Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2007-05-02 21:53:24

Frank
lid/medlem
Uit: Brasschaat (B)
Geregistreerd: 2006-09-04
Bijdragen: 41

DVB-T in Zweden (digitale TV)

Tegenwoordig kan je met een speciale USB-stick, de DVB-T ontvanger, via je pc bepaalde TV zenders bekijken. In Vlaanderen is dit momenteel enkel mogelijk met de twee officële netten.

Weet iemand of/hoe dit in Zweden werkt? Is het de moeite om op vakantie zo'n ontvanger mee te nemen, of heb je daar weinig aan buiten de grote steden?

Frank

Offline

 

#2 2007-05-03 10:57:46

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: DVB-T in Zweden (digitale TV)

Ik ga ervan uit, dat dit een usb stick is met een antenne erin, die digitale tv via de ether kan ontvangen. En niet dat het een soort toegangssleutel is voor betaal tv via Internet.

In Zweden heb je 3 gratis digitale zenders in de ether SVT1, SVT2 en TV4. Verder heb je een groot aantal betaal zenders, waar je een abo van boxer voor moet hebben.
In de grote steden kun je digitale tv ontvangen via een kleinere binnenhuis antenne (die je op je tv zet oid) en buiten de grote steden heb je vaak een ouderwetse harkantenne nodig (die kan namelijk ook digitale tv ontvangen) Beiden met een digibox als je een analoge tv hebt

Voor jouw usb stick betekent dit waarschijnlijk, dat je tv kunt ontvangen waar je goed ontvangst hebt, dus in de buurt van een zendmast of in de grote steden. En waarschijnlijk zul je buiten beter ontvangst hebben dan binnen.

In grote delen van Zweden heb je trouwens geen analoge televisie meer, dus als je tv wilt kijken zul je een digitale ontvanger mee moeten nemen.

Gewoon proberen dus!

Offline

 

#3 2007-05-03 11:49:23

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: DVB-T in Zweden (digitale TV)

harry73 schreef:

In Zweden heb je 3 gratis digitale zenders in de ether SVT1, SVT2 en TV4.

Ik geloof dat je hiervoor ook wel kijk- en luistergeld (tv-avgift) moet betalen.  Als je voor een weekje op vakantie gaat lijkt mij dat niet echt nodig, maar voor wie langdurig in Zweden woont en een of ander soort tv-ontvanger heeft is dit denk ik wel verplicht.

Offline

 

#4 2007-05-03 12:08:12

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: DVB-T in Zweden (digitale TV)

harry73 schreef:

In Zweden heb je 3 gratis digitale zenders in de ether SVT1, SVT2 en TV4.

Daarbij zijn ook nog barnkanalen/kunskapskanalen (overdag kinder-/'s avonds wetenschapsprogramma's), TV6, TV24 (nieuws) en The Voice (muziek) gratis.

Offline

 

#5 2007-05-03 13:02:29

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: DVB-T in Zweden (digitale TV)

TV1, 2 och 4 är eterburna (marksändning), övriga gratiskanaler kabel/satellitburna. Det finns också fler gratiskanaler, men det är beroende på ditt kabelbolag.

Offline

 

#6 2007-05-11 09:16:41

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: DVB-T in Zweden (digitale TV)

pieter schreef:

Harry73 schreef:

In Zweden heb je 3 gratis digitale zenders in de ether SVT1, SVT2 en TV4.

Ik geloof dat je hiervoor ook wel kijk- en luistergeld (tv-avgift) moet betalen.

Ja, om du har någon sorts tv-mottagare i datorn måste du betala radio/tv-avgift (det är samma avgift), men det gäller bara om du bor där en längre tid (tex längre än 2-3 månader...), annars kan du strunta i det.

Offline

 

#7 2007-05-11 11:34:31

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: DVB-T in Zweden (digitale TV)

Jullie hebben ongetwijveld gelijk met kijk en luistergeld, maar het is een beetje hetzelfde als tegen iemand zeggen, dat hij sociale premies en loonheffing moet inhouden als hij zijn buurmeisje de auto laat wassen.

Bovendien heb je een adres nodig als je kijk en luistergeld betaalt en dat is vast geen camping.

Veel kijkplezier

Offline

 

#8 2007-05-11 11:41:45

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: DVB-T in Zweden (digitale TV)

Uiteraard, ik zeg ook niet dat je voor een weekje kijk- en luistergeld moet gaan betalen.  Ik wou je alleen waarschuwen dat als je langer in Zweden blijft, die kanalen niet zo gratis zijn als je denkt.

Offline

 

#9 2007-05-11 12:54:44

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: DVB-T in Zweden (digitale TV)

harry73 schreef:

als tegen iemand zeggen, dat hij sociale premies en loonheffing moet inhouden als hij zijn buurmeisje de auto laat wassen.

Het zweedse moraal in deze ligt misschien wel wat hoger dan in Nederland. Je kunt behoorlijk in de knoei komen met je publieke carrière als je bijvoorbeeld 10 jaar geleden geen belasting betaalde voor het laten uitvoeren van dit soort klusjes. Dit wordt minutieus uitgepluisd door de pers en een minister in de nieuwe regering is voor een dergelijke 'mis' moeten aftreden. Een ander overkwam hetzelfde, omdat ze geen kijk- en luistergeld betaald had.

Offline

 

#10 2007-05-11 23:46:25

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: DVB-T in Zweden (digitale TV)

Nou ja, er was wel iets meer aan de hand: Borelius (handelsminister) had o.a. iemand zwart in dienst gehad (en wijtte dat aan het feit dat ze geen wit salaris kan betalen, ondanks misschien 5x modaal inkomen) en hield er bovendien via een firma in een belastingparadijs verscheidene privé-huizen op na. Stegö-Chilo (cultuurminister) had inderdaad geen kijkgeld betaald - uit principe, hetgeen nogal problematisch is als je de hoogste politiek verantwoordelijke wordt voor het Zweedse televisiebestel met zijn kijkgeld! (Luistergeld bestaat hier niet.) Bovendien had ze ook hulp in de huishouding zwart betaald.

Offline

 

#11 2007-05-12 12:33:22

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: DVB-T in Zweden (digitale TV)

Ja, je hebt gelijk. Maar vind je ook niet dat men in Zweden strenger aankijkt tegen dit soort zaken?

Offline

 

#12 2007-05-12 20:11:16

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: DVB-T in Zweden (digitale TV)

Nooit zo over nagedacht, maar ik denk het niet. Aan de andere kant hebben de Nederlandse kranten (zelfs de Telegraaf) misschien niet zo'n bloedhondmentaliteit als Expressen en Aftonbladet...

Offline

 

#13 2007-05-14 21:27:23

Frank
lid/medlem
Uit: Brasschaat (B)
Geregistreerd: 2006-09-04
Bijdragen: 41

Re: DVB-T in Zweden (digitale TV)

harry73 schreef:

Ik ga ervan uit, dat dit een usb stick is met een antenne erin, die digitale tv via de ether kan ontvangen. En niet dat het een soort toegangssleutel is voor betaal tv via Internet.

@Harry 73: klopt, ik heb het nog niet gekocht, maar het is inderdaad zo'n kleine stick met aparte antenne en ingebouwde ontvanger. Je kan er dus géén abonnementskaartje insteken.

Pix schreef:

TV1, 2 och 4 är eterburna (marksändning), övriga gratiskanaler kabel/satellitburna. Det finns också fler gratiskanaler, men det är beroende på ditt kabelbolag.

@Pix: Menar du att man kann bara motta de tre kanaler med DVB-T sticken, och att man behöver kabel eller satellit för alla andra kanaler?


Het is inderdaad niet erg logisch dat je als toerist kijkgeld zou moeten betalen. Dat was hier ook nooit vroeger.
Het is mij alleen te doen om het nieuws wat te volgen, en natuurlijk ook het weerbericht. Met drie gratis kanalen zou dat zeker moeten lukken...als er ontvangst is. Dat wordt dus gewoon proberen hé

Offline

 

#14 2007-08-08 21:37:06

Frank
lid/medlem
Uit: Brasschaat (B)
Geregistreerd: 2006-09-04
Bijdragen: 41

Re: DVB-T in Zweden (digitale TV)

Ben net terug van 3.5 week vakantie in Zweden. Zowel in Skåne, Västergotland, Uppland als in Dalarna had ik schitterende ontvangst. Zowel SVT1, 2 en 4 als TV6, The Voice en soms ook Aftonbladet.
De andere zenders zoals BBC, Eurosport kon ik wel ontvangen maar waren gedecodeerd.
Voor iemand die een tijdje rondtrekt in Zweden en die wat op de hoogte wil blijven van nieuws en weer, is het zeker een aanrader!

Hejdå
Frank

Offline

 

#15 2008-02-10 17:06:03

Sunrader
Gast

Re: DVB-T in Zweden (digitale TV)

We hebben afgelopen weekeind een actieve antenne bij oblink gekocht €30,- met een 12V versterker er tussen.
WErkt perfect. Aankomden vankantie gaan we hem in Zweden testen. Voor de voetbal moeten we dan wel wat dichter bij deg rote steden staan.

 

#16 2008-03-10 00:51:37

doris
Gast

Re: DVB-T in Zweden (digitale TV)

Pix schreef:

TV1, 2 och 4 är eterburna (marksändning), övriga gratiskanaler kabel/satellitburna. Det finns också fler gratiskanaler, men det är beroende på ditt kabelbolag.

There are more free chanels than these, and probably more coming later this year. That's one reason why we changed from analouge to digital tv, to get more space in the eter (which is limited for every country). Digital broadcast takes up less space than analouge.

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB