Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2008-02-15 17:17:47

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Dagindeling Zweeds

Hai mensen,

ik ben bezig met tekst 2 van hoofdstuk 6, dat over een dagindeling gaat.
Nou dacht ik: leuk om zelf ook zoiets te maken. Ik heb dat gedaan, een beetje op basis van die uit het boek, maar ik heb er hier en daar aan gesleuteld. Klopt die wel nog steeds?

De dagindeling in het Zweeds:
'Jag stiger upp klockan kvart i sju på morgonen.
Då går jag ut i badrummet för att tvätta mig och sedan klär jag på mig.
Jag äter sen frukost i köket, medan jag läser tidningen.
Då går jag up i badrummet och borstar jag tänder.
Sen lämnar jag huset och cyklar till skolan.
Efter skolan cyklar jag hem. Det är vid tretiden.
Då gör jag (hem)laxa och vid sextiden äter vi middag.
Efter middagen ... (computeren, wat is dat??) ... och ... (wat is in bad gaan??) ....
Klockan åtta tittar jag TV och klockan halv tio lägger jag mig.'

Bedankt voor het kijken!! wink

Offline

 

#2 2008-02-16 00:54:15

AK
Gast

Re: Dagindeling Zweeds

je kan misschien eens beginnen met een ander boek aan te schaffen waarmee je kan vergelijken en eerst eens zelf iets op te zoeken in plaats van hier meteen altijd je eigen testjes te plaatsen.
op het internet vind je best wel wat terug over dagindelingen, google bijvoorbeeld eens naar de cursus "kom loss" van de universiteit van Stockholm...

en nog een tip: als je dan toch Zweeds studeert, kan je misschien eens afsluiten met: tack och hej! hejdå! hej hej! of weet ik veel, maar als ik nog één keer 'doei doei' moet lezen, ga ik gillen!

 

#3 2008-02-16 10:59:34

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Dagindeling Zweeds

hier is het forum ook voor en je kunt gewoon ff snel een beetje doorlezen en dan stuit je op een fout ofniet.
Ik vind dit een beetje kinderachtig gedrag, ik ga toch niet heel het web af om even te kijken of een paar zinnen goed zijn! hmm
En een ander boek om mee te vergelijken? Ik ben en blijf nog wel ff middelbare scholier dus veel geld heb ik niet en er is vast ook geen boek waar een dagindeling staat om die met die van mij te vergelijken! Dit forum lijkt me wel een fantastische uitkomst...

Dus voor degenen die nog wel willen kijken, klopt het??

Tack och hej! Jules. (Deze vond ik wel leuk!! wink).

(edit: hier commanderen we elkaar niet - Han-Kwang)

Laatst bewerkt door hankwang (2008-02-16 12:16:27)

Offline

 

#4 2008-02-16 11:19:20

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Dagindeling Zweeds

Beste Jules, je doorzettingsvermogen is werkelijk bewonderingswaardig, maar ik kan AK wel een beetje begrijpen. Het zou, in ieder geval voor mij, wel wat meer tijd kosten dan 'ff' om je testjes door te nemen en jammer genoeg heb ik die tijd niet.

Maar vooruit dan maar: 'computeren' is 'spela på datorn' en 'in bad gaan' is 'bada'. Dat laatste woord gebruik je ook als je gaat zwemmen.

Offline

 

#5 2008-02-16 12:38:25

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Dagindeling Zweeds

Jules, als je door zelfstudie een taal wilt leren, dan denk ik dat dat een andere mentaliteit vereist dan wanneer je op school onderwijs krijgt. Op school krijg je een 10 en een schouderklopje als je alle zinnen foutloos hebt vertaald. Maar hier krijg je geen rapportcijfers. Volgens mij ben je een erg getalenteerde scholier en je zult er waarschijnlijk later achter komen dat je in het leven een heleboel kunt en moet leren zonder dat dat wordt uitgedrukt in een cijfer voor een SO, proefwerk of tentamen.

Op een gegeven moment zul je zelf moeten beoordelen of je iets voldoende beheerst. Misschien is Zweeds leren daarop een goede voorbereiding. De meeste van de zinnen die je hier op het forum post lijken goed te lopen. Misschien zit er hier en daar een klein foutje in, maar daar moet je je geen zorgen over maken. Het lijkt me beter als je gewoon erop vertrouwt dat je de leerstof goed hebt begrepen en inderdaad een beetje oefent zodat je het beter onthoudt, maar alleen specifieke constructies waarover je echt twijfelt hier post.

P.S. Wat mij betreft mag je al die ondertekeningen wel weglaten, of het nou "doei doei" of "hej hej" is.

Offline

 

#6 2008-02-16 13:09:50

AK
Gast

Re: Dagindeling Zweeds

[ik vind het onnodig] als jij 3 keer een posting doet en vraagt om jouw zinnen eindelijk te vertalen als niet iemand binnen de 2 uur reageert! wij zijn werkende mensen die in hun vrije tijd graag eens op het forum komen kijken, maar jij verwacht dat wij tijd maken om jouw vraagjes op te lossen, terwijl jij (als middelbare scholier) meer tijd zal hebben! bovendien zou je beter even zoeken op google, zo leer je zelf heel veel bij en het kost je maar evenveel tijd dan om je ladingen zinnen hier neer te pennen!

en wat Hankwang zegt is waar, als je eens over iets twijfelt, willen we graag helpen, maar om dagelijks testjes te verbeteren, daar word ik als leerkracht normaal gezien voor betaald! Wat niet wil zeggen dat we elkaar hier graag uit de nood helpen bij dringende vragen!

het is gewoon heel erg jammer dat telkens ik op het forum kwam de afgelopen weken, ik alleen zinnetjes van jou las... en ik heb niets tegen jou hoor, maar ik was het eerlijk gezegd een beetje beu om enkel dat te lezen! want naar mijn gevoel is dit forum zoveel meer dan een gratis dagelijkse vertaalmachine...

Laatst bewerkt door hankwang (2008-02-16 13:59:44)

 

#7 2008-02-16 13:21:59

Indiana Bones
juniorlid/juniormedlem
Uit: Friesland
Geregistreerd: 2008-02-14
Bijdragen: 9

Re: Dagindeling Zweeds

ik zeg altijd maar, niet moeilijk doen wink de manier waarop ik een beetje zweeds heb geleerd was tot nu toe langzaam wat woordjes leren en dan wat zelf in elkaar gezette zinnen aan een zweedse vriend vertellen tongue en dan verbeterd hij ze.

maar over de manier waarop talen op de middelbare school worden gegeven, die moeten wel goed zijn tongue anders deden ze dat niet tongue en toen iemand mijn engels leraar vroeg hoe hij al die talen kon spreken zei hij:"zoals julie duits, frand en engels leren kun je elke taal leren" tongue en hij weet waar hij het over heeft xD

Grts Mark


'Deepak ik wel als ze satish'

Offline

 

#8 2008-02-16 13:40:17

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Dagindeling Zweeds

Nou ik zal erop letten, maar er is ook heus wel wat meer in voorgekomen de afgelopen maanden hoor!! Je doet net alsof ik dit hele forum beheers...
En hoezo 3 keer erop aandringen om mijn zinnen te vertalen, als je goed kijkt in deze topic zie je dat ik het maar 1 keer vraag en een 2e keer na die reactie van jou!
Het spijt me hoor AK, maar deze ophef duurt net zolang als dat je gewoon eventjes een paar zinnen leest.
En Hankwang dat over die zelf beoordelen of je iets begrijpt kan je niet, als je niet weet of je iets fout gedaan hebt. Nou maak ik vaak wel 30 zinnen voor mezelf waar ik er vaak maar 5 ofzo van post, dus ik maak zeker wel een onderscheid tussen wat echte moeilijke zinnen zijn en wat mindere. In die zinnen komen vaak ook wat grammaticale stukjes invoor die niet in het hoofdstuk behandeld zijn, maar die wel gewoon toch in de zin terugkomen. Dan wil ik graag weten of dat klopt of niet.

Niet een vertaalvraag dan, maar gewoon een grammaticale vraag, die vaak voor leuke discussies en weetjes zorgt, mag då zeg maar hetzelfde als sedan gebruikt worden??

Offline

 

#9 2008-02-16 14:17:15

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Dagindeling Zweeds

Jules Beelen schreef:

En Hankwang dat over die zelf beoordelen of je iets begrijpt kan je niet, als je niet weet of je iets fout gedaan hebt.

Daarom zeg ik je bij deze dat er bijna nooit ernstige fouten in je zinnen staan. Een beetje meer zelfvertrouwen.

mag då zeg maar hetzelfde als sedan gebruikt worden?

"Hej sedan" klinkt toch een beetje vreemd. wink

Offline

 

#10 2008-02-16 15:20:09

AK
Gast

Re: Dagindeling Zweeds

Jules, dat je 3 keer vraagt om antwoord gaat niet over deze post, maar over hoe jij soms reageerde in het verleden.
En dat ik doe of jij dit hele forum beheerst, klopt wel, want het is een hele tijd zo geweest...

Hur som helst, om even dan je vraag te beantwoorden (die inderdaad voor meerdere mensen interessant is!):

Sedan = dan, in de zin van 'vervolgens'

t ex Först steg jag upp, sedan duschade jag.

Då = dan, in de zin van 'toen', 'op dat moment'

t ex Jag har lunch kl 12. Då äter jag alltid en smörgås eller så.

 

#11 2008-02-16 15:33:17

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Dagindeling Zweeds

Oké, bedankt!! Maar beheersen vind ik een groot woord!

Hej sen Jules (die houd ik erin!! wink)!! wink

Offline

 

#12 2008-02-16 15:34:39

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Dagindeling Zweeds

Klopt trouwens ook van 'jag tvättar mig'/'jag lägger mig' enzo?? wink

Offline

 

#13 2008-02-16 15:47:36

AK
Gast

Re: Dagindeling Zweeds

ja, het ziet er goed uit, let wel: borsta tänderNA

let ook op dat je SEDAN (dan) och SEN (laat) niet door elkaar haalt, want natuurlijk zeggen we het vaakst /sen/ voor sedan, maar het ook zo schrijven kan voor verwarring zorgen:

jag äter seDAn frukost ~ jag äter (en) sen frukost

ik eet dan ontbijt ~ ik eet een laat ontbijt = ik ontbijt laat

 

#14 2008-02-16 16:06:56

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Dagindeling Zweeds

Jah, ik begrijp het!! wink Bedankt voor de tip AK!! wink

Offline

 

#15 2008-02-16 20:12:39

Grytolle
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-05
Bijdragen: 564

Re: Dagindeling Zweeds

spela på datorn => spela dator

Offline

 

#16 2008-02-16 22:52:34

Stella
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-30
Bijdragen: 104

Re: Dagindeling Zweeds

Då gör jag hemläxan ( maar in de regel "läxorna")

Klockan åtta ser/ tittar jag PÅ TV

En  "in bad gaan" kun je hier ook  met  "ta ett bad" vertalen.

Offline

 

#17 2008-02-17 11:51:04

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Dagindeling Zweeds

Jah, die på die had ik ook al verbeterd!! wink

Bedankt!! Doei doei Jules.

Offline

 

#18 2008-02-17 17:40:57

VVesley
lid/medlem
Uit: Rijnsburg
Geregistreerd: 2007-04-04
Bijdragen: 103

Re: Dagindeling Zweeds

computeren in het algemeen (zonder dat het gaat om spelletjes e.d.) is;

att sitta vid datorn - t.ex. jag sitter vid datorn varje dag.

overigens kan je ook in het verhaal beter gebruik maken van 'att bruka;

t.ex. jag brukar stiga upp kvart i sju, jag brukar tvätta mig osv.

Offline

 

#19 2008-02-17 18:59:11

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Dagindeling Zweeds

Jah, dat klopt, is wel handig!! wink
Bedankt voor de tips!!

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB