Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2008-08-31 20:18:20

ninaolsson
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-08-31
Bijdragen: 1

Tips för bra boende i Amsterdam

Först vill jag säga hej till er svenskar som bor i Amsterdam. Jag heter Nina och flyttar till Amsterdam i slutet av september. Om det är några av er som vill träffas och prata svenska över en kaffe så är jag med!

Jag har just sagt upp mig från ett välbetalt jobb som jag trivdes bra med i stockholm för att flytta närmare min dotters pappa i Amsterdam, Det har varit min dotters högsta önskan att bo nära sin pappa och nu är det bestämt.
Jag har varit på en jobbintervju som känns lovande och dessutom fått en del frilansupdrag att ta med mig till Amsterdam så det hela känndes toppen till boendet blev en fråga.

I somras hittade jag ett bra houseshare vid Vondelpark i ett jättefint hus där jag genast kände att jag skulle stormtrivas. Hyresvärden och jag var överens om att jag kunde flytta in i oktober, men för en vecka sedan sade han att den nuvarande hyresgästen ändrat sig och inte vill flytta ut. Buhu. sad Jag som ett fram emot det så mycket.

Jag mejlade till housing agencies men dom är itne speciellt alerta. Tror att det blir svårt att hitta nåt från stockholm utan att jag måste leta på plats. Slösade bort en massa tid på craiglist men där var det mest oseriösa skojare som svarade på mejlen.

Vi har hittat en skola i Oud Zuid som vi gillar så jag vill gärna bo där. Men jag är öppen för att bo nån annanstans om det dyker upp nåt bra.

Så nu till frågan, finns det nån här på forumet som har tips om en lägenhet eller bra agentur som kan hjälpa oss.

Jag kan betala upp till 1200 euros själv för en lägenhet. (helst minimum 1 bedroom) Jag kan också tänka mig att hyra en större lägenhet och hyra ett rum till en student och då betala 1600 euros i månaden.
Självklart kan jag betala deposition  också.

Jag är också intresserad av ett househare till att börja med om personkemin är rätt och det funkar bra med min dotter (som kommer att delvis bo hos sin pappa nära vondepark)

Ja det var en lång lång utläggning, har ni några bra tips att dela med er av blir jag superglad.
Tack för ordet.
/nina

Offline

 

#2 2008-09-03 12:24:15

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Tips för bra boende i Amsterdam

Kolla alternativa rutter till boende, är mitt tips.
Via svenska kyrkan, svenska klubben, svensk-nederländska föreningen, svenska mammor och Swea kan du gå både kontakter och mer eller mindre konkreta tips. (kolla t ex www.zweedsekerk.nl eller www.svenskamammor.com)

Vilket superengagemang från din sida att du flyttar tillsammans med dottern för att bo närmre pappan! En eloge!!

Be även företaget om hjälp - vissa agencies jobbar hellre med företag än med mystiska privatpersoner i utlandet.. Vissa byråer är också helt riktade mot bara företag. Du kan också be företaget annonsera åt dig i lämpliga tidningar.

Lycka till!

Offline

 

#3 2008-09-24 22:10:32

Moa
Gast

Re: Tips för bra boende i Amsterdam

Hejsan.

Hur går det för dig med boendet, har du hittat något eller söker du fortfarande?? Om du fortfarande söker så kan du alltid maila mig på moahofer (at) yahoo.REMOVE-THIS.com, så kan ja skicka över ett antal hemsidor där du kan hitta en massa lägenheter...

// Moa

 

#4 2008-10-06 22:08:12

Daniel
Gast

Re: Tips för bra boende i Amsterdam

Daniel heter jag, och jag kontaktade Nina och vi flyttade ihop. Och nu ska SVT gora en dokumentar om den roliga flytten smile

 

#5 2008-10-07 07:39:44

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Tips för bra boende i Amsterdam

Kul! Berätta när den sänds!

Offline

 

#6 2009-07-23 17:23:52

Camilla kamomilla898@hotm
Gast

Re: Tips för bra boende i Amsterdam

Hejsan. Äntligen har jag fått ett nytt jobb i Holland men dessvärre har jag ingen bostad. Panik!! Måste hitta nått innan september. Jag föredrar Amsterdam.
Jag hade kontakt med en tjej som hade ett rumatt hyra ut på Vondelstraat men hon ville att jag skulle betala utan att skriva kontrakt. Jag vägrar.

Kram
//Camilla

 

#7 2009-07-24 08:33:35

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Tips för bra boende i Amsterdam

Om du vill hitta något i A'dam, då är det kanske läge att acceptera lägenhet utan kontrakt.
Ser till att du har bevis på att du betalar hyran. Bankövervisning skulle vara bäst, men annars funkar det också att ta med en kompis som vittne när du betalar hyran.
Om det kommer ut att hon hyr ut sin lägenhet svart, finns det en stor möjlighet att hon förlorar lägenheten me, så du har en rätt så bra position som svart hyresgäst.

Sen betalar du säkert mycket mer svarthyran an den officiella hyran är. Ska du också etala 'sleutelgeld' eller några månader hyran i förskott?

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB