Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-12-05 23:54:36

karim
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-11-29
Bijdragen: 9

Verschil arbeta - jobba

wie weet het verschil tussen abetar en jobber? wanneer wordt abetar gebruikt en wanneer jobber?

Offline

 

#2 2006-12-06 00:18:14

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Verschil arbeta - jobba

Jobba is wat informeler; arbeta wordt veel minder gebruikt. Jobba kan vaak ook betekenen "ergens aan werken": "jag har jobbat mycket på det" - "ik heb er hard aan gewerkt", wat je niet zo gauw met "arbeta" zult zeggen.

Offline

 

#3 2006-12-07 12:07:20

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: Verschil arbeta - jobba

maar jij zegt "arbeta med/på" niet alleen zoals in "jag arbetar med barn" (ik werk met kinderen) maar ook als in "jag har arbetat länge med/på mitt projekt" maar het is een beetje formeler, dat is richtig.

in een formeler tekst zou je altijd "arbeta" schrijven, "jobba" is niet schrijft-taal...

Offline

 

#4 2006-12-10 01:12:20

karim
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-11-29
Bijdragen: 9

Re: Verschil arbeta - jobba

dus arberar is een beroep wat iemand doet.  en jobba is over iets dat je gewerkt hebt. is dat klopt wat ik zei?

Offline

 

#5 2006-12-11 22:22:53

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Verschil arbeta - jobba

karim schreef:

dus arberar is een beroep wat iemand doet.  en jobba is over iets dat je gewerkt hebt. is dat klopt wat ik zei?

Nee, ik ben het met Josefin eens: jobba en arbeta is in principe hetzelfde, maar arbeta klinkt wat formeler (meer richting schrijftaal).  In een e-mail aan een kennis kun je schrijven dat "jag jobbar med en grej", maar als dat in een officieel rapport komt, wordt het misschien "jag arbetar med ett ärende".

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB