Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2009-12-15 11:24:00

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Pakketten bezorgen in België

Voor een vertaling moet ik weten op welke manier de post pakketten bezorgt in België. In Zweden bezorgt de post geen pakketten die niet door een brievenbus passen aan huis. Men moet die zelf afhalen. In Nederland belt de postbode aan, is men niet thuis komt de postbode de volgende dag terug en als men dan nog niet thuis is krijgt men een briefje dat men de post af moet komen halen (of soms geven ze het aan de buren af).

Hoe doet de post dit in België?

Offline

 

#2 2009-12-15 11:47:13

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Pakketten bezorgen in België

Nog een vraag over België. In Zweden moet men soms bij het kopen van goederen via het internet het 'personnummer' opgeven. Bij mijn weten vraagt men in Nederland bij internetverkoop niet naar het BSN-nummer.
Maar hoe zit dat in België? Is het normaal dat je bij het kopen via het internet je rijksregistreringsnummer moet opgeven?

Offline

 

#3 2009-12-15 14:40:39

Tine
Gast

Re: Pakketten bezorgen in België

Margo schreef:

.

Hoe doet de post dit in België?

De postbode komt met een pakketje langs en als je niet thuis bent, krijg je een briefje in de bus waarmee je het later kan afhalen. Maar het pakje wordt dus sowieso één maal aan de deur aangeboden.

 

#4 2009-12-15 14:42:51

Tine
Gast

Re: Pakketten bezorgen in België

Margo schreef:

Is het normaal dat je bij het kopen via het internet je rijksregistreringsnummer moet opgeven?

Nee totaal niet. Het rijksregisternummer is helemaal niet frequent gebruikt, dus het zou me sterk verbazen, moest er naar gevraagd worden.

 

#5 2009-12-15 15:01:18

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Pakketten bezorgen in België

Heel erg bedankt, Tine, dit helpt me erg veel!

Offline

 

#6 2009-12-16 15:00:02

Dahlman
lid/medlem
Uit: België
Geregistreerd: 2009-02-05
Bijdragen: 22
Website

Re: Pakketten bezorgen in België

In België moet de opening in brievenbussen volgende afmetingen hebben : 23 cm breed X 3 cm hoog (en 35 cm diep).
Als een brief/pakket daar niet in past, dan belt de postbode in principe aan de deur.
Als je niet thuis bent, dan stopt hij een briefje in de bus.
Maar dat hangt er ook een beetje vanaf hoe je je pak opgestuurd hebt: als brief, als gewoon pakje, aangetekend, tegen rembours, met of zonder ontvangstbevestiging,...
Dat is de theorie.
In de praktijk gebeurt het al wel eens dat de postbode brieven dubbelplooit om ze door die spleet te rammen, of dat er een stuk blijft uitsteken. Ik heb wel al meegemaakt dat er post bij de buren afgegeven wordt of dat er pakjes tussen de deurklink gestopt worden. Maar dat gebeurt NOOIT bij aangetekende zendingen.
Ik verstuur zelf erg veel pakken en dikke enveloppen en heb de laatste 12 jaar maar 1 klacht gehad.

Het rijksregisternummer is in België iets persoonlijks, je kan er tegenwoordig online je belastingaangifte mee doen, uittreksels en persoonlijke akten mee opvragen, je hebt het nodig voor de ziekteverzekering, de vakbond, pensioen, allerlei gemeentediensten, enz. Maar nooit bij een bank of de post.

Offline

 

#7 2009-12-16 15:06:05

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Pakketten bezorgen in België

Bedankt, Dahlman, het is in ieder land weer anders!

Offline

 

#8 2009-12-19 21:31:07

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Pakketten bezorgen in België

Op mijn adres in België worden te grote pakjes altijd aan de conciërge afgeleverd als ik niet thuis ben. Zij laat dan een briefje achter in de (erg kleine) brievenbus.
Overigens heb ik in Zweden speciaal een grotere brievenbus aangeschaft omdat ik eerder allerlei kleine pakjes op moest halen die niet in mijn oude brievenbus pasten. Dit hielp helaas niks: de Zweedse post vindt nog steeds dat een (ingepakt) pocketboek te groot is voor mijn brievenbus. Vreemd genoeg passen er af en toe wel hele pakken reclame in, ondanks een sticker met "ingen reklam tack"...

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB