Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2010-01-24 20:58:00

xNattduksbordet!
Uitgesloten
Geregistreerd: 2010-01-24
Bijdragen: 12

Afvragen Zweeds

Ik was het forum even aan het doorspitten, en kwam veel interessante onderwerpen tegen. Eén daarvan was het onderwerp waarin Jules zegt dat hij proefwerken voor maakt om zichzelf zo af te vragen. Nog bedankt voor het goede idee, trouwens wink

Ik ben van plan dit ook te gaan doen, maar ik zou graag willen weten wat jullie er van vinden als ik het als volgt zou doen:

-SO (wat woorden, enkele zinnen)
-Proefwerk (Veel woorden, rond de 10 zinnen, grammatica: theorie en praktijk)
-Brief/verslag schrijven (en later hier posten zodat er eventuele fouten/verbeteringen kunnen worden opgemerkt)

Alvast bedankt,

xNattduksbordet!


Betoverd door Zweden

Offline

 

#2 2010-01-25 13:47:56

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Afvragen Zweeds

Dat is een goed idee lijkt me!
Wat grappig dat iemand mijn manier van leren ook goed begrijpt en het zelfs na wil doen! Goedzo! wink

Jules.

Offline

 

#3 2010-01-25 21:32:13

VVesley
lid/medlem
Uit: Rijnsburg
Geregistreerd: 2007-04-04
Bijdragen: 103

Re: Afvragen Zweeds

en och samma frågenisse igen?

Offline

 

#4 2010-01-26 09:47:54

Helene
Gast

Re: Afvragen Zweeds

VVesley schreef:

en och samma frågenisse igen?

Hoe negatief big_smile


Maar goed, waarom begin je niet gewoon met een brief schrijven of voor mijn part een dialoog, toneelstuk of je vertaalt een boek... Waarom zinnen uit het luchtledige rukken en daarover zweten als je het ook dichter bij de praktijk kunt brengen?

 

#5 2010-03-20 14:53:52

Jules Beelen
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-12-01
Bijdragen: 685

Re: Afvragen Zweeds

xNattduksbordet!, in het andere topic over een aantal zinnen van je heb ik al het één en ander verteld, maar ik vind het leuk om te horen dat er ook meer mensen zijn zoals ik die deze manier van leren tot zich nemen. Al ben ik de afgelopen tijd er niet intensief meer mee bezig, ik ga toch maar genieten van mijn vrije tijd en niet de hele tijd met Zweeds bezig zijn! wink

Maar goed, ik wil echt wel voor jou het een en ander nakijken een aantal keren. Ik hield ongeveer het volgende patroon aan:
Per hoofdstuk (dus 'lektion' volgens de cursus) maakt ik inderdaad ook een S.O. en een proefwerk, maar ik deed ook het een en ander op praktijk gericht. Het schema ongeveer:
- S.O. (helft woorden en grammatica Tekst 1 & 2);
- proefwerk (alles van het hoofdstuk + voorgaande hoofdstukken; je kunt immers geen taal leren als je na één keer leren denkt dat je het wel begrijpt, blijf de woorden en grammatica herhalen!);
- een verslag schrijven over iets dat met het onderwerp van het hoofdstuk te maken had, zoals een dagplanning bij 'Sjätte lektionen' e.d.

Verder deed ik per drie hoofdstukken het volgende:
- afwisselend een boek lezen en daar een verslag van ca. 4 kantjes over schrijven of een documentaire kijken ('Hundra svenska år', hetgeen wel best lastig is) en daar vragen bij bedenken en maken. Bovendien maakte ik leestoetsen door Zweedse artikelen van internet te halen en daar vragen bij te bedenken. Ook een ontdekking is eerdere edities van SFI, die gewoon via het internet te downloaden zijn, waarbij je ook je praktijk goed kunt oefenen;
- verder leerde ik ook de uitspraak heel goed via het boek 'Uitgesproken Zweeds' (als je dat niet hebt: schaf het aan, want bij dat boek zit ook de cd met de uitgesproken teksten van Basiscursus deel 1) en wat cultuur via boeken over Zweden in de bieb en natuurlijk de topografie van het land;
- tot slot las ik ook vaak krantenartikelen (svenska dagbladet, aftonbladet) in het Zweeds om dat te oefenen. En ik praat ook vaak met een aantal Zweden via msn.

Vergeet ook niet een goed woordenboek aan te schaffen, om gemakkelijk een verslag te kunnen schrijven, desnoods de dure Middelgrote woordenboeken Zweeds-Nederlands en Nederlands-Zweeds van Van Dale. Het helpt je echt een stuk verder.

Je ziet: het is goed om theorie te combineren met praktijk. Bij Basiscursus deel 2 overigens staat aan het eind van ieder hoofdstuk ook een grote 'Konversation', waarbij je met iemand/alleen kunt converseren over het onderwerp van het hoofdstuk, zoals het milieu of zaken als sport en politiek. Heel goed om je daarin te verdiepen, je oefent namelijk met het Zweeds praten (< heel belangrijk! wink) en je leert een hele boel over de Zweedse cultuur e.d. Maar ik zou eerst Basiscursus deel 1 afronden voordat je aan het tweede deel begint, anders mis je een hoop grammatica en woordenschat! wink

Ik wens je er veel succes mee en als je vragen hebt, stel ze! wink
Jules.

Offline

 

#6 2010-03-20 15:06:42

xNattduksbordet!
Uitgesloten
Geregistreerd: 2010-01-24
Bijdragen: 12

Re: Afvragen Zweeds

Bedankt Jules! Fijn dat je ondanks dat je er zelf niet actief meer bezig mee bent, toch nog de tijd neemt om me de weg te wijzen. Ik denk dat ik me ook proefwerken ga maken met teksten, om zo het begrijpend lezen onder de knie te krijgen.


Betoverd door Zweden

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB