Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2009-05-31 03:57:30

weeliee
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-05-31
Bijdragen: 1

Flytta till Holland som handikappad

Min fråga som jag hoppas få svar på är hur svårt det är att flytta till Holland som handikappad? Alltså om man är så handikappad att man sitter i elrullstol och är beroende av personlig assistans hela dygnet. Har ju ingen inkomst från något jobb efter jag inte kan jobba heller. Jag studerar endast eftersom det är det jag gillar att göra och dessutom är det svårt att hitta ett jobb som handikappad som man kan känna sig motiverad för.

Förstår om frågan är svår, men jag tänkte ändå göra ett försök. Om ni inte vet hur man gör så kanske någon vet vart man ska vända sig för att få svar på frågan? Har velat komma bort från Sverige i flera år nu så jag kan få leva mina sista år i Holland.

Tackar i förhand
//Robert

Offline

 

#2 2009-06-01 10:47:07

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Flytta till Holland som handikappad

Det var inte den lättaste fråga. Många här har flyttat från Sverige till Nederländerna eller tvärtom, så det finns lite expertis här. Själv flyttade jag från NL till Sverige för några år sen, och eftersom jag jobbar och båda länder är med i EU gick det smärtfritt. Det svåraste var att fylla i mitt sista skatteformulär i NL.
Men om man inte jobbar och får bidrag är det inte lika enkelt. Jag tror att NL inte har en skyldighet att betala bidrag till dig efter flytten och möjligtvis kan vägra dig eftersom du inte har en inkomst, men jag vet inte exakt vad som gäller. Så informera noga. Kanske Sverige betalar bidrag även om du bor utomlands, men då är du känsligt för valutakurssvängningar.
Det borde också gå att plugga utomlands och får Svenska studiemedel eller studera ett år utomlands som utbytesstudent (typ Erasmusstudent)
Sen tillkommer ju att du behöver personlig assistent dygnet rund och det ska finnas tillgängligt för dig och betalas av någon.
Jag skulle satsa på ett utbytesprogram och informera hos din skola vad som gäller. När du väl är på plats kan du ju utforska möjligheter för att flytta permanent.
Det ska ju också funka med resten av samhället. Själv tror jag att Sverige är bättre handikappanpassad än NL (t ex buss eller tåg), men det är säkert något som du själv kan bedöma bättre.

Lycka till!

Offline

 

#3 2009-06-05 13:15:20

Maskros
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-11-27
Bijdragen: 45

Re: Flytta till Holland som handikappad

Om du kollar med dhr eller Unga Rörelsehindrade, så kan det nog finnas en hel del kunskap där om att flytta utomlands när man har assistans/aktivitets/sjukersättning.Eller Försäkringskassan. Jag vet att det finns funktionshindrade som varit i Sydamerika på biståndsarbete och nån som varit i London med assistent och jobbat. Jag kommer inte ihåg om de hade elrulle eller manuell rullstol. På hemsidan dhr.se kan du även hitta telefonnummer. Men du kanske redan känner till allt detta? Lycka till iallafall!

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB