Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2007-01-14 14:40:30

Steven
juniorlid/juniormedlem
Uit: kapellen
Geregistreerd: 2007-01-14
Bijdragen: 2

Iemand ervaring met zomercursussen Zweeds?

Zal mij eerst even voorstellen:
Ik ben vrachtwagenchauffeur van beroep en rij 2 maal per maand naar Zweden. Stilaan ben ik dan ook volledig in de ban geraakt van dit prachtige land, enkele maanden terug heb ik mij een zelfstudie pakket van NHA besteld maar dit vlot niet zo goed wegens voornamelijk tijdgebrek. (Hoewel de motivatie er wel is.)

Daarom de vraag of er iemand ervaring heeft met de summer courses in zweden. Met name de cursus van www.glossa-sweden.com

Dank bij voorbaat

Mooie site trouwens

[edit: onderwerp verduidelijkt]

Laatst bewerkt door hankwang (2007-01-17 10:11:57)

Offline

 

#2 2007-01-14 20:54:09

zappy
lid/medlem
Uit: Turnhout
Geregistreerd: 2006-11-24
Bijdragen: 134

Re: Iemand ervaring met zomercursussen Zweeds?

Ik raad je hoe dan ook een Nederlandse cursus aan vergelijkbaar met degene waarna jij verwees. Zweeds moet men leren in het Nederlands, dat is veel simpeler.

Offline

 

#3 2007-01-15 19:21:58

Frank
lid/medlem
Uit: Brasschaat (B)
Geregistreerd: 2006-09-04
Bijdragen: 41

Re: Iemand ervaring met zomercursussen Zweeds?

Ik ben zelf begonnen met een Assimil cursus (zelfstudie) en volg nu avondschool. Op zich is dit schitterend, en ik heb al enorm veel (bij)geleerd. Alleen...aan praten komen we niet echt toe.
Een combinatie van beide, eerst dus een stevige zelfstudie gevolgd door een "taalbad" in Zweden, lijkt mij dan ook ideaal!

Offline

 

#4 2007-01-16 09:46:55

baka
Gast

Re: Iemand ervaring met zomercursussen Zweeds?

Als ik in nederland ben en met curcusmateriaal mijn zweeds probeer te verbeteren gaat het ontzettend langzaam. Als ik hier ben en gewoon aandachtig ondertiteling lees op tv, luister naar conversaties en in winkels ed de taal spreek ga ik met sprongen vooruit. Het is ansich ook geen heel moeilijke taal en is goed te vergelijken met nederlands, duits en engels en men schakeld niet zo snel als in nederland om naar engels.

Dus ik zou zeggen success op je volgende reis,

probeer het gewoon.

 

#5 2007-01-16 10:57:59

tiainen
lid/medlem
Uit: As, België
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 67

Re: Iemand ervaring met zomercursussen Zweeds?

Hallo Steven,

ik heb in 2004 een zomercursus gevolgd bij glossa voor drie weken en ik moet zeggen dat het mij heel goed is bevallen. Ik had hier in België reeds 2 jaar een avondcursus gevolgd en kwam daarmee in het derde niveau terecht. Als je dan drie weken enkel Zweeds praat, dan verbetert je uitspraak natuurlijk enorm. Het is pas sinds ik die cursus gevolgd heb, dat mijn uitspraak er erg op vooruit was gegaan.

Je moet er wel een beetje geluk mee hebben. Een klasgenote, een Duitse, had de cursus van 6 weken genomen. Ik zat in bij haar in de eerste drie weken (wat de meesten doen trouwens) en wij zaten met erg verschillende nationaliteiten samen: Belg, Amerikaan, Brit, Duits, Russisch, Tsjechisch, Pools, Fins, ... veel nationaliteiten dus smile. En dat verplichtte ons dan een beetje om ook buiten de lessen Zweeds met elkaar te praten. Echter, in de laatste drie weken van die Duitse haar cursus, zat ze samen met bijna alleen maar Duitsers. Zodra de lessen gedaan waren praatten zij allen gewoon weer Duits ondereen, wat natuurlijk niet de bedoeling kan zijn smile.

Als je nog vragen hebt, stel ze maar.

En trouwens, het filmpje dat je op de website kan bekijken, dat was van de periode toen ik daar was en ik ben er ook in te bewonderen tongue.

Offline

 

#6 2007-01-19 18:46:07

Steven
juniorlid/juniormedlem
Uit: kapellen
Geregistreerd: 2007-01-14
Bijdragen: 2

Re: Iemand ervaring met zomercursussen Zweeds?

Bedankt voor de tips allemaal!

Morgen weer ritje stockholm-uppsala-söderhamn. Heb mijn cursus weer meegepakt, zal eens proberen zweeds te spreken op de parkings ipv engels. Ben trouwens ingeschreven voor de glossa cursus...

Offline

 

#7 2007-01-19 23:40:32

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Iemand ervaring met zomercursussen Zweeds?

(Off topic) Voor het eerst over de nieuwe E4 (om Uppsala heen)? Het zuidelijke gedeelte is nu (sinds vlak voor Kerstmis) open; dat scheelt een stuk met de stoplichten in Uppsala!

Offline

 

#8 2012-01-30 08:46:33

lokke
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2012-01-29
Bijdragen: 1

Re: Iemand ervaring met zomercursussen Zweeds?

Iemand nog recente ervaringen met de drieweekse cursus van Glossa in Uppsala? Ik ben ook wel benieuwd hoe de accomodatie daar is bevallen, de studentenkamer, afstand tot het centrum enz? Het lijkt me namelijk erg leuk en leerzaam deze zomer daarheen te gaan.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB