Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2009-07-07 22:14:54

Paul
Gast

geloof in Zweden

ik vroeg mij af of er veel gelovigen in Zweden leven, en hoe streng/fanatiek deze mensen zijn.
weet iemand dit?

bij voorbaat dank  wink

 

#2 2009-07-08 15:17:43

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: geloof in Zweden

Dont know exactly what u are fishing ....
but there is an -ism called Laestadianism which is more "streng"
than the ordinary Lutherans. Check it out on wikipeda (swedish or english version only).

Offline

 

#3 2009-07-08 19:16:23

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: geloof in Zweden

Paul schreef:

ik vroeg mij af of er veel gelovigen in Zweden leven, en hoe streng/fanatiek deze mensen zijn.

De Zweedse kerk is Luthers; officieel een soort protestants, maar in de praktijk hebben de ceremonies veel weg van de katholieke. De houding van Zweden naar hun godsdienst is anders dan in Nederland, in mijn ervaring. Net als in Nederlandse katholieke gemeenschappen zijn relatief weinig mensen die hun geloof praktizeren en regelmatig naar de kerk gaan.

Aan de andere kant heeft de kerk een functie in de samenleving; op je uittreksel van het bevolkingsregister ("personbevis") staat bijvoorbeeld in welke kerkgemeente je geregistreerd staat, los van de vraag of je daar wel eens komt. Het is een soort alternatief bevolkingsregister, al heb ik nooit begrepen hoe het precies zit. Mensen die trouwen, doen dat vaak in een kerk (nouja, ik heb niet zoveel statistieken). Er komt geen aparte sessie op het gemeentehuis aan te pas.

Neem al het bovenstaande met een korrel zout; ik heb een en ander nooit goed uitgezocht. Het zijn mijn indrukken van de tijd dat ik in Zweden woonde (2002-2004).

Offline

 

#4 2009-07-08 20:04:30

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: geloof in Zweden

hankwang schreef:

Aan de andere kant heeft de kerk een functie in de samenleving; op je uittreksel van het bevolkingsregister ("personbevis") staat bijvoorbeeld in welke kerkgemeente je geregistreerd staat, los van de vraag of je daar wel eens komt.

waar, maar skattemyndigheten/belastingsdienst maken uittreksel/personbevis

hankwang schreef:

Mensen die trouwen, doen dat vaak in een kerk (nouja, ik heb niet zoveel statistieken). Er komt geen aparte sessie op het gemeentehuis aan te pas.

hmmm...mensen kiezen kerk of gemeentehuis voor trouwen. Kan ook trouwen voor een person met "trouwlicence"
voorbeeld en kaptain, ambassador ea.....

/Lucky

Hoppas att min nederlandska ar lite korrekt  wink

Offline

 

#5 2009-07-09 14:27:42

Paul
Gast

Re: geloof in Zweden

oke, bedankt voor de antwoorden smile

Dat is fijn om te weten

 

#6 2009-07-09 14:40:11

Femme
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-08-11
Bijdragen: 51

Re: geloof in Zweden

Din Hollänska är helt ok men..

Lucky schreef:

waar, maar skattemyndigheten/belastingsdienst maken uittreksel/personbevis

DE belastingdienst MAAKT EEN of HET uittreksel

Lucky schreef:

hmmm...mensen kiezen kerk of gemeentehuis voor trouwen. Kan ook trouwen voor een person met "trouwlicence"
voorbeeld en kaptain, ambassador ea.....

Je kunt ook trouwen voor een ander persoon die "buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand" is; bijvoorbeeld een kapitein of ambassadeur.

lycka till med din Hollänska! x5me

Offline

 

#7 2009-07-09 14:46:38

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: geloof in Zweden

Femme schreef:

lycka till med din Hollänska! x5me

lol jag ger upp....det bli svenska eller engelska i fortsattningen  redface

Offline

 

#8 2009-07-10 16:30:52

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: geloof in Zweden

Leuk dat je Nederlands begint te schrijven Lucky, dat staat veel beter in dit forum dan Engels! Verder baart oefening kunst, dus het kan alleen maar beter worden wink

Wat betreft de eerste vraag:
Hier in Malmö wonen vrij veel gelovigen, voornamelijk in de wijk Rosengård. Wat ik begrepen heb zijn de meesten redelijk aktief gelovig en volgens Säpo zitten er zelfs extremisten tussen, al zou ik dat met een korreltje zout nemen.
Hindoeisme komt hier minder voor dan in Nederland aangezien hier eigenlijk geen Surinamers wonen en joden en katolieken zijn ook redelijk zeldzaam hier.

Wat protestanten betreft is de Zweedse kerk zoals gezegd Luthers (net zoals de Nederlandse Hervormde kerk) en de Zweedse kerk is volgens mij niet erg streng in de leer.
De zweedse kerks was staatsgodsdienst tot een aantal jaar geleden en was tot die tijd verantwoordelijk voor het bevolkingsregister.
In tegenstelling tot in Nederland heeft de kerk in Zweden wel trouwrecht. Je hoeft dus niet ook voor de burgelijke stand te trouwen als je in een kerk trouwt.
Ook zijn (de meeste/alle?) begraafplaatsen in handen van de kerk en moet je vaak lid van de kerk zijn om daar begraven te mogen worden.
De kerbelasting betaal je in zweden via je loonbelasting (als je lid van de zweedse kerk bent) en dat is ongeveer 1 procent van je inkomen. Dat is dan ook de reden dat veel mensen uit de kerk getreden zijn toen het losgekoppeld werd van de staat.
Naast de kerk heb je ook nog frikyrkor en die kunnen wat strenger zijn. Er zijn bepaalde gebieden in zweden waar bepaalde frikyrkor groot zijn. Een voorbeeld van een redelijke grote frikyrka is de pinkstergemeente

Offline

 

#9 2009-07-10 17:43:38

Femme
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-08-11
Bijdragen: 51

Re: geloof in Zweden

harry73 schreef:

Wat protestanten betreft is de Zweedse kerk zoals gezegd Luthers (net zoals de Nederlandse Hervormde kerk)

De Nederlands Hervormde kerk is van calvinistische oorsprong net als de gereformeerden... ter volledigheid.

Offline

 

#10 2009-07-10 19:27:40

Paul
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-07-09
Bijdragen: 6

Re: geloof in Zweden

bedankt

ik wilde ook graag weten of je (bijna) overal geaccepteerd wordt als atheist. Lucky zei van wel(via mail) maar wilde ook graag jullie ervaringen weten wink

Offline

 

#11 2009-07-11 15:26:43

hankwang
Administrator
Uit: Utrecht, Nederland
Geregistreerd: 2005-11-12
Bijdragen: 550
Website

Re: geloof in Zweden

Paul schreef:

ik wilde ook graag weten of je (bijna) overal geaccepteerd wordt als atheist.

Net als in Nederland ligt dat er maar aan hoe je je atheïsme uitdraagt. Als je op zondagochtend bij de uitgang van een kerk gaat staan en de mensen die naar buiten lopen vertelt dat er geen god is, zal dat ongetwijfeld niet gewaardeerd worden. smile

Offline

 

#12 2009-07-13 16:27:50

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: geloof in Zweden

In Zweden zijn de scholen in beginsel vrij van levensovertuiging (al zijn er uitzonderingen). Het land is niet op dezelfde manier verzuild en is de zondagsrust niet zo'n thema. In Zweden is alkohol en geloof een slechtere combinatie.
Ik zou zeggen dat je in Zweden als atheist minder last van het geloof hebt dan in Nederland, Al vind ik het een beetje een rare vraag/angst van Paul, aangezien heel West en Noord Europa  vrij seculair zijn en geaccepteerd worden als atheist is bijna nergens een probleem.

Offline

 

#13 2009-07-16 15:06:50

Femme
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-08-11
Bijdragen: 51

Re: geloof in Zweden

http://www.dn.se/livsstil
Titta på 'unga pratar för livet'

"Kristet konfirmationsläger eller obundet livskunskapsläger, vad skulle du välja?
Kristet

   25% (963)
Livskunskapsläger

   75% (2879)
Totalt antal röster: 3842

Resultatet ska inte ses som representativt för allmänheten och inte heller för Internetanvändare eftersom urvalet av de röstande är okontrollerat. Det bör alltså tolkas med viss försiktighet."

Men man kan säga att tro är inte jätte viktigt i Sverige...

Offline

 

#14 2009-07-16 17:31:56

Maskros
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-11-27
Bijdragen: 45

Re: geloof in Zweden

Harry73 skrev
" Ook zijn (de meeste/alle?) begraafplaatsen in handen van de kerk en moet je vaak lid van de kerk zijn om daar begraven te mogen worden."

Nee, iedereen betaalt een verplicht "begravningsavgift 0.30%" ( ook via de loonbelasting) . Kerkbelasting (kyrkoavgift) via loonbelasting is alleen voor leden van Svenska kyrkan.

Zie ook:
http://www.skatteverket.se/skatter/skat … 00030.html

Offline

 

#15 2009-07-16 20:04:54

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: geloof in Zweden

Maskros schreef:

Nee, iedereen betaalt een verplicht "begravningsavgift 0.30%"

Ja, dat klopt. En de kerk heeft de verplichting een niet-kerkelijke ruimte ter beschikking te stellen voor niet-Christelijke begrafenissen.

Offline

 

#16 2009-07-17 16:49:02

Adelaar Robin
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-05-12
Bijdragen: 106
Website

Re: geloof in Zweden

Det finns också troende som hör till pingströrelsen, baptister finns där också. En känd pingstevangelist var Lewi Petrus. Han levde i början av förra århundradet. Och det finns mera frikyrkliga samfund.

Robin


holländsk webbsida www.bruid.punt.nl

Offline

 

#17 2009-07-17 16:56:47

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: geloof in Zweden

och bahá'íer finns det med, förståss.

Laatst bewerkt door Margo (2009-07-18 10:02:13)

Offline

 

#18 2009-07-17 17:00:52

Adelaar Robin
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-05-12
Bijdragen: 106
Website

Re: geloof in Zweden

Överallt i världen har man sekter, alltså i Sverige också,

Robin


holländsk webbsida www.bruid.punt.nl

Offline

 

#19 2009-07-18 10:03:50

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: geloof in Zweden

Ja, dat klopt (ook Zweden zijn vrijdenkende mensen). Maar het bahá'í geloof is een erkende wereldreligie, geen sekte.

Offline

 

#20 2009-07-22 16:34:33

Adelaar Robin
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-05-12
Bijdragen: 106
Website

Re: geloof in Zweden

Er schijnen in Zweden veel pinkstergemeenten te zijn. De Lutherse staatskerk stelt eigenlijk niets voor. Gods Geest werkt daar niet net als hier bij de PKN, of de Remonstranten, een genootschap wat je mag geloven wat je wil.
Terwijl het echte geloof een gave van God is - Ef. 2 : 8, en niet iets van jezelf of wat je van huis uit mee krijgt. Veel Zweden weten dit ook. Het gaat dus om de ervaring elke dag dat je weet dat God bestaat,

Robin


holländsk webbsida www.bruid.punt.nl

Offline

 

#21 2009-07-22 16:36:22

Adelaar Robin
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-05-12
Bijdragen: 106
Website

Re: geloof in Zweden

Om te vertellen dat er geen God is, is een dwaasheid. Niet alleen ik maar ook miljoenen ervaren Hem elke dag en elke nacht, en Hij geeft zekerheid voor na de dood.

Robin


holländsk webbsida www.bruid.punt.nl

Offline

 

#22 2009-07-22 20:54:35

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: geloof in Zweden

Mag ik je verzoeken de huisregels van het forum te lezen? En de discussie hier verder bij te laten?

Offline

 

#23 2009-07-23 09:16:20

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: geloof in Zweden

@mark: Ach het is misschien enigzins beledigend, maar in ieder geval on-topic wink
Om het helemaal correct te maken, zou je het draadje misschien naar het on-taal forum moeten verplaatsen.
@Paul: Zoals Robin net fijntjes heeft duidelijk gemaakt, wordt je als atheist in Nederland niet overal geaccepteerd.
In Zweden heb ik dit soort sterke reacties nog niet meegemaakt

Offline

 

#24 2009-07-23 20:06:06

Adelaar Robin
lid/medlem
Geregistreerd: 2009-05-12
Bijdragen: 106
Website

Re: geloof in Zweden

De huisregels heb ik gelezen. Mag een ander dan wel zeggen dat je op een zondagochtend bij de uitgang v.e. kerk mag gaan staan en zeggen dat er geen god is. Ook dat is een boodschap uitdragen!!!

Robin


holländsk webbsida www.bruid.punt.nl

Offline

 

#25 2009-07-23 20:23:07

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: geloof in Zweden

harry73 schreef:

@mark: Ach het is misschien enigzins beledigend, maar in ieder geval on-topic wink

Wat mij betreft is het niet zozeer beledigend, als wel off-topic. Wat hier besproken wordt, is het uitoefenen van het geloof (in Zweden), niet of degenen die geloven al dan niet gelijk hebben.

Adelaar Robin schreef:

De huisregels heb ik gelezen. Mag een ander dan wel zeggen dat je op een zondagochtend bij de uitgang v.e. kerk mag gaan staan en zeggen dat er geen god is. Ook dat is een boodschap uitdragen!!!
Robin

Nee, dat valt ook buiten de topic. Maar als je op de bijdrage van Hankwang doelt (en hij mag uiteraard zeggen wat hij wil, het is zijn forum!), dan staat daar ook iets heel anders, namelijk dat het in Zweden net zomin als elders op prijs gesteld zou worden als je dat zou doen. En dat valt weer wel binnen de topic.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB