Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.
  • Index
  •  » Zweeds leren
  •  » Hoe zijn uw ervaringen met het leren van de zweedse taal

#1 2007-08-17 20:22:46

Henne
juniorlid/juniormedlem
Uit: Nieuwe Niedorp
Geregistreerd: 2007-08-17
Bijdragen: 1

Hoe zijn uw ervaringen met het leren van de zweedse taal

Sinds een paar jaar probeer ik mij de zweedse taal machtig te maken. Ik heb een 3 jarige cursus aan de Volksuniversteit Amsterdam gedaan, lees zweedse boeken en luister via internet veel naar radioföljetongen, die ik opneem en zo mogelijk de boeken koop.

Het lezen van boeken en kranten is geen probleem (ik begrijp waarover het gaat), doch het verstaan van de gesproken tekst zonder dat ik mee kan lezen is voor mij toch wel een probleem.

Mijn vraag: Is dit voor meer mensen een probleem of ben ik een uitzondering?

Henne Molenaar

Offline

 

#2 2007-08-20 08:12:42

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Hoe zijn uw ervaringen met het leren van de zweedse taal

Hallo Henne, ja dit is heel goed herkenbaar. Het leren verstaan gaat het snelste als men zich voor een periode 'onderdompelt' en alleen maar Zweeds om zich heen hoort. Een tijdje een Zweden verblijven, doet ontzettend veel meer dan wat je in cursussen leert. Succes!

Offline

 

#3 2007-08-20 15:47:41

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Hoe zijn uw ervaringen met het leren van de zweedse taal

Je bent absoluut niet de enige. Sterker nog, het is heel normaal dat je lees en luistervaardigheden niet gelijk op gaan. Kleine kinderen leren bijvoorbeeld eerst luisteren en praten en daarna pas lezen. Volwassen leren vaak eerst lezen en daarna praten. Vaak zijn talencursussen heel erg schrift georienteerd en de mogelijkheden om te leren luisteren en praten zijn er vaak beperkt.
De truuk is om veel Zweeds horen. Luisterboeken (eventueel met papieren versie erbij) is een goede optie en wat ik zelf veel heb gedaan, is naar Zweedstalige films gekeken. Als je die in Zweden op DVD koopt kun je vaak een Zweedse ondertiteling voor doven en slechthorenden inschakelen.
Je onderdompelen in Zweden werkt natuurlijk ook, maar dan is het wel belangrijk dat je je niet laat verleiden om Engels met iedereen te praten

Offline

 

#4 2007-08-21 09:53:45

Cor
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-20
Bijdragen: 11

Re: Hoe zijn uw ervaringen met het leren van de zweedse taal

Hallo Henne,

Uiterst herkenbaar. Via zelfstudie ben ik tot het lezen gekomen van een zeeds boek ( met de nederlandse vertaling ernaast) en dat levert een snelle voortgang op in het begrijpen van zweedse teksten. Zelfs heb ik wel een idee hoe 't moet worden uitgesproken. En zodra je dan Nyheter via internet hoort, ben ik de draad helemaal kwijt. Datzelfde geldt ook voor het Noors. Frustrerend.

Oplossing: voorlopig leg ik me toe op het leren begrijpen van geschreven tekst. Op verstaan van gesproken tekst focus ik me vooreerst niet. Om over het spreken van het zweeds maar te zwijgen.

mvh,

Cor

Offline

 

#5 2007-08-21 10:48:43

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Hoe zijn uw ervaringen met het leren van de zweedse taal

Probeer een cursus te vinden waarbij men het focus legt op het leren spreken. Laat je je dan ook niet afschrikken van een evt. lager niveau van die cursus - het kan zelfs zijn dat het niveau in die cursus hoger is dan wat je eerder heb gehad.

Ik heb zelf les gegeven en juist leerlingen die al in A'dam Zweeds hadden gevolgd hadden er in eerste instantie moeite mee om een "stap terug" te moeten doen, om de spreekvaardigheid te verhogen. Soms heb ik deze cursisten ook in laten stromen op dat wat zij meende hun niveau was - en zij ontdekte vrij snel dat het niveau toch te hoog was. Wat ik probeer te zeggen is dat het een bekend probleem is, en dat de meeste cursussen te weinig aandacht besteden aan spreek/luistervaardigheid en te veel aan leesvaardigheid. In mijn mening kun je eigenlijk ook pas echt aan je schrijfvaardigheid gaan werken als je deze eerste drie enigszins onder de knieen hebt.

Maar, cursussen zijn echt niet alles (een cursus is een hulpmiddel, met name op gebied van motivatie!) . Koop/Leen Zweedse DVD's, CD's, boeken, kranten en "geluidboeken" en luister, luister, luister. Het snelste resultat krijg je als je het geluisterde (snel achter elkaar)ook een paar keer herhaalt - dat geeft de brein de kans om het Zweeds te decoderen en je zult merken dat je toch veel meer Zweeds verstaat dan je denkt. Het helpt ook om de tekst waar je naar zit te luisteren tegelijkertijd te lezen (boek+geluidsboek, audiocursusmateriaal).
Als je niet een tijdje in Zweden kunt zijn, zoek dan contact met Zweden (er zijn zat  zweedse clubs en verenigingen en netwerken in Nederland). Onderdompeling en blootstelling werken echt!
Na een tijdje zal het sowieso makkelijker en sneller gaan.

Succes!

Offline

 

#6 2008-03-29 21:42:28

radiobrutta
lid/medlem
Uit: Stockholm
Geregistreerd: 2008-02-24
Bijdragen: 58
Website

Re: Hoe zijn uw ervaringen met het leren van de zweedse taal

WAT TIPS EN MIJN ERVARING DIE IK MET JULLIE WIL DELEN.

Ik woon al sinds 24 jaar in Zweden. Ik was 19 jaar toen ik verhuizde van Den Bosch naar Stockholm.. Ik ging vastbesloten in m´n ukkie naar het voor mij "beloofde land Zweden".
Toen ik nog in NL woonde ben ik Zweeds gaan leren door zweedse muziek te kopen (Daar ik ´n echte ABBA gek was waren dit de zweedse soloprojekten van de leden van ABBA zoals Agnetha Fältskog, Annifrid Lyngstad, (Frida) en Hootenanny singers. ) Ik luisterde en las met de texten mee en kon daarna meezingen en na opzoeken in ´n klein NL-S woordenboek kon ik het ook nog tamelijk okay begrijpen.. Toen heb ik ´n penpal in Zweden gevonden en begon meteen "zweedse" brieven naar haar te schrijven, met hulp van m´n kleine woordeboekje direkt vertaalt van mijn NL naar ´t zweeds. Zij antwoordde mij in ´t Zweeds en ik begon toen de "toon" van de taal schriftelijk meer te begrijpen en wat onder de knie te krijgen. Ben toen ´n jaar later naar Zweden verhuisd en ik kon de taal slechter verstaan als wanner ik zweeds las maar ik keek altijd naar de kinderprogrammas, het nieuws (met text) en andere zweedse programmas die me intresseerde.
Ik moet zeggen dat zweden 1984 nog geen reclame had op de TV en echter maar 2 TV zenders.. Ik had in ´t begin wat moeite om af te kicken van de commerciele TV en radio in NL. Maar ik leerde me heel erg veel van deze zenders, zowel de taal als andere dingen die je nooit in NL hoorde of op TV zag. 
Nu heb ik zowel gymnasium als verschillende universiteiten opleidingen hier in Zweden gedaan met 3 lange beroepsopleidingen en lange ervaring van mijn verschillende beroepen als bijv. mondhygieniste en sinds 10 jaar ook nog geluidstechnicus bij de zweedse nationale radio en TV...etc.. en ik kan rustig zeggen dat ik de taal nu echt onder de knie heb.. wink

MIJN BESTE TIP!
Ik las alleen dat wat me intreseerde en dat gaf me de kik om stevig door te zetten, omdat ik dan bovendien ook meer dan de Zweedse taal alleen leerde. De inhoud van de text was altijd net zo intressant.
Zo sla je 2 vliegen in een klap en je blijft geintreseerd om meer te lezen.
Dus dit is mijn tip. Lees vakboeken, tijdschriften etc. die over je intresses, beroep en hobbies gaan.
Kinderboeken zijn ook erg goed.
En ja.. Zweeds klinkt zoals het geschreven wordt, maar je moet even de luistersleutel vinden en die vind je in.... juist ja ZWEDEN!!! wink
Enne als je eindelijk eens naar Zweden verhuisd heb je meteen recht om gratis naar de Zweedse school te gaan om zweeds te leren. Fulltime 6 maanden!!.."Svenska För Invandrare" = "SFI".
Dit wordt geregeld door de gemeente waar je je laat inschrijven.
Niet slecht hè??
Mijn vader verhuisde pas van NL naar Zweden, bij mij in de buurt, en gaat nu ook deze kursus die ik 24 jaar geleden deed.. smile Toffe man!!

Laatst bewerkt door radiobrutta (2008-03-29 22:13:07)

Offline

 

#7 2008-03-30 18:12:31

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Hoe zijn uw ervaringen met het leren van de zweedse taal

Zoo Radiobrutta, wat een ervaringen en tips!!
Ik lees ook alleen de dingen die ik leuk vind en wat gaaf dat je ook van ABBA houdt, ik ook!
(FF ter zijde: wat is je lievelingslied??!)?? wink

Offline

 

  • Index
  •  » Zweeds leren
  •  » Hoe zijn uw ervaringen met het leren van de zweedse taal

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB