Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2009-05-18 19:00:12

stephanie
Gast

zweedse lessen.

hallo,

ik ben helemaal geintresseerd in de zweedse taal, en zou graag dit gaan leren,
maar vind nergens waar ik in de buurt zweedse lessen kan volgen in de regio Turnhout.
Ik wil dit leren in een school en niet zelfstandig..

hier wil ik ook serieuze lessen, daarmee bedoel ik lessen die een tijdje duren dat je het kent en niet alleen simpele basis.

Dus als iemand me kan zeggen waar ik Zweeds kan volgen..

groetjes Stephanie

 

#2 2009-05-18 21:32:42

BlåBand
juniorlid/juniormedlem
Uit: -B-Wechel
Geregistreerd: 2009-05-18
Bijdragen: 6

Re: zweedse lessen.

Hej Stephanie,

Prima dat je geïnteresseerd bent in de zweedse taal!  Echter leren in je eigen streek is niet zo maar mogelijk vrees ik.  Ben nl in dezelfde regio wonende, heb me 2 jaar verplaatst naar Aarschot voor gedegen wekelijkse avondles, en heb nu 3 extra jaargangen achter de rug in CLT te Leuven (zeer gedegen).  Andere mogelijkheden zijn Antwerpen en Hasselt, maar daar zijn ook praktische bezwaren tegen.  Ook al wil je snel aanvangen:  de lessenreeksen zijn nu echter zowat overal beëindigd, hervatting Aarschot 1ste jaar aanvang waarschijnlijk september 2010 (wegens daar dit jaar aanvang van 2de jaar en geen 1ste)(neem info!) , Leuven einde september 2009. 

Hopelijk is je interesse groot genoeg om de afstand te kunnen overwinnen... of bestaan er intussen meerdere alternatieven.

Succes!!

Offline

 

#3 2009-05-19 01:24:29

Grytolle
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-05
Bijdragen: 564

Re: zweedse lessen.

"dit"? tongue

Offline

 

#4 2009-05-19 09:50:51

BlåBand
juniorlid/juniormedlem
Uit: -B-Wechel
Geregistreerd: 2009-05-18
Bijdragen: 6

Re: zweedse lessen.

September 2009 is toch nog DIT jaar?  roll

Offline

 

#5 2009-05-19 09:58:33

AK
Gast

Re: zweedse lessen.

BlåBand schreef:

September 2009 is toch nog DIT jaar?  roll

ik denk dat hij bedoelt dat dit forum toch een alternatief kan zijn, maar gelukkig staat daar een smiley achter want niets is beter dan te praten!! enkel en alleen thuis zitten woordjes en grammatica studeren en dan hier wat laten verbeteren, dan zal je snel het verschil horen met mensen die Zweeds op een communicatieve manier hebben aangeleerd!

 

#6 2009-05-19 10:11:04

BlåBand
juniorlid/juniormedlem
Uit: -B-Wechel
Geregistreerd: 2009-05-18
Bijdragen: 6

Re: zweedse lessen.

Daar ben ik het alvast 100 % mee eens AK:  het Lagom-Ordbok is een prachtig instrument, het Forum een welgekomen aanvullend hulpmiddel voor sommigen onder ons, maar voor de meesten zullen les volgen, praten en schrijven, het beste resultaat geven.  Ik doe echt waar mijn "klak" (in NL "petje") af voor diegenen die dat gewoon thuis zelf kunnen klaren.

Offline

 

#7 2009-05-19 19:39:48

Grytolle
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-05
Bijdragen: 564

Re: zweedse lessen.

Välkommen Stephanie smile Ik hoop dat het je lukt om de Zweedse taal onder de knie te krijgen ook al kan zowel dit (het onder de knie krijgen van de taal) als deze (de taal) moeilijk zijn tongue

Offline

 

#8 2009-05-22 00:50:53

Adelaar Robin
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-05-12
Bijdragen: 106
Website

Re: zweedse lessen.

Thuis leren kan ook prima, dat heb ik zelf ook gedaan.  En gewoon een advertentie zetten voor een cursus. Die zijn er soms wel. Op een school ben ik nooit geweest voor zweeds.

ROBIN


holländsk webbsida www.bruid.punt.nl

Offline

 

#9 2009-05-25 09:26:58

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: zweedse lessen.

Turnhout - Antwerpen is geloof ik 50 km. 50 km de andere kant op ligt Eindhoven. Daar kan je zweeds studeren op de Volksuniversiteit (al leer je daar waarschijnlijk zweeds met een  nederlands accent). wink

Voor de o zo nodige conversatie is de Zweedse kerk in het buitenland of de Zweedse zeemanskerk een goeie tip. Deze zou in Antwerpen en(/of) Brussel moeten zitten.

Offline

 

#10 2009-05-25 10:46:23

BlåBand
juniorlid/juniormedlem
Uit: -B-Wechel
Geregistreerd: 2009-05-18
Bijdragen: 6

Re: zweedse lessen.

Een vlaams of een nederlands accent... zal niet veel uitmaken smile

Info:  een Zweedse kerk is er in Brussel, in Antwerpen niet (meer), daar neemt de Noorse de dienst waar:

Zweedse kerk in Antwerpen
c/o Noorse kerk
Italïelei 8
2000 Antwerpen
Tel: 03 201 19 90
antwerpen (at) skut.REMOVE-THIS.be

Offline

 

#11 2009-05-25 11:39:03

AK
Gast

Re: zweedse lessen.

BlåBand schreef:

Een vlaams of een nederlands accent... zal niet veel uitmaken smile

ik kan de Nederlanders die Zweeds proberen spreken er toch meteen uithalen (geldt ook voor alle andere talen die ze spreken)

Vlamingen spreken een neutraler taaltje smile

 

#12 2009-05-25 11:56:04

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: zweedse lessen.

Ja, dat houterige. Zelfs Nederlandse politici die Engels spreken op het mondiale vlak pik je er zo uit. Ik heb 't zelf ook.

Offline

 

#13 2009-05-26 09:16:29

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: zweedse lessen.

Of neem nou Cornelis Vreeswijk, wat een akelig nederlands accent had die man (of misschien toch niet) wink

Hoeveel accent je hebt hangt natuurlijk van veel zaken af, bijvoorbeeld wanneer heb je de taal geleerd en hoe langs spreek je hem al.

Probleem met die mensen die accentloos een andere taal praten, is dat je ze niet meer herkent als Nederlander, Belg, Duitser, etc., vooral als ze getrouwd zijn met een inheemse en de naam van hun partner hebben aangenomen.
Dat je kennelijk toch zo vaak een houterig nederlands accent hoort zou natuurlijk ook kunnen komen doordat Nederlanders wellicht minder schroom hebben om een nieuwe taal te spreken, ook als ze hem nog niet goed beheersen.

Als Nederlander die rond mijn dertigste Zweeds heb geleerd, heb ik ook zo'n 'houterig' nederlands accent. Maar ik ben toch altijd weer verbaasd wat voor nationaliteiten mij in de schoenen worden geschoven. IJslands en Lets komen het meest voor, maar ook Noors, Duits en laatst zelfs Spaans komt voor.

Offline

 

#14 2009-05-27 08:56:27

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: zweedse lessen.

Grappig; ik heb zelf op mijn 29-ste Zweeds geleerd. Bij geluidsopnames kon ik inderdaad wel horen dat ik een accent heb, maar de Zweden konden het nooit plaatsen. Ze dachten vaak dat het een Fins acccent was.

Het feit dat ik mijn eigen accent niet hoor als ik spreek maar wel op een geluidsopname doet me vermoeden dat het probleem van een accent afleren zit in het verschil tussen hoe je je eigen stem hoort en hoe een ander die hoort.

En dat Vlaams neutraler zou zijn dan Nederlands geloof ik niet zo. Mijn lerares Frans op de middelbare school beweerde juist dat Nederlands veel neutraler is dan alle andere talen. Het probleem is dat accenten voor een deel veroorzaakt worden doordat je subtiele verschillen in klank niet hebt leren horen (zoals Zweeds y en u); iemand met dezelfde taalachtergrond zal dus minder goed het accent waarnemen dan iemand met een andere taalachtergrond. Volgens mij is AK vlaams(e) smile.

Offline

 

#15 2009-05-27 10:33:49

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: zweedse lessen.

Ben het niet met je lerares Frans eens. En eh, hoor iemand in hakkerig Engels opscheppen over de unieke taalkundige vermogens van zijn/haar volk heb je gegarandeerd met een Hollander te maken!

Offline

 

#16 2009-05-27 10:45:54

Adelaar Robin
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-05-12
Bijdragen: 106
Website

Re: zweedse lessen.

Het is bij de korte u mij opgevallen dat het mogelijk is om die precies zo uit te spreken als een zweed het doet.  Namelijk de onderkaak naar voren doen en de korte u dan uitspreken:  b.v.  "full", en dus voor in de mond. Die l natuurlijk niet op zijn Nederlands he! Zo ook de i. Dan is je uitsraak nog  "zweedser".

ROBIN


holländsk webbsida www.bruid.punt.nl

Offline

 

#17 2009-05-27 10:47:41

AK
Gast

Re: zweedse lessen.

hankwang schreef:

Mijn lerares Frans op de middelbare school beweerde juist dat Nederlands veel neutraler is dan alle andere talen.

Nederlands inderdaad, maar de Vlaamse versie ervan is toch nog honderd keer subtieler!
Het bewijs wordt geleverd elke keer ik 's zomers toeristen ontvang en ze beginnen in het Engels: de Nederlanders haal ik er meteen uit, de Fransen en Duitsers ook, maar die Vlamingen zijn moeilijker te duiden.

En het heeft niet enkel met het houterige te maken, maar zeker ook met de uitspraak van de s die bij Nederlanders eerder neigt naar een 'sj' dan naar de scherpe 's/z' die je in het Zweeds of Engels hoort: "it isj ferrie sjunny outsjaait" vs "it iz verri sunni outsaaid"

Misschien horen Nederlanders dat verschil niet, maar als Zweed hoor ik dat toch meteen.

 

#18 2009-05-27 11:05:47

Adelaar Robin
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-05-12
Bijdragen: 106
Website

Re: zweedse lessen.

Ik kom uit het noorden van het land: te weten  Drenthe. En daar maken we geen onderscheid tussen s en z en f en v. 
Ook al woon ik nu al heel lang in Amsterdam, maar mijn accent is nog steeds te horen. Gelukkig maar. En de s is prima bij mij in het Zweeds. En als ik al Engels moet spreken, is het toch edeeltelijk met een Zweeds accent. In het engels denken lukt me niet, dan denk ik in het Zweeds,

ROBIN


holländsk webbsida www.bruid.punt.nl

Offline

 

#19 2009-05-27 13:23:37

justme
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-02-29
Bijdragen: 197

Re: zweedse lessen.

AK zei: Nederlands inderdaad, maar de Vlaamse versie ervan is toch nog honderd keer subtieler!

Vind ik als Vlaming een compliment, bedankt !

Offline

 

#20 2009-05-27 17:02:51

BlåBand
juniorlid/juniormedlem
Uit: -B-Wechel
Geregistreerd: 2009-05-18
Bijdragen: 6

Re: zweedse lessen.

- Hankwang zei:  Volgens mij is AK vlaams(e)

   Was 't er mee eens, maar blijkt mis

- Margo zei: opscheppen over de unieke taalkundige vermogens van zijn/haar volk heb je gegarandeerd met een Hollander te maken

   Ben 't er mee eens, en blijf er mee eens.
Dat ze vreemde talen durven spreken zonder ze erg goed te kennen, moet dan weer bewonderd worden.  Hoewel ze, en de Vlamingen uiteraard ook, daar eigenlijk wel toe gedwongen worden. 


- Harry 73 zei: rond mijn dertigste Zweeds heb geleerd, heb ik ook zo'n 'houterig' nederlands accent.

   Ben zelf pas na m'n 50ste met Zweeds begonnen, zal wel nooit van m'n accent af raken.  Bij mij wordt steeds naar m'n Deense roots (??) geïnformeerd, echter steeds door zuideuropese of noordafdrikaanse uitbaters van de plaatselijke gatukök of pizzarestaurang.  wink  wink  wink

En van Nathalie, die deze topic opstartte, daar horen we niets meer van, als die maar geen schrik gepakt heeft...

Offline

 

#21 2009-05-28 00:13:08

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: zweedse lessen.

om een accent op te pikken moet je, zoals Hankwang schrijft, inderdaad kunnen horen hoe de uitspraak is. Dit 'horen' is natuurlijk heel komplex - we hebben klemtonen, tonhoogteverschillen, klanken, ritme, enz enz enz
Als iets afwijkt van onze moedertaal kan het tricky zijn om deze subtiele zaken op te pikken..
Maar, dan is het ook de kwestie van goed leren zeggen. Ik ken een Chineze die in Zweden en PhD in fonetiek deed, en zich heel erg bewust van haar r/l-mix-up was. Het kostte haar zo'n 3 jaar om het in en lab-omgeving goed te krijgen, maar als ze spontaan moest praten was ze weer terug bij af...
Nederlanders en Zweden vormen klanken en fonemen op verschillende plekken in de mond. Uit komt bijvoorbeeld een 's' of en 't', maar de plek van de uitspraak beinvloedt dan ook hoe de rest van een woord wordt uitgesproken..

Verder is het ook bewezen dat het overnemen van een accent ook veel te maken heeft met motivatie.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB