Måste personbeviset (som ska ges till IND eller kommun när man registrerar sig) stämplas "apostille" av en advokat eller räcker det med en engelsk version av personbeviset? I värsta fall kan svenska ambassaden stämpla den? Tack på förhand.
Offline
När jag skulle hit till Belgien bad jag om en apostill på min betygsöversättning, men fick veta att de bara sätter sånna på orginaldokument... Istället fick jag nått slags intyg på att det stod samma sak i båda versionerna av dokumentet (hette "..ierad översättning" typ)
Svenska ambassaden ordnar inte längre med apostiller och sådant, utan du måste vända dig till "notaris publicus" för din kommun, om jag minns rätt
Offline
Varifrån fick du det andra intyget som hette "ierad"?
Offline
Genom att kontakta samme notarius publicus
Offline
När jag registrerade mig i Gent (några månader sedan) behövdes endast mitt svenska pass. De brydde sig inte om något personbevis (och ej heller någon stämpel).
Mvh
Helena
Offline
Samma här... Det jag behövde få hjälp med var till högskolan
Vad gör du i Gent?
Offline
Jag tror att frågan handlar om att flytta till Nederländerna och inte till Belgien. Och då är det ointressant om man behöver Personbevis med apostille stämpel i Belgien.
Offline
Hej,
Jag registrerade mig hos IND i Amsterdam för drygt en månad sedan. Jag hade med mig ett "personbevis med personliga relationer" (heter så hos skatteverket), med en skatteverksstämpel och behörig underskrift. Denna går att beställa kostnadsfritt från skatteverket via deras servicejour (se hemsida). IND-kontoret godkände denna tillfälligt, jag skulle återkomma inom 3 månader med apostille stämpel på dokumentet, men fick all behörighet, BSB-nummer, klistermärke i pass osv på direkten.
Då jag befinner mig i Amsterdam skickade jag hem orginaldokumentet till familjen där hemma, som sedan gick till en av de listade Notarius Publicus som fanns listade i Stockholms kommun, (du hittar utmämnda Notarius Publicus på din kommuns hemsida). De fick dokumentet stämplat och godkänt efter ungerfär 1 timme och kostade 200kr. Men det är nog bra att du kontaktar din lokala Notarius Publicus innan, vissa kräver att man bokar tid samt kan kostnaden skilja sig. Fick pris från 200 till 500 kr per dokument.
Har även hört om svenskar som har lyckats förklara sig ur apostillestämpeln....
Så det verkar inte som den alltid behövs, beror säkert på vilken stad och vilken person som tar ditt ärende.
Lycka till!