Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2009-10-10 00:12:00

kikki
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-10-09
Bijdragen: 1

Att flytta till Holland

Hejsan

flyttade ner till Nederländerna för ungfär 2 år sedan nu, och det allt är kanon. Tänkte att jag skulle dela med mig vad jag fick för hjälp innan jag kom ner hit, väldigt enkelt och väldigt lätt faktiskt.

Vänligen börja i botten och läs så ser du mitt första email och därefter kommer svar...

det är en sak som inte jag har gjort som står i emailet och det är att ringa IND för ett möte, men när jag gick till "kommunhuset" här i nederländerna så fick jag som svar att det inte var nödvändigt.. jag fick ett sofi nummer och kunde i princip börja jobba. Detta har ävet gått utan några problem har aldrig hört något av det faktiskt.

Jag betalar skatt och deklarera varje år utan att höra något om någon IND så det ska väl vara som det ska...

en sak till, man måste meddela försäkringskassan, hon som jag skickade email med skrev att jag måste ta konstakt direkt med försäkrings kassan och det gjorde jag också... behövde inte fylla i några extra papper...

på skatte myndighetens hemsida så finns det ett formulär som man måste fylla i med din nya adress och bekräfta att du inte längre ska bo i sverige. sen så är du utskriven smile gick väldigt enkelt måste jag säga....

hoppas att jag har hjälpt någon med detta.



Hej Kristin!

Du kan hitta lite information om att flytta till Nederländerna på vår hemsida: www.nlemb.se. Där finns diverse länkar som du kan ha nytta av.
Tyvärr vet jag inte precis alla detaljer, som om man måste anmäla flytt till Försäkringskassan, utan det är då bättre att du kontaktar Försäkringskassan direkt.

Med vänlig hälsning,


Konsulära avdelningen

--------------------------------------------------------------------------------

Hejsan!
skickade ett mejl för ett tag sedan (mejlet finns att läsa här under) har några till frågor, skulle vara jätte snällt om du ville hjälpa mig med dom:
Läste på försäkringskassans hemsida, måste man anmäla till försäkringskassan också när man ska flytta till holland?
Är det några försäkringar som är bra att teckna när jag kommer ner till holland?
Är det något annat jag måste tänka på att teckna som är vanligt i holland?
är det något jag måste fixa innan jag söker jobb nere i holland?

MVH
Kristin

--------------------------------------------------------------------------------

Hej Kristin!

I Sverige anmäler du till Skatteverket att du ska flytta. När du kommer till Nederländerna ska du skriva in dig på kommunhuset ("Gemeentehuis"). Du kommer även få ett sofi-nummer (eller Citizens Service Number som det tydligen heter nu) , som är ungefär som ett personnummer. Sedan kan du ringa till IND (nederländska migrationsverket) för att boka ett möte för att hämta ett uppehållskort. De brukar förutom passet även vilja ha ett legaliserat födelsebevis för att man ska få bli inskriven. Du kan beställa ett "personbevis" utskrivet på engelska ("extract of the population register") från Skatteverket. Detta ska sedan legaliseras med en apostillestämpel av en notarius publicus i Sverige.

Med vänlig hälsning,


Konsulära avdelningen

--------------------------------------------------------------------------------

Hejsan
Jag är en tjej på 20 år som håller på att söka jobb i holland! min fråga är vad är det jag behöver göra i sverige och i holland för att få flytta dit under ett till två år?
måste jag säga till skatteverket eller någon annan organisation i sverige att jag ska flytta?
och hur är det i holland måste jag söka om uppehållstillstånd och/eller jobb tillstånd i holland?
Har också läst någonstans att jag måste ha ett "Valid Residence permit" och "Citizens Service Number (formerly known as SoFinumber) from the Dutch Tax office" ?
Tror ni att ni kan hjälpa mig med detta så skulle det vara jätte snällt.

MVH
Kristin

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB