Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2008-08-10 21:19:16

SELANNE20
Uitgesloten
Geregistreerd: 2008-02-24
Bijdragen: 61

Basiscursus Zweeds Deel 1

Hej,

Ik heb -na een lange tijd in het ziekenhuis gelegen- uiteindelijk toch maar eens de Basiscursus Zweeds van Adrie Meijer aangeschaft. Zoals Jules Beelen al zegt, hij is vrij saai, maar wel erg goed!

Ik ben er pas in begonnen en ik kom al een paar (soms) moelijke dingetjes tegen...
Kan iemand die ervaring heeft met deze cursus mij vertellen of het probleem wel over gaat naarmate je studeert, of dat het zich eigenlijk altijd voor blijft doen, aangezien wij Nederlanders zijn?

Mijn punten zijn:

-Ik heb nog vrij veel moeite om nou zeker te weten wanneer een klinker lang, of kort is.

-De zogenaamde medeklinkercombinatie "-ng", die klinkt als het Nederlandse riNG. Het probleem is dat als voorbeeld bij staat: "regn" = regen. Ik vind het erg vreemd klinken als ik zeg: "rengn" . Is het dan zo dat die laatste N iets langer doorklinkt, of dat het gewoon fout is wat ik zeg. tongue


Naarmate ik verder zal komen in de cursus, zal ik zeker nog wat vaker dingen vragen! wink

In elk geval bedankt! big_smile


[img]http://img299.imageshack.us/img299/8202/23516lb4.gif[/img]

Offline

 

#2 2008-08-11 15:45:46

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Basiscursus Zweeds Deel 1

Hai Selanne20!

Ik heb al best wel wat ervaring met die cursus.
Ik ben nu bij les 10 van deel 1, met nu eventjes een pauze in deze zomervakantie!
Ik heb er ook erg goede ervaringen mee, vooral omdat ik bij iedere les zelf een soort proefwerk maak, met zinnen en allerlei oefeningen om mezelf te toetsen (vooral door een tekort aan oefeningen, vind ik). Ik schotel mijn pw's dan aan een Zweedse vriend voor die zo aardig is om die dan te controleren.
Ook ben ik reeds begonnen aan het lezen van boeken uit de serie 'Lättläst' en ben ik een film over de geschiedenis van Zweden aan het kijken in het Zweeds, al is dat wat lastiger.

Jouw eerste punt kan ik ook niet echt goed beantwoorden, maar de uitspraak staat echter wel heel uitgebreid beschreven in het boek 'Uitgesproken Zweeds' dat eigenlijk ook tot die methode behoort. Een aanrader om die ook aan te schaffen.
Je tweede punt is eigenlijk koek en ei en je legt het ook goed uit, de '-ng' spreek je uit zoals we die kennen in bijvoorbeeld het Nederlandse 'riNG' ja en de '-gn' als 'ngn'. Je moet dan ook eigenlijk die '-ng' klank doen en er nog een beetje een n-klank (neusklank vooral) erachter aanplakken! Voorbeelden daarvan zijn inderdaad 'regn', maar ook 'ugn'/'lugn'/'vagn'.

Succes! Jules.

Offline

 

#3 2008-08-11 18:41:31

SELANNE20
Uitgesloten
Geregistreerd: 2008-02-24
Bijdragen: 61

Re: Basiscursus Zweeds Deel 1

Hej Jules,

Hartelijk bedankt! Ik ken ook een paar Zweden en zal eens vragen of ze dat ook voor me kunnen doen, mijn pw's nakijken. tongue

Ik zal (vooral) jou nog wel vaker wat dingen vragen, aangezien jij de enige bent waarvan ik weet dat je de cursus gebruikt.


Ik heb nóg een vraagje:

-Ze hebben het over groep A, B, C, D......
Dan vertellen ze je ze wat er achter de uitgangen moet. Maar voor mij is het erg onduidelijk, zou iemand mij dit kunnen uitleggen?


[img]http://img299.imageshack.us/img299/8202/23516lb4.gif[/img]

Offline

 

#4 2008-08-11 19:39:09

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Basiscursus Zweeds Deel 1

Groep A, B en C zijn regelmatige werkwoorden.
Je vormt de o.t.t. bij deze werkwoorden door:
- groep A: heel werkwoord + r (> 'arbeta' > 'arbetaR')
- groep B: heel werkwoord min -a + er (> 'leva' > 'levER')
- groep C: heel werkwoord + r (> 'bo' > 'boR')

Groep D zijn onregelmatige werkwoorden, al zijn de vervoegingen in de o.t.t. bij deze werkwoorden vaak wel regelmatig.
Als de werkwoorden van groep D eindigen op een -a, gaan ze als groep B:
heel werkwoord min -a + er (> 'sova' > 'sovER')
Als de werkwoorden van groep D niet eindigen op -a, gaan ze als groep C:
heel werkwoord + r (> 'stå' > 'ståR')

Snap je het? Jules.

Offline

 

#5 2008-08-11 19:58:14

SELANNE20
Uitgesloten
Geregistreerd: 2008-02-24
Bijdragen: 61

Re: Basiscursus Zweeds Deel 1

Heel erg bedankt, Jules! Het is mij nu erg duidelijk geworden!


[img]http://img299.imageshack.us/img299/8202/23516lb4.gif[/img]

Offline

 

#6 2008-08-11 20:10:17

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Basiscursus Zweeds Deel 1

Je bent zo te zien bij les 1.
Wel goed van de cursus is dat er bij iedere les, langzaam aan uiteraard meer bijkomt, maar ook iets moeilijker wordt. Bij les 10 heb je toch zeker wel wat inzicht nodig!

Handig om aan te schaffen boeken zijn:
- Uitgesproken Zweeds (voor de uitspraak)
- Woordenlijst Zweeds/Prisma miniwoordenboek Zweeds
- Basisgrammatica Zweeds

Die allen, behalve het Prisma miniwoordenboek Zweeds, tot dezelfde methode behoren als je cursusboek.

Als je nog een andere vraag hebt, zegt u het maar! Jules.

Offline

 

#7 2008-08-11 20:14:14

SELANNE20
Uitgesloten
Geregistreerd: 2008-02-24
Bijdragen: 61

Re: Basiscursus Zweeds Deel 1

Ik zie het, ja! Ik denk dat ik mezelf ook maar na elke "lektion" een proefwerkje ga maken. Of heb jij die van jou nog liggen? Het is eigenlijk geen moeite om er zelf een te maken, maar als iemand anders het maakt, is het meestal een grotere uitdaging, en dus leuker! wink

De boeken zal ik t.z.t. zeker aanschaffen, maar ik wil eerst eens kijken hoe dit loopt tongue

Als ik een vraag heb, zal ik het zeker even melden


[img]http://img299.imageshack.us/img299/8202/23516lb4.gif[/img]

Offline

 

#8 2008-08-11 20:29:40

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Basiscursus Zweeds Deel 1

Nou Selanne20, natuurlijk heb ik al mijn pw's/so's e.d. nog op de computer staan!
Ik kan ze zo naar je toesturen, als heb ik er wel eventjes op gezeten om, vooral later in de cursus, lange zinnen te maken waar zoveel mogelijk woorden in passen!! winktongue

Maar de uitspraak zal je niet goed leren als je het alleen maar uit het basiscursusboek haalt, ik zou 'Uitgesproken Zweeds' zeker aanschaffen, om dat ook goed onder de knie te krijgen!

Offline

 

#9 2008-08-11 20:41:55

SELANNE20
Uitgesloten
Geregistreerd: 2008-02-24
Bijdragen: 61

Re: Basiscursus Zweeds Deel 1

Zou ik je dan mogen toevoegen aan mijn MSN Buddy list? smile


[img]http://img299.imageshack.us/img299/8202/23516lb4.gif[/img]

Offline

 

#10 2008-08-11 20:47:37

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Basiscursus Zweeds Deel 1

Natuurlijk!
Je bedoelt dan gewoon msn?
Hoe oud bent u overigens als ik vragen mag?

Jules.

Offline

 

#11 2008-08-11 20:48:52

SELANNE20
Uitgesloten
Geregistreerd: 2008-02-24
Bijdragen: 61

Re: Basiscursus Zweeds Deel 1

ja, dat bedoel ik ;P

14 hele jaren oud, 2 VWO


[img]http://img299.imageshack.us/img299/8202/23516lb4.gif[/img]

Offline

 

#12 2008-08-11 20:52:59

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Basiscursus Zweeds Deel 1

Waarom leer je eigenlijk Zweeds?

Jules.

Offline

 

#13 2008-08-11 20:54:20

SELANNE20
Uitgesloten
Geregistreerd: 2008-02-24
Bijdragen: 61

Re: Basiscursus Zweeds Deel 1

Waarom.....tsja... Het klinkt als een heel muzikale taal, en aangezien ik veel met muziek doe, is dat wel leuk. En bovendien gaan we er vrij vaak op vakantie big_smile


[img]http://img299.imageshack.us/img299/8202/23516lb4.gif[/img]

Offline

 

#14 2009-12-10 17:03:45

DeRoo
juniorlid/juniormedlem
Uit: Groningen
Geregistreerd: 2009-12-10
Bijdragen: 1
Website

Re: Basiscursus Zweeds Deel 1

Jules Beelen schreef:

Nou Selanne20, natuurlijk heb ik al mijn pw's/so's e.d. nog op de computer staan!
Ik kan ze zo naar je toesturen, als heb ik er wel eventjes op gezeten om, vooral later in de cursus, lange zinnen te maken waar zoveel mogelijk woorden in passen!! winktongue

Ik ben net begonnen met hetzelfde boek.
Zou u mij ook de proefwerken en dergelijke willen toesturen?

Thomas de Roo big_smile

Offline

 

#15 2010-01-18 09:47:33

Ruud.H
Gast

Re: Basiscursus Zweeds Deel 1

Het mag misschien stom klinken maar als je Zweeds wil leren waarom schaf je je niet gewoon +46 aan. Die boeken worden ook gebruikt op het SFI en zijn stukken better dan van die mallote boeken waarin alles wordt overgezet.

 

#16 2010-01-31 19:43:18

Lagom-gast
Gast

Re: Basiscursus Zweeds Deel 1

Ruud.H schreef:

Het mag misschien stom klinken maar als je Zweeds wil leren waarom schaf je je niet gewoon +46 aan. Die boeken worden ook gebruikt op het SFI en zijn stukken better dan van die mallote boeken waarin alles wordt overgezet.

Vertelt u meer... question

 

#17 2010-02-08 10:30:59

Ruud.H
Gast

Re: Basiscursus Zweeds Deel 1

Lagom-gast schreef:

Ruud.H schreef:

Het mag misschien stom klinken maar als je Zweeds wil leren waarom schaf je je niet gewoon +46 aan. Die boeken worden ook gebruikt op het SFI en zijn stukken better dan van die mallote boeken waarin alles wordt overgezet.

Vertelt u meer... question

In een hoop boeken evenals in het woordenboek op deze site ben ik al verschillende keren woorde tegengekomen welke men hier niet eens gebruikt of welke gewoon NIET bestaan.

Neem een Zweeds leerboek dan leer je ook welke woorden men gebruikt en welke niet. Voor het je fataal wordt (weer een woord dat in Zweden niet toegepast wordt).

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB