Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2007-05-14 00:13:37

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Zweedse films in België

Hej,

Mijn Erasmusjaar hier is bijna afgelopen, dus ik ga binnenkort terug naar België.  Ik vroeg me af of iemand een idee heeft waar je daar aan Zweedse films (op dvd) kan geraken.  Zo kan ik mijn Zweeds een beetje op peil proberen te houden en er worden hier ook best goede films gemaakt, lijkt mij.  Ik dacht b.v. aan de Wallander- en Beck-series (Beck heb ik nog niet geprobeerd), en de film Tillsammans, bij voorkeur met Engelse/Nederlandse ondertiteling, dan hoef ik niet alleen te kijken wink En nu ik toch veeleisend aan het zijn ben, liefst ook nog in de buurt van Leuven...  Ik ben namelijk wel eens in de lokale videotheken gaan kijken maar daar schijnen ze die niet te hebben...

Alle tips zijn welkom!
Bedankt!

Offline

 

#2 2007-05-14 10:21:04

AnnaKarin
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-07
Bijdragen: 92

Re: Zweedse films in België

In de Blokker: Noll tolerans voor een eurootje (B-film maar toch...)

In de Fnac: Såsom i himmelen, Danslärarens återkomst, Wallander-filmerna...

och sedan ska du följa en svensk kurs och få chansen att låna filmer av din lärare och dina kurskamrater smile



Wat ook slim is: loop even bij de megastore langs en zoek wat goedkope films uit om mee naar huis te nemen, weegt niet zoveel toch?

Offline

 

#3 2007-05-14 10:25:40

AnnaKarin
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-07
Bijdragen: 92

Re: Zweedse films in België

Masjävlar (Dalecarlians) en Fucking åmål heb ik ook al zien liggen - Bilbo denk ik

Offline

 

#4 2007-05-14 14:03:40

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Zweedse films in België

Bedankt!

Nee, dat weegt inderdaad niet zoveel, maar ik vrees dat ik sowieso al veel te veel bagage zal hebben...  Verder hoopte ik te kunnen huren eerder dan kopen, want films als Wallander bekijk je waarschijnlijk geen 20 keer, maar dat is misschien wel niet mogelijk.

Offline

 

#5 2007-05-14 15:41:58

AnnaKarin
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-07
Bijdragen: 92

Re: Zweedse films in België

genoeg mensen in België die de Wallanderbox liggen hebben, aangezien je em met Humo kon verzamelen.

ska du anmäla dig till en kurs i svenska förresten?

Offline

 

#6 2007-05-14 20:33:32

wendy
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-05
Bijdragen: 27

Re: Zweedse films in België

Hoi hoi!!

Ook ik ga bijna terug naar Nederland! 27 mei om precies te zijn... (En bagage is inderdaad ook het probleem, ik stuur dus een doos op die inmiddels al bijna 20 kilo is, hahahaha)

Ik denk nog diep na over een manier om eenmaal terug in Nederland mijn Zweeds op peil te houden... Ik heb al wat films gekocht.. En ook zal ik zo nu en dan wel e-mailen met de familie waar ik hier woon, of mijn lerares Zweeds...
Maar; het liefst zou ik het toch spreken! Ik denk dat wanneer je alleen films kijkt en soms een e-mail leest/schrijft je het toch 'kwijtraakt'....!!

Enfin; die cursus Zweeds volgen klinkt wel goed Pieter, met betrekking tot spreken dan...!! Maar tegelijkertijd: Buiten het feit om dat het geld kost; zijn er bij jou in de buurt wel cursussen te vinden op een niveau dat aansluit bij het jouwe? Weer beginnen met "Jag heter" en "Hur mår du?" is ook niet alles....

Liefs,
Wendy

Laatst bewerkt door hankwang (2007-05-14 21:22:51)

Offline

 

#7 2007-05-14 21:39:06

Frank
lid/medlem
Uit: Brasschaat (B)
Geregistreerd: 2006-09-04
Bijdragen: 41

Re: Zweedse films in België

De eerste helft van de Wallander serie is inderdaad al wijd en zijd verspreid, en nu lanceert Humo spaarpunten voor de tweede helft...
Probleem is wel, vind ik, dat je bij de Wallander serie geen zweedse ondertitels kunt krijgen.
Verder neem ik aan dat het opsturen van een doos met wat literatuur en/of dvd's met taxipost toch niet overdreven duur is? Je kan trouwens altijd zelf een uitleenservice beginnen smile en gelijk wat zweeds praten met je "klanten"!

Als ik het niveau van jouw zweeds zie, Pieter, denk ik dat jij niet veel kan gaan doen op een zweedse cursus. Het zou trouwens niet motiverend zijn voor je klasgenootjes wink
Misschien is Svesam in Antwerpen iets voor jou?

Offline

 

#8 2007-05-14 23:49:14

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: Zweedse films in België

hej smile

försök att hitta en 'tandem-partner' i Belgien, någon att prata svenska med (om du kan hitta någon som pratar flamländska åtminstonde lite i närheten av så bra som du pratar svenska..., det kan nog bli svårt, men du kan ju försöka).

annars finns en hel del svensk film på piratebay.org wink

Offline

 

#9 2007-05-15 00:24:05

AnnaKarin
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-09-07
Bijdragen: 92

Re: Zweedse films in België

Pieter zijn schriftelijk Zweeds is inderdaad goed, maar er zijn best nog wel cursussen die het mondelinge aspect kunnen fijnstellen. Heb gehoord dat ze in Leuven niet lang meer zullen wachten met een 5e en 6e jaar Zweeds en blijkbaar zijn die "lagere" niveaus daar ook al behoorlijk hoog (volgens vriend die 4 jaar heeft afgelegd)! mss dus echt wel wat voor jou, Pieter?

Offline

 

#10 2007-05-15 00:34:36

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Zweedse films in België

Bedankt voor alle tips!

Frank schreef:

Probleem is wel, vind ik, dat je bij de Wallander serie geen zweedse ondertitels kunt krijgen.

Ah, dat ging hier wel...  Waarschijnlijk is er voor België een aparte versie (deze had namelijk alleen ondertitels in het Engels en de Scandinavische talen).

AnnaKarin schreef:

ska du anmäla dig till en kurs i svenska förresten?

Frank schreef:

Als ik het niveau van jouw zweeds zie, Pieter, denk ik dat jij niet veel kan gaan doen op een zweedse cursus.

Tack, Frank!  Som du säger tror jag att eftersom utbudet på svenska kurser i Belgien redan är mycket litet så är det ingen stor chans att det finns någon kurs som har ungefär rätt nivå.  Jag ser nu att språkenheten på mitt universitet har svenska kurser men jag vet inte på vilken nivå och inte heller om de är öppna för alla.  Jag ska kolla det men jag tror inte det kommer att vara det som jag behöver...
Jag påstår säkert inte att min svenska inte längre kan förbättras men eftersom jag tog de jättebra kurserna här på KTH ända till slutet så betvivlar jag om det finns något högre nivå i Leuven.  (Det enda som finns är nog på Gents universitet men det är en heltidsutbildning big_smile)

Frank schreef:

Misschien is Svesam in Antwerpen iets voor jou?

Dat lijkt me misschien wel iets inderdaad!  Ik zal het zeker eens verder uitzoeken als ik weer in België zit en heimwee heb naar Zweden wink

Det med tandempartnern är också en bra idé, fast som Josefin säger är det viktigt att ha ungefär samma nivå på varandras språk:  om den andra är för duktig eller har mycket lägre nivå så kommer man bara tala ett språk.  Jag har försökt hitta någon tandempartner här, men det finns ju inte särskilt många stockholmare som tänker lära sig nederländska och de två som jag hittade verkade faktiskt inte hinna så det blev inte av med det.

Offline

 

#11 2007-05-15 00:40:47

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Zweedse films in België

AnnaKarin schreef:

Heb gehoord dat ze in Leuven niet lang meer zullen wachten met een 5e en 6e jaar Zweeds en blijkbaar zijn die "lagere" niveaus daar ook al behoorlijk hoog (volgens vriend die 4 jaar heeft afgelegd)! mss dus echt wel wat voor jou, Pieter?

Aha, er is nog wat bijgekomen terwijl ik aan het typen was.  Ja, ik was wel van plan om al eens te informeren naar dat niveau 4.  Ik heb hier niveau 3 en 4 gedaan maar dat is niet noodzakelijk hetzelfde natuurlijk.  Als er nog hogere niveaus komen wordt het in elk geval wel interessant.  Ik zal het Centrum voor Levende Talen van de KULeuven eens contacteren.  Verder is het natuurlijk de vraag of ik tijd zal hebben, want bij het CLT houden ze er niet van als je af en toe eens een keertje overslaat...

Bedankt voor de informatie!

Offline

 

#12 2008-11-16 00:52:04

reno
juniorlid/juniormedlem
Uit: Waals Brabant (B)
Geregistreerd: 2008-11-15
Bijdragen: 2

Re: Zweedse films in België

Frank schreef:

Probleem is wel, vind ik, dat je bij de Wallander serie geen zweedse ondertitels kunt krijgen.

Het onderwerp is oud maar ik heb een oplossing die interessant kan zijn.

Je kunt de ondertitels bij de site http://subscene.org vinden. Er zijn verschillende bestandformaten, mijn liefste is "subrip" (met een "srt" extensie) omdat het een gewoon tekstformaat is (dus leesbaar met een gewoon teksteditor).

Om deze ondertitels te gebruiken, moet de DVD in DivX (of mp4 of?) veranderd worden. Het film bestand en het ondertitel bestand moeten in dezelfde map geplaatst worden. De bestandnamen (zonder de extensie) moeten identiek zijn. Het is ook mogelijk om een paar ondertitels bestanden te gebruiken. Daarvoor moeten de namen ook identiek zijn, de naam van de taal wordt na een punt (en vóór de extensie) toegevoegd.

Voorbeeld:
Wallander 1. Innan forsten.avi - film bestand
Wallander 1. Innan forsten.en.srt - Engels ondertitels
Wallander 1. Innan forsten.sv.srt - Zweeds ondertitels

Om de film te bekijken, je moet een speler die de ".srt" herkent gebruiken, zoals VLC (http://www.videolan.org/). De ondertitels in VLC kunnen in de menu "Video" veranderd worden.

Offline

 

#13 2012-01-02 17:49:54

hugober
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2012-01-02
Bijdragen: 1

Re: Zweedse films in België

Zijn er ondertussen nog veel Zweedse films bijgekomen?
'Beyond' draait nu in België. Maar buiten de gewaardeerde Scandinavische Jekinofilms (die bijna allemaal in het Nederlands overdubd worden) heb ik niet de indruk dat er veel Zweedse films zover tot in het zuiden geraken. Op DVD moet er intussen ook veel meer te vinden zijn dan de bekende detective-reeksen.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB