Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2007-11-18 21:16:50

Mathijs
Gast

Finding a place to sleep!!

Hej,

We are two guys from Holland and we want to go to Sweden. Where is the place to be for two male students?? Come with the best idea and we might visit you with some dutch gifts!!

Greetings!!!

 

#2 2007-11-18 21:23:51

Mathijs&Anton
Gast

Re: Finding a place to sleep!!

And who knows how to get into contact with other students. Is there some forum for swedish students, a chatroom, a university forum?? Just let us know!!

 

#3 2007-11-19 13:54:23

Naiko
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-02-05
Bijdragen: 20

Re: Finding a place to sleep!!

Hej hej,

Voor contact met andere studenten zou ik de universiteiten benaderen. Zo heb je in Lund, Göteborg, Uppsala en Gävle een aantal universiteiten met speciale fasciliteiten en activiteiten voor (buitenlandse) studenten.

Voor verblijf kun je denken aan hostels of een soort jeugdherbergen, in Stockholm kun je die veel vinden. Veel succes en vooral ook veel plezier in Zweden!!

Vänliga hälsningar, Noortje

Offline

 

#4 2007-11-19 17:59:47

Mathijs&Anton
Gast

Re: Finding a place to sleep!!

Hej Noortje,

dankjewel voor je advies. Zelf nog advies waar we het beste heen kunnen gaan?? Ben 1x in Götenborg geweest maar wellicht is iets anders veeeeeeeel leuker. En misschien heb je nog contacten aldaar??

Groeten

 

#5 2007-11-19 20:04:35

Naiko
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-02-05
Bijdragen: 20

Re: Finding a place to sleep!!

Hej hej,

Ik heb gehoord dat je veel leuke dingen kunt doen in Stockholm (waaronder flink feesten en zuipen) hoewel het daar vaak wat duurder is (vooral de alcohol) en je meestal 21 moet zijn voor het geval jullie dat nog niet zijn. In Uppsala kun je ook leuk uitgaan, veel studenten daar. Contacten heb ik eigenlijk alleen en Gävle, niet echt een fantastische stad om te bezoeken.

Een aanrader is misschien Grönalund (een pretpark, soort grote kermis) in hartje Stockholm. Vanuit Stockholm kun je ook een partycruise boeken. Dan ga je 1 of 2 nachten met de cruise naar Finland, eigenlijk is dat meer een zuipcruise met veel jongeren en weinig slaap. Best goedkoop ook, ik geloof zo'n 50 euro per nacht als ik me niet vergis. Maar ik weet niet zeker of die ook in de winter varen. Wel heeeeeel erg leuk om een keer te doen!

Zijn er misschien nog andere dingen die jullie echt willen zien behalve veel sneeuw? Gaan jullie voor the sightseeing of meer voor het feesten?
Dan kunnen misschien meer mensen tips geven.

Groetjes, Noortje

Offline

 

#6 2007-11-20 09:27:19

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Finding a place to sleep!!

Willen jullie op vakantie of willen jullie studeren?

Als jullie op vakantie willen, wat voor soort vakantie willen jullie?
Als jullie willen studeren, wat studeren jullie en wat verwachten jullie van Zweden?

Offline

 

#7 2007-11-20 16:41:22

Mathijs&Anton
Gast

Re: Finding a place to sleep!!

We gaan erheen om te inventariseren of we er gaan studeren. Dus dit wordt zeg maar een vakantie om te kijken als wij daar eind 2008 willen studeren. Het is dus meer vakantie dan daadwerkelijk studeren. We willen in contact komen met studenten aldaar om zo alvast contacten te leggen mochten we die kant opgaan. Het is altijd handig om al mensen te kennen voor dat je er heen gaat, anders zit je de eerste weken in je kamertje. We willen zeg maar alvast een voorpoefje op wat ons eventueel te wachten staat in Zweden. Dus weetje leuke plaatsen where 2 go of nice people who to contact...

Wat ik graag zou willen om nu alvast in contact te komen (mail, msn, chat) met studenten uit zweden om zo al een beetje mensen te leren kennen.

 

#8 2007-11-20 16:57:12

Naiko
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-02-05
Bijdragen: 20

Re: Finding a place to sleep!!

Welke richting wil je op?
En wil je HBO of Universitair?
In Uppsala kun je heel veel universiteiten vinden (gelijk aan een HBO). Als de richting die je op wilt daar is dan kun je misschien (met hulp van de mensen hier) meer tips/contacten krijgen. Willen jullie ook een taalcursus gaan doen?

Mijn ervaring is dat wanneer je er gaat studeren voor een jaar of stage gaat lopen je dan in een speciaal studentengebouw voor (buitenlandse) studenten wordt geplaatst. Er zijn vanuit de studentenverenigingen veel activiteiten te doen zoals introductiekampen, feesten en noem maar op. Je leert er heel gemakkelijk andere studenten kennen hoewel ik de Zweden in het algemeen wat gesloten vindt.

Wat is trouwens jullie motivatie om in Zweden te gaan studeren? Daar ben ik nu wel benieuwd naar smile

Offline

 

#9 2007-11-20 22:38:06

Mathijs
Gast

Re: Finding a place to sleep!!

Waarom Zweden? Ik wil graag nieuwe dingen ontdekken. Wij zijn naar Zuid Afrika voor een aantal maanden geweest. Zweden is hier het totaal tegenovergestelde van. Rijk land, ontwikkeld, blanke bevolking, cultuur en natuurlijk niet te vergeten het klimaat (en ik hoop dat de dames wat mooier zijn dat in ZA tongue). Ik wil graag wat van de wereld zien en waarom dan niet de uitersten met elkaar vergelijken.

Ik studeer momenteel aan de Universiteit, op dit niveau zou ik wel verder willen maar een praktischer kant van het werkveld vind ik ook niet erg. Mij lijkt het trouwens ook super om daar te werken (maar ja, daarvoor zal ik toch zweeds moeten leren). Hier ben ik nog niet zo in thuis, kan net twee bier bestellen haha wink.

Ik heb zelf al wat op Internet gekeken en Uppsala is inderdaad een studentenstad met de oudste universteit van Zweden. Het zal inderdaad wel neerkomen op Stockholm, Uppsala of Göterborg.

Mag ik aannemen dat jij een tijd in zweden bent geweest? Wat heb jij daar zoal gedaan? Studie, werk, vakantie? Nu we zo over en weer aan het schrijven zijn ook wel nieuwschierig naar de ervaringen van iemand die er is geweest.

 

#10 2007-11-21 13:50:24

Naiko
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-02-05
Bijdragen: 20

Re: Finding a place to sleep!!

Leuke motivatie heb je, Zuid Afrika lijkt me inderdaad een gigantisch andere wereld. Welke studierichting doen jullie eigenlijk?

Zweeds kun je denk ik het makkelijkst leren in de praktijk, je hebt ook speciale summercourses in Zweden. Dat is misschien leuk om een paar weken te doen, als je in het economisch gebeuren wilt werken dan kun je je met zo'n summercourse en Engels goed redden.

Het zal idd neerkomen op die drie steden. Kijk alleen goed naar huisvesting in Stockholm, dat is vaak heel erg duur en Stockholm is een hele grote stad. Dus als je pech hebt betaal je 500 euro voor een piepkleine kamer en moet je dan nog eens heel lang naar je werk/stage/school toe reizen.

Ik ga regelmatig op vakantie in Gävle en daar ga ik in januari 4 maanden stage lopen. Ik doe nu ook een LOI cursus Zweeds, deze site helpt daar een beetje bij. Tot nu toe ken ik Zweden eigenlijk alleen als vakantieland dus ik ben benieuwd naar mijn stage, ik heb er heel veel zin in. Een grandioos land, met een leuke cultuur en leuke mensen. Je moet er alleen wel even inrollen smile

Verder wil ik ook nog op stage in Australië maar omdat mijn bankrekening dat nu niet zo ziet zitten is Zweden een betere keuze, en nog redelijk dichtbij ook.
Oh ja, als je er stage gaat lopen is waarbenjij.nu misschien een leuke site om ervaringen te lezen en zelf bij te houden (maar die kennen jullie misschien allang ivm ZA wink) Als jullie verder nog vragen hebben hoor ik dat graag!

Offline

 

#11 2007-11-21 13:52:04

Naiko
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-02-05
Bijdragen: 20

Re: Finding a place to sleep!!

-.- En zo wordt een kort berichtje een heel levensverhaal tongue

Offline

 

#12 2007-11-21 15:56:55

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Finding a place to sleep!!

Wat studeer je dan? Want ik denk dat het leuker studeren is in de echte universiteitssteden - Uppsala, Lund, Umeå, Linköping en nog een enkele afhankelijk van studierichting. Lund en Uppsala zijn de twee grootsten en daar is het (studenten)leven het leukst. Umeå heeft ook een goede reputatie - met bijvoorbeeld het hoogste percentage blijvers onder de (voormalige) uitwisselingsstudenten (er zijn dus veel studenten die naar Umeå komen voor een jaar en daarna beslissen om de studie daar ook af te ronden en later om daar te gaan werken).

Uppsala heeft absoluut geen HBO-niveau, daar zit Naiko verkeert - Uppsala heeft gewoon een grote universiteit met universitair niveau, met een aantal verschillende fakulteiten. Die worden vaak ook wel "högskola" genoemd, maar dat is in dit geval niet te vergelijken met een Nederlandse HBO.

Stockholm en Göteborg kunnen ook wel leuk zijn, maar daar vind je meer van het leven in een grote stad dan het leven in een studentenstad.

Offline

 

#13 2007-11-21 16:52:02

Naiko
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-02-05
Bijdragen: 20

Re: Finding a place to sleep!!

Hm dat een Högkskolan geen HBO is vind ik raar. Ik ga namelijk naar een Högskolan en dat staat gelijk aan de HBO (Bachelor) die ik nu doe. Wellicht verschilt dit binnen het kader van je opleiding?

Offline

 

#14 2007-11-21 18:17:59

AnjaA
lid/medlem
Uit: Göteborg
Geregistreerd: 2007-03-26
Bijdragen: 53

Re: Finding a place to sleep!!

Dag! Ik vind nu dat iemand iets goeds over Göteborg als een universieteit stad moet zeggen. (Ja, natuurlijk studeer ik zelf hier smile )

Het is groot genoeg, maar niet te groot. Als je dat wil kan je best andere mensen dan studenten ontmoeten. Het is niet even gestresst als Stockholm, maar je kan wel leuke dingen doen, en het is goedkooper. En als je thuiswee zou krijgen kan je alltijd een beetje Nederlands komen praten på het taalcafe, met liefhebbers van het Nederlands, en soms ook enige erasmusstudenten...

Maar het beste is vaarschijnlijk als jullie een beetje rondreist zodat jullie verschillende steden kunnen ontdekken en vergelijken.

Offline

 

#15 2007-11-22 15:23:40

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Finding a place to sleep!!

In Zweden kun je je Bachelor halen bij de universiteit, en vervolgens uitbouwen tot een Master. De opleidingen bij de universiteit zijn vaak meer theoretisch dan bij de högskola. Het is heel verwarrend dat veel van de universitaire fakulteiten nog het word "högskola" hebben in hun namen. Het verschil zit hem eigenlijk op het niveau van onderzoek en of er een professor is of niet, maar daardoor krijgen de verschillende opleidingen net een andere insteek. Ik heb zelf bij Lunds Tekniska Högskola (dus: de universiteit van Lund)gestudeerd - en dat is toch wat anders dan te studeren bij een willekeurige kleine högskola/hts dat niet een universiteit is.

Offline

 

#16 2007-11-24 00:24:57

Åsa
Gast

Re: Finding a place to sleep!!

Ik heb in Göteborg, Luleå, Lund en Stockholm gestudeert en alle steden zijn goede steden.

Göteborg is misschien iets voor Nederlanders omdat het is gebaut met grote hulp van Nederlanders met inspiratie van de stadsplan van Jakarta. smile

Luleå is een leuke stad voor skiën en feesten.

De eerste universiteit in Scandinavië word in 1425 in Lund opgerichtet. De eerste universiteit in Zweden word daarna in 1477 in Uppsala opgerichtet. Beide universiteiten waren katholiek en daroom worden ze dichtgedaan tijdens de reformatie (1524 in Zweden en 1536 in Denemarken en Skåneland). Daarna heeft men protestantse universiteiten gevormt. In Lund als een resultat van de Zweedse bezetting. Uppsala mag 1477 als jaar van oprichting noemen, maar Lund 1425 niet (als een resultat van de Zweedse bezetting wink) Maar Skåne is misschien te vlak en nat om exotisch te zijn.

Stockholm is duur en leuk en voor Zweden buiten Stockholm een stressige stad, maar mijne Nederlandse collegas zeggen dat ze naar Stockholm zijn verhuisd omdat het zo rustig is smile

Mijn misschien niet zo serieuse bijdrage tot de vraag...

 

#17 2007-11-26 10:09:45

Wendyy
Gast

Re: Finding a place to sleep!!

Hej,

Kijk eens op www.couchsurfing.com daar kun je ook selecteren op land, plaats... Erg leuk concept!

Wendy

 

#18 2007-11-27 09:28:52

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Finding a place to sleep!!

Goeie tip, Wendy!

Offline

 

#19 2007-11-27 10:58:13

Mathijs
Gast

Re: Finding a place to sleep!!

Super Wendy, bedankt dit is wel iets wat ik zocht!!!

 

#20 2007-11-27 17:17:43

Mathijs
Gast

Re: Finding a place to sleep!!

Alle anderen ook bedankt voor jullie antwoorden!! Ik zal vast wel een leuk plekje in Zweden vinden!

Groet Mathijs

 

#21 2008-03-10 01:58:55

doris
Gast

Re: Finding a place to sleep!!

Mathijs schreef:

We are two guys from Holland and we want to go to Sweden. Where is the place to be for two male students?? Come with the best idea and we might visit you with some dutch gifts!!

To find a place to sleep check www.couchsurfing.com, for student information check www.studera.nu/english. Popular student towns are Lund, Linköping, Uppsala and then there is of course Stockholm, a great place but not a typical student town.

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB