Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-12-09 15:50:34

zappy
lid/medlem
Uit: Turnhout
Geregistreerd: 2006-11-24
Bijdragen: 134

Klein tekstje, is dit juist?

Ik had op een ander forum dit tekstje ge-.. euh... 'improviseerd'... en vroeg me af of er iets van klopt. Heb het Nederlands vrij letterlijk vertaald met behulp van een zeker online woordenboek, iets wat met ord begint en eindigt op bok...

Jag måste att lära mig franska och engelska och att känner alla språk är kul, jag tycker att folk som talar inte lands språket (var de är) kommer så arrogant över.
Jag talar till och med italiensk när jag kan!

Wat het was:

Ik moet Frans leren en Engels en alle talen kennen is tof, ik vind mensen die geen taal van een land (waar ze zijn) spreken zo arrogant overkomen.
Ik praat zelfs Italiaans wanneer ik kan!

Gevolgd door een fijn Italiaans zinnetje: Per me una bistecca fiorentina di octo centi gramme!

Het was dus in een discussie die over talen ging, ik was pro-veel talen kennen en de rest was pro-enkel Engels. Heb uiteraard dat tekstje ook nog in het Engels en Frans vertaald. ^^

Dank bij voorbaat.

Offline

 

#2 2006-12-09 18:49:10

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Klein tekstje, is dit juist?

Jag måste lära mig franska och engelska och att känna (of kunna?) alla språk är kul, jag tycker att folk som inte talar landets språk (landet där de är) förefaller (??) så arrogant.  (of arroganta?)
Jag talar till och med italiensk när jag kan!


Ik weet niet of het nu helemaal correct is maar hopelijk toch al beter smile
Maar het was in elk geval wel verstaanbaar...  Ik ben trouwens ook pro veel talen maar alle talen is praktisch niet doenbaar smile  Ik spreek momenteel Nederlands, Engels, Frans en Zweeds en het beetje Spaans dat ik geleerd heb kan ik niet meer spreken sinds ik met Zweeds begonnen ben...  Maar als ik het ooit nodig heb komt het waarschijnlijk wel terug.

Offline

 

#3 2006-12-09 21:15:38

zappy
lid/medlem
Uit: Turnhout
Geregistreerd: 2006-11-24
Bijdragen: 134

Re: Klein tekstje, is dit juist?

Alle talen is inderdaad veel, maar ik kan er toch ook een boel (Nederlands, Engels, Frans, beetje Duits, beetje Zweeds, kan Japanse kana lezen en doe Latijn-Grieks op school^^). Maar bedankt!

Offline

 

#4 2006-12-09 21:23:46

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Klein tekstje, is dit juist?

Cool, dat heb ik ook gedaan smile

Offline

 

#5 2006-12-10 10:29:48

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Klein tekstje, is dit juist?

Wat vinden jullie van een wereldhulptaal? D.w.z. één taal (een natuurlijke òf een kunstmatige) die wordt uitgekozen door de leiders van de wereld en onderwezen aan alle kinderen. Dan hoeft iedereen naast de moedertaal slechts één extra taal te leren om zich overal verstaanbaar te kunnen maken.

Offline

 

#6 2006-12-10 11:01:22

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Klein tekstje, is dit juist?

Dat is in theorie natuurlijk heel mooi maar er zullen altijd wel plaatsen zijn waar de mensen die taal niet of niet goed genoeg leren.  Bovendien zullen bepaalde talen belangrijk blijven om economische of politieke redenen.  B.v. als we nu opeens zouden beslissen om allemaal Esperanto te leren zouden de Amerikanen waarschijnlijk gewoon Engels blijven spreken en we zouden geen andere keus hebben dan dat ook te doen.  Hetzelfde met de Duitse toeristen in Turkije: spreken ze in een bepaalde zaak geen Duits, dan gaan ze wel bij de buren, waar ze dat wel doen.  Ik denk niet dat je aan dit soort effecten veel kan doen.

Offline

 

#7 2006-12-11 20:14:15

zappy
lid/medlem
Uit: Turnhout
Geregistreerd: 2006-11-24
Bijdragen: 134

Re: Klein tekstje, is dit juist?

Niet haalbaar, voor ons zijn Engels, Esperanto, zelfs Latijn haalbaar, maar zeg maar eens tegen een Japanner dat ze één van die drie talen moeten leren. Amerikanen, Fransen en Duitsers zijn inderdaad ook zo arrogant dat ze de moeite niet nemen een andere taal te leren.

Offline

 

#8 2006-12-11 20:22:08

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Klein tekstje, is dit juist?

Veel Japanners kunnen toch Engels?  (Al zal het hen uiteraard meer moeite gekost hebben dan ons)

Offline

 

#9 2006-12-11 22:23:16

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Klein tekstje, is dit juist?

zappy schreef:

Niet haalbaar,

Dat zou ik niet te gauw zeggen. Wie had er 50 jaar geleden kunnen denken dat Europa een gemeenschappelijke munt zou aannemen? Uiteindelijk kiest men toch, al dan niet met weerstand, dat wat het handigste en meest economische is. Men kijkt ook steeds meer over de landsgrenzen heen. En er bestaat niets wat altijd blijft zoals het is.

Offline

 

#10 2006-12-11 22:40:06

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Klein tekstje, is dit juist?

pieter schreef:

Jag måste lära mig franska och engelska och att känna (of kunna?) alla språk är kul, jag tycker att folk som inte talar landets språk (landet där de är) förefaller (??) så arrogant.  (of arroganta?)
Jag talar till och med italiensk när jag kan!

...och att kunna alla språk... förefaller: verkar is wat minder formeel. italienska


Margo schreef:

Wat vinden jullie van een wereldhulptaal? D.w.z. één taal (een natuurlijke òf een kunstmatige) die wordt uitgekozen door de leiders van de wereld en onderwezen aan alle kinderen. Dan hoeft iedereen naast de moedertaal slechts één extra taal te leren om zich overal verstaanbaar te kunnen maken.

Veel mensen moeten al een andere taal leren om zich binnen hun eigen land verstaanbaar te maken...
Ik vind zelf het leuke van andere landen juist hoe je je kunt verdiepen in andere talen en culturen; toen ik Spaans begon te leren, ontdekte ik opeens een heel nieuwe wereld met een populaire cultuur die grotendeels zijn eigen leven leidt en lang niet zo Engels/Amerikaans georiënteerd is als de Nederlandse en Zweedse.

Verder vind ik dat bijv. politici meer van tolken gebruik zouden moeten maken in plaats van in vaak tenenkrommend steenkolenengels hun woord te doen (iets waar oorspronkelijk vooral Nederlanders en Scandinaviërs goed in waren, maar wat nu ook de Duitsers en Oosteuropeanen steeds vaker doen). Als iedereen gewoon zijn eigen taal spreekt, verdwijnt het voordeel dat de Engelsen en (in steeds mindere mate) Fransen en aanverwanten hebben binnen bijv. de EU (overigens verandert dit voordeel in een nadeel bij de internationale recrutering voor hogere diensten binnen de EU, die gebeurt in het Engels, Frans of Duits, maar niet in de moedertaal van de kandidaat).

Offline

 

#11 2006-12-12 00:42:40

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Klein tekstje, is dit juist?

Dat is waar, maar ik zou toch liever in het Engels/Frans/Zweeds vergaderen dan alles te moeten laten tolken.  Dat lijkt me hemeltergend...

Overigens ben ik het ermee eens dat het leuk is om nieuwe talen en de bijbehorende culturen te ontdekken, maar niet iedereen vindt dat en in veel gevallen kan een taalverschil een serieus communicatieprobleem vormen.  Dus ik begrijp de stelling wel dat het in principe zou moeten kunnen volstaan om één taal te leren om iedereen te verstaan.   Dat weerhoudt ons er niet van er meerdere te leren wink  In elk geval vind ik dat je hoe dan ook de taal van een land moet (proberen te) leren als je er langere tijd wil verblijven...

Offline

 

#12 2006-12-12 08:24:51

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Klein tekstje, is dit juist?

Ik vind ook dat als je in een ander land gaat wonen, je moet beginnen met de taal te leren. Dat vergemakkelijkt het verblijf en de integratie.

Ik denk echter dat, als er niet bewust een wereldhulptaal gekozen wordt, het Engels dit vanzelf via natuurlijke weg gaat worden. Op vliegvelden staan mededelingen in de eigen taal èn het Engels aangegeven. Interviews met buitenlanders op het journaal worden gehouden in de eigen taal òf in het Engels. Het Nobelfeest wordt gepresenteerd in het Zweeds èn in het Engels. Ik heb niets tegen het Engels, maar een bewuste keuze zou beter zijn.

Offline

 

#13 2006-12-12 11:24:41

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Klein tekstje, is dit juist?

Ik denk dat het bijna onmogelijk is om zoiets bewust te kiezen.  Bovendien kennen nu al zoveel mensen Engels dat het veel extra werk zou vragen om dit nog te veranderen.  Een extra voordeel van Engels is dat het niet zo'n moeilijke taal is (ok, de uitspraak en spelling zijn nogal lastig, en dat gedoe met don't en doesn't is wat raar maar niet echt moeilijk).  Frans, dat toch ook lang een belangrijke rol heeft gespeeld en dat in zekere mate nog steeds doet, is bijvoorbeeld een stuk moeilijker om te leren volgens mij.

Offline

 

#14 2006-12-14 20:27:02

zappy
lid/medlem
Uit: Turnhout
Geregistreerd: 2006-11-24
Bijdragen: 134

Re: Klein tekstje, is dit juist?

pieter schreef:

Veel Japanners kunnen toch Engels?  (Al zal het hen uiteraard meer moeite gekost hebben dan ons)

Er zijn niet zoveel Japanners die Engels kunnen en als ze het al kunnen, dan zullen ze veel fouten maken tegen l/r en zal hun v niet perfect zijn. Vlaams zouden zij bv. uitspreken als bulaamus.

@Margo: een munt is compleet anders dan een taal en Engels is sowieso al voertaal wat betreft economie.

Offline

 

#15 2006-12-14 22:11:23

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Klein tekstje, is dit juist?

zappy schreef:

1 .... een munt is compleet anders dan een taal /2 .....en Engels is sowieso al voertaal wat betreft economie.

1: Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik wou duidelijk maken men nu niet kan inzien wat er in de toekomst wel of niet haalbaar is. Als voorbeeld nam ik de euro: als je 50 jaar geleden gezegd zou hebben dat er in de toekomst een europese munteenheid zou komen zou je een mooie dromer gevonden worden. Ik had ook het vallen van het ijzeren gordijn kunnen noemen of internet.
2: Ja, engels begint een algemene voertaal te worden, in de economie, toerisme, internationaal vervoer, wetenschap, internet, enz. Dus misschien wordt dat wel de internationale hulptaal.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB