Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2009-08-15 09:02:03

huffelpuff
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-08-13
Bijdragen: 3

Stockholm

Ska börja kursen Nederländska på Stockholms Universitet nu i höst - ska bli spännande! Har alltid tyckt att språket är helt underbart, och då är det väl dags att ta tjuren i hornen och se om jag kan lära mig det!

Dock tror jag att jag kommer att ha svårt med uttalet (har försökt att kolla på klipp på YouTube men när jag säger det så låter det inte som de på klippet smile), så finns det någon/-ra i Stockholm med omnejd som jag kan få hjälp med uttalet? Antingen om du är från till exempel Holland eller läst/kan nederländska! All hjälp mottages tacksamt!

Maila mig på josephine.a.c.svensson (at) hotmail.REMOVE-THIS.com

Tack för mig och ha en fortsatt bra dag!  smile

Offline

 

#2 2009-08-18 20:08:01

Grytolle
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-05
Bijdragen: 564

Re: Stockholm

Om kursen vid Sthlm:s universitet är som den jag gick i Gbg, kommer du få självstudiematerial för uttalet: ett häfte med texter + cd-skiva så du kan säga efter och träna så. Sedan kommer du ha lektioner i fonetik där du lär dig hur du ska assimilera. Intonationen lär du dig automatiskt när du hör mkt nlska smile Du behöver i vilket fall inte oroa dig för att du inte ska kunna lära dig uttalet. För en svensk som kan engelska finns det nästan inga nya ljud

Offline

 

#3 2009-08-19 09:24:17

huffelpuff
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-08-13
Bijdragen: 3

Re: Stockholm

Aha, så pass! Vore ju perfekt om man fick en CD-skiva och det andra du skrev, men med min tur så ska det väl kosta skjortan att köpa istället! Fick info.blad från universitetet där det stod att första boken (av 3) kostar 500kr... Det är dyrt att vara student! tongue

Sen såg jag på schemat att första tentan äger rum efter 1½ månader och det är muntlig tentamen... Är det bara jag som tycker att det är lite omvänt att ha den tentan först? Eller jag vet inte - jag kanske bara målar fan på väggen! He he!

Offline

 

#4 2009-08-19 22:03:09

Grytolle
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-05
Bijdragen: 564

Re: Stockholm

Annars kanske du sitter hemma och läser texter med fel uttal jättelänge :p Då blire svårt å lära om kanske

Offline

 

#5 2009-08-20 08:25:20

huffelpuff
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-08-13
Bijdragen: 3

Re: Stockholm

Sant sant! Tänkte inte på det! tongue

Offline

 

#6 2009-08-21 12:23:53

jonas99
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-08-17
Bijdragen: 3

Re: Stockholm

Hej!

finns det någon som har en språkkurs att sälja? Jag behöver en cd och lärobok för nybörjare.
mvh
Jonas

Offline

 

#7 2009-08-22 19:14:37

Gastur
Gast

Re: Stockholm

Universitetet i Stockholm har ett helt fantastiskt språklab. Du kommer att sitta där många timmar och nöta och härma och spela in ditt eget uttal. Du kan sitta där på egen hand utanför de schemalagda timmarna, men på undervisningstid sitter läraren i katedern och går in o lyssnar på var och en där man sitter och tränar. Så helt plötsligt har man en lärare i hörlurarna som kommenterar ens uttal. Jag bara älskade Lärostudion - den har allt!

Man lär sig fort och bra. Jag läste läsfärdighetskursen och pluggade sen på universitetet i Amsterdam. Mina medstudenter där undrade om svenskt uttal var likt nederländskan eftersom jag hade så bra uttal.
Det kommer att gå bra för dig!

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB