Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2007-05-17 11:23:28

slewg
lid/medlem
Uit: Amsterdam
Geregistreerd: 2007-01-28
Bijdragen: 15

Utbildningar

Jag skulle behova hjalp med att 'oversatta' vad de nederlandska utbildningarna motsvarar i Sverige och vice versa. Ni som vet, skulle ni kunna forklara for mig vad de olika forkortningarna star for och vad de motsvarar? Sa langt jag tror mig ha kommit nu ar att VWO motsvarar naturvetenskaplig/samhallsvetenskaplig gymnasieutbildnig? Men HAVO, VMBO, MBO och HBO - vad ar det egentligen? Hur rankas det hogre-lagre utbildningar?

Mycket tacksam for hjalp har smile

Offline

 

#2 2007-05-17 11:54:26

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Utbildningar

I Sverige går alla efter högstadiet till gymnasiet, där man väljer olika 'program'. I Nederländerna är dessa olika program olika skolor.

Efter HAVO (Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs), kan man gå vidare till HBO (Hoger Beroepsonderwijs/Högskola).
Efter VWO (Voortgezet Wetenschappelijk Onderwijs), kan man studera vidare på universitet.
På MBO (Middelbaar Beroepsonderwijs) blir man utbildat i ett särskild yrke, efter den kan man också gå vidare till HBO.
Och efter HBO kan man, om jag inte har fel, också studera på universitet.
VMBO känner jag inte till, men jag kan tänka mig att det betyder Voortgezet Middelbaar Beroepsonderwijs.

Nu har jag inte bott i Nederländerna sedan länge, så det kan ha ändrats. När jag bodde där fanns det ochså MAVO och Gymnasium (ungefär samma nivå som VWO). Andra kan väll rätta till eller fylla på.

Offline

 

#3 2007-05-17 15:30:12

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Utbildningar

VMBO (Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs) har kommit i stället för MAVO+LBO.

Alltså, efter "basisschool", i 12-årsåldern, kan man välja tre nivåer:

* VMBO (4 år), möljigt att fortsätta på MBO (4 år till) för att bli bilmekaniker, undersköterska, osv.
* HAVO (5 år), möjligt att fortsätta på MBO eller HBO (4 år till)
* VWO (6 år), möljligt att fortsätta på HBO eller universitet (4-5 år till).

OBS! Man kan göra VWO som Atheneum eller Gymnasium. På gymnasiet lär man sig latin eller grekiska och det ses tradionellt som det mest prestigiösa skoltyp i Nederländerna.

Rankningen är från lågt (VMBO) till högt (VWO-universitet).

Offline

 

#4 2007-12-02 20:16:39

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Utbildningar

En hoe zit dit systeem in elkaar in Zweden?

Offline

 

#5 2008-03-29 23:44:05

radiobrutta
lid/medlem
Uit: Stockholm
Geregistreerd: 2008-02-24
Bijdragen: 58
Website

Re: Utbildningar

Jules Beelen schreef:

En hoe zit dit systeem in elkaar in Zweden?

Doei Jules.

Zweedse scholen systeem.
Schoolstart normaal vanaf het 7:e levensjaar. (men test tegenwoordig ook vanaf 6 jaar zogenoemd "sexårs verksamhet")

9 jaar basisschool. (verplicht onderwijs met "lågstadiet" och "högstadiet".. dit geeft aan in welke klas je zit. 1 tot 9. "Högstadiet" zijn de laatste jaren van de basisschool)

Daarna vakgeorienteerd en/of beroepsonderwijs "Gymnasiet" 3 jaar. Afhankelijk van je punten kun je verschillende opleidingen kiezen. (of niet wink)
Alle gymnasieopleidingen vereisen verschillende punten en bepaalde eindexamenvakken van "grundskolan". die je minimaal moet hebben.
Afhankelijk van de vraag naar de leerlingenplaatsen en aanbod van aantal beschikbare plaatsen op de verschillende scholen, verschillen het "gemiddelde vereiste punten van jaar tot jaar (lees: per half jaar, daar opleidingen 2 x per jaar starten.)

Men kan hier in Zweden ALTIJD de benodigde vakken bij leren om bijvoorbeeld je examen met ´n nieuw vak zoals bijv. wiskunde uit te breiden en/of de punten hoger te maken van je eindexamevakken om te kunnen voldoen aan ´n aanzoek.
Dit door middel van speciale vakken kursusen op Komvux. Dit kan vaak ´n aantal jaren in beslag nemen, maar dit wordt vleitig gebruik ook door volwasseners die bijvoorbeeld willen omscholen.

Daarna eventueel "Universitetet" of  "Högskolan" afhankelijk van welke (Beroepen) opleiding je volgt. Kan alles van 2 tot 5 jaar duren. (Tandarts, Arts, Ingeniör, Jurist, Journalist etc.)
Hiervoor moet je goede punten hebben en als je eindexames verouderd zijn kun je ´n "Högskoleprov" doen. (dit is ´n groot proefwerk dat je kan doen om te  bepalen of je de juiste voorkunde hebt om te kunnen aanzoeken op de hogeschool).

Ik heb de MAVO 4 in NL gedaan en toen hier in Zweden daarna nog opleidingen en eindexamens en diplomas van "Gymnasiet" en "Högskolan" gehaald.

Laatst bewerkt door radiobrutta (2008-03-30 00:30:04)

Offline

 

#6 2008-03-30 18:17:07

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Utbildningar

Soo! Dat is toch wel iets anders dan in Nederland!
Bedankt!!

Jules.

Offline

 

#7 2010-04-06 11:17:45

Swinxs
Gast

Re: Utbildningar

hallo

Ik woon in middels al een tijdje in zweden en ben bezig met Zweeds als tweede taal 2.
ik heb in nederland vmbo Kader beroeps gerichte leerweg afgerond richting zorg en welzijn.
Dit was genoeg om in nederland apothekersassistente te doen.

nu kom ik net bij de studivägleding vandaan die zeggen dat ik *gymnasium*  helemaal moet gaan doen voor ik daar heen kan inclusief vakken die ik heb afgesloten in vmbo met voldoende.

klopt dit wel..? is mijn VMBO totaal niks waard hier in zweden?
roll

Alvast bedankt

 

#8 2010-04-06 11:48:20

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Utbildningar

Oei, hier weet ik niet zo heel veel vanaf

Gymnasium in Zweden is in ieder geval breder dan gymnasium in NL (dus niet allen VWO niveau met Grieks of Latijn)

Verder zijn er volgens mij EU regels die zeggen, dat als jij met jouw opleiding een beroep mag uitoefenen, dat je dat dan ook in alle EU landen dat beroep mag uitoefenen.
Maar ik weet niet precies hoe die regels zijn en ik weet ook niet of er uitzonderingen op zijn.
Misschien iemand anders die hier meer van weet?

Je zou ook Nederlandse ambassade of konsulaat kunnen vragen of die er meer van weten.

Heb jij in NL als apothekersassistent gewerkt?

Offline

 

#9 2010-04-26 11:45:17

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Utbildningar

Als ik even snel kijk op receptarie en apotekstekniker op bijvoorbeeld  http://www.arbetsformedlingen.se/For-ar … nformation zie ik dat er wat verschillende niveau's zijn. Als je in Nederland een legitimatie hebt gekregen is die in Zweden ook geldig - en moet je die gewoon omzetten in de Zweedse tegenhanger.Arbetsförmedlingens yrkesvägledningsservice zou je ook op weg moeten kunnen helpen met het vertalen van je diploma's.

Anders moet je met je diploma's naar de universiteit/hogeschool met de opleiding die het meeste op jouw opleiding lijkt gaan - en daar informeren over de mogelijkheden om je Nederlandse vakken om te zetten in Zweedse studiepunten en de kans dat je toch toegelaten kunt worden tot de opleiding. Bereid je dan ook goed voor, zodat jij kunt argumenteren voor het gelijkstellen van jouw vakken in hun vakken!

Offline

 

#10 2010-04-26 11:52:08

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Utbildningar

...volgens mij komt de opleiding bij het Frans Schartau Handelsinstitut het dichst in de buurt - klopt dat? Ga daar informeren over de mogelijkheden om toegelaten te worden tot het laatste opleidingsjaar.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB