Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2008-06-26 03:02:55

kraft
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2007-08-18
Bijdragen: 2

Vart lär man sig hollänska?

Hej!
Undrar om det är nån som vet om det finns kurser i holländska i sverige nånstans? Hittar mest distanskurser
och dylikt på nätet. Är det svårt att lära sig, om man jämför med typ tyska? Tack på förhand!
/A

Offline

 

#2 2008-06-26 08:51:16

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Vart lär man sig hollänska?

Nederländska liknar Tyska mycket men har en enklare grammatik, så det borde vara enklare att lära sig Nederländska.

Jag vet ingenting om Nederländska kurser, men har du kollat hos folkuniversiteten?
Du kan kolla hos din kommun om det finns hemspråksundervisning i Nederländska, och sen ta kontakt med läraren.
Det finns olika Nederländska föreningar, kanske de vet mer.

Offline

 

#3 2008-06-26 22:02:19

Jankka
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-01-10
Bijdragen: 3

Re: Vart lär man sig hollänska?

Holländska härstammar ifran svenska, engelska och tyska. Sa kan du svenska/engelska är det inget problem. Själv studerar jag hollänska självständigt och gar hur fint som helst. smile En bra bok, dock att den är fran engelska till hollänska är Routledge Intensive Dutch Course. wink

Offline

 

#4 2008-06-27 09:06:23

David
lid/medlem
Uit: Gent (B)
Geregistreerd: 2007-12-17
Bijdragen: 29

Re: Vart lär man sig hollänska?

Jankka schreef:

Holländska härstammar ifran svenska, engelska och tyska.

Huh ?

Offline

 

#5 2008-06-27 09:31:20

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Vart lär man sig hollänska?

Bra sagt Jankka. big_smile

Och spanska härstammar ifrån Brasilianska. wink

(Det är så enkelt att förolämpa folk med sin språk)

Offline

 

#6 2008-06-28 18:11:18

Ploeff
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-03-16
Bijdragen: 88

Re: Vart lär man sig hollänska?

kraft schreef:

Hej!
Undrar om det är nån som vet om det finns kurser i holländska i sverige nånstans? Hittar mest distanskurser
och dylikt på nätet. Är det svårt att lära sig, om man jämför med typ tyska? Tack på förhand!
/A

Kanske jag - som Nederländare - får rätta till din Svenska i överskriften:
"Vart lär man sig holländska?"

Det vore bättre att kalla vårt språk Nederländska. Bara två av våra tolv provinser är Holland" Zuid-Holland och Noord-Holland. De andra provinserna tillhör också vårt land. (i Friesland talar man Friesiska, ett språk "in its own right" men med ganska många svenska inflytanden, I Limburg talar man något som jag inte kan placera). In Friesland får man tala friesiska in komulafullmäktige (gemeentraden) o.s.v och har man tvåspråkiga namn på kommuner och byar.

Men vårt språk het nederländska - även om jag sarvar med det namnet.

Men värre är väl att du säger "Vart lär . . "
Vart tyder på en rörelse, en riktning.
Var tyder på en plats, och det är det du skulle ha sagt.
Men jag medger: det var ett tema på Språkbiten ett litet  halvår se'n. Det visade sig att flera svenskar slarvar med det.
Och om du ser hur många Nederländare slarvar med vårt språk, så får man kanske inte ta illa upp, va?

Och till slut: Nederländska har som ursprung tyska.
Nederduits(ch) ("låg-tyska") har Hoch-deutsch som ursprung.
Visst har både svenska och engelska haft inflytande på nederländska, men det har franska också. Franska har också haft inflytande på svenska språket, i den tiden då det ansågs som fint att tala franska. Samma sak hände här men vi var dessutom under fransk besättning (säger man det så?) - Napoleons tid.
Konstigt att vi inte har mer spanska ord i Nederländskan - dom härskade här också (1568 - 1648 - 80åriga kriget).

Offline

 

#7 2008-06-28 21:48:31

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Vart lär man sig hollänska?

Det stämmer, Holländska/Holland är egentligen fel. Tyvärr använder Nederländare dessa namn för sitt land och språk altför ofta själva, särskild i export-syften.

Offline

 

#8 2008-06-30 11:40:24

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Vart lär man sig hollänska?

Jag blir lite tröt på den Holland - Nederland diskussionen. När accepterar vi som Nederländare att Holland har blivit det internationella namnet för Nederländerna.
Det är inte bara turistindustrin som skriver Holland på alla turistprylar, eller andra producenter som skriver Holland på alla sina exportprodukter.
På OS i Peking finns det säkert en Holland House igen och även "Buitenlandse zaken" försöker att samla alla Nederländska företag på internationella kongresser i en så kallad Holland House.

Jag kan bara konkludera att staten, näringslivet och en stor del av befolkningen accepterar och använder Holland i internationella sammanhäng, och därmed är Holland ett accepterad namn för Nederland.

De som inte tycker om Holland kan ju välja att själv använda Nederländerna eller 'The Netherlands', men låt alla välja själv om de vill använda Holland eller Nederländerna.

Offline

 

#9 2008-06-30 14:06:51

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: Vart lär man sig hollänska?

Förresten, varför heter den här tråden "Vart lär man sig" i stället för "Var lär man sig"?

Offline

 

#10 2008-07-01 01:33:18

Grytolle
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-05
Bijdragen: 564

Re: Vart lär man sig hollänska?

Högtyska är snarare utvecklat ur lågtyska än tvärtom. Tänk bara på klankförskjutningarna! lång vokal + t => kort vokal + ss, etc

Offline

 

#11 2008-08-07 22:10:26

Aqua
juniorlid/juniormedlem
Uit: Middelburg
Geregistreerd: 2008-04-17
Bijdragen: 7

Re: Vart lär man sig hollänska?

Antagligen har kraft skrivit "vart" eftersom det används i talspråket. Likadant är det med ordet "nånstans" som egentligen heter någonstans på skriftspråk. Jag antar att vi inte tänker på att det är ett språkforum utan skriver som vi brukar på internet tongue

Offline

 

#12 2008-08-08 15:56:04

Åsa J
Gast

Re: Vart lär man sig hollänska?

Jag får väl också lägga mig i... smile

Anledningen till att man i Sverige säger holländska i stället för nederländska är förmodligen historisk. Det är ju de två provinserna Noord- och Zuid-Holland som historiskt sett varit mest "utåtriktade". Precis som med England/Storbritannien. Och så är det ju ett sätt att göra det enkelt för sig. Nederländerna/Storbritannien är ju längre ord o mer tungvrickande än Holland/England. Eller som att säga kinesiska när man menar att någon pratar mandarin. Det finns det säkert en del friser (svensk stavning) som gör wink

Och anledningen till att man säger "Vart lär man sig svenska?" när man avser en plats är dialektal och är fel om man ogillar att någon pratar eller stavar på dialekt. Och för att förvirra ytterligare... om man säger "vart lär man sig svenska?", så är det nog inte helt otroligt att man också säger "vars går du?" när man avser riktning smile Och förmodligen kommer man norrifrån.

Och jag vet inte om Jankka har svenska som modersmål. Med finländskt namn o lite lätt slarvig svenska så kan man ju tolka det som att det inte är så. Och då kan man ju vara generös och läsa "härstamma" som "besläktat med". Det finns helt enkelt likheter mellan svenska, nederländska, engelska och tyska och därför är det inte för svårt att lära sig nederländska för en svensk.

Undervisning i nederländska finns på universiteten i Stockholm och i Göteborg.

 

#13 2008-08-08 17:47:58

Grytolle
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-05
Bijdragen: 564

Re: Vart lär man sig hollänska?

Det kanske kan verka generöst att inte påpeka när någon skriver nåt som är fel, men det leder bara till missuppfattningar hos andra som läser.

Själv säger jag nästan alltid "vart" överallt, och det leder aldrig till missförstånd. Riktning och varande uttrycks nästan alltid i verben själva. Kanske är detta varför man inte säger "varthän"?

Offline

 

#14 2008-11-18 14:17:42

Helga
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-11-18
Bijdragen: 1

Re: Vart lär man sig hollänska?

Holländskan, liksom engelskan, tyskan och svenskan tillhör germaniskt språkgrupp. Därför har svenskor lätt för att lära sig holländska (och tvärtom).

Offline

 

#15 2008-11-18 15:11:24

Ladybug
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-02-15
Bijdragen: 8

Re: Vart lär man sig hollänska?

Hon/han frågade en enkel fråga, det är väl inte så svårt att förstå. På Göteborgs universitet finns det
jättebra kurser både för nybörjare och de som vill läsa vidare, det rekommenderar jag starkt. Prata med
Mona Arfs! Nederländska är mycket lättare än Tyska, så det ska du vara glad för:)

Offline

 

#16 2008-11-23 17:02:18

Indy
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-11-23
Bijdragen: 5

Re: Vart lär man sig hollänska?

jag söker typ en distans kurs !! vars finss det i sverige?
har aldrig mött en svensk som vill lära sej nederlänska..
såå jag är helt ensam här uppe som vill det.

tips på bra distanskurser i sverige??

Offline

 

#17 2008-11-27 18:44:16

Maskros
Gast

Re: Vart lär man sig hollänska?

Indy schreef:

jag söker typ en distans kurs !! vars finss det i sverige?
har aldrig mött en svensk som vill lära sej nederlänska..
såå jag är helt ensam här uppe som vill det.

tips på bra distanskurser i sverige??

Var bor du? Om du skriver det så kanske nån skulle svara. Annonsera i lokaltidningen, finns många inflyttade nederländare runt om i Sverige.

Lycka till!

PS om du skriver din mejladress så kan jag mejla med dej

 

#18 2008-11-27 18:45:57

Maskros
Gast

Re: Vart lär man sig hollänska?

Indy schreef:

jag söker typ en distans kurs !! vars finss det i sverige?
har aldrig mött en svensk som vill lära sej nederlänska..
såå jag är helt ensam här uppe som vill det.

tips på bra distanskurser i sverige??

Var bor du? Om du skriver det så kanske nån skulle svara. Annonsera i lokaltidningen, finns många inflyttade nederländare runt om i Sverige.

Lycka till!

PS om du skriver din mejladress så kan jag mejla med dej

 

#19 2008-11-28 03:21:15

Indy
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-11-23
Bijdragen: 5

Re: Vart lär man sig hollänska?

Jag bor i norra sverige, i skellefteå.
har aldrig hört talas om någon här uppe som kan nederländska,
eller kommer från nederländerna.

maila gärna! skategirl_98 (at) hotmail.REMOVE-THIS.com

Offline

 

#20 2008-11-28 16:27:47

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Vart lär man sig hollänska?

Men du själv då?

Offline

 

#21 2008-12-01 07:13:31

Indy
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-11-23
Bijdragen: 5

Re: Vart lär man sig hollänska?

Jag försöker lära mej för att jag tycker att det är ett intressant språk! big_smile
Vill en dag i framtiden flytta till nederländera, älskar verkligen det landet!

Offline

 

#22 2009-04-16 00:45:02

Shíbby
Gast

Re: Vart lär man sig hollänska?

jag går högstadiet och tänkte heh kul att kunna nederländska ingen kommer ju fatta vad man sejer geven mij een glas bier ... ik is niet zo goed op Nederlands ;D men jag vill lära mig  smile  smile  smile  big_smile  lol  cool  smile

 

#23 2013-08-16 21:13:02

Johan Desser
Gast

Re: Vart lär man sig hollänska?

"Vart lär man sig hollänska?" Ja kanske skulle du lära dig svenska först så du kan ställa den korrekta frågan: Var lär man sig holländska?

 

#24 2013-09-16 19:13:40

jokke123
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2013-09-16
Bijdragen: 1
Website

Re: Vart lär man sig hollänska?

Johan Desser schreef:

"Vart lär man sig hollänska?" Ja kanske skulle du lära dig svenska först så du kan ställa den korrekta frågan: Var lär man sig holländska?

Vad duktig du är, kan du lära oss något mer?

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB