Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2009-12-19 00:35:30

Veronica
Gast

Sirap? Stroop?

Hej, jag tankte baka knack o liknande nu i jultide. Hittade dock inge sirap pa Albert Heijn? Ar Pannekoeken stroop detsamma, eller vad motsvarar sirap? var i butiken kan jag hitta det? smile

God Jul!

 

#2 2009-12-19 12:19:15

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Sirap? Stroop?

Hej Veronica
Jag har anvant pannekoek stroop nu nar jag har julbakat. Funkar perfekt.
Har annu inte gjort knack annu men pepparkakor smile 
( som redan ar slut...far gora en stor sats till om jag har tillrackligt med tid wink  )

I min mataffar hittade jag sirapen dar mjol, kokos, vanlijsocker etc finns.

Lycka till med bakandet  big_smile


/ Lucky

Offline

 

#3 2009-12-19 17:09:20

Veronica
Gast

Re: Sirap? Stroop?

Okej, tack sa mycket Lucky!
Kan val aven passa pa och fraga dig om du vet var man kan hitta kardemummakarnor? Tankte namligen aven baka kardemummabullar, men hittar bara mald?
Kan val aven passa pa att fraga annu en fraga, jag bakde lussebullar har om veckan, hittade dock endas "farsk" saffran och blev varnad att inte ta allt for mkt da den ar valdigt stark, hade i 3 a la 0,005 g tror jag det var, dock smakade det ju sjalvklart inte sa mkt saffran. Hur gor du nar du bakar lussebullar? Om du nu har gjort det vill saga smile

Tack pa forhand!!

Veronica

 

#4 2009-12-19 17:38:10

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Sirap? Stroop?

Jag har anvant malen karemumma ( kardemom ) nar jag gjort kardemummakaka. Finns dar andra kryddor ar.
Kardemummakarnor har jag inte sett till annu....

Saffran i puderform eller farsk har jag inte heller sett, vet att nar man anvander torkad (finns bland kryddorna),
skall man vara forsiktig. Om man tar for mycket kan (enligt iranier...som anvander saffran i mat-ris) kan man fa "skrattanfall", vad de menar har jag ingen egen erfarenhet av;). Vad man maste tanka pa mer nar man anvander torkad saffran ar att man lagger den i blot i fingervarmt vatten, sedan anvander man vattnet som farg/smakmedel, INTE den torkade saffranen.

Vet inte var du bor men kanske kan malen saffran finnas i "utlandska" matbutiker. Kan kanske vara vart att kolla.

Lussebullar har jag inte gjort. Bakar jag bullar blir det kanelbullar big_smile.

/Lucky ....(som just ar fardig med hemmagjord mandelmassa och vantar pa att chokladen pa spisen skall smalta....mmmm)

Offline

 

#5 2009-12-19 18:49:41

Veronica
Gast

Re: Sirap? Stroop?

Tack sa mycket igen!
Sjalvklart menade jag ju torkad saffran och inte farsk. Men tack for tipset iaf, nasta gang ska jag lagga det i vatten istallet for att smula ner den torkade saffranen wink Vet du pa ett ungefar hur mkt torkade saffran som motsvarar saffara i pulver form? Nu har jag ju ingen aning om om du ar nagon "bakexpert" men ar val vart att fraga anda smile

Tack for all hjalp och lycka till med mandelmassan doppad i choklad! smile
Sjalv bakade jag precis choclate chip cookies som blev mycket bra aven med "konstigt" bakpulver och vaniljsocker i smapaser, har inte kommit in i hur de hollandska bakingridienserna fungerar riktigt an.

Veronica

 

#6 2009-12-19 21:04:10

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Sirap? Stroop?

Nej, vet inte hur mycket du bor anvanda men nar jag saffransris till 4 personer anvander jag ungefar 2 kryddmatt och ungefar 1 dl vatten. (om det ar till nagon hjalp) Man far prova sig fram smile

Och nej, jag ar ingen bakexpert men att baka och laga mat ar en stor hobby, sa det ar bara att fraga pa big_smile

Nar det galler ingredienter och ravaror ar det alltid att man far pussla och improvisera.
Folk har inte riktigt den bakkultur som finns i Skandinavien, i alla fall inte folk under 65.

Hur trakig vore julen utan lite julstök i köket ? tongue


/Lucky

Offline

 

#7 2009-12-20 21:15:51

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Sirap? Stroop?

I lussebullar använder man torkad saffran, som man smular ner. (=samma saffran som saffran i puderform) Man använder därför samma mängd saffran som i din svenska recepter.

Själv använder jag 1 gram per ca 750 - 1000 gr mjöl.
I nederländerna säljs saffran i påsar av 0,05 gr (inte 0,005 gr)
Så jag skulle behöva 20 påsar för min deg. Inte så konstigt att dina lussebullar inte smakade saffran.

Saffran är mycket dyrare i NL än i Sverige, men det kan vara en tips att kolla en Toko (=asiatisk affär), de kan ha större och billigare förpackningar.

Lycka till

Offline

 

#8 2009-12-20 21:29:39

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Sirap? Stroop?

Om du smular saffranet blir det inte sma bitar i degen ?

/Lucky

Offline

 

#9 2009-12-20 21:42:51

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Sirap? Stroop?

Nä, mald saffran är ju också i "smulor" ? Man pulvriserar den först och sedan löser man ju upp den i degvätskan, precis "som vanligt". När jag var liten fanns inte färdigmald saffran, utan man köpte torkad saffran på apoteket här i Sverige och malde själv (t ex i mortel, med lite socker som extra hjälp för att krossa saffranet).

Kardemummakronor är svåra att hitta, jag har sett det på speciella affärer för invandrare i bl a Rotterdam.

Offline

 

#10 2009-12-20 22:51:40

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Sirap? Stroop?

Tack for tipset Pix smile
Fram med morteln igen wink Ja vad gor man inte for svensk matkultur big_smile

/Lucky

Offline

 

#11 2009-12-20 23:01:15

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Sirap? Stroop?

Saffranstips nr 2: Låt den ligga i smörpapper och lägg i några korn socker - kavla över pappret och slå också lite med kaveln på det
smile

och apropå mängder så gäller mängd torkad saffran=mängd malen saffran.
Men, det KAN vara klurigt att mala ner saffranet ordentligt och då behövs en större mängd för att kompensera. I vanliga mataffärer kan också saffranet vara lite gammalt och då är smaken svagare - men om du köper den i en vettig toko så ska det vara bra.

Offline

 

#12 2009-12-20 23:03:27

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Sirap? Stroop?

...och bakpulver på burk KAN gå att hitta i engelska eller amerikanska affärer (eller större matvarubutiker som kanske har en amerikansk avdelning)

Offline

 

#13 2009-12-23 13:24:10

Veronica
Gast

Re: Sirap? Stroop?

Tack for alla tips!
20 paser saffran verkar dock riktigt dyrt, da jag har for mig att en kostade runt 1,5euro. Mina lussebullar smakade val lite saffran, sa som de gor nar man koper dom pa typ ica och coop och dom snalar med saffranen. Tror att jag i forsattningen ber ngn skicka ner nagra pasar isallet, verkar enklast och billigast!

Nu ska jag forsoka gora goda kardemummabullar med fardigmalet istallet for karnor, hoppas det blir bra! Angaende bakpulver hittade jag faktiskt "baking powder" pa Albert Heijn sa det e lost, dock tyckte jag vanlijsockret mest var som vanligt socker och inte sa mkt vanilj.

God jul pa er!!

ps. det har ar min forsta jul i holland, brukar inte gilla det klassiska julbordet hemma, men i ar saknar jag bade prinskorvar och skinka!!

 

#14 2009-12-23 15:24:23

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Sirap? Stroop?

GOD JUL pa dig ocksa big_smile

Offline

 

#15 2009-12-23 22:17:29

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Sirap? Stroop?

Förr hade de både prinskorv och skinka på IKEA...vet inte hur det är med det längre..

Offline

 

#16 2010-01-12 16:48:15

Veronica
Gast

Re: Sirap? Stroop?

Nu ar det dags for bakning igen, ngn som vet om de har florsocker eller liknande i matbutikerna har i Holland? Vad heter det isadanna fall?

Veronica

 

#17 2010-01-12 20:50:04

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Sirap? Stroop?

Hej igen smile

Florsocker heter poedersuiker. 
Finns vanligtvis pa samma stalle i butiken som sirapen.


/Lucky

Liten fraga Veronica: varfor blir du inte medlem pa forumet?

Offline

 

#18 2010-01-16 15:15:59

Veronica
Gast

Re: Sirap? Stroop?

Hej, tack igen! Haha... Vad dum jag ar, visste egentligen att poedersuiker var florsocker, alskar ju poffertjes med poedersuiker. Anyway, har aldrig tank pa att bli medlem foran nu nar du fragade, men ska jag vara arlig sa vet jag inte var jag blir medlem? Det star bara pa nederlanska sa jag forstar faktiskt inte, men du kanske kan hjala mig med det med? smile

Trevlig helg!

Veronica

 

#19 2010-01-16 18:56:08

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Sirap? Stroop?

Hogst upp pa sidan ser du index etc...dar finns oxa logga in och registrera dig.


lycka till

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB