Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2008-02-05 19:07:03

Tobbe
Gast

Telefonnummer

Hejsan, jag försöker få tag på en gammal kompis i Holland men allt jag har är ett gammalt telefon nummer, vilket inte används. Nu undrar jag om man kan söka vidare på det?
Tacksam för alla svar. Och ja, en till som sitter i flyttplaner.

Tobbe

 

#2 2008-02-05 21:05:53

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Telefonnummer

få tag på en gammal kompis i Holland men allt jag har är ett gammalt telefon nummer

Hur gammal är numret? Är det 10 siffror (0xx-xxxxxxx eller 0xxx-xxxxxx) (de har bytt alla telefonnummer för ~10 år sedan)? Annars: www.telefoonboek.nl , men du måste veta ortnamnet.

Offline

 

#3 2008-02-06 09:42:12

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Telefonnummer

Det är mycket enklare att hitta en person i Sverige än i Nederländerna, men man behöver inte veta orten var någon bor.

Man kan söka telefonnummer på båda www.telefoongids.nl och www.nationaletelefoongids.nl, och som ort (woonplaats eller waar) kan man fylla i Nederland eller en viss region.

Man kan officiellt inte söka på telefonnummret, låt vara ett gammalt telefonnummer, men om man söker på nummerzoeken med google hittar man nog några websidor var man kan göra det, men deras database är långt ifrån komplett.

Lycka till!

Offline

 

#4 2008-02-07 17:23:42

Tobbe
Gast

Re: Telefonnummer

Tack för svaret Harry73, men hittar henne inte där tyvärr. Finns det ingen nummerupplysning man kan ringa i Holland?

Groetjes Tobbe

 

#5 2008-02-07 17:27:22

Tobbe
Gast

Re: Telefonnummer

Hankwang: Ja det är 10 siffror och när jag ringer nummret säger dom att alla linjer är upptagna.
Nummret fick jag -99 men har pratat med henne för ca 2-3 år sedan på detsamma nummret. Hon bodde i Harderwijk innan men jag tror hon har flyttat så stad/adress kan jag inte.
Tack för hjälpen iaf.

Tobbe

 

#6 2008-02-07 21:32:14

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Telefonnummer

Ehhh, hur långt ska man gå med att hitta någon ur det förflutna? Personen har flyttad utan att skicka en adressändring. Man ska räkna med att personen kanske inte är intresserad i en förnyad kontakt??? Jag tror att det är känsligare i Nederländerna än här i Sverige.

Offline

 

#7 2008-02-07 23:36:19

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Telefonnummer

Tobbe, men försök då att leta henne i troliga regioner! Kolla t ex om hon har ett nummer i något av områdena runt Amsterdam - bara som exempel.
Och så många regioner finns det inte att du inte kan kolla dem alla. Problemet är kanske snarare om hon har flyttat ihop med någon och har telefon, men inte i det egna namnet. Då skulle ju jag ta och försöka få kontakt med hennes släkt/vänner och ta rätt på numret den vägen.
Sedan finns ju också möjligheten att det handlar om en internationellt mobil person, som kanske redan flyttat vidare till ett annat land?

Offline

 

#8 2008-02-08 10:12:55

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Telefonnummer

Jag skulle inte gilla det om någon skulle komma efter mig genom att kontakta mormor eller mina vänner.

Offline

 

#9 2008-02-08 10:33:23

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Telefonnummer

Och jag skulle säga att det beror på vem det är som vill ha kontakt med mig igen.

När man flyttar runt och flyttar utomlands så är det lätt hänt att man tappar kontakt med vissa kompisar och bekanta, utan att det behöver betyda någonting. För mig har det mest bara blivit att jag hållit kontakt med släkten och en liten grupp riktigt bra vänner - men därmed inte sagt att jag inte skulle tycka att det vore jättekul att få kontakt med någon gammal kompis igen. Isynnerhet i den situationen om det är någon som flyttar till samma land/ort som där jag bor.

Jag tillhör inte den sortens människor, som skickar adressändringar/julkort/födelsedagskort för att göra ett statement av vilka som tillhör bekantskapskretsen eller inte. Och det betyder därmed inte heller något om en adressändring eller ett julkort uteblir ett år. Men jag vet också att det finns de som utläser värderingar ur skickandet av julkort och födelsedagskort och som tar väldigt illa vid sig om ett kort kommer en dag för sent och sedan ser det som en anledning att säga upp bekantskapen.

Vad jag tror jag försöker säga är att jag tycker att det möjligen är bra att du höjer ett varningens finger, Margo - men att jag också tror att Tobbe kan avgöra själv om det är läge att ta kontakt eller inte. För min egen del zit ik te balen dat jag inte vet vad ett par av mina gamla kompisar här i Lund heter nu när de gift sig, för jag hade tyckt att det vore jätteroligt att ta upp kontakten igen, om de skulle vilja det. Jag tycker nog inte att det är fel att då ta rätt på telefonnumret via gemensamma kompisar eller föräldrar (alt. lämna mitt eget nummer).

Offline

 

#10 2008-02-08 10:33:44

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Telefonnummer

Hmm Margo, själv har jag varit väldigt slarvig med att uppdatera folk om vart jag har flyttat; det var visst inte för att bryta alla kontakter.

Offline

 

#11 2008-02-08 11:47:48

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Telefonnummer

Ja, het kàn heel leuk zijn contact te houden met vrienden en bekenden. Maar het kàn ook heel erg vervelend zijn als er iemand achter je aan zit, waar je geen zin in hebt. Wie Tobbe is weet niemand, hij is gast op dit forum. Misschien een leuke gast, misschien een stalker... (daar vind ik het een beetje op beginnen te lijken, maar ik kan het 100% fout hebben).

Wat ik al eerder zei: hoever ga je om contact met een vriend van vroeger op te nemen. En ik denk dat we ook de kant van de 'gezochte' erin moeten betrekken.

Offline

 

#12 2008-02-08 13:01:10

AK
Gast

Re: Telefonnummer

Margo, ik vind eerlijk gezegd dat je een beetje overdrijft.
Ikzelf ga soms ook op alle mogelijke manieren op zoek naar mensen met wie ik het contact heb verloren, en vaak is het grote probleem het vaak verhuizen (niet eens binnen een en hetzelfde land) van zowel mezelf als die anderen en veranderen van emailadressen de boosdoener. Heb zelfs al via buren en familieleden bepaalde mensen teruggevonden en ik kan het je zeggen, beide partijen zijn altijd heel erg tevreden geweest met het vernieuwde contact! En als de gezochte persoon écht geen contact wil, dan antwoordt ie eenvoudigweg niet meer denk ik.
Op dit forum worden zoveel vragen gesteld, waarom zou deze dan niet kunnen?
Er bestaan zelfs TV-programma's (zag onlangs Memories, grappig smile) waar mensen na 50 jaar elkaar terugvinden met de hulp van de media...

Pix, jag känner igen mig i det du skrev! När man flyttar ofta lämnar man inte sin nya adress till alla bekanta, utan ofta bara till nära och kära. Och så händer det att ens mobil blir stulen eller att man slänger gamla kuvert utan att spara adresserna... Efter ett tag (flera år ibland) börjar man tänka tillbaka till vissa perioder i sitt liv och undrar hur det gått för gamla kompisar men gud va svårt det är att hitta dem! Jag har t ex letat i flera år nu efter en kompis från Finland men jag vet att hon skulle gifta sig och flytta. Jag tappade dock det enda numret jag hade eftersom jag bytt simkort och gud vet om hon försökt kontakta mig och kanske tror jag inte är intresserad längre! Synd...
I julas fick jag däremot ett julkort av en vän som jag inte sett eller hört på åratal! Hon hade googlat mig och på så sätt fått tag på min jobbadress, hon är gift och har barn nu och vi kommer att träffas igen till sommaren smile

Det enda Tobbe ber om är ett sätt att leta efter en viss person, den informationen kan man få tag på hur som helst, det är bara lättare och snabbare på det här forumet. Hoppas det funkar Tobbe!!

 

#13 2008-02-09 14:10:31

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Telefonnummer

Ja, nou achteraf gezien, wel wat overdreven. Ik had om de een of andere reden in mijn hoofd dat dit al een veel langere draad was over het vinden van die kompis. Sorry

Offline

 

#14 2008-02-12 19:16:07

Tobbe
Gast

Re: Telefonnummer

Trodde inte det skulle bli sånt liv av att fråga om hjälp för att hitta en vän. Var inte min mening att göra dig upprörd Margo, och nej jag är ingen "stalker". Men tack allihopa för den hjälp ni gav mig, skall nog få tag på min vän i Harderwijk.

Må bäst och lev väl!

 

#15 2008-02-12 21:13:46

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Telefonnummer

Ursäkta, Tobbe, det var inte meningen. Jag tror jag har blandat ihop dina inlägg med tidigare inlägg. I alla fall. Man kan leta efter sina kompisar på den Nederländska sajten 'Hyves'. Men för att kontakta dem, ska man själv vara medlem också. Lycka till!

Offline

 

#16 2008-03-10 01:48:03

doris
Gast

Re: Telefonnummer

Tobbe schreef:

Tack för svaret Harry73, men hittar henne inte där tyvärr. Finns det ingen nummerupplysning man kan ringa i Holland?

Det finns ju en svensk nummerupplysning för utlandet, har du provat den? Numret är 118 119.

 

#17 2008-03-10 01:50:40

doris
Gast

Re: Telefonnummer

Ett annat alternativ idag är ju att googla, kolla Facebook eller MySpace...

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB