Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2007-04-02 21:32:36

Frank
lid/medlem
Uit: Brasschaat (B)
Geregistreerd: 2006-09-04
Bijdragen: 41

Zweedse brief schrijven

hej,

ik zou, voor mijn zweedse les een, min of meer officiële, brief in het zweeds willen schrijven. Het moet een brief worden aan een zweeds gezin, in het kader van een huisruil.
Aangezien ik nog geen zweedse correspondentie heb gehad, weet ik eigenlijk niet hoe ik zo'n brief moet beginnen. Ik neem aan dat je niet met "hej" begint?
Kan iemand me wat op weg helpen?

Tack så mycket!

Frank

Offline

 

#2 2007-04-02 21:58:27

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Zweedse brief schrijven

Hej,

Boven zakenbrieven zet je meestal helemaal niets, alleen een adres en datum (en, indien nodig, maar dat lijkt me hier niet) een "ärendemening" (Bijv. Angående ev. byte av hus).

Als je een brief aan een gezin schrijft, zal niemand gek opkijken als je met Hej begint. Ik krijg bij mijn baan bij de rijksoverheid regelmatig brieven die zo beginnen.

Als je echter begint met "Bäste herr och fru" zus-en-zo, of (nog erger) "Ärade ..." zullen ze je wat ouderwets over vinden komen. "Bästa Karin och Anders" kan nog net (als ze Karin en Anders heten, uiteraard).

Offline

 

#3 2007-04-02 22:14:10

Frank
lid/medlem
Uit: Brasschaat (B)
Geregistreerd: 2006-09-04
Bijdragen: 41

Re: Zweedse brief schrijven

Hej Mark,

bedankt voor je snelle reactie.
Dus, gewoon "Hej", of "Bästa Karin & Anders". Kan de combinatie van beide: "Hej Karin & Anders" ook?
En zoiets als "Beste familie Anderson" is dat ook gebruikelijk, of hou ik het maar bij de eerste twee?

Wel raar dat ze zelfs naar de overheid "Hej" schrijven. Kan ik me hier niet echt voorstellen...

Frank

Offline

 

#4 2007-04-03 00:08:30

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Zweedse brief schrijven

Wel raar dat ze zelfs naar de overheid "Hej" schrijven.

Sterker nog, ik kreeg ooit een email van de Zweedse politie met het verzoek documenten op te sturen. Die email opende met "Hej Han-Kwang" (akkefietje met een louche woningbemiddelaar die er met mijn centen vandoor was gegaan). smile

Offline

 

#5 2007-04-12 09:30:47

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: Zweedse brief schrijven

ik word dan "Hej Karin & Anders" schrijven... Maar, hoe vormel zal het zijn? Aan een gezin te schrijven is in Zweden niet zo vormel als jij het niet als firma doet...

"Bästa" klingt er een beetje oud, word ik niet schrijven

Offline

 

#6 2007-04-12 11:52:33

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Zweedse brief schrijven

Eventjes verbeteren: zou schrijven. formeel

Offline

 

#7 2007-04-12 14:43:33

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Zweedse brief schrijven

Nog iets (ik heb je dat al vaker zien doen, vandaar): 'jij' gebruik je alleen als je het wil benadrukken.  Anders zeg je 'je'.  Altijd 'jij' gebruiken klinkt een beetje raar smile  Hetzelfge geldt voor 'mij/me', 'zij/ze' en 'wij/we', maar niet voor 'hij' smile.

We verstaan je heel goed hoor smile maar je vroeg tenslotte om je te verbeteren...

Offline

 

#8 2007-04-16 20:58:06

Frank
lid/medlem
Uit: Brasschaat (B)
Geregistreerd: 2006-09-04
Bijdragen: 41

Re: Zweedse brief schrijven

Bedankt voor de info. Ik heb het bij "Hej Karin & Anders" (in casu Steve & Helene) gehouden. Het is inderdaad niet formeel bedoeld dus zal het wel goed zijn, zeker? Nu er nog een beetje aan voortwerken en donderdag afgeven...
Ben benieuwd smile

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB