Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2007-03-27 19:40:20

Afross
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-09-17
Bijdragen: 8

jaartje zweden

hallo mensen,

ik heb onlangs besloten dat ik mijn 3e studie jaar (over grofweg 1,5 jaar) in zweden wil gaan studeren. ik wil of aan de universiteit in lund of uppsala mijn studie (psychologie) voor een tijdje voortzetten. hiernaast zou ik graag  wat meer zweeds willen leren nu weet ik dat hiervoor in lund uitgebreide mogenlijkheden zijn. de site van de uni in uppsala was mij echter een groter mysterie...

mijn vraag is nu eigenlijk heeft iemand van jullie hier misschien ervaring mee (ik doel hiermee dan op het studeren in zweden). of zijn jullie toevallig in lund of uppsala geweest?

ik zouw graag wat ervaringen willen horen...

Offline

 

#2 2007-03-28 00:06:45

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: jaartje zweden

Ik studeer momenteel in Stockholm voor een jaar (tot eind mei), maar ik weet niet goed wat je wil dat ik vertel smile.  Als je vragen hebt, laat maar weten...

Offline

 

#3 2007-03-28 14:20:40

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: jaartje zweden

ik studeer in Uppsala zo als jij vragen hebt... smile

Offline

 

#4 2007-03-28 17:20:58

Afross
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-09-17
Bijdragen: 8

Re: jaartje zweden

wel, ik wil graag wat weten over het ' klimaat' daar. ik bedoel hoe zijn de mensen daar? is het mogelijk je studie daar in het engels te doen? en dan bv de zweedse taal daarnaast leren. hoe zit het met de uitgaans wereld daar? en de dames wink .

ik wil er een completer plaatje van krijgen....

Offline

 

#5 2007-03-28 17:27:04

Afross
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-09-17
Bijdragen: 8

Re: jaartje zweden

ohja en natuurlijk niet te vergeten:

hoe zit het met de leefkosten, de huur etc.
en hoe moeilijk is het een kamer te vinden?

Offline

 

#6 2007-03-28 20:27:33

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: jaartje zweden

Goh, de mensen, ik vind wel dat ze hier anders zijn dan bij ons (in België bedoel ik dan).  Voor mij is het een beetje een vreemde maatschappij, ze zijn tamelijk individualistisch en zullen niet gauw tegen je beginnen praten als daar niet echt een reden toe is.  Maar ze zijn zeker niet onvriendelijk, het is gewoon wat moeilijker om contacten te leggen vind ik.  Al ligt dat natuurlijk ook aan het feit dat de andere buitenlandse studenten er natuurlijk meer op uit zijn om nieuwe contacten te leggen (de Zweden kennen elkaar vak al) en dat ik veel cursussen van internationale opleidingen volg, waardoor ik veel meer buitenlanders ken dan Zweden.  Je moet een beetje wennen aan de Zweedse maatschappij denk ik smile

In het Engels studeren kan, maar dat hangt waarschijnlijk af van wat je studeert.  Hier in Stockholm wordt in elk geval zeker niet alles in het Engels gegeven, maar de meeste cursussen die ik volg bijvoorbeeld wel.  Geen idee hoe dat in Lund en Uppsala zit, maar dat kan je misschien wel op de respectievelijke websites zien.

Het uitgaansleven in Stockholm is denk ik niet te vergelijken met dat in studentensteden als Lund en Uppsala.  Het is in elk geval duur (vaak betaal je inkom + vestiaire en het bier is ook niet goedkoop, in Stockholm varieert dat van 25 tot 60 kronen voor 40 cl normaal bier).  Verder vind ik ook dat het hier allemaal zeer grootschalig is (grote café-restaurants, grote clubs, ...) wat nogal een tegenstelling vormt met de vele kleine cafétjes bij ons in Leuven.  Maar dat heeft misschien ook weer te maken met het grote Stockholm...  Verder moet je ook even wennen aan de sluitingsuren (veel cafés sluiten om 1u, sommige om 3 en in het weekend zijn er ook die om 5u sluiten).  Ik heb ook de indruk dat in het weekend (vrijdag- en zaterdagavond) echt iedereen uitgaat hier, dan zit alles vol en is er terug een toename in het aantal reizigers op de metro big_smile
Nuja, als je eenmaal een beetje doorhebt hoe het zit is het hier best leuk om uit te gaan smile  En het hangt natuurlijk ook een beetje af van wat je zelf graag doet.  En de dames, dat is vrij subjectief denk ik :p

Hier in Stockholm heeft de KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) mij een kamer toegewezen.  Dat was heel handig vermits er hier een tekort blijkt te zijn, maar je hebt dan ook wel geen enkele keuzemogelijkheid.  Zelf iets vinden is naar het schijnt lastig, maar ik heb ook weer geen idee of dat in Lund en Uppsala ook zo is.  Hier mag je toch wel 2500 tot 3000 kronen per maand rekenen als huurprijs, maar je krijgt dan ook wel een betere kamer dan gemiddeld bij ons.

Verder heb ik de indruk dat bijna alles (uitzonderingen zijn computertoebehoren, gsms, en ik denk ook koffie) hier wel wat duurder is dan in België.  Maar ik heb ook gehoord dat de Zweden van buiten Stockholm Stockholm behoorlijk duur vinden, dus misschien zal dat voor jou dan nog wel meevallen.  De alcoholische dranken spannen natuurlijk de kroon als het op hoge prijzen aankomt big_smile.

Ik hoop dat ik niet al te negatief klink, want dat is niet de bedoeling.  Ik amuseer me hier best hoor smile

Misschien kan Josefin wat meer Uppsala-specifieke informatie geven...

Offline

 

#7 2007-03-29 00:09:13

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: jaartje zweden

Het uitgaansleven in Stockholm is denk ik niet te vergelijken met dat in studentensteden als Lund

In Lund speelt het studenten-uitgaansleven zich vooral af in de zogenaamde "nationer", een soort studentenverenigingen. En om een of andere reden zijn die vrijgesteld van alcoholaccijns, of in elk geval was dat zo toen ik er was. smile

Offline

 

#8 2007-03-29 10:42:35

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: jaartje zweden

Kon je me dat niet vertellen voor ik besloot naar Stockholm te komen? wink

Offline

 

#9 2007-03-29 12:32:27

AnnaKarin
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-07
Bijdragen: 92

Re: jaartje zweden

Precis samma sak i Uppsala!

Nationerna zijn the place to be als student. Stockholm is amper te vergelijken met de echte studentensteden Uppsala en Lund. Echt Zweden ontmoeten zit er vaak niet in omdat de uitwisselingsstudenten vaak dezelfde lessen volgen en vrijetijdsactiviteiten samen organiseren. Wil je echt weten wat het is om te studeren in Zweden, moet je naar U-a of Lund, zo eenvoudig is het! smile

Met wat geluk, kan de universiteit je een kamer toewijzen, terwijl de Zweden soms jaren in wachtrij moeten staan vooraleer ze een kamer krijgen toegewezen! De studenten die ik ken en die in Uppsala hebben gestudeerd zijn stuk voor stuk laaiend enthousiast en hebben zonder problemen een kamer gekregen. Dit academiejaar had ik echter een student die naar Lund vertrok en pas na twee maand op eigen houtje dan toch een peperduur appartement had gevonden... Als je er snel bij bent, kan de universiteit wel wat regelen, maar wacht niet te lang!

Het klimaat valt best mee, vier seizoenen en dat is veel beter dan de 8 maanden herfst in de Lage Landen. Tegen de koude kan je je ook veel beter kleden omdat het niet tot op je bot koud aanvoelt. Sneeuw heb je in U-a zeker en nee, het is in Zweden niet duur, koud en donker. Als je eens bekijkt hoe de Nederlandse of Belgische winter eruit ziet, is het veel guurder...

En de mensen? Niet de helft zo luidruchtig als de Nederlanders en niet de helft zo nors als de Belgen wink

En de dames? Goh ja, je hebt ze in alle kleuren en maten, vooral dan (al dan niet natuurlijk) blond wink en nee dat is geen cliché... feit is dat zowel zweedse mannen als vrouwen zich "blonderen"

Offline

 

#10 2007-03-29 15:18:21

Afross
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-09-17
Bijdragen: 8

Re: jaartje zweden

oke,

ik dank u allen voor de reacties wink
heb er dan nu een klein beetje beter beeld van gekregen....
en josefinl zou jij me nog wat uppsala specifieke info kunnen geven?




AnnaKarin schreef:

En de dames? Goh ja, je hebt ze in alle kleuren en maten, vooral dan (al dan niet natuurlijk) blond wink en nee dat is geen cliché...

it just keeps getting better and better big_smile.

Offline

 

#11 2007-03-29 15:43:46

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: jaartje zweden

AnnaKarin schreef:

Het klimaat valt best mee, vier seizoenen en dat is veel beter dan de 8 maanden herfst in de Lage Landen. Tegen de koude kan je je ook veel beter kleden omdat het niet tot op je bot koud aanvoelt. Sneeuw heb je in U-a zeker en nee, het is in Zweden niet duur, koud en donker. Als je eens bekijkt hoe de Nederlandse of Belgische winter eruit ziet, is het veel guurder...

Bij ons is het inderdaad veel guurder, toen ik een tijdje geleden na enkele maanden Zweden weer in België kwam was het eerste dat mij opviel de eeuwige deprimerend grijze hemel.  Maar je kan toch niet ontkennen dat het in Zweden veel kouder en donkerder is in de winter...  De kou is inderdaad goed te verdragen, als je je warm genoeg aankleedt, dit schijnbaar in tegenstelling tot de kou bij ons.  Maar de duisternis, dat vond ik toch niet zo tof, zonsondergang om 14u45 en zo... (al zal dat in Lund wel iets later zijn).  Verder ben ik het er ook mee eens dat de Zweedse winter (en dan bedoel ik de echt koude, en al iets minder donkere maanden januari en februari) veel toffer is dan het druilerige weer dat je bij ons krijgt.  Hier regent het dan tenminste niet...  Nuja, je hebt overal voor- en nadelen, het is een kwestie van smaak en gewoonte smile

AnnaKarin schreef:

En de mensen? Niet de helft zo luidruchtig als de Nederlanders en niet de helft zo nors als de Belgen wink

Ook akkoord smile.  Zoals gezegd, het was niet mijn bedoeling negatief te doen big_smile

Offline

 

#12 2007-03-29 17:23:40

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: jaartje zweden

Nou, Lund heeft ook 8 maanden herfst. Bijna altijd mist en regen.

Offline

 

#13 2007-03-29 22:05:51

Afross
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-09-17
Bijdragen: 8

Re: jaartje zweden

ohja, bedenk me nog niets...
hoe makkelijk is het om een bijbaantje te versieren?
aangezien ik geen rijke ouders heb .|>_<|. zal dat wel noodzaak zijn.

Offline

 

#14 2007-03-30 07:29:07

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: jaartje zweden

Geen idee, ik heb daar niet hard naar gezocht, ik heb enkel één dag voor de school gewerkt, en daarvoor hadden ze zelf iedereen gemaild.  Normaal betaal je als student geen belastingen hier, maar dat geldt alleen als je officieel in Zweden bent ingeschreven (als inwoner bedoel ik, dan krijg je een persoonnummer en zo), zoniet (in mijn geval) betaal je 30% belasting...

Offline

 

#15 2007-03-30 09:09:08

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: jaartje zweden

Jammer genoeg zijn er geen uitzendbureaus in Zweden, maar je zou naar de 'Arbetsförmedling' kunnen gaan (arbeidsbureau). Ze helpen je meestal niet aan werk, maar geven ideeën, waar je kunt gaan zoeken. Ik heb wel eens vakantiewerk gehad op die manier (als invaller in een bejaardenhuis).
http://www.ams.se/ . Ook hier kun je misschien wat vinden: http://www.jobsafari.se/ . Zoek dan onder 'sommarjob' of 'extrajob', in de län (provincie) waar je gaat wonen.

Offline

 

#16 2007-03-30 11:04:20

AnnaKarin
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-07
Bijdragen: 92

Re: jaartje zweden

www.academicwork.se

hier kan je jobbs vinden die je bij je studies kan doen, zelf uitgetest (een eeuwigheid geleden wink) en intressant bevonden!

Offline

 

#17 2007-03-31 11:31:42

Afross
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-09-17
Bijdragen: 8

Re: jaartje zweden

Tack för Er hjälp !

Offline

 

#18 2007-04-01 22:06:45

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: jaartje zweden

hankwang schreef:

In Lund speelt het studenten-uitgaansleven zich vooral af in de zogenaamde "nationer", een soort studentenverenigingen. En om een of andere reden zijn die vrijgesteld van alcoholaccijns, of in elk geval was dat zo toen ik er was. smile

Dat klopt niet. Ze zijn vrijgesteld van onroerendgoedbelasting en hoeven bovendien geen BTW (moms) in hun prijzen te berekenen (en kunnen aan de andere kant ook geen BTW aftrekken). Verder hangen de lage prijzen (althans naar Zweedse begrippen) samen met het vele vrijwilligerswerk van studenten op de nationer. Daar kun je ook als buitenlands student werken, als je tenminste een persoonnummer hebt. Je verdient er niet veel (vandaar weer die lage prijzen), maar krijgt wel gratis eten (geen drank als je werkt, althans niet in Uppsala, in Lund is dat wellicht anders). En natuurlijk is het een ideale plaats om nieuwe mensen te leren kennen. Sommige nationer hebben erg veel buitenlandse studenen (althans in Uppsala), andere juist niet, 't is maar wat je zelf wilt. Ik koos zelf indertijd voor een kleine nation met erg weinig buitenlandse leden; naar bleek een gevaarlijke keuze, want ik ben er nooit meer weggegaan (hoewel ik maar een half jaar zou blijven) en er zelfs nog een jaar voorzitter geweest (een voltijds baan).

Iedere student, ook buitenlanders, moet lid zijn van een "kår" (studentenorganisatie), en in Uppsala en Lund daarnaast ook van een "nation". En nee, ze zijn niet te vergelijken met de "corpora" zoals je die in Leiden of Groningen hebt...

Bijbaantjes buiten de studentenwereld liggen niet voor het oprapen, ook niet voor de Zweden zelf.

Offline

 

#19 2007-04-02 00:02:04

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: jaartje zweden

Dat klopt niet. Ze zijn vrijgesteld van onroerendgoedbelasting en hoeven bovendien geen BTW

Hmm. Zou het dat zijn? De verkoopprijs van een glas bier was ongeveer de prijs bij Systembolaget (wat was het ook al weer? 12 kr?), dus ongeveer 2 kronen marge, hoewel het met een fust wel wat goedkoper in te kopen zal zijn. Je zult wel gelijk hebben als ex-voorzitter. smile

ze zijn niet te vergelijken met de "corpora" zoals je die in Leiden of Groningen hebt

Hoe bedoel je dat? De nationer hebben geen toelatingseisen en ook geen ontgroening, maar voor de rest lijken ze erg veel op studentengezelligheidsverenigingen: eigen studentenhuizen (of liever flats), en veel feesten en andere activiteiten.

Hoe lang geleden was het eigenlijk dat jij daar studeerde?

Offline

 

#20 2007-04-02 15:48:59

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: jaartje zweden

hankwang schreef:

De verkoopprijs van een glas bier was ongeveer de prijs bij Systembolaget (wat was het ook al weer? 12 kr?),

ze zijn niet te vergelijken met de "corpora" zoals je die in Leiden of Groningen hebt

Hoe bedoel je dat? Hoe lang geleden was het eigenlijk dat jij daar studeerde?

In Groningen van '89 tot '93, in Uppsala in '93 en vanaf '95 (tot 2002, tot en met 1999 actief) (en in Wageningen in '93 en '94). Hoe lang geleden zat jij in Lund? In Uppsala kostte een "stor stark" al in 1995 25 kronen op de nationer (nog steeds, voor zover ik weet, maar ik kan me vergissen).
Het grote verschil met de (grotere) "corpora" in Leiden en Groningen ligt voor mij in het feit dat iedereen lid moet zijn. Dat geeft een minder "exclusieve" (in de negatieve betekenis van dat woord) sfeer, minder snobisme. Uiteraard zijn er ook in Nederland studentenverenigingen die niet snobistisch zijn, en verschillen de nationer onderling wat dat betreft ook wel wat.

Offline

 

#21 2007-04-02 17:27:26

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: jaartje zweden

Ik zat tussen 2002 en 2004 in Lund. Maar ik zong alleen in een nationskör, de herrie en het gezuip op reguliere feest- en nachtclubavonden was niet zo aan mij besteed. Maar volgens mij lag het prijspeil beduidend onder de 25 kr voor een stor stark. Volgens mij heb ik wel eens een rumcola-cocktail voon 30 kronen besteld.

Ik heb nooit een Nederlandse studentenvereniging van binnen gezien, behalve dan dat ik wel eens (ca. 1992) voor 6 gulden ging eten bij de eettafel van Veritas in Utrecht, dus ik kan het niet zo goed vergelijken. Ach ja, eettafel Veritas... Geweldige beschrijvingen als "pikant gekruide ovalen gehaktstaafjes van de grill met Stroganoffsaus" en dan bleek het toch weer sperziebonen uit blik met gehaktbal te zijn. smile

Aanvulling: Student.se: Vad kostar det i baren?: richtprijs 20 kronen.

Laatst bewerkt door hankwang (2007-04-02 17:33:52)

Offline

 

#22 2007-04-02 21:52:47

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: jaartje zweden

hankwang schreef:

Maar ik zong alleen in een nationskör,

Ik ook, in Uppsala. Dat was zelfs de oorspronkelijke aanleiding dat ik langer bleef dan gepland: twee weken na mijn geboekte thuisreis zouden we optreden op Åland, en dat kon ik me uiteraard niet laten ontgaan.

hankwang schreef:

de herrie en het gezuip op reguliere feest- en nachtclubavonden was niet zo aan mij besteed.

Dat is inderdaad zoals we ons Lund voorstellen. Als voorzitter moest ik er (helaas...) twee keer op bezoek, en het verschil met Uppsala was erg groot. In Lund leek het meer hobbywerk, in Uppsala meer professioneel (beide hebben zo hun voordelen). Ik vond de feesten vaak aardig, maar tijdens het voorzitterschap ook wel een (noodzakelijk) kwaad. Maar ik geef toch de voorkeur aan de hembygds- och kulturföreningen (waar ik zelfs nog een cursus Gutamål (oude taal/dialect van Gotland) gevolgd heb), "fika", en alle mogelijke andere activiteiten.

hankwang schreef:

Maar volgens mij lag het prijspeil beduidend onder de 25 kr voor een stor stark. Volgens mij heb ik wel eens een rumcola-cocktail voon 30 kronen besteld.

Dat is best mogelijk, Lund is wat dat betreft wel goedkoper dan Uppsala.

hankwang schreef:

Ik heb nooit een Nederlandse studentenvereniging van binnen gezien,

Ik ook niet, ben tijdens de ontgroening wel eens bij Vindicat of Albertus magnus langs gefietst (allebei in Groningen) en daarna had ik totaal geen behoefte lid te worden (daarvoor overigens ook niet).

Offline

 

#23 2007-04-12 09:27:19

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: jaartje zweden

Afross - wat wil je dan weten? Uppsala is er echt heel goed als studentenstadt vind ik smile 

Hankwang: een bier (0,5l) is er alleen 19 sek bij "Norrlands" in Uppsala wink

Offline

 

#24 2007-06-15 15:11:22

Marly
Gast

Re: jaartje zweden

Hallo allemaal,
AL een tijdje loop ik met het idee rond om na mijn HBO ( hoop in juni 2008 af te studeren ) een half jaar in Zweden te studeren. Ik wil dat onafhankelijk van Nederlandse hogescholen/universiteiten doen.
Ik heb alleen geen idéé waar ik moet beginnen met regelen. Zou één van jullie mij misschien een beetje op weg willen helpen?  Zou je willen mailen naar marly_bijnen (at) hotmail.REMOVE-THIS.com

Superrrrbedankt voor de moeite in ieder geval!!

Groetjes Marly

 

#25 2007-06-15 16:55:00

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: jaartje zweden

Mijn tip is:
-    Geef eerst aan wat voor studie je wil volgen'
-    Vraag dan (bijvoorbeeld op dit forum) waar je die opleiding het beste kan volgen
-    Zoek een adres/telefoonnummer/email van die opleiding op en vraag wat je moet doen. Vraag ook of ze een speciaal contactpersoon voor buitenlandse studenten hebben
-    Als je een antwoord hebt gekregen en het is niet mogelijk, te duur of er is iets anders raars vraag dan nog eens (bijvoorbeeld op dit forum) of iemand andere mogelijkheden weet of soortgelijke ervaringen heeft.

Verder kan ik je niet helpen, want ik heb niet in Zweden gestudeerd, maar er zijn vast wel mensen, die dat wel kunnen

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB