Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2009-10-24 12:01:53

Nuzweedsleren
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2009-10-24
Bijdragen: 1

De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

De basis van de Zweedse taal onder de knie krijgen? Dat kan!
Woont u in (de buurt van) het Noord-Brabantse Oss, en kunt u in het weekend op zaterdag van 11:15 uur tot en met 13:00 uur bijna twee uur Zweedse les komen volgen (maximaal 8 cursisten per les)? Meld u dan nu aan via het e-mailadres xxx
De cursus gaat in op de echte basis van de Zweedse taal en is dus voor vakantiegangers/ lichtgeïnteresseerden bedoeld.
Tijdens de lessen wordt veel aandacht geschonken aan de grammatica en woordenschat, maar ook aan de belangrijke vaardigheden lezen, schrijven, spreken en luisteren.
De lessen worden gegeven door een middelbare scholier die reeds ruim 3 jaar de basis van de Zweedse taal beheerst.
xxx
Houd u rekening met 3 uur huiswerk per week.

Kosten: € 90,- voor 12 lessen (duur: 1 uur en 3 kwartier). *
* Exclusief de kosten voor de aanschaf van het cursusboek 'Basiscursus Zweeds deel 1' van Adrie Meijer (€ 14,50 per boek). Dit boek dient u vóór de start van de cursus aan te schaffen.

Heeft u vragen of wilt u zich aanmelden? Stuur een e-mailbericht naar xxx en u kunt binnen 3 werkdagen een reactie verwachten.

Offline

 

#2 2009-10-24 13:45:07

AK
Gast

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Nuzweedsleren schreef:

De lessen worden gegeven door een middelbare scholier die reeds ruim 3 jaar de basis van de Zweedse taal beheerst.
Locatie: QeQ, Spoorlaan 50a te Oss.
Houd u rekening met 3 uur huiswerk per week.

Dit kan je niet menen?!

Iemand ook het gevoel dat dit wel eens Jules kan zijn? Aangezien we de laatste jaren niet anders dan zelfgemaakte testjes van hem hebben moeten corrigeren... er is hier genoeg "huiswerk" verschenen...

 

#3 2009-10-24 15:32:40

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Zou heel goed kunnen en in dat geval kunnen we hier nog meer nakijkwerk verwachten.

Offline

 

#4 2009-10-24 17:03:06

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Margo schreef:

Zou heel goed kunnen en in dat geval kunnen we hier nog meer nakijkwerk verwachten.

big_smile  Precis vad vi behöver kära Margo  tongue

Offline

 

#5 2009-10-24 18:59:48

AK
Gast

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Lucky schreef:

Margo schreef:

Zou heel goed kunnen en in dat geval kunnen we hier nog meer nakijkwerk verwachten.

big_smile  Precis vad vi behöver kära Margo  tongue

då får han väl dela kursavgiften med oss också...

 

#6 2009-10-24 20:35:55

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Offline

 

#7 2009-10-24 22:18:50

AK
Gast

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Margo schreef:

Zie ook deze discussie: http://www.zweeds.net/forum/topic.php?t … b3377cd337

hehe smile

 

#8 2009-10-24 22:43:51

AK
Gast

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Dit is je reinste oplichting volgens mij.

Een cursus voor "lichtgeïnteresseerden", dat wil zoveel zeggen als een leraar die er zelf niet zo heel veel van af weet. Kan moeilijk anders als middelbare scholier die met een zelfcursus Zweeds heeft gestudeerd en die nu munt wil slaan uit het vertaal- en verbeterwerk van de vrijwilligers op deze site.

Ik geloof nooit dat deze persoon geschikt is om Zweedse les te geven en raad het dan ook ten stelligste af. Een leraar moet meer dan enkel de basis van de taal onder de knie hebben en ten minste al van het Zweedse leven geproefd hebben.

Och du som har skrivit ovanstående "erbjudande": om du tror dig kunna svenska bra, får du jättegärna förklara dig här på forumet - på svenska såklart!

 

#9 2009-10-24 23:12:49

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Ja, het zou goed kunnen dat de antwoorden op het huiswerk van deze basiscursus letterlijk op dit forum gevonden kunnen worden. Eerlijk gezegd hebben de goedbedoelende helpers van een ijverige leerling Zweeds (die de taal uitsluitend op zijn eigen speciale manier tot zich wil nemen - via het anderen laten vertalen van ontelbare zinnen) van de vermoedelijke cursusleider recht op een duidelijke verklaring. Bovendien zou in de toekomst dit soort misbruik van dit forum voorkomen moeten worden.

Offline

 

#10 2009-10-25 10:40:40

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Ikzelf heb uitsluitend Zweeds geleerd voor mijzelf. De zinnen die ik hier op het forum aan jullie voorgeschoteld heb, waren uitsluitend voor mezelf bedoeld. In deze maatschappij is een dergelijke ijverige leerling gering, maar die zijn er wel!
Na 3 jaar Zweeds kan ik nu de echte basis, maar de afgelopen 2 jaar heb ik met vele Zweden contact gehad en ben ik sterk getraind in de vaardigheden.

Dus hoezo misbruik?

Offline

 

#11 2009-10-25 10:51:32

AK
Gast

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Jules Beelen schreef:

Na 3 jaar Zweeds kan ik nu de echte basis, maar de afgelopen 2 jaar heb ik met vele Zweden contact gehad en ben ik sterk getraind in de vaardigheden.

Jag bad dig att förklara dig på svenska så att du kan bevisa dina kunskaper och färdigheter. Var så god!

 

#12 2009-10-25 11:04:56

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Om alla dina fraser är avsedda enbart för dig själv (och inte kommer att användas i din kurs) är det inget missbruk.

Dock skenet finns (t.ex. genom att ha två profiler på detta forum) att du har arbetat med en dold agenda, dvs. användning av fraserna för en framtida kurs har från början spelat en roll. Jag minns att du redan som nybörjare har kallat dig "lärare".

Aktiva ungdomar har alltid min beundran, men de ska ha ett öppet visir och vara ärliga.

Kursen, som leds av en student som knappt har varit i Sverige, är också alldeles för dyr. Din målgrupp kommer troligtvis lika långt om de enbart köper boken och jobbar själva.

Och, för att visa att din svenska är så bra som du påstår, svara gärna på svenska.

Offline

 

#13 2009-10-25 11:06:48

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Jag har redan lärt mig svenska i fem år. Satserna som jag bad er att kolla var enbart för mig själv. Jag gjorde dem inte för andra mål. I samhället finns det få elever som är så flitiga, men det betyder inte att det finns inte någon!
Grunden av språket har jag lärt mig i tre år och nu övar jag mina färdigheter och talar jag ofta med svenska personer som ger mig tips och rättar mina fel så då och då.

Laatst bewerkt door Jules Beelen (2009-10-25 15:12:21)

Offline

 

#14 2009-10-25 11:08:08

AK
Gast

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Margo schreef:

...

Och, för att visa att din svenska är så bra som du påstår, svara gärna på svenska.

Bra sagt, Margo!
Håller fullständigt med dig på alla punkter!

 

#15 2009-10-25 11:13:35

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Jag har varit flera gånger till Sverige och jag kallade mig 'lärare' som nybörjare eftersom jag gav några få lektioner i svenska på min skola för skojs! Det var inte seriöst.

Och Margo, du sa: 'Din målgrupp kommer troligtvis lika långt om de enbart köper boken och jobbar själva.'
Varför det? Om jag ger bara några tips, så skulle de fattar grammatiken t.ex. mycket bättre.

Laatst bewerkt door Jules Beelen (2009-10-25 15:11:25)

Offline

 

#16 2009-10-25 12:23:06

AK
Gast

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Jules Beelen schreef:

Om jag ger bara några tips, så skulle de fattar grammatiken t.ex. mycket bättre.

Men inte om du själv gör fel mot grammatiken! (se ovan)

Hoe durf je zelf les aanbieden als je de taal zelf niet beheerst! Een leraar moet niet enkel de basis kennen, maar de taal in al zijn facetten.

Gemotiveerde mensen die Zweeds willen leren, moeten waar voor hun geld krijgen, wat bij jou niet het geval kan zijn. Als je maar 3 zinnen schrijft en die zijn niet zonder fouten zoals hier boven, dan vind ik het een schande dat je jezelf als leraar profileert en er nog geld voor durft te vragen ook. Je hebt met je antwoord het bewijs van incompetentie afgeleverd.

Wie dus Zweeds wil leren met het leerboek van Adrie Meijer, kan hier dus evengoed gratis op het forum raad en info krijgen, iets wat ook Margo wou zeggen.

 

#17 2009-10-25 13:33:36

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Ik raad deze cursus in Oss af. Ik woon ruim 10 jaar in Zweden en durf te beweren dat het Zweeds van de cursusleider, die lid is van dit forum, te gebrekkig is voor het op de juiste manier overbrengen van de Zweedse taal. Koop geen kat in de zak!

Offline

 

#18 2009-10-25 15:09:43

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Vad gjorde jag för fel då?

Offline

 

#19 2009-10-25 16:22:29

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Det som är i fet stil är fel eller låter konstigt. Fråga inte mig att rätta. Du har inte de kunskaper för att kunna undervisa i svenska, tro mig.

Jag har redan lärt mig svenska i fem år. Satserna som jag bad er att kolla var enbart för mig själv. Jag gjorde dem inte för andra mål. I samhället finns det få elever som är så flitiga, men det betyder inte att det finns inte någon!
Grunden av språket har jag lärt mig i tre år och nu övar jag mina färdigheter och talar jag ofta med svenska personer som ger mig tips och rättar mina fel då och då.

Jag har varit flera gånger till Sverige och jag kallade mig 'lärare' som nybörjare eftersom jag gav några få lektioner i svenska på min skola för skojs! Det var inte seriöst.

Och Margo, du sa: 'Din målgrupp kommer troligtvis lika långt om de enbart köper boken och jobbar själva.'
Varför det? Om jag ger bara några tips, så skulle de fattar grammatiken t.ex. mycket bättre.

Offline

 

#20 2009-10-25 16:34:16

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Jules Beelen schreef:

Vad gjorde jag för fel då?

Je overschat je eigen kennis...

Offline

 

#21 2009-10-25 16:35:37

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Ik geloof niet wat ik zie! 'Så då och då' bijvoorbeeld heb ik vrijwel altijd in combinatie gezien. Ik snap ook niet waarom die 'så' er vaak bij staat, maar dat is wel zo.

Offline

 

#22 2009-10-25 16:39:56

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Jules Beelen schreef:

... Ik snap ook niet waarom die 'så' er vaak bij staat, ...

En hoe wil je dat dan aan evt. leerlingen uitleggen? Jules, begrijp me goed, we hebben allemaal het beste met je voor, maar je bent gewoon nog niet ver genoeg met je Zweeds om als leraar te kunnen optreden.

Offline

 

#23 2009-10-25 16:54:13

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Maar het is ook helemaal niet de bedoeling dat ik als een leraar gezien wordt die op universitair niveau lesgeeft ofzo, want dat kan ik niet. Dat weet ik ook.
Maar aan de andere kant heb ik wel een ruime basis en zou ik daar graag iets mee willen doen. Zo zou ik mensen die vaak naar Zweden op vakantie gaan willen helpen om hen belangrijke zaken van de taal eigen te maken. Of mensen die gewoon het een en ander af willen weten van de taal. Ik ken best veel mensen die het leuk vinden om een beetje Zweeds te kunnen praten. Nou aan die mensen zou ik graag 12 keer dik anderhalf uur les willen geven. Is dit nu zo'n slecht idee?

Offline

 

#24 2009-10-25 18:27:35

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Gezien vanuit het oogpunt van de eventuele leerlingen is het geen goed idee. Ook voor beginners moet de basis correct zijn. Als men de basis verkeerd aanleert, is dit later heel moeilijk weer af te leren.

Offline

 

#25 2009-10-25 18:39:26

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: De basis van het Zweeds leren? Meld u zich nu aan!

Maar hoezo de basis verkeerd leren?
Ik behandel het eerste deel van Adrie Meijers basiscursus, hetgeen ikzelf ook geheel behandeld heb + het tweede deel van de cursus. Daarnaast heb ik de methode På Svenska! 2 doorgenomen en ben ik nu vooral bezig mijn grammatica verder te bevorderen met leerboeken in het Zweeds.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB