Hej,
Wie kan mij helpen aan de juiste meervoudsvormen van de onderstaande woorden:
en assuradör
en bankir
en expeditör
en aktris
en speditör
Tack så mycket!
alla: -er
Manier om daar zelf achter te komen, voor de toekomst :
je weet dat het allen en-woorden zijn (doordat je als onbepaald lw 'en' gebruik), dus de uitgang moet sowieso -or/-ar/-er zijn. -or is het natuurlijk niet, want geen van allen eindigt op een a, dus houd je -ar en -er over. Als je talenkennis hebt - en voor de meesten is dit wel te zien - zie je dat het leenwoorden zijn, dus meervoudsuitgang op -er!!
Succes ermee! Jules.
ros -or (eindigt niet (meer) op a)
Annejet,
Alle ord får i flertalet ,,er'' i slutet. Normalt är det så att främmande ord får ,,er''.
ROBIN
Kan någon giva mig omtyckta ,,slang ord''. som användas ofta i vardagslivet. Jag menar ord som inte står i ordboken. Och typiska ,,kula'' ord.
Tack skall Du ha.
Hälsningar av Adelaar Robin
Adelaar Robin schreef:
Annejet,
Alle ord får i flertalet ,,er'' i slutet. Normalt är det så att främmande ord får ,,er''.
ROBIN
Nee, dat klopt niet. -or, -ar, -n en - komt ook voor (hetgeen Annejet waarschijnlijk al wist toen ze de vraag stelde ruim een jaar geleden...).
En ook grammaticaal klopt de eerste zin niet. AllA ord får i PLURAL "er" [or, ar, -n, -] i slutet.
Adelaar Robin schreef:
Kan någon giva mig omtyckta ,,slang ord''. som användas ofta i vardagslivet. Jag menar ord som inte står i ordboken. Och typiska ,,kula'' ord.
Tack skall Du ha.
Först en rättelse: Kan någon ge mig omtyckta slangord som ofta används till vardags? ... Och typiska "kul" ord. Tack ska du ha.
Ord som inte står i ordboken... Det beror ju på vilken ordbok du har! Mycket slang till vardags handlar om ord som slutar på -is, men många av dem har hittat in i ordböckerna (dagis kompis fritis mellis alkis godis osv). Det finns en hel del slangord på http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=75321&page=1 , men jag tror att flertalet inte används särskilt ofta till vardags.
(på slutet)
Grytolle schreef:
(på slutet)
Så klart. Du har rätt.