Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2008-08-05 22:38:25

nathalie p
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-08-05
Bijdragen: 2

Nederländsk språkkurs på svenska?

Hej!

Försöker lära mig nederländska. Har försökt mig på tre språkkurser på engelska, men jag känner att jag inte har tillräckligt stor koll på krångliga engelska ord. Det finns dessutom ingen kvällskurs i nederländska nära mig...
Så, känner ni till någon svensk kurs? Har kollat igenom forumet men kan mycket väl ha missat...

Både jag och min pojkvän är tacksamma för hjälp wink Jag måste ju kunna prata med hans föräldrar och kompisar på annat språk än engelska.

Offline

 

#2 2008-08-06 19:31:30

Linnea
Gast

Re: Nederländsk språkkurs på svenska?

Stockholms universitet har kurser i nederländska.

 

#3 2008-08-06 21:25:44

nathalie p
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-08-05
Bijdragen: 2

Re: Nederländsk språkkurs på svenska?

Linnea schreef:

Stockholms universitet har kurser i nederländska.

Bara det att jag bor i Södertälje och har barn hmm Så jag kan dessvärre inte ta mig till Universitet. Men tack för tipset!

Offline

 

#4 2008-08-07 21:49:32

Aqua
juniorlid/juniormedlem
Uit: Middelburg
Geregistreerd: 2008-04-17
Bijdragen: 7

Re: Nederländsk språkkurs på svenska?

Här hittade jag en liten distanskurs som kanske skulle passa smile

http://www.nordiska.su.se/pub/jsp/polop … mp;a=37394

Offline

 

#5 2008-08-18 16:37:25

Utlänningiholland
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-08-18
Bijdragen: 1

Re: Nederländsk språkkurs på svenska?

Heeej!!!

Jag ska flytta Till Eindhoven på torsdag och jag är asnervös, jag e rädd för att känna mig lite ensam i holland då min pojkvän har mindre tid med mig. Nån som vet var man kan få kontakt med andra svenskar förutom här inne?? Eller om nån här inne bor nära Eindhoven och kanske vill ha kontakt med mej. Ja e 30 år och en glad skit. Hör av er kanske vi kan byta msn eller nåt..

Offline

 

#6 2008-08-19 21:23:07

Nijmegen-Swede
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-08-19
Bijdragen: 2

Re: Nederländsk språkkurs på svenska?

Hoi!

Har precis flyttat ner till Holland för att leva med min holländska flickvän och för att jobba. Jag vill nu lära mig detta underbara språk. Men jag har väldigt svårt att hitta någon litteratur för att lära sig holländska, som är skriven på svenska.
Är det någon här som har tips åt mig? Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Dankjewel!

Groetjes Sebastian big_smile

Offline

 

#7 2008-08-23 16:58:44

Aqua
juniorlid/juniormedlem
Uit: Middelburg
Geregistreerd: 2008-04-17
Bijdragen: 7

Re: Nederländsk språkkurs på svenska?

Hej Sebastian smile Jag har köpt Grundkurs i nederländsk grammatik, av Mona Arfs. Håller just nu på att beta mig igenom den. Jag tycker den förklarar grammatiken på ett bra sätt.

Offline

 

#8 2008-08-23 18:50:36

Grytolle
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-05
Bijdragen: 564

Re: Nederländsk språkkurs på svenska?

Den är jättebra^^ Hon undervisar i Nederländska i Göteborg

Offline

 

#9 2008-09-11 16:37:36

Nijmegen-Swede
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-08-19
Bijdragen: 2

Re: Nederländsk språkkurs på svenska?

jag ska ta mig en titt på den big_smile tack så mycket!

Offline

 

#10 2008-10-14 21:25:44

Julan
Gast

Re: Nederländsk språkkurs på svenska?

Hej

Har läst en termin hos Mona i Göteborg, hon är jättebra. Om du inte kan ta dig till gbg så köp hennes bok i grammatik så kommer du en bra bit på vägen!

/Johan  smile

 

#11 2008-11-16 23:49:01

Misan
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-11-16
Bijdragen: 1

Re: Nederländsk språkkurs på svenska?

Är det nån som vet någon skola i holland som har svenska holländska kurs? Ska snart flytta till min pojkvän i holland och jag vill lära mej det holländska språket så att jag sen kan hitta ett bra jobb.
Har just nu boken av Mona Arfs men jag känner att det skulle kanske bli bättre av att sitta bakom skolbänken så att nån pushar mej och säger hur det uttalas korrekt.

Iafll det e nån som vet så skulle jag bli jätte glad om någon skulle kunna skicka en länk eller något

MVH
/ Misan

Offline

 

#12 2009-01-21 18:20:04

maskros
Gast

Re: Nederländsk språkkurs på svenska?

Levend Nederlands använde jag på 80-talet i studiecirklar för nybörjare, som jag ledde. Egentligen för självstudier, men funkade där också. Ordförrådet utvalt för  vuxna (tex invandrare/gäststudenter till NL).  Enspråkig (nederländska) men med förklaringar på bla eng,fr, indonesiska(!). Om man skulle behöva alltså, den är rätt självinstruerande.

Mycket bra upplägg tycker jag, särskilt om man har lärt sig andra främmande språk förut . Massor med övningar som gör att man nöter in vardagsfraser och vardagsgrammatik. Tyvärr verkar det inte finnas nån ny upplaga så man får köpa en beg och antingen luska fram en gammal kassettbandspelare eller ha tillgång till nån som kan hjälpa till med uttalet.  Det är också bra att ha en svensk grammatik och ordlista tillgänglig.

Har nyligen rotat fram den åt min dotter som ev ska gäststudera i Antwerpen nästa läsår. Den är ju 25 år gammal så vissa ord kanske är lite gammaldags, men annars rekommenderar jag den. Såg att den fanns beg på nätet för 2-3 dollar.

 

#13 2011-04-21 11:58:58

Holländskasomborisverige
Gast

Re: Nederländsk språkkurs på svenska?

Jag är holländare som bor i Sverige nu. Jag har märkt att det är svårt att hitta svensk-holländsk eller holländsk-svensk kursmaterial. Men om man flyttar till Holland, har man en stor fördel över någon som flyttar till Sverige. Holländare brukar prata mer med främlingar än svenskar. Så när du har flyttat, hälsa på dina grannar och frågar om de kan hjälpa till dig. De uppskattar det, tror mig.
Lycka till!

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB