Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2009-02-03 11:52:39

Jennie
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-02-03
Bijdragen: 1

lite hjälp, aupair

Hejsan!smile

Jag skulle kunna behöva lite hjälp. Det är så att jag vill åka till Nederländerna som aupair. Jag har träffat en familj som jag kommer jättebra överens med. Jag har även min pojkvän där som jag hade tänkt träffa då jag är ledig. Men jag vet inte riktigt vart jag ska börja. jag har läst på INDs hemsida och förstått att jag måste registrera mig hos dom och fixa ett residencepermit för att kunna vara där mer än tre månader. Finns det någon som vet vart och hur jag kan få dessa papper och vad jag måste göra?smile


Mvh Jennie

Offline

 

#2 2009-02-07 16:40:52

Helene
Gast

Re: lite hjälp, aupair

Om du är svensk medborgare där finns inge problem. Nederländerna och Sverige är ju både i Europa och man kan jobba var som helst i Europa. Se också
här eller här.

Jag har börjat att jobba i Sverige och behövde inge permit eller nånting, men jag har dock flyttat permanent, är bara skrivit ut i Holland från befolkningsregister och är folkbokförd här.

/Helene

 

#3 2009-02-09 14:16:11

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: lite hjälp, aupair

Om man börjar jobba i ett annat EU land och speciellt om man flyttar permanent är det enkelt. Om man inte jobbar eller om man inte flyttar permanent, men för högst ett år gäller andra regler. För då är det fortfarande det gamla landet som står för (en del av) det sociala säkerhetssystemet (t ex barnbidrag, hyresbidrag?, föräldraledighet, a-kassan, studiebidrag).

Jag vet inte precis vad som gäller när man är au-pair och inte heller hur lätt eller krångligt det är att flytta utan jobb, men jag undrar vad som kan gå fel om man inte skriver ut sig ur Sverige och inte skriver in sig i Nederländerna. Svenska sjukförsäkringen är mycket bättre än att skaffa sig en dyr nederländsk försäkring. Eventuellt kan man komma tillbaka (på besök) till Sverige så att man inte är borta längre en tre månader.

Offline

 

#4 2009-02-09 18:02:31

Helene
Gast

Re: lite hjälp, aupair

Jag tycker inte at det blir värre med försäkringen i Holland. Man kann få tillbaka summan om man inte användar läkaren. Och man slipper dock höga skatt i Sverige? Och hur är det om man är i ett annan land, behövs man inte ett reseförsäkring eller nånting till om man behöver akut hjälp? Skilnaden är stort om man födda barn men annat har man bra vård för kostnad i Holland (och lite mer enskilda, med eget läkare).

Jag visste inte att där finns olika regler for kortarbete. Har du kanske ett länk till information om detta? (kunde inte hitta det po IND websidan)
Jag förstår att där finns försäkring och skatte-issues, men tyckte att Schengen-fördraget menade att kunna jobba i Europa varsomhelst, inte bara att kunna flytta varsomhelst. Det låter ju lite ologiskt?

 

#5 2009-02-10 09:06:10

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: lite hjälp, aupair

I utlandet ger Försäkringskassan i princip en försäkring med samma villkor som en lokal standardförsäkring, så endaste skillnaden borde vara att försäkringskassan är gratis (eller betalas genom skatt) och en nederländsk sjukförsäkring kostar ca €80 - €100 per månad.

En reseförsäkring gäller oftast också för privat vård som inte ingår i landets standardförsäkring och för kostnader för repatriering. Så det är kostnader som varken betalas av försäkringskassan eller en standard nederländsk försäkring.

Hur mycket skatt man betalar borde knappast vara viktig för en au-pair eller student, men jag tror inte att skatten är mycket högre i Sverige. När jag flyttade till Sverige fick jag samma lön före skatt som jag hade i Nederländerna. Efter skatt fick jag lite mer i Sverige än i Nederländerna och jag behövde inte längre betala för min sjukförsäkring. Eftersom jag har barn fick jag också mer barnbidrag OCH rätt till föräldraförsäkring OCH dagiskostnader sänktes med mer en 50 %.

Jag vet tyvärr inte precis vilka reglar gäller för att flytta inom EU (eller Schengen) om man inte har ett jobb, men jag vet att det gamla landet då är ansvarig för det sociala systemet och att det därför inte är lika enkelt att flytta.

Offline

 

#6 2009-02-10 13:09:28

Helene
Gast

Re: lite hjälp, aupair

Jag var inte så nöjd med 30% skatt på min forskningsingenjör lön. Tyckte att behålla bara 14000 i månad är inte så mycke efter ett fullstandig unversitetsstudie. Och jag har hört detsamma från min svarmor som jobbar som sjuksjöterska. Men det beror antagligen på branchen osv. Jag tänkte att kanske threadstarter skulle få pengarna som au-pair och betalla skatt över detta.

Jag betalade också ungefär 100euro/månad, men hade fullstandig tandvård (mer an normalt) och fått tillbaka 30-40 euro /månad. Och man betalar här varje gång man går till läkara 200 kronor eller nånting, så dett är inte helt fritt.

Du har ju fullstandig rätt att säger om man har barn, det är mycke bättre att vara folkbokförd i Sverige. Det är interessant att höra din ansikt om skatt, det är lite olika från vad jag har sett och hört till och med nu.

 

#7 2009-02-11 09:27:03

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: lite hjälp, aupair

I Nederländerna betalade jag också runt 30 % skatt. Jag minns inte längre om det var 29 eller 31 %. Nu betalar jag 31 % skatt (i Sverige alltså). Och jag har samma lön som i Nederländerna, så jag ser ingen skillnad där.
Moms är högre än btw, men ändå tycker jag inte att det är dyrare att handla här, snarare tvärtom. Bensin är mycket billigare i Sverige än i Nederländerna (beror ju också på skatt) och diesel marginellt dyrare.
Och sen finns det ju alkohol som alla säger är så dyrt i Sverige. Och det stämmer kanske om man tittar på öl eller billiga viner och billigt sprit, men jag tycker inte att skillnaden är stor. Sen finns det fastighetsskatt, WOZ-belasting, mm och jag tror att Sverige är billigare även där (framförallt efter senaste skatteändringar) En stor skillnad är dock att man bara får skatteavdrag för 30% av lånekostnader is stället för fullständigt avdrag i Nederländerna, och att man i Sverige betalar kapitalvinstskatt över vinsten på en fastighetsförsäljning. I Nederländerna betalar man däremot overdrachtsbelasting över hela köpeskillingen när man köper en fastighet.

Det hela är knappast intressant för en au-pair, men det förändrar förhoppningsvis svenskarnas (och immigrerade välintegrerade nederländarnas) syn på Sveriges skattetryck.

Offline

 

#8 2009-02-18 01:02:04

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: lite hjälp, aupair

För att återgå till Jennies undran så börjar man med att gå till närmaste kommunkontor, som (om jag fortfarande är rätt informerad) har hand om alla verblijfsvergunningen  - och annars vet precis vart man ska vända sig. Det finns ett speciellt au-pair-permit, men det är egentligen bara till för au-pairer från utanför EU. I Nederländerna är det ungefär tusen gånger enklare att ha en verblijfsvergunning, även om du faktiskt inte behöver något som eu-medborgare, så ja råder dig att skaffa det ändå.
Lite beror allt på hur länge du tänker stanna. I princip så kan du aldrig stanna längre än ett år utan att bli utskriven ur Sverige. Om du är i NL kortare än 1 år, så får du fortfarande vara skriven i Sverige - men kom då ihåg att se till att försäkra dig (hemförsäkring med ansvarsförsäkring gäller i 45 dagar utomlands, därutöver måste den förlängas - eller så behöver du en extra och snordyr reseförsäkring).

Ring förresten och prata med dem på folkbokföringen i den kommun du tänker flytta till, så får du klara besked på precis vilka papper som behövs!

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB