Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-01-12 12:11:54

Keo
lid/medlem
Uit: Stenungsund-Zweden
Geregistreerd: 2005-11-14
Bijdragen: 78

svar till Pieter

Hej!
Eftersom jag inte är så duktig ännu på nederlänska så tänkte jag att jag kan skriva till dig här på svenska.
Du undrade om betydelsen på vissa ord. Jag ska försöka förklara... smile

Svartalf= titta i Harry Potterböckerna. Griphook var en svartalf. manlig motsvarighet till fe.
Vätte= ett övernaturligt väsen. Folk trodde förr i tiden att det fanns både onda och goda vättar. Dom beskrivs som små tomtar.

Mö= en flicka/kvinna som är ogift (ungmö)
(ett) muller= dån, som att höra åskan.
Barm= bröst, mot bröstkorgen.
Gammelfar= är inte riktigt säker men min känsla är att det är åldermannen i huset.  Typ som morfar eller farfar.
Rivfader= har jag tyvärr aldrig hört talas om.

Hoppas att det hjälpte dig lite.
Kanske finns det någon här som är villig att översätta detta till nederlands? wink

Offline

 

#2 2006-01-12 18:08:00

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: svar till Pieter

Översätta behövs inte för mig, jag har det allt förstått med ordbokens hjälp.  Och så kan jag öva att läsa och skriva svenska också smile

Jag ska fråga min bror vad är en svartalf, han har läst alla Harry Potterböckerna smile

Tack så mycket!
Pieter

Offline

 

#3 2006-01-12 22:56:22

Keo
lid/medlem
Uit: Stenungsund-Zweden
Geregistreerd: 2005-11-14
Bijdragen: 78

Re: svar till Pieter

Graag gedaan!

Då kanske du kan, med säkerhet, tala om för mig vad en svartalf är wink när du frågat din bror.
Själv har jag inte läst Harry Potter böckerna.

groetjes keo

Offline

 

#4 2006-01-12 23:20:50

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: svar till Pieter

Min bror känner inte Griphook.  Är det hans engelska namnet?

En manlig fe skulle jag nämna "tovenaar", men jag är inte säker att det är detsamma.  "Een tovenaar" är en man som kan trolla (trolla på nederländska är "toveren").
Kanske nederländskan har färre mytologiska ord.  Det finns inga troll i Belgiska skogarna wink

Jag söker fram

Pieter

Offline

 

#5 2006-01-13 17:12:45

Dirk
lid/medlem
Uit: Göteborg
Geregistreerd: 2005-12-15
Bijdragen: 20

Re: svar till Pieter

"Tovenaar" = trollkarl på svenska
"Vätte" = kabouter på holländska
"Alv" = elf på holländska, svartalv tror jag är en ond alv!
Jag tror inte det finns något annat ord för manlig fe!
Dirk


Livet är skönt!

Offline

 

#6 2006-01-19 18:55:50

tiainen
lid/medlem
Uit: As, België
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 67

Re: svar till Pieter

Keo schreef:

Svartalf= titta i Harry Potterböckerna. Griphook var en svartalf.

Enligt Harry Potter: svartalf = kobold, aardmannetje
Griphook är en svartalf som arbetar i Gringotts bank i Diagon Alley.

Och jag tror också att det finns inget namn för en manlig alf på nederländska. Jag tror det är 'elf', båda för manliga och kvinnliga alfer.

Offline

 

#7 2006-01-19 23:29:38

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: svar till Pieter

Tack!

tiainen schreef:

Jag tror det är 'elf', båda för manliga och kvinnliga alfer.

Jag, men en alf är ju inte detsamma som en fe... (andå inte på nederländska)
För alfer, i böcker som Lord of the Rings, det finns visserligen också manliga alfer, men i sagor ("sprookjes") för barn, en alf är alltid kvinnliga (och kan flyga big_smile).

Offline

 

#8 2006-06-04 07:40:06

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: svar till Pieter

Hej.

I svenskan finns skillnaden mellan "alf"/"alv" (som svartalfen i Harry Potter - jag har för mig att svartalver är något ondare än andra... eller som Legolas i sagan om ringen) och "älva" som är ett mer fe-liknande väsen - ofta mycket feminint - man använder tex adjektivet "älvlik" för att beteckna en spädbyggd flicka/kvinna med något 'skirt' (nästan genomskinligt)  över sig - ordet "alvlik" däremot betyder att man ser ut lite som en alv, lite som en sagofigur - tex med spetsiga öron etc...

Blev någon klokare?

Offline

 

#9 2006-06-04 17:36:17

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: svar till Pieter

Ni har så många mytologiska ord big_smile

Offline

 

#10 2006-06-04 20:07:02

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: svar till Pieter

Kanske för att det helt enkelt finns så mycket skog och så få människor wink ....bara en teori smile

Offline

 

#11 2006-06-04 22:59:59

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: svar till Pieter

Troligen... smile  Och visst finns det många, alfer, alver, älvor, troll, vättar osv. i de där skogerna big_smile
Men jag ska komma till Stockholm, så där bör jag nog inte vara rädd...

Offline

 

#12 2006-06-18 01:31:37

Izecold
lid/medlem
Uit: Göteborg-Sverige
Geregistreerd: 2005-12-23
Bijdragen: 11

Re: svar till Pieter

Ah men tvärtom, det finns mycket mer att frukta i Stockholm.. Som läskiga politiker, som Persson och Reinfeldt.. Framavlad kamphundar i nithalsband, med tillhörande rakad husse i andra änden.. Ganzta wannabies som försöker rappa men lyckas inte så bra, exempel; ( http://www.angelfire.com/dc2/gort/ vågar du klicka på Eddie? ^^ )

Sen vet ju alla att avloppen är full av kloakmonster..

Offline

 

#13 2006-06-18 17:52:36

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: svar till Pieter

Haha, jag är helt skrämd nu big_smile.  Men jag är säkert att den Belgiska politikerna är sämre än era big_smile  Är inte Persson er första minister?  Jag tror ha hört av honom...  Sverige är ju alltid en stor exempel för våra politiker. De går alltemellanåt till Sverige för att se hur ni har löst det här eller det där.  Inte bra om han är läskig big_smile
Kloakmonster har vi dock inte... hmm

Laatst bewerkt door pieter (2006-06-19 18:10:42)

Offline

 

#14 2006-06-21 01:12:49

Izecold
lid/medlem
Uit: Göteborg-Sverige
Geregistreerd: 2005-12-23
Bijdragen: 11

Re: svar till Pieter

Göran Persson, vår första stadsminister? Nej, nej vi har hade stadsminister redan på 1800-talet.. ( Tror inte han är så gammal wink ) Men om jag inte minns fel var den första en fransman eller något.. ^^

Offline

 

#15 2006-06-21 10:04:41

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: svar till Pieter

Izecold schreef:

Nej, nej vi har hade stadsminister redan på 1800-talet..

Hmm, är en stadsminister samma sak som 'burgemeester' i Nederländerna? smile

Offline

 

#16 2006-06-21 13:10:11

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: svar till Pieter

till hankwang: nej det är det inte: det heter 'statsminister' alltså den högsta ministern, den som leder regeringen.

till Izecold: jag har inte hört något om att den första statsministern var fransman. däremot kommer kungafamiljen (släkten Bernadotte) ifrån Frankrike. Kanske var det det du hört?

Offline

 

#17 2006-06-21 16:36:45

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: svar till Pieter

Jag menade inte den första statsministern, men bara "statsministern", men jag visste inte ordet.  På nederländska heter det "eerste minister" smile (eller premier, som på franska)

Offline

 

#18 2006-06-21 21:25:10

Izecold
lid/medlem
Uit: Göteborg-Sverige
Geregistreerd: 2005-12-23
Bijdragen: 11

Re: svar till Pieter

JosefinL: Nej. jag hade skummat igenom svenska stadsministrar genom tiderna någon gång och snappat upp namnet på den första, Louis De Geer.. Var nu tvungen att kolla upp honom. Men han var ju svensk och född i Finnspång ^^ Var ju vanligt på denhär tiden med att förfranska sitt namn.. vilket jag tycker det låter som, eller är jag ensam på den fronten?

Pieter: Ahhh, nu är vi på samma våglängd wink

Offline

 

#19 2006-06-21 21:40:17

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: svar till Pieter

Louis de Geer hade inte förfranskat sitt namn. Han tillhörde den anrika släkten De Geer som kom till Sverige på 1600-talet (från Liège/Luik) och revolutionerade järnbruken i Sverige (se bl. a. de s.k. vallonbruken i Uppland; vallon=person från Vallonien, Belgien). Släkten adlades och höll till i Finspång (som för övrigt är grannkommun till nuvarande statsminister Göran Perssons hemkommun Katrineholm).

Offline

 

#20 2006-06-22 10:49:38

JosefinL
lid/medlem
Uit: Uppsala, Zweden
Geregistreerd: 2006-05-28
Bijdragen: 131

Re: svar till Pieter

så den första statsministern i Sverige var belgare big_smile Det visste jag inte. Alla belgare (även fast ni ju inte är valloner, antar jag, utan flamländare...) kan känna sig stolta smile Har hört att jag också är av vallon-släkt men om det är sant så syns det inte wink  Det vore intressant att veta mer om Sverige och Holland/Belgiens inflytande på varandra genom århundradena. Någon som vet mer?

Offline

 

#21 2006-06-22 12:40:00

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: svar till Pieter

Jag vet inte om en familj som bor i Sverige 200 år kan ännu betraktas som belgare big_smile men det är skojigt ändå...
Om jag funderar... De Geer låtar lite mer som ett nederländskspråkigt namn, fransmännen skriver normalt inte "ee".  Men det är typisk för vallonerna att ha flamländska namn och tvärtom smile.  Den förra "stats"ministern av Vallonien hette ju Van Cauwenberghe (flamländska) och den av Flandern heter Leterme (franska) big_smile

Offline

 

#22 2006-06-22 23:54:53

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: svar till Pieter

JosefinL schreef:

Det vore intressant att veta mer om Sverige och Holland/Belgiens inflytande på varandra genom århundradena. Någon som vet mer?

Det sägs ju att det var holländarna som byggde Göteborg (Vallgraven m.m.). Och sen finns det nog rätt många som anser att Bryssels inflytande i Sverige är alldeles för stort i dag, men det är kanske inte riktigt den typen av belgiskt inflytande du var ute efter wink . Annars är väl belgarna mest kända just som valloner i järnbruken och lite mer allmänt i den tidiga industrin i Sverige.

Offline

 

#23 2006-07-25 13:49:23

holländsk_flicka
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-07-25
Bijdragen: 53

Re: svar till Pieter

hjäälp mig!
jag är en holländska flicka och
jag är 11 år och jag vill loarned(?) svenska på msn.
maybe_hellen (at) hotmail.REMOVE-THIS.com

Offline

 

#24 2006-07-25 15:36:55

Weerrt
lid/medlem
Uit: Östergötland, Zweden
Geregistreerd: 2006-07-25
Bijdragen: 10

Re: svar till Pieter

JosefinL:
Belgare och holländare har ett stort inflytande i Sverige under åren.
Som ovan nämnts De Geer (och andra valloner) som hjälpte oss att anrika malmen på ett bra sätt. Det flyttade hit många valloner under 1600-talet som började jobba som smeder, kolare med mera. Det sägs att ca 1 miljon Svenskar har vallonskt påbrå idag... Ett av Sveriges största bryggerier, Pripps, grundades runt den tiden av en Vallon. Belgare är något kända för öl, tyvärr så håller inte Pripps samma klass på ölet som det Belgiska gör idag.

Nederländska arkiktekter hjälpte Göteborgarna med befästningsverk och vallgravarna när staden grundlades. De hade Amsterdam som förebild, ni som har varit till båda dessa städer kan gärna berätta för mig om det syns än idag.
Om ni åker till Stockholm finns det en rad med byggnader som är uppförda efter Holländare, tex van der Nootska palatset.
Andra städer mot stort holländskt inflytande: Nyköping, Halmstad, Varberg och Karlshamn.
Under 1600-talet får Sverige en rad med klädmakerier uppsatta i Sverige, uppförda av bland annat tyskar och holländare.

Dessutom: Sverige och Holland har varit inblandade i många krig med och mot varandra.
Läs om Grefve fejden på 1500 talet bland annat, då Lübeck ville stänga ute holländarna från östersjöhandeln vilket svenskarna och danskarna inte gillade.
1655 var Sverige och Holland i ett kortvarigt krig, Sverige förlorade provinsen New Sweden (låg i Delaware/New Jersey, USA) till Holland. Holländarna marcherade helt enkelt med en stor armé till svenskarnas två fort och svenskarna gav upp direkt...
Men historien om New Sweden började med att Samuel Blommaert (Holland) och Peter Minuit (Vallon) var med om att leda den första expeditionen till nordamerika, som ledde till provinsen New Sweden. I närheten av Nieuw Nederland hamnade den... Holländarna protesterade massivt men Peter Minuit kunde dem utan och innan så han lyckades avleda deras protester. Tyvärr dog Peter något år efteråt. 1654 intog svenskarna Fort Casimir från Holland utan kamp och det skulle de inte ha gjort. Året efter kom den stora armén och svenskarnas historia på den nord-amerikanska kontinenten avslutades (med att ha mark där).


Några år senare hamnade Sverige i krig mot Danmark, holländarna ryckte in danskarnas försvar för att de ville ej att Sverige skulle få för stor makt. Ett av Sveriges värsta sjöslag skedde just mot Holland där Holland får räknas som segrare... dock så övergav Holland Danmark ett par år senare och svenskarna kunde belägra Köpenhamn och ett fredsavtal slöts.

1675 blev det återigen krig, där Sverige och Frankrike samarbetade mot Danmark, Holland, Brandenburg med mera... Sverige var Frankrikes enda allierade och när fredfördragen slöts såg fransmännen till att Sverige förlorade minimalt med landområden.

Som ni kan se så var det en blodig historia mellan Holland och Sverige under 1600-talet. Men det bör nämnas att under 1640 talet då Sverige stred mot Danmark så fick vi mycket hjälp av de Geer och Holländare med att bygga upp den svenska flottan.


Detta var lite mer historia om Sverige, Holland och Belgien... det finns säkert de som kan fylla ut ännu mer om det jag skrev och säkert rätta mig om jag lade in något fel.

Under 1900-tal och 2000-talet Kan jag iaf säga att det varit mer fredligt mellan Sverige och Holland (och Belgien). Det jag kan komma på är alla utbyten av fotbollspelare mellan länderna (främst svenskar till beneluxländerna), tex Ralf Edström, Zlatan och Henrik Larsson till Holland och Pär Zetterberg och Christian Willhelmsson till Belgien.
Den Belgiska gruppen Laïs sjöng en låt som heter "Min Morfar" på svenska, det var lite kul av en grupp som ej kan svenska (vad jag vet)... låten är en slags danslek från landskapet jag bor i just nu, Östergötland.

ja ja... nu är det nog.
Ha det.

Offline

 

#25 2013-10-14 19:37:23

J.I. H-M
Gast

Re: svar till Pieter

Göteborg byggdes av nederländska arkitekter på 1600-talet i uppgift av Gustav II Adolf.
Nederländare kallade Göteborg för Nya Amsterdam.
I kommunfullmäktige i Göteborg var alla officiella möten tvåspråkiga (svenska och nederländska) fram till 1900-talet.
De första 10 borgmästarna i staden var nederländare eller ättlingar till nederländare.
Sveriges försa diplomatiska beskickning i utlandet anlades i Nederländerna år 1614 och den vänskapliga diplomatiska förbindelsen har varit oavbruten i snart 400 år!
Sveriges Ostindiska Kompani sköttes/styrdes av nederländare.
Årligen immigrerar nederländare till Sverige. År 2008 immigrerade 1500 nederländare, främst banfamiljer, till avlägsna orter i Sveriges landsbygd. Antalet stiger.
T.o.m. på Öland finns en nederländsk förening.
Nederländare med sommarstugor är inte medräknade.

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB