Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2006-02-25 15:17:36

hermanclaeys
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-01-29
Bijdragen: 5

skidskytte

På Radiosporten (Svenska Radio P1) hör jag ibland talas om skidskytte. Detta ord finns inte i vår Ordbok, men i Wikipedia hittade jag den här beskrivningen: "Skidskytte eller biathlon är en sport som är en kombination av längdskidåkning och skytte".  Det finns 5 arter: Distans, Sprint, Jaktstart, Masstart och Stafett.
Det handlar forstås om idrottsskjutning eller Sportskytte som är ett samlingsnamn för fyra sportgrenar: pistol, gevär, viltmål och lerduvor
upptäckte jag. Men jag kan bara gissa vad orden vlltmål och lerduvor betyder. -
(Herman,  Antwerpen).

Offline

 

#2 2006-02-25 18:17:09

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: skidskytte

ik zal skidskytte toevoegen als "biathlon".
lerduva = kleiduif (schijfje klei dat in de lucht wordt geschoten en dat je met een schot hagel moet raken voor het de grond raakt)
Viltmål - "Viltmål har rörliga mål på olika långa målbanor och med olika långa visningstider." Ik denk te vertalen met "Bewegende doelen". Ik houd me aanbevolen voor andere suggesties.

Offline

 

#3 2006-02-25 20:42:37

hermanclaeys
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-01-29
Bijdragen: 5

Re: skidskytte

Viltmål / Bewegende doelen
In een Besluit van de Vlaamse Regering van 31 mei 2002 over de subsidiëringsvoorwaarden van sportfederaties luidt een passage als volgt:
"36. Schieten (olympisch) : geweer, pistool, running target, kleischieten"
Zou het Engelse "running target" de officiële Nederlandse term zijn voor wat in 't Zweeds "viltmål" is?
- (Herman, Antwerpen)

Offline

 

#4 2006-02-26 23:09:19

hermanclaeys
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2006-01-29
Bijdragen: 5

Re: skidskytte

Viltmål / bewegende doelen / running targets / moving targets
Ik krijkg de indruk dat 'bewegende doelen" een militaire term is die overeenstemt met het Engelse "moving targets".
Als officiële sportterm gebruikt men zowel in Nederland als in Vlaanderen het Engelse "running targets" dat mijns inziens hetzelfde is als het Zweedse "viltmål"
(Herman, Antwerpen)

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB