Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2009-10-03 09:14:10

Sophie
juniorlid/juniormedlem
Uit: Deventer, NL
Geregistreerd: 2008-08-03
Bijdragen: 7

Nederländsk a-kassa?

Hoppas pa nagon sorts hjälp här da det varit totalt fruktlöst pa annat hall.
Har nu bott i Nederländerna i 1 ar och har inte hittat en nederländsk version av a-kassan, speciellt efter utsago av min pojkvän (som är nederländare) att det inte finns nagon, vilket jag nu högst tvivlar starkt.

Problemet är att jag fortfarande sitter i den svenska a-kassan (vilket min mor nu tvingas handskas med) da dom blankt vägrar lata mig ga ur den trots att jag har emigrerat.
Finns det nagon här som vet vart jag vänder mig för en a-kassa i mitt nya hemland?

Hemskt tacksam för snabba svar.

Offline

 

#2 2009-10-03 11:52:10

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Nederländsk a-kassa?

A-kassa kallas för werkloosheidsuitkering (WW-uitkering). Man har rätt till det om man i de senaste 36 veckor har jobbat åtminstone 26 veckor och har blivit ofrivillig och oskyldig arbetslös. Läs mer här: http://nl.wikipedia.org/wiki/Werkloosheidswet. Först och främst ska man söka ett jobb för att försörja sig.

Offline

 

#3 2009-10-04 16:03:59

Sophie
juniorlid/juniormedlem
Uit: Deventer, NL
Geregistreerd: 2008-08-03
Bijdragen: 7

Re: Nederländsk a-kassa?

Tackar och bockar, det lär hjälpa mig tillräckligt.
Har fulltids jobb och har jobbat sedan i mars...sa villkoren är det inga problem med, var bara att hitta nagot dyligt liknande som var det hela problemet. smile

Offline

 

#4 2009-10-07 18:28:28

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Nederländsk a-kassa?

När man blir arbetslös i NL så vänder man sig först och främst till Centrum voor Werk en Inkomen (ungefär som arbetsförmedlingen). De förmedlar sedan kontakten med UWV (typ försäkringskassan) som är den instans som betalar ut din WW-uitkering. När det gäller din svenska a-kassa så trilskas de säkert för att du inte bott "länge nog" i NL och därför inte vågar/får lov att se dig som utskriven ur Sverige på riktigt. (Är du det, förresten? Och ordentligt inskriven i ditt gemeente?)
För att switcha över så är det nog det bästa att kontakta UWV och fråga vad de behöver för papper för det. De kommer säkert att vilja ha ett arbeidsverleden-bewijs över de sista 4-5 åren - om inte annat så är det i ditt intresse att ge dem det då det hjälper dig med holländsk a-kassa om du skulle råka behöva det inom de närmsta åren. Din svenska a-kassa ska hjälpa dig att få ett sånt bevis.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB