Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-01-17 23:43:43

Dirk
lid/medlem
Uit: Göteborg
Geregistreerd: 2005-12-15
Bijdragen: 20

Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Från mars börjar ett ny flygbolag som är riktig billigt. Titta på hxxp://www.flyme.com. Byt xx  mot tt , för jag viste inte om man kunde skriva en direkt link!

Vanaf maar begint een nieuwe vliegmaatschappij met lage prijzen. Kijk op hxxp://www.flyme.com. Verander de xx in tt. Ik wist niet of je een direkte link op dit forum mocht schrijven.


Livet är skönt!

Offline

 

#2 2006-01-18 15:37:43

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Helaas vliegen ze niet op Brussel smile
Ziet er verder inderdaad wel goed uit, en indien nodig hebben we wel een goede treinverbinding met Schiphol...
Ik zal het in elk geval onthouden voor als ik erin slaag om in Zweden te gaan studeren...

Offline

 

#3 2006-01-18 22:15:21

Dirk
lid/medlem
Uit: Göteborg
Geregistreerd: 2005-12-15
Bijdragen: 20

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Ja...dat is wel balen voor je, pieter! Een goedkope vliegmaatschappij zoals deze heeft lang op zich laten wachten. Wellicht dat er snel iets komt voor België. Je kan natuurlijk ook met Rayenair naar London en daarna naar Stockholm of Gothenburg gaan. Heb ik ook een tijdje gedaan, vanwege de kosten. De reistijd is natuurlijk wel veel langer, maar kijk het maar eens even na op ryanair.com
Dirk

Laatst bewerkt door Dirk (2006-01-18 22:16:00)


Livet är skönt!

Offline

 

#4 2006-01-18 23:00:14

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Met Ryanair kan je dan weer wel rechtstreeks vanuit België naar Stockholm vliegen blijkbaar (vanuit Eindhoven inderdaad niet).  De prijzen zijn iets hoger (30 ā 40 euro in januari (heb maar snel iets ingetikt)) maar we komen dan ook van iets verder en Stockholm is ook al weer wat verder dan Göteborg wink
Nadeel is dat Ryanair vanuit Charleroi (Zogenaamd "Brussels South" maar toch een heel eind naar het zuiden) vliegt en waarschijnlijk ook wel een eind van Stockholm landt, maar dat is eigenlijk altijd nog beter dan Göteborg (met alle respect voor je stad) want ik denk niet dat ik daar kan studeren...  En Charleroi is natuurlijk ook nog altijd veel dichter dan Schiphol smile  Dus ik denk dat ik het voorlopig maar op Ryanair houd, gesteld dat ik al naar Zweden ga...

Offline

 

#5 2006-01-19 22:58:53

Dirk
lid/medlem
Uit: Göteborg
Geregistreerd: 2005-12-15
Bijdragen: 20

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

wat wil je eigenlijk studeren dan pieter?


Livet är skönt!

Offline

 

#6 2006-01-20 11:27:11

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

pieter schreef:

Nadeel is dat Ryanair vanuit Charleroi (Zogenaamd "Brussels South" maar toch een heel eind naar het zuiden) vliegt en waarschijnlijk ook wel een eind van Stockholm landt, ...

Ze vliegen op Skavsta, vlak buiten Nyköping (vandaar de afkorting NYO), anderhalf uur rijden (met de directe busverbinding) van Stockholm. Aan de andere kant kost het tegenwoordig net zo veel om van Stockholm naar Arlanda te komen (20 minuten) als naar Skavsta...

Offline

 

#7 2006-01-20 19:46:24

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Dirk schreef:

wat wil je eigenlijk studeren dan pieter?

Ik zit nu in mijn derde jaar (3e bachelor heet dat tegenwoordig) Burgerlijk Ingenieur, optie Elektrotechniek, in Leuven.  Ik hoop met het Erasmusprogramma mijn vierde jaar (1e master) in Zweden te kunnen doen, waarschijnlijk in Stockholm (KTH) maar Lund en Linköping zijn eventueel ook mogelijk.

Offline

 

#8 2006-01-21 11:43:19

Dirk
lid/medlem
Uit: Göteborg
Geregistreerd: 2005-12-15
Bijdragen: 20

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Dat klinkt wel stoer moet ik zeggen. Ik neem aan dat het een internationale opleiding is, waar dus in het engels wordt les gegeven. Als je dan inderdaad een langere tijd moet verblijven in Zweden, kan ik me voorstellen dat je een aardig woordje Zweeds wil spreken.


Livet är skönt!

Offline

 

#9 2006-01-22 00:00:20

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Wel, het probleem is dat het niet per se een internationale opleiding is.  Eigenlijk word ik gewoon verondersteld binnen de opleidingen van een universiteit vakken te vinden die (ongeveer) dezelfde stof behandelen als de vakken die ik volgend jaar normaal zou krijgen hier in Leuven...  Ik kan dus waarschijnlijk niet zomaar een jaar van een bepaalde opleiding komen volgen.
Dat betekent dus ook dat het helemaal niet zo zeker is dat het lukt, ik moet nl. voldoende vakken vinden, die de juiste onderwerpen behandelen, en die ook nog eens niet allemaal in dezelfde periode gegeven worden.  Als dat lukt, moet ik daar een paar Belgische proffen van zien te overtuigen big_smile, en vervolgens een aanvraag indienen in Zweden, en dan hopen dat ik mag komen...
Wat de taal betreft, in Stockholm is dat blijkbaar anders voor elk vak, sommige zijn in het Engels, voor andere kan je kiezen en sommige zijn alleen in het Zweeds.  Dat is natuurlijk ook wel een belangrijke stimulans om Zweeds te leren, naast het feit dat dat denk ik essentieel is om me min of meer te kunnen integreren, en dat ik sowieso al graag talen leer smile

Offline

 

#10 2006-01-22 01:22:49

steve-o
lid/medlem
Uit: belgie-hasselt
Geregistreerd: 2005-12-26
Bijdragen: 16

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

pieter schreef:

Wel, het probleem is dat het niet ...ik essentieel is om me min of meer te kunnen integreren, en dat ik sowieso al graag talen leer :)

dag pieter,
ik vroeg me even af, is het waar dat je op alles boven de 60 moet halen om erasmus te doen? want zelf ben ik ook hevig geintreseerd om naar zweden te gaan, wel pas binnen 4 jaar aangezien ik nu nog in het 6e zit :) maar toch , ik wil me nu al wat informeren
volgend jaar ga ik ofwel zweeds en frans in gent studeren of geschiedenis in leuven, maar ik weet helemaal niet wat te kiezen lol :)

Offline

 

#11 2006-01-22 17:44:26

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Hey
De selectiecriteria variëren van faculteit tot faculteit, maar overal 60 op halen heb ik nog nooit gehoord hoor.  Het is wel zo dat ze in sommige faculteiten selecteren op basis van (o.a.) je punten, dus hoe hoe hoger die zijn hoe meer kans je hebt, vooral als de vraag veel groter is dan het aanbod smile  Maar dat doen ze ook niet overal.
Wel geven ze meestal de voorkeur aan studenten die er waarschijnlijk in eerste zit door zijn (in totaal dus he, dat hangt dan weer af van de deliberatiecriteria), want anders geeft dat nogal wat organisatorische problemen.  Zeker als je naar Zweden wil is 2e zit niet zo handig, omdat het academiejaar daar al eind augustus begint, en dan is de 2e zittijd hier nog volop bezig.
Wat wel kan is dat je in de buitenlandse universiteit 60% moet halen om geslaagd te zijn in België, als die universiteit verondersteld wordt een lager niveau te hebben dan Leuven/Gent (en dat durven ze daar al wel eens te veronderstellen in alle bescheidenheid wink)  Maar ik denk niet dat dat voor Zweden het geval is, toch niet in mijn studiegebied maar dat is natuurlijk wel iets helemaal anders...

Daarbij komt dan nog dat ze momenteel in Leuven alle programma's aan het veranderen zijn, en daarbij ook de Erasmusregelingen (in Gent zijn ze denk ik al iets verder daarmee), dus tegen dat jij in het 4e jaar zit zal er weer vanalles veranderd zijn... smile

Veel succes met je studiekeuze (is niet gemakkelijk, ik heb ook lang lopen twijfelen...)
Pieter

Offline

 

#12 2006-01-22 18:48:16

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Waar staan die Belgische termen als 'zit', 'zittijd', 'boven de 60' voor?

Offline

 

#13 2006-01-22 20:26:14

tiainen
lid/medlem
Uit: As, België
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 67

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

steve-o schreef:

is het waar dat je op alles boven de 60 moet halen

boven de 60 = meer dan 60

Die zin wordt dus: is het waar dat je op alles meer dan 60% moet halen


steve-o schreef:

aangezien ik nu nog in het 6e zit

Ik zou niet onmiddellijk weten wat dan wel het juiste woord hiervoor is, maar ik zal het gewoon uitleggen smile. Zitten gebruiken we hier om aan te duiden dat iemand in een bepaald leerjaar zit. In het voorbeeld van Steve "zit" hij in zijn laatste jaar op het humaniora. Wij zitten dus in een leerjaar smile. Een ander voorbeeld: "Marieke zit al in het tweede kleuterklasje".


pieter schreef:

en dan is de 2e zittijd hier nog volop bezig

2e zittijd = herkansingen van het eindexamen

In België is het in hogere opleidingen gangbaar dat men een herkansing krijgt voor alle examens waarvoor men op het einde van het jaar niet geslaagd is. Om zo de studenten dus alsnog door te kunnen laten naar het volgende jaar. De periode van de herkansingsexamens begint meestal ergens eind augustus en wordt hier de "tweede zit" genoemd. Eerste zit duidt dan op de periode van de eindexamens in juni.
Een voorbeeld: "Slechts 20% van de studenten slaagden voor hun eerste zit.", wat betekent dat er maar 20% geen herkansingen hoeven mee te doen en dus rechtstreeks geslaagd zijn en overgaan naar het volgende jaar.

Offline

 

#14 2006-01-22 20:55:27

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

tiainen schreef:

boven de 60 = meer dan 60
Die zin wordt dus: is het waar dat je op alles meer dan 60% moet halen

Is dat hoe tentamenuitslagen eruit zien, een percentage tussen 0 en 100? In Nederland zijn het cijfers tussen 1 en 10 (10=uitmuntend, 1-5=onvoldoende).

Offline

 

#15 2006-01-22 22:39:01

tiainen
lid/medlem
Uit: As, België
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 67

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Nee, normaal gezien gaan de punten bij ons tot 20, waarbij men minstens een 10 moet halen. Vroeger moest men meestal 12 halen om geslaagd te zijn, maar ik denk dat dit systeem op de meeste scholen ondertussen is afgeschaft.

Offline

 

#16 2006-01-22 23:08:46

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Inderdaad, in Leuven betekent een 10 op alles tegenwoordig geslaagd.  Wanneer je ergens onder de 10 hebt wordt de limiet op het totaal percentage meestal verhoogd tot ergens een eind boven 50%, afhankelijk van de criteria van de faculteit smile  Misschien dat 12/20 in sommige hogescholen nog gehanteerd wordt als limiet...

Laatst bewerkt door pieter (2006-01-22 23:10:10)

Offline

 

#17 2006-09-26 14:11:13

Jaap
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-08-31
Bijdragen: 62

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Om nog even op het vliegen terug te komen. Ik zie op hun website (www.flyme.com) nergens dat ze op Nederland vliegen of kijk ik gewoon niet goed?

Offline

 

#18 2006-09-26 21:10:51

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Lijkt me te kloppen inderdaad...  Misschien zijn ze daarmee gestopt dan?  De originele post is ondertussen ook weer meer dan 8 maanden oud...  Dat is wel minder handig natuurlijk, als je al naar Londen of Parijs moet zal het goedkope er wel een beetje af zijn.

Overigens vlieg ik nu met SN Brussels Airlines (het overblijfsel van onze vroegere luchtvaartmaatschappij Sabena), die in samenwerking met Malmö Aviation 3 keer per dag met zeer kleine vliegtuigjes heen en weer vliegen tussen Brussel Nationaal (Zaventem) en Stockholm Bromma.  De goedkoopste tickets bedragen meestal rond de 70 euro, dus wel wat duurder dan de eerder genoemde maatschappijen, maar in tegenstelling tot bij Ryanair e.d. krijg je wel eten en drinken op het vliegtuig, mag je een normale hoeveelheid bagage meenemen en land je dichtbij het stadscentrum, dus het heeft ook voordelen smile

Offline

 

#19 2006-09-26 21:16:29

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Wij zijn deze zomer heel goedkoop van Zweden naar Praag gevlogen met Flyme. Zeg maar voor een treinkaartje Göteborg-Stockholm. Maar ik heb op het zweedse nieuws gehoord dat Flyme gaat afbouwen.

Offline

 

#20 2006-09-26 21:25:26

writser
lid/medlem
Uit: Uppsala/Dublin
Geregistreerd: 2006-09-11
Bijdragen: 45

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Voor goedkope vluchten in het algemeen kan je zoeken op http://www.whichbudget.com/, daar vind je links naar bijna alle goedkope maatschappijen en je kan zoeken op plaatsnaam. Moet toegeven dat Brussels Airlines en Malmö aviation er niet bij staan... smile

Jimmy

Offline

 

#21 2006-09-26 21:36:24

pieter
lid/medlem
Uit: Leuven, België
Geregistreerd: 2006-01-11
Bijdragen: 611

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Die vallen natuurlijk ook niet direct onder de supergoedkope maatschappijen...

Wat is jouw achtergrond trouwens, Jimmy, als ik zo nieuwsgierig mag zijn? Uppsala/Dublin en vloeiend Nederlands spreken, het is toch een beetje merkwaardig...

Offline

 

#22 2006-09-26 22:02:10

writser
lid/medlem
Uit: Uppsala/Dublin
Geregistreerd: 2006-09-11
Bijdragen: 45

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Hehe die vraag kon ik op wachten natuurlijk. Ik ben van oorsprong Nederlander, maar heb de afgelopen vijf jaar in Zweden gewoont voor mijn promotie. Sinds kort werk ik in Dublin, maar voor een bedrijf in Uppsala, dus woon in allebei de plaatsen een beetje.

Kort gezegd: ik ben Europeaan smile

Jimmy

Offline

 

#23 2006-09-27 12:27:39

Jaap
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-08-31
Bijdragen: 62

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Op http://www.whichbudget.com/ zie ik helaas niets vanuit Amsterdam of Rotterdam naar Zweden. Kennelijk is er te weinig animo voor.

Offline

 

#24 2006-09-27 17:14:30

bisa
lid/medlem
Uit: Capelle a/d IJssel
Geregistreerd: 2006-07-06
Bijdragen: 60
Website

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Ik ben laatst naar een reisbureau geweest en kreeg daar te horen dat voor drie dagen ik 200 honderd euro moest betalen. Van Schiphol naar Göteburg. Vond ik een beetje duur.

Offline

 

#25 2006-09-27 23:16:07

writser
lid/medlem
Uit: Uppsala/Dublin
Geregistreerd: 2006-09-11
Bijdragen: 45

Re: Flyga billigt från Holland till Sverige och tvärtom

Jaap schreef:

Op http://www.whichbudget.com/ zie ik helaas niets vanuit Amsterdam of Rotterdam naar Zweden. Kennelijk is er te weinig animo voor.

Nee een vliegveld als schiphol is sowieso niet populair onder de low-budget maatschappijen. Veel te duur... Er zijn er natuurlijk wel een aantal, maar dat zijn niet de echte prijsvechters. Wil je met Ryanair vanuit Nederland naar Zweden, kan dat goed vanuit Brussel Charleroi (handig als je in het zuiden van het land woont) of vanuit Düsseldorf Weeze, net over de grens bij Nijmegen (handig als je in het midden of oosten van het land woont. Vanaf beide vliegvelden gaan er direkte vluchten naar Stockholm Skavsta (Nyköping). Woon je in de randstad, heb je pech :-P.
Wil je meer naar het zuiden van Zweden (Malmö/Lund), dan kan je ook naar Kopenhagen vliegen. Dat kan wel vanaf Amsterdam (Sterling/Transavia/Air Berlin). Vandaar kan je makkelijk een lokale trein over de Öresundsbrug nemen. Je kan trouwens ook vanuit Kopenhagen of Malmö de X2000 richting Stockholm nemen (ook voor bijvoorbeeld Linköping/Norrköping) maar dan ben je nog wel een paar uur onderweg.

Jimmy

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB