Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#26 2008-01-05 10:16:13

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Dialecten

Sooooo... dan moeten er toch inderdaad wel wat dialecten in Zweden zijn!! wink
Maar ik ben dus bezig met een zelfstudie en praat dus het nette Zweeds. Kan iedereen dit ook wel spreken in Zweden, ofniet markm??

Maar bedankt hé!!

Offline

 

#27 2008-01-05 13:21:38

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Dialecten

JA, iedereen (op een enkeling na) spreekt rijkszweeds. Al is het niet zeker dat JIJ het opvat als rijkszweeds.
Er is een hele kentering geweest in Zweden de laatste paar jaren. Vroeger (ca 10 jaar geleden) werd het geaccepteerd dat iemand met een tongval een radio/tvprogramma presenteerde. Maar zoals Markm (geloof ik) ook vertelde hoor je dat steeds meer tegenwoordig. Dit heeft ook te maken met het besef dat het om tongvallen gaat en niet dialecten, en dat bijna alle Zweden gewoon rijkszweeds praten  - en dat hetgeen wat we gewoonlijk als rijkszweeds opvatten niets anders is dan één van alle tongvallen van het rijkszweeds.Omdat ook het Noors en het Deens een bepaalde status hebben in Zweden verwacht ik zelf dat we in de toekomst ook veel meer Denen en Noren op Zweedse TV zullen horen/zien, die dan waarschijnlijk wel rijkszweeds zullen praten, maar met hun eigen accent.

Dus, Jules...het antwoord op je vraag is JA.

Offline

 

#28 2008-01-05 13:35:41

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Dialecten

Oké, bedankt voor deze verhelderende uitleg!!

Offline

 

#29 2008-01-07 08:36:56

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Dialecten

Pix schreef:

Vroeger (ca 10 jaar geleden) werd het geaccepteerd dat iemand met een tongval een radio/tvprogramma presenteerde.

Oeps! Vroeger werd het NIET geaccepteerd. Sorry als dit voor enige verwarring zorgde.

redface

Offline

 

#30 2008-01-07 17:01:30

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Dialecten

Is niet erg, ik begrijp het!!

Doei doei Jules. wink

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB