Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2010-02-18 00:01:24

arda_kilavuz
lid/medlem
Geregistreerd: 2010-02-09
Bijdragen: 11

Flytta till Holland (Vad behövs att göra här och där)

Hej allihopa!

Jag har sökt på forumet men har inte hittat vad jag verkligen söker så hoppas att någon kan svara på mina frågor. Jag flyttar till Holland snart.  Vill veta vad jag behöver göra här i Sverige innan jag flyttar (vilka myndigheter ska informeras, vilka dokument ska tas med).Och vad måste göras i Holland. Kan någon punktera dem stegen som jag måste/borde göra här och där.

Offline

 

#2 2010-02-19 11:38:45

arda_kilavuz
lid/medlem
Geregistreerd: 2010-02-09
Bijdragen: 11

Re: Flytta till Holland (Vad behövs att göra här och där)

ingen?

Offline

 

#3 2010-02-19 11:51:21

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland (Vad behövs att göra här och där)

Jag skulle ta kontakt med den nederlänska ambassaden. Det finns kanske även information på deras hemsida.

Offline

 

#4 2010-02-21 11:45:39

pin
Gast

Re: Flytta till Holland (Vad behövs att göra här och där)

Hej,

Min flickvän och jag har precis flyttat ner och tagit oss igenom hela harrangen av myndigheter. Som gick jättesnabbt och smidigt.
Så, om du inte fått hjälp än kan jag återkomma med en lista på allt du behöver göra...

 

#5 2010-02-23 20:48:17

arda_kilavuz
lid/medlem
Geregistreerd: 2010-02-09
Bijdragen: 11

Re: Flytta till Holland (Vad behövs att göra här och där)

Tack för svaren. Jag var hos amf idag och fick en checklista, Jag ska besöka nästa alla myndigheter antar jag smile

Offline

 

#6 2010-04-24 18:30:48

jonna
lid/medlem
Geregistreerd: 2010-04-24
Bijdragen: 17

Re: Flytta till Holland (Vad behövs att göra här och där)

pin schreef:

Hej,

Min flickvän och jag har precis flyttat ner och tagit oss igenom hela harrangen av myndigheter. Som gick jättesnabbt och smidigt.
Så, om du inte fått hjälp än kan jag återkomma med en lista på allt du behöver göra...

Jag flyttar till Nederländerna i mitten på sommaren och skulle behöva den där listan. Vore jättesnällt. Undrar också om du/ni har någon aning om hur jag kan få tag på ett rum I Emmenområdet utan att vara student?

MVH Jonna

Offline

 

#7 2010-04-24 19:58:06

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland (Vad behövs att göra här och där)

Se här för lediga rum i Emmen: http://www.kamertje.nl/kamers_in_emmen .
Man kan även anmälla sig så att man får ett e-postmeddelande när ett rum blir ledigt. Lycka till!

Offline

 

#8 2010-04-26 11:22:28

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Flytta till Holland (Vad behövs att göra här och där)

Det mesta går att ordna per telefon ifrån NL också. För, för det mesta handlar det om att få E-intyg till de motsvarande myndigheterna i Nederländerna.

Det enda jag tycker man ska komma ihåg är att man ska avanmäla sig i Sverige innan man flyttar, och anmäla sig på Burgerzaken i Nederländerna. Lite krångligt kan det vara med att få en svensk födelseattest med apostilj (den får man via UD och VISSA notarius publicus i Sverige men det kan vara svårt att veta vilka). Sjukförsäkringsfrågan ska vara löst också - antingen med bevis ifrån svenska försäkringskassan att man fortfarande är försäkrad - eller med ny holländsk sjukförsäkring.

Offline

 

#9 2010-05-05 21:22:50

jonna
lid/medlem
Geregistreerd: 2010-04-24
Bijdragen: 17

Re: Flytta till Holland (Vad behövs att göra här och där)

Det är ingen som har en sån där checklista eller kan tänka sig att punkta upp det?

Offline

 

#10 2010-05-06 08:05:52

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Flytta till Holland (Vad behövs att göra här och där)

Det finns att hitta listor på nätet, t.ex. här: http://www.privataaffarer.se/nyheter/20 … /index.xml . Lycka till!

Offline

 

#11 2010-05-06 17:07:15

Kjell
juniorlid/juniormedlem
Uit: Leeuwarden
Geregistreerd: 2009-10-06
Bijdragen: 7

Re: Flytta till Holland (Vad behövs att göra här och där)

Pix schreef:

Sjukförsäkringsfrågan ska vara löst också - antingen med bevis ifrån svenska försäkringskassan att man fortfarande är försäkrad - eller med ny holländsk sjukförsäkring.

Har du någon aning om hur man ordnar ett bevis från försäkringskassan? Jag har för tillfället ett European health insurance card därifrån som är giltigt till och med 2013, men gäller det även fast man inte är skriven i Sverige?

Offline

 

#12 2010-05-07 16:26:20

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Flytta till Holland (Vad behövs att göra här och där)

Det gäller så länge som din hemvist kan sägas vara i Sverige. I allmänhet är det i sex månader efter man officiellt flyttat till ett annat land - men det finns undantag. Om du kan göra det troligt att du bara kommer att vara borta från Sverige i max 12 mån så får du stå kvar i Sverige under hela den tiden och är då fortfarande försäkrad i Sverige osv (obs! du måste ändå skriva in dig hos Burgerzaken, ordna med verblijfsvergunning osv)
Men - om du kan göra det troligt att du inte alls kommer tillbaka till Sverige (genom att t ex visa ett arbetskontrakt eller dyl) så blir du skriven i Nederländerna på en gång och måste då ordna med holländsk sjukförsäkring. Det är inte direkt bråttom, eftersom du fortfarande KAN använda din sex-månaders frist..
Det europeiska sjukförsäkringskortet gäller alltså, men under vissa förutsättningar.

Offline

 

#13 2010-05-09 16:40:52

Kjell
juniorlid/juniormedlem
Uit: Leeuwarden
Geregistreerd: 2009-10-06
Bijdragen: 7

Re: Flytta till Holland (Vad behövs att göra här och där)

Tack för svaret. Det låter ju bra, då har man lite tid på sig att etablera sig innan man behöver tänka på sjukförsäkringen då.

Offline

 

#14 2010-05-09 21:21:12

Pix
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 215

Re: Flytta till Holland (Vad behövs att göra här och där)

Ja, fast man ska ju skriva in sig på Burgerzaken i NL inom en vecka, och där vill de se giltig sjukförsäkring.. Men de ger också respit för att ordna med sådant.Det är bara att återkomma med kompletteringar.

Offline

 

#15 2011-02-01 08:29:47

Adrianne
lid/medlem
Uit: Uppsala, Sverige
Geregistreerd: 2010-11-15
Bijdragen: 13

Re: Flytta till Holland (Vad behövs att göra här och där)

pin schreef:

Min flickvän och jag har precis flyttat ner och tagit oss igenom hela harrangen av myndigheter. Som gick jättesnabbt och smidigt.
Så, om du inte fått hjälp än kan jag återkomma med en lista på allt du behöver göra...

Hejsan!

Jag planerar att flytta ned till Nederländerna och skulle hemskt gärna vilja ha den där listan som du nämnde ovan. smile TACK! big_smile

Offline

 

#16 2015-08-19 14:49:03

Elin_van_Beek
Gast

Re: Flytta till Holland (Vad behövs att göra här och där)

pin schreef:

Hej,

Min flickvän och jag har precis flyttat ner och tagit oss igenom hela harrangen av myndigheter. Som gick jättesnabbt och smidigt.
Så, om du inte fått hjälp än kan jag återkomma med en lista på allt du behöver göra...

Hej!

Vet att jag är typ 5 år för sen med att fråga, men om det inte är för mycket begärt skulle jag hemskt gärna vilja ha den där listan också. Flyttar till Holland, Nijmegen förmodligen, i början på nästa år med min holländske man och (snart) 3 barn.  smile Tack!!

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB