Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2007-11-21 14:57:07

gast1
Gast

uitspraak namen

Hallo,

Weet iemand hoe je de volgende namen uitspreekt in het Zweeds en of ze eventueel een rare betekenis kunnen hebben, of lijken op rare woorden?
Wij zijn namelijk op zoek naar namen voor ons kindje, en gaan over een poosje in Zweden wonen. Tja...dan moet zo'n naam niet net iets heel geks betekenen natuurlijk wink.

Het gaat om Sverre, Syndre of Venne.

Mvg

 

#2 2007-11-21 15:48:15

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: uitspraak namen

Het is een beetje afhankelijk van de regio, want je legt de klemtoon op verschillende plekken en de intonatie is een beetje afhankelijk van welk tongval je hebt. In het Nederlands leg je bij deze namen de klemtoon bij de eerste lettergreep, en ook op zo'n manier dat de tweede lettergreep heel zwak wordt.
In het Zweeds (rikssvenska) zou ik bij benadering zeggen dat je het uitspreekt als "Swer Rè", "Suun Drè" en "Wen Nè" (dit ziet er wel heel asiatisch uit!). Een beetje zodat het rijmt op "Goed, hè?".
Sverre is bekend als een koosnaam voor Sverker - en typische jongensnaam, Syndre klinkt als een mooie noorse meisjesnaam (die wel heel gangbaar zou zijn in Zweden), en Venne klinkt heel vriendelijk (letterlijk) en als een jongensnaam. "Vän" in het Zweeds betekent ook vriend - maar Venne als naam bestaat volgens mij (nog) niet.

Mijn subjectieve mening als Zweedse is dat Syndre en Venne hele leuke namen zijn, wel een beetje ongewoon, maar niet storend ongewoon, integendeel. Sverre klinkt te veel als een Zweedse versie van namen zoals Conny, Ronny, Johnny. Het is wel een bestaande vorm van een naam (bestaat vast duizenden jaren al), maar ik zou zelf eerder voor de volle vorm van de naam gaan: Sverker.

Offline

 

#3 2007-11-21 18:26:51

AnjaA
lid/medlem
Uit: Göteborg
Geregistreerd: 2007-03-26
Bijdragen: 53

Re: uitspraak namen

Ja, ik ben hier (bijna) met Pix eens. Sverre is niet echt goed, maar Sverker ook niet, dat is nog niet een kindernaam, alleen voor oude mannen...

Venne klinkt volgens mij ook als een soort koosnaam (ik weet alleen niet voor wat)

Syndre vind ik mooi, maar het klinkt een beetje als SYNDARE ('sinner' in het Eng.)
Die is waarschijnlijk toch het best.

Veel succes in Zweden!

Offline

 

#4 2007-11-23 23:16:40

Åsa
Gast

Re: uitspraak namen

Sverre is een heel gewoone naam in Noorwegen en de kleine 2 jaar oude Noorse prins heet Sverre smile  Syndre kan zuid/zuidelijk beteken in het Noors, Deens en oude "skånska" (de taal van Zuid-Zweden). Dus misschien niet so gewoone namen in Zweden vandaag.

 

#5 2007-11-25 12:29:41

gast1
Gast

Re: uitspraak namen

Hai,
Bedankt voor jullie reacties. Haha, het heeft het er niet gemakkelijker op gemaakt.
Syndre dachten wij namelijk als jongensnaam en Venne is een Nederlandse meisjesnaam...precies andersom dus wink
Is er misschien een site met zweedse namen en hoeveel ze voorkomen? In het Noors heb je bijv. de volgende site die erg handig is bij het zoeken naar namen: http://www.ssb.no/navn/ dan weet je een beetje wat veel en wat minder veel voorkomend is.

Groeten, Eddie

 

#6 2007-11-25 14:06:09

Ellen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-11-21
Bijdragen: 19

Re: uitspraak namen

Een vergelijkbare site is http://www.scb.se/templates/Standard____31245.asp
Succes met zoeken!

Offline

 

#7 2007-11-25 15:23:13

Cordelia
lid/medlem
Uit: Utrecht
Geregistreerd: 2006-03-20
Bijdragen: 12

Re: uitspraak namen

Nog een site met Zweedse namen:
www.svenskanamn.se

Offline

 

#8 2007-11-26 16:32:11

esmee
juniorlid/juniormedlem
Uit: nederland & zweden
Geregistreerd: 2007-11-23
Bijdragen: 8

Re: uitspraak namen

Hej
De uitspraak;
Sverre = Swerre
Syndre = Siendre
Venne = wenne

Mooie namen,
alleen 1 ding. Venne gebruiken jongeren in zweden ook wel als vriend. Als ze bijvoorbeeld zeggen; hej venne! Dan bedoelen ze:
Hej vriend! Dus Venne als naam heb ik nooit aangedacht.
En sverre is een ouderwetse naam, (maar wel leuk!)
En syndre ken ik niet, maar dat vind ik wel een leuke naam,
en daar kan je geen gekke zweedse woordjes op rijmen dus..

doeg!

Offline

 

#9 2007-12-01 00:05:31

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: uitspraak namen

esmee schreef:

Syndre = Siendre
Venne gebruiken jongeren in zweden ook wel als vriend. Als ze bijvoorbeeld zeggen; hej venne!

Heb je in Zweden misschien veel contact gehad met mensen van Arabische origine? Die spreken vaak de y als ie uit (de Duitsers spreken hem meestal als uu uit, en uiteraard ligt de "echte" uitspraak daar net tussenin). En volgens mij wordt "hej vännen" (of "kompis", niet "venne") ook voornamelijk gebruikt door jongeren uit het Midden-Oosten. Maar ik kan me vergissen.

Offline

 

#10 2007-12-02 03:19:23

Grytolle
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-05
Bijdragen: 564

Re: uitspraak namen

Sverre /svɛrɛ/
Syndre /sʏn(d)rɛ/
Venne /nɛ/

Esme haar suggestie in IPA
Swerre /sʋɛrə/
Siendre /sindrə/
wenne /ʋɛnə/

Offline

 

#11 2007-12-03 14:54:15

Nicky
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-12-14
Bijdragen: 7

Re: uitspraak namen

Venne lijkt inderdaad erg veel op het zweedse "vänner" (vrienden)

Een andere website met veel gebruikte namen in zweden is: http://www.names4yourbabies.com/svenska/babynames

Offline

 

#12 2007-12-11 09:34:50

Helen
Gast

Re: uitspraak namen

de naam venne bestaat wel degelijk.
mijn vriend heet namelijk zo. zijn moeder heeft de naam zelf bedacht, venne's broertjes heten Faarne en Zaavre
ook zelfbedacht smile

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB