Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#26 2010-06-11 17:25:39

jonas99
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-08-17
Bijdragen: 3

Re: Svenskar i Amsterdam

Söker efter ett tillfälligt boende i Utrecht-regionen, helst Veenendaal. Gärna en mindre möblerad lgh under juli månad.
Hör gärna av er om ni har något tips!

//jonas

Offline

 

#27 2010-06-14 18:30:25

Zelina
Gast

Re: Svenskar i Amsterdam

Hej!

Tjej på 21 år som för tillfället pendlar fram och tillbaka från Göteborg till Amersfoort/Amsterdam, men skall flytta ner så småningom. Skall läsa holländska nu ett par veckor men annars blir det mycket fritid så skulle vara kul att få kontakt med någon annan svensk som bor där nere!  smile Maila gärna!

 

#28 2010-06-20 21:26:02

Veroniica
Gast

Re: Svenskar i Amsterdam

Zelina schreef:

Hej!

Tjej på 21 år som för tillfället pendlar fram och tillbaka från Göteborg till Amersfoort/Amsterdam, men skall flytta ner så småningom. Skall läsa holländska nu ett par veckor men annars blir det mycket fritid så skulle vara kul att få kontakt med någon annan svensk som bor där nere!  smile Maila gärna!

Hej Zelina!
Jag pendlar ocksa mellan Sverige och Amersfoort/Amsterdam, skall forhoppningsvis flytta ner i host och plugga hollandska. Skulle va jatte kul att har en svensk kontakt dar nere speciellt i samma stad sa hor av dig om du flyttar ner smile

Halsningar,

Veronica

 

#29 2010-06-21 00:05:55

Zelina
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-06-14
Bijdragen: 4

Re: Svenskar i Amsterdam

Hej Veronica!

Va roligt! Samma stad och allt smile Jag är här nere nu så hör gärna av dig!
Min mail är: Zelina-@hotmail.com

/ Zelina

Offline

 

#30 2010-06-22 21:06:58

Marika
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-06-22
Bijdragen: 2

Re: Svenskar i Amsterdam

Hej!

Jag är 28 år och har som många andra här flyttat till Holland för kärlekens skull:) Jag ska flytta till Amersfoort (från Zwolle) om en månad och skulle tycka det va jättekul att komma i kontakt med andra svenskar i närheten, hör gärna av dig!

//Marika

Offline

 

#31 2010-06-23 01:32:32

Zelina
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-06-14
Bijdragen: 4

Re: Svenskar i Amsterdam

Hej Marika,

Kul att du skrev! smile Jätteroligt att du också skall flytta till Amersfoort. Zwolle ligger en bit norrut va om jag inte har fel? Hur länge har du bott i Holland?
Du får gärna kontakta mig på Zelina-@hotmail.com, så kan vi prata mer smile

Mvh Zelina

Offline

 

#32 2010-08-03 12:54:02

Minna
Gast

Re: Svenskar i Amsterdam

Hej alla,
jag och min kille flyttar ner till amsterdam i slutet på denna vecka,
vi är två sociala personer i 23 års åldern som är helt desperat efter ett ställe att bo 3-4 dagar medan vi letar lägenheter..alla hostel o hotel är full för det mesta och undrar om man kan bo hos någon här o betala något?

Hör av er / Minna guilhermina.a.m (at) hotmail.REMOVE-THIS.com

 

#33 2010-08-29 11:57:23

miss_shadi_89@hotmail.com
Gast

Re: Svenskar i Amsterdam

Hej, jag är en svensk tjej som precis flyttat till Amsterdam för att plugga en termin på erasmus utbyte. Jag pluggar till personalvetare hemma i Stockholm. Maila mig gärna för en fika.

/Shadi  miss_shadi_89 (at) hotmail.REMOVE-THIS.com

 

#34 2010-10-04 14:05:08

crjberg at gmail dot com
Gast

Re: Svenskar i Amsterdam

28 årig kille vill flytta till Amsterdam och jobba helst inom finans. Har en mycket stark utbildning civilingenjör tekn. fysik och civilekonom finans. Är det någon som har några idéer och eller kontakter så mottas de tacksamt.

 

#35 2011-01-05 23:46:34

deniz
juniorlid/juniormedlem
Uit: stockholm sweden
Geregistreerd: 2011-01-05
Bijdragen: 1

Re: Svenskar i Amsterdam

hej alla!
ska flytta till amsterdam till hösten, vill pröva något nytt o var
i amsterdam i september o blev kär smile
men vet ej riktigt vart jag ska börja..
Kommer att behöva både jobb o bostad så klart , några tips?
Hur gör man med försäkring?
hur går det för er andra?
Kram

Offline

 

#36 2011-03-30 16:20:29

Wietse
Gast

Re: Svenskar i Amsterdam

Tja

Att hitta bostad i Amsterdam är helt galen, känns som att det finns inget i hela staden som passar mig. Oftast är de som bor i huset helt korkat, eller man får inte registrera sig hos kommunen av ägaren.. Hoppas det går lite bättre för er. Det skulle vara helt underbart om nån av er vill ha en härlig holländsk kille som bodde i Sverige förut som bostadskamrat.

Men en fika låter också inte fel
kram

 

#37 2011-04-10 20:18:18

Adrianne
lid/medlem
Uit: Uppsala, Sverige
Geregistreerd: 2010-11-15
Bijdragen: 13

Re: Svenskar i Amsterdam

Tjena!

Jag ska också flytta ned till Nederländerna nu här framöver på grund av kärleken. Är det någon som känner till något företag i Noord-Brabant som behöver svenskt folk? Talar flytande engelska och håller på att lära mig nederländska. Vill inte vara kvar på mitt jobb längre än nödvändigt och behöver ett jobb rätt så omgående, gärna i trakterna kring Drunen/Den Bosch/Eindhoven vore super!

Vore även roligt om det finns någon i närheten som är svensk så man kunde få någon att byta några ord med. smile Knyta nya kontakter är super!

Vi höres och störes. wink

Offline

 

#38 2011-05-10 10:55:30

Lilla familjen
Gast

Re: Svenskar i Amsterdam

Hej,

Mitt jobb funderar på att skicka mig och lilla familjen (jag och killen är 27 år och lille sonen 3 månader) till Amsterdam i höst. Vill gärna ha lite kontakt med andra svenskar, men även höra lite om hur ni tror att det är med barn i stan?

Vi är sociala, gillar att vara ute, träna osv och har bott utomlands mycket innan.. men ingen av oss kan holländska än och min kille ska vara föräldraledig vilket känns som en ensam syssla om det inte finns andra i samma sits. Har de öppna förskolan, babysim eller annat för barn? Han kanske får hänga med lite svenska au-pairs eller holländska mammor som har råd att vara hemma mer än de 4 månader som staten betalar..

Vi vet inte så mycket om barn och har aldrig varit i Holland så det blir ett riktigt äventyr smile

 

#39 2011-05-12 15:32:37

Jim.Olsson@hotmail.com
Gast

Re: Svenskar i Amsterdam

Hej! Jag är en kille på 26 år som även jag har lyckats hitta kärleken i Holland.
Jag bor för tillfället hos min partner i Haarlem, 15 minuter från Amsterdam. Jag kommer åka hem till sverige i slutet av maj-11 för att hyra ut min lägenhet där hemma. Skulle tycka att det var otroligt roligt och spännande om det fanns möjlighet att stanna en längre tid i Holland. Men då behöver jag förståss göra något. Skulle vilja hitta något jobb samt plugg holländska. För tillfället pratar jag bara Svenska och Engelska. Vad för typ av jobb kan man få som svensk i Holland? Många pratar om att det ska finnas telemarketingjobb för svenkar. Jag har arbetat med annonsförsäljning över telefon i över 3 år så det skulle passa mig kanon! Någon som vet mer om det? Då får ni jätte gärna höra av er till mig! Jim.Olsson (at) hotmail.REMOVE-THIS.com, det är bara att maila! Är intresserad av alla typer av jobbförslag! smile
Hälsningar Jim Olsson

 

#40 2012-10-05 18:09:48

LovisaJohansson
Gast

Re: Svenskar i Amsterdam

Central apartment in Amsterdam for rent, 1235 euro incl. 65m2, 1 bedroom, fully equipped kitchen and fully furnished, washing machine, dishwasher, sauna, jacuzzi... From 21 st of October and on.

Alt. Sharing this apartment with a girl for 625 Euro.

If interested send me a message on fb. // Lovisa

(Jag talar givetvis svenska men lade ut annonsen på fler ställen)

 

#41 2012-12-04 04:34:26

Zabina
Gast

Re: Svenskar i Amsterdam

Ar detta forum fortfarande aktivt?
Jag ar en tjej pa 24 som de flesta har, har flyttat till Holland pga karleken..smile
Jag letar fortfarande efter jobb, lite snirkligt nar man inte kan tala hollandska an.
Vore jatte kul att traffa andra svenskar som har flyttat ner hit, ta en fika och snacka lite svenska!!haha!

Slang ivag ett mail till mig smile
Zabina

 

#42 2012-12-30 22:18:50

Jonathan
Gast

Re: Svenskar i Amsterdam

Hej,

Jag ar ett hollandstkt/svensk som har hollandskt som forsta sprak. Jag vill forbattra min Svensk sa fort som moljilgt- vill garna plugga i sverige- och vill garna traffa andra svenskar i Amsterdam. Som hollandstkt ar min forsta sprak, det ar ingen problem att hjalpa lara hollandstkt so lange jag har moljighet at talar svenska ocksa. Jag ar oksa glad att trafa ett svenskt grupp. Til slutt, jag bor i Amsterdam 15 ar och tjana masta soker i stan om nan behover radd. Hoppas jag for hora av er.
Halsningar,

Jonathan

 

#43 2012-12-31 09:18:32

Hermandad
lid/medlem
Geregistreerd: 2011-08-15
Bijdragen: 67

Re: Svenskar i Amsterdam

Har du en svensk och en holländsk förälder? Kan inte de lära dig språket? Maar goed, ik kan je wel een beetje op weg helpen.

Jag är barn till en hollandstk och en svensk förälder, och har holländska som första språk. Jag vill forbättra min svenska så fort som möljilgt, Jag vill gärna plugga i Sverige, och träffa andra svenskar i Amsterdam. Eftersom holländska ar mitt första språk är det inget problem att hjälpa en svensk att lära  sig hollandska så länge jag får möljighet att tala svenska också. Jag blir också glad om jag får träffa svenskar i grupp. Till slut, jag bor i Amsterdam sedan 15 år och känner till en massa saker om stan om nån behöver råd (tips). Hoppas ni hör av er!

Ik moet bijna in tongen kunnen spreken om die een na laatste zin van je te begrijpen. Geintje natuurlijk...maar ik hoop wel dat ik het goed heb begrepen en dat je iemand vind om Zweeds mee te praten. Ik heb ook ook 1 zweedse ouder maar ik woon dan weer in Zweden, en Nederlands is ook mijn moedertaal.

Offline

 

#44 2013-01-11 11:04:47

enna
Gast

Re: Svenskar i Amsterdam

Hej Jonathan,

Jag är en finsk tjej som bor i Amsterdam.
Jag skulle jätte gärna prata svenska med nån här, för att inte glömma språket.
Skulle vara coolt att få nya vänner in Amsterdam också smile

 

#45 2013-01-15 18:44:22

donder
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2013-01-15
Bijdragen: 4

Re: Svenskar i Amsterdam

Kul att hitta er alla här.
Bor sedan ett par månader i Amsterdam med sambon som är från amsterdam.
Har precis börjat med att  plugga holländska.
Har lägenhet med liten uteplats så kanske vi kan ha en träff i vår med grillkväll i form av knytis...
Vi svenskar kan bidra med "svensk" mat och ni holländare med något typiskt holländskt.
Ni som vill träna svenska kan prata med mig och ni som vill träna holländska kan prata med sambon.
Skulle det kunna vara något?
Hälsningar
Donder
  big_smile

Offline

 

#46 2013-01-17 19:42:02

OrangeVarg
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2012-12-08
Bijdragen: 4

Re: Svenskar i Amsterdam

Det är roligt att se människor aktiv här.
Jag är inte svensk men jag vill öva språket smile

Du kan skriva till mig som du vill big_smile

Offline

 

#47 2013-03-05 16:40:48

Richi
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2013-03-05
Bijdragen: 1

Re: Svenskar i Amsterdam

Hej,

Jag flyttade ner till Amsterdam för Ca 2 månader sen.

skulle gärna vilja träffa andra svenskar.

Donder ditt förslag om en get-together låter skit kul.
Några andra som är på Donders förslag?
//Richi

Offline

 

#48 2013-03-09 19:02:06

Romiinap.se
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-08-07
Bijdragen: 5

Re: Svenskar i Amsterdam

Hejsan alla här. Det var ett tag sedan jag var här inne och kikade.
Jag har bott i Södra Holland (Limburg) i snart 1.5 år och det skulle vara jätte kul att träffa nya vänner.
Som alla andra(nästan om jag läst rätt) så flyttade även jag till Holland för kärleken smile..

Min holländska är inte så jätte bra men jag kan förstå det mesta, men att prata går inte alls bra och jag låter jätte konstigt enligt holländarna själva, hehe.

Jag är 24 år och tjej för övrigt smile..

Mvg Romina

Offline

 

#49 2013-08-23 14:25:15

Sanna Lindgren
Gast

Re: Svenskar i Amsterdam

Okej nu var det ju hundra år sedan tråden först startades och månader sedan det senaste inlägget, men jag tänker att jag kan ge det en chans ändå!

Jag heter Sanna och flyttade till Amsterdam förra veckan, också jag för kärlekens skull, haha. Jag är jättesugen på att träffa andra svenskar i liknande situation som en själv. Någon som har tips på forum där man kan finna liksinnande?

Min email är lindgrensanna (at) hotmail.REMOVE-THIS.com, släng gärna iväg ett mejl om du är vill gå på en obligatorisk fika med mig!

Byebye!

 

#50 2013-08-25 11:42:02

Marika
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-06-22
Bijdragen: 2

Re: Svenskar i Amsterdam

Hej! Är 31 år och bor i Holland (Amsterdam) i 3,5 år nu, tillsammans med min holländska kille. Jag väntar mitt första barn i september, skulle vara kul att komma i kontakt med andra svenskar här i Holland i liknande situation!
Hör gärna av er (marikatj (at) yahoo.REMOVE-THIS.se). Tips på aktiviteter i Nederländerna för svenska mammor/gravida skulle också uppskattas smile
/Marika

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB