jag förstår inte alls hur jag ska kunna ta mig dit och sedan bosätta mig där? Jag har ju ingen grund och jag tror inte det skulle vara aktuellt att jag flyttade in hos min flickväns familj.

Vi är desperata. Hon är verkligen på gränsen till att bo utomhus och jag är hennes sista hopp, verkar det som. Och jag har ingenting kvar här i Sverige.

Hade varit jättesnällt om någon kunde hjälpa mig via MSN, framförallt. Men även email hade fungerat antar jag. Snälla HJÄLP!

min msn/email är: dawgeh (at) live.REMOVE-THIS.se

Offline

 

#143 2011-04-01 18:59:04

tess tess_jorgensen@hotma
Gast

Re: Flytta till Holland!

hawaii_hattarna schreef:

Hejsan!

Jag har har nu bestämt mig för att flytta till Holland och bo ihop med min pojkvän som kommer därfifrån. Är det någon som vet vad det är för pappaer som  behövs fixas och så, vad man behöver göra för att få stanna där mer än 3 mån. Och behöver man ha ett jobb för att få stanna?

// Jacqueline

jag har flyttat till Holland /haarlem med min 9 åriga dotter och vi gjorde en flytt anmälan till utlandet,samma du gör om du flyttar inom sverige fast den heter flytta utomlands, och eftersom vi båda tillhör EU så behöver du ingen tillstånd att stanna mer än 3 månader, du får stanna så länge du vill-
jag är sjukpensionär så angående jobb har jag ingen erfarenhet. och jag flyttade till min pojkväns lägenhet,
men man är inte tillåten hjälp från socialen innan man har bott här 5 år, och dom krånglar MYCKET när jag försökte söka barnbidrag, och det jag absolut inte förstår här, är att JAG får inte söka barnbidrag för MIN dotter, MEN min pojkvän får söka för henne, fast han inte har någon som helst genetisk sammhållning med henne och vi är inte gifta heller  hmm det är lite irreterande att han får söka för mitt barn men inte jag.. nu delar vi ekonomin så igentligen är det inga problem, men samtidigt känns det lite som om dom omyndighets förklarar mig hehe.. men alla ni som flyttar till holland från sverige , meila mig gärna skulle vara kul med svenska vänner här smile m.v.h. Tess jörgensen   tess_jorgensen (at) hotmail.REMOVE-THIS.com

 

#144 2011-11-18 14:41:54

shavora
lid/medlem
Geregistreerd: 2011-08-05
Bijdragen: 14

Re: Flytta till Holland!

tess tess_jorgensen@hotma schreef:

]
jag har flyttat till Holland /haarlem med min 9 åriga dotter...

Oh jag har också precis flyttat till Haarlem. En sån fin stad, nu bor vi hos svärföräldrarna och letar bostad.

Lucky schreef:

Man får väl också tillägga i debatten att i Sverige kan kvinnorna vara hemma med lön tills barnen är 18 månader eller så. I Nederländerna ungefär 3 månader, vilket gör att barnen t.ex. inte kan bli ammade tillräckligt länge (min åsikt).

Åh, jag ammar länge, fortfarande med min 11-månaders bebis. Jag har inte flyttat än, är fortfarande skriven i Sverige och åker ofta hälsar på för att få hela färäldrapenningen... Jag hoppas hoppas hoppas att jag kan vara hemma lika länge med nästa barn. Det är så viktigt att barnen får vara hemma länge med i alla fall en av sina föräldrar, speciellt mamman den första tiden, i min mening. Har ni några tips på hur vi ska klara oss så snälla skriv!

Min holländske man har bara gymnasial utbildning (VWO) här i Holland så jag hoppas att han kan få ett bra jobb som kan försörja oss igenom ett till barn... Om ni vet någon som behöver en anställd så emaila: jasper.de.hond (at) xs4all.REMOVE-THIS.nl.

Varma hälsningar
Sara

Offline

 

#145 2011-11-22 16:33:59

BanzaiiAnka
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-01-08
Bijdragen: 7

Re: Flytta till Holland!

Hej!
Har varit här på forumet tidigare men tänkte jag kunde skriva i denna tråden också lite mer.

Jag har sedan 2,5 år tillbaka en pojkvän i Holland, Amstelveen. Har varit tufft med distansen så har haft en större pause i förhållandet och har inte sett varandra på 10 månader ungefär, men fortfarande haft kontakt via onlinespelet WoW, Skype och msn. Jag skall dock ner till nedernänderna nu över nyår så det blir bra smile

I allafall, jag har tänkt redan från början av förhållandet att jag ville flytta ner till Nederländerna.. men  det har varit så mycket information hit och dit som gjort mig förvirrad + att jag tappade lusten lite i och med pausen. Men ja, jag älskar Nederländerna och jag skulle verkligen vilja försöka fixa detta med min pojkvän och flytta ner.

Han har nyligen fått en lägenhet som han skall flytta till nästa månad, så boendet är fixat och så. Men det är fortfarande allt pappers arbete, jobb och språket jag har svårt för.

Det har varit mycket svar i denna tråden men det är fortfarande ganska oklart för mig på vissa delar, och jag gillar även när svars sägs i listor O.o

Så detta är det jag funderar på och har förstått:

- För att kunna arbeta i Nederländerna så behöver jag nå speciella uppgifter/papper, vad heter de exakt?
- Sedan är det massa andra papper, försäkringar (sjukförsäkring, tandvård osv) och det där Nederländska person nummret man måste ha för att bo i Nederländerna, vad heter dem och vart kan man fixa dem?
- Är det viktigt att ha ett Nederlänskt bank konto från början när man flyttar dit? Hur ansöker man om ett sådant isf som Svensk?
- Är det många ställen som tar in svensk/engelsk talande anställda, där nederländska inte är ett krav? Vart kan jag få tag på dessa isf?
- Jag har även hört talas om vissa rekryteringsföretag som ger en Nederländsk språk kurs när man skrivs in hos dem. Alltså att man får ett jobb där man mainly pratar sitt modersmål/engelska men som även lär ut en holländska i arbetet men även i skolbänken, någon som hört talas om detta?
- Finns det några bra och billiga Nederlänska kurser som ni skulle rekommendera?
- IKEA, är det ett ställe som kan tänkas att de behöver svensktalande personal? Har hört av en vän men vill som veta mer om det.
- Har suttit och funderat på vad det stora Post kontoret heter i Nederländerna, pinsamt att jag inte kommer ihåg det men. I alla fall, de har ganska mycket studerande anställda som är ute och delar ut post med cykel. Är det ett ställe när det skulle kunna tänkas att man kan få ett "första" jobb när man kommer till Nederländerna? Eller kräver de att man kan flytande nederländska?

Tror det var allt som jag funderat på för tillfället, hoppas jag kan få några svar smile

Offline

 

#146 2011-11-22 17:11:40

Hermandad
lid/medlem
Geregistreerd: 2011-08-15
Bijdragen: 67

Re: Flytta till Holland!

Jag tror du får fler och bättre svar hos Migrationsverkets motsvarighet här: http://www.ind.nl/

Offline

 

#147 2013-12-11 00:34:40

Minkie
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2013-12-11
Bijdragen: 1

Re: Flytta till Holland!

Kickan schreef:

Hej! jag är en tjej som bor i Sverige,men har allvarliga planer på att flytta till Norra Holland( närheten av Zwolle). Men jag kan inte ett ord Holländska. Va tillsammans med en kille därifrån för ca 2 år sen,o nu har han erbjudit mig att flytta ner till honom.. Så jag har en adress och bo på där,men hur gör man med det ekonomiska? Kan man flytta ner och få nån typ av ekonomiskt bistånd tills dess att man pluggat o lärt sig Holländska så pass att man börja söka jobb? Och vad finns det för andra regler för nyinflyttade där? Skulle va glad om nån kunde hjälpa mig o få reda på det.. Mvh: Annika

Hej, jag är ny 22-åring här och ska nu flytta ned till min holländska pojkvän lagom till att fira in nyåret 2014. Han bor precis som Kickan här nämnde i närheten av Zwolle och jag hajade såklart till då jag läste Kickans inlägg. Ser nu att det är himlans många år sedan hon skrev det och undrar om hon någonsin tog steget? Läser du detta (Kickan) så svara gärna.

Jag vet inte hur länge jag stannar eller om jag ens kommer att klara av att bo i Holland. Sorry men har låga förhoppningar... Jag flyttar mest ned pga pojkvännen då vi har klarat av drygt ett års distansförhållande men inte pallar längre. Jag har gymnasiebetyg i bagaget och sade just upp mig från ett städerskejobb så jag har inte mycket att förlora på en sån flytt. Planen är att plugga distanskurser via Svenska unversitet mest för att ha någon sysselsättning - vet ännu inte vad jag vill utbilda mig till.

Jag är så glad att jag hittade den här tråden. Är sjukt nervös och det känns skönt att ha fler att kunna dela sina tankar med!

Finns det fler här som bor i NordHolland?
Vilka förväntningar flyttade ni ned med och hur besvarades dom?

Är tacksam för svar! smile
big_smile

Offline

 

#148 2016-11-02 03:16:16

Ann
Gast

Re: Flytta till Holland!

Kolla funda.nl 😊

 

#149 2016-11-02 03:22:44

Ann
Gast

Re: Flytta till Holland!

Gifter mig i Holland med min fästman i september. Flyttar då dit, kan prata lite nederländska men skulle vilja plugga språket innan jag flyttar dit, hur gör du?

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB