Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2008-10-21 19:53:18

Manuel
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-10-21
Bijdragen: 1

Vilken är den bästa grammatiken?

Jag har precis börjat studera nederländska och önskar skaffa en grammatik. Har hittat "Nederländsk Grammatik" av Ingrid Wikén Bonde och Jaap de Rooy samt "Grundkurs i Nederländsk Grammatik" av Mona Arfs. Finns det någon som kan vägleda mig om vilken jag bör skaffa?

Manuel

Offline

 

#2 2008-10-21 21:05:02

Grytolle
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-05
Bijdragen: 564

Re: Vilken är den bästa grammatiken?

Monas, även om den inte är utförlig och nyanserad nog. Den är i alla fall bättre än den andra ganska utdaterade. När du sedan behöver lära dig mera än vad som står i Monas, kommer du vara duktig nog att kunna använda de ANS (Algemene Nederlandse Spraakkunst) online. I övrigt kan jag rekommendera "Nederlandse Grammatica voor Anderstaligen" som skrivits av "A.M. Fontein" och "A. Pescher-ter Meer", denna uplevde jag dock ibland som lite för nordnederländsk och därmed inte i överensstämming med ANS, men det kanske inte gör dig nått.

Offline

 

#3 2008-11-13 19:18:20

simonp
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2008-11-13
Bijdragen: 2

Re: Vilken är den bästa grammatiken?

Lånade just "Nederländsk grammatik" av de Rooy och Wikén på biblioteket men eftersom den är så omfattande skulle jag nog ha behov av den för all framtid. Därför är det bra att ha tillgång till ett grammatiksamling på nätet som man kan slå i när man funderar över något. Just nu använder jag den ändå, men bara de nödvändigaste bitarna.

Avsnittet "Uttal av språkljuden" är värt att gå igenom då det ger en mycket detaljrik förklaring av uttalet.

Mvh,
Simon

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB