Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-12-21 10:27:06

Remy
Gast

Ik studeer... zweeds/engels/wiskunde

Hoe vertaal je studeren/leren, etc. en in welke context?
Ik ken nu vier varianten:
att plugga
att läsa
att lära sig
att studera
Maar toen ik tegen een Zweedse zei: 'Jag studerar svenska' zei zij 'nej, du pluggar svenska'. Nou, jag fattar inte det!

Kan iemand me er meer over vertelle?

 

#2 2006-12-21 12:53:49

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Ik studeer... zweeds/engels/wiskunde

Lastige vraag! 'Att plugga' is volgens mij een populair voor 'att studera'. 'Att läsa' is een synoniem voor 'att studera'. Een studie volgen, zegt het woordenboek ook. 'Lära sig' wordt vertaald met 'leren'. Ik denk dat je het op alle manieren kunt zeggen: jag studerar svenska/jag pluggar svenska/jag läser svenska/jag lär mig svenska. Alleen dat laatste zou ook kunnen betekenen dat je Zweeds leert, zonder er echt voor te studeren. 'Mina barn lärde sig svenska på några månader.'

Offline

 

#3 2006-12-21 13:11:25

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Ik studeer... zweeds/engels/wiskunde

Ik heb nog even verder gevraagd. Att studera, plugga en läsa zijn synoniemen maar er zijn kleine nuanceverschillen:
Att plugga: wordt vaker gebruikt als je je op een examen voorbereid (blokken).
Att studera: wordt vaker gebruikt bij universitaire studies.
Att läsa: betekende oorspronkelijk niets méér dan gewoon lezen: 'jag läser till min konfirmation', maar wordt nu ook gebruikt voor studeren.

Offline

 

#4 2006-12-21 17:04:33

Remy
Gast

Re: Ik studeer... zweeds/engels/wiskunde