Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2008-10-12 14:56:51

BlueSwe
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-10-12
Bijdragen: 1

Beginnen Zweeds te leren

Hoi!

Ik ben van plan om Zweeds te leren. Nu vroeg ik mij af hoe ik dit het beste kan aanpakken, omdat ik op dit moment niet in staat ben om een minor Zweeds te volgen bij een Hogeschool/uni. Ik ben al begonnen met het aanleggen van een woordenlijst die ik middels het woordenboek van deze site vertaald heb. Nu vind ik dat al ingewikkeld doordat Zweedse woorden anders in onbepaalde vorm anders geschreven worden dan in bepaalde. Daarbij kan ik niet echt oefenen of mijn uitspraak goed is.

Hoe zijn jullie begonnen met het leren van Zweeds?
Een cursus van bijv. de LOI is voor mij jammer genoeg veel te duur, dus dat is tot nu toe nog uitgesloten.

Groetjes, Randolf

Offline

 

#2 2008-10-12 20:47:12

Jannick
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-02-18
Bijdragen: 6

Re: Beginnen Zweeds te leren

Hej,

Ik raad je aan om toch een taalcursus aan te schaffen. Die van de LOI is inderdaad erg duur (ook voor mij te duur). Ik heb zelf "Colloquial Swedish". Die vind ik wel goed. Verder kan het helpen om Zweedse krantenartikelen of artikelen op Wikipedia te vertalen en woorden waarvan je denkt dat ze nuttig zijn, te leren. Je kunt mij toevoegen op MSN: jannickburggraaff (at) live.REMOVE-THIS.nl

Veel succes en lees ook eens de topic die ik aan heb gemaakt over Zweeds leren.

Hälsningar,

Jannick

Offline

 

#3 2008-10-13 07:55:45

justme
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-02-29
Bijdragen: 197

Re: Beginnen Zweeds te leren

hejhej,

Ik was begonnen met teksten van Zweedse liedjes te vertalen, maar werd al gauw gewaar dat dat toch zo simpel niet was, ondertussen had ik de Zweedse microbe al goed te pakken en sinds september volg ik les aan de avondschool in Gent, voor mij in ieder geval een goede keuze. Omdat volgens mij vooral de uitspraak moeilijk is denk ik dat het niet gemakkelijk is om het op je eentje te leren.
Er zijn wel wat sites waar je ook de uitspraak kan oefenen,
deze bv. http://safir.cfl.se/safir/

Ik wens jou in ieder geval veel succes,
mocht je iemand zoeken om in het Zweeds te mailen, ben altijd bereid, maar ben ook maar een beginneling hé

Justme

Offline

 

#4 2008-10-24 12:31:34

Lange
lid/medlem
Uit: Bergen (N-H) Nederländerna
Geregistreerd: 2005-11-18
Bijdragen: 81
Website

Re: Beginnen Zweeds te leren

Hej,

Ik heb een paar jaar geleden een cursus aangevraagd en zit daar nog dagelijks in te kijken en naar te luisteren.
Ben er toen een tijdje mee gestopt en wil het nu weer oppakken.
Tevens heb ik wat Zweedse vrienden over de vloer gehad en ben ik daar weer een paar keer geweest en dan moet je wel.

Maar toen ik er mee begon heb ik zo'n vakantie vertaal gidsje van de anwb gekocht voor onderweg en ben daar woorden uitgaan leren en dat hielp me al aardig op weg.
Oke je heb nog wel niet de uitspraak maar je kan al wel worden onderscheiden en gebruiken als je wat wilt hebben.
Dus misschien is dat een tip voor je zo'n vertaal gidsje.

Groetjes


Jag är Lange vad heter du?

Offline

 

#5 2008-10-24 19:32:54

SELANNE20
Uitgesloten
Geregistreerd: 2008-02-24
Bijdragen: 61

Re: Beginnen Zweeds te leren

Ik raad je toch Basiscursus Zweeds aan, van Adrie Meijer. Soms een beetje onduidelijk, maar je leert dingen vrij snel, omdat je op het einde van elke les wat oefeningetjes moet maken.
Een beetje saai, maar wel erg goed!


[img]http://img299.imageshack.us/img299/8202/23516lb4.gif[/img]

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB