Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2010-03-25 12:32:37

Lovisa
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-03-25
Bijdragen: 1

Uttal/Uitspreken

Hej!

Jag är ny på forumet och vet därför inte om uttalsfrågor har tagits upp tidigare (?). Jag tänkte i alla fall att det kunde vara lärorikt att diskutera de holländska ord som svenskar generellt har lite svårare för att uttala rätt. Igår när jag (försökte) prata holländska med en holländare fick jag veta att jag hade problem med att uttala "ui"-ljudet (huis, thuis, uitgaan etc.)

På min första kurs i nederländska lärde jag mig att det uttalas ungefär som "out" eller "house" på engelska, men enligt holländaren är det en ganska stor skillnad. Jag vet att det självklart inte går att få ett perfekt uttal, men undrar ändå om det finns ett ord på svenska (eller engelska) som har samma "ui"-ljud som man kan relatera till? Eller kanske någon har ett annat bra uttals-tips?

Tack på förhand!

Hoi!

Ik ben nieuw op dit forum, daarom veet ik niet als uitspreken is al bespreken over. Ik heb een vraag over de uitspraak van "ui" in Nederlands (huis, thuis, uitgaan...uitspraak:)) want ik op mijn eerste cursus Nederlands leerde dat de uitspraak is bijna de uitspraak van "out" en "house" in Engels. Volgens een nederlander ik heb gesprekt is het een groote verschil. Omdat ik twijfel heb, kunt misschien iemand een tip te geven? Misschien is er een woord in Zweedse of engels dat hetzelfde geluid hebben?

Ik hoop dat u mijn nederlands begrijpen. Dank u wel!

-Lovisa

Offline

 

#2 2010-03-25 14:12:37

TessaES
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-02-25
Bijdragen: 5

Re: Uttal/Uitspreken

Op wiktionary kun je de uitspraak beluisteren: zie hier
Het is denk ik zoals je öy (beide kort) in het Zweeds zou uitspreken. Of zoals l'oeil in het Frans

Du kan lyssna på wiktionary: se här
Jag tycker att det är som man skulle uttala 'öy' (både korta) på svenska. Eller som l'oeil på franska.

Jag hoppas at du kan förstå min svenska smile

Tessa

Offline

 

#3 2010-03-25 17:40:23

Grytolle
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-05
Bijdragen: 564

Re: Uttal/Uitspreken

Om du vill låta riktigt holländsk, tar du det Engelska a:et (ja, wij zweden vinden dat een a te zijn, geen ö :p) i till exempel "run" och låter det glida över i ett w (på samma sätt som i Engelska "out")... felet med att uttala det som i "out" är att a:et som börjar den diftongen inte är tillräckligt ö-aktigt

Och vad gäller uttalet av fonem kan man visst få perfekt uttal. Vad som avslöjar en efter det är att intonationen eller betoningen ibland kan bli konstig, men själva ljudet i sig kan man alltid lära sig perfekt, även om det kan krävas mycket ansträngning i vissa fall

Offline

 

#4 2010-03-26 22:27:20

markm
lid/medlem
Geregistreerd: 2006-01-19
Bijdragen: 351

Re: Uttal/Uitspreken

Jag vet inte riktigt vilken dialekt Grytolle har i tankarna, för mig låter det lite konstigt.

Kolla gärna denna länk också: http://nl.wiktionary.org/wiki/uit (med kanske tydligare uttal än länken ovan). Det finns ytterligare en länk http://nl.wiktionary.org/wiki/ui men den rekommenderar jag inte, absolut inget standarduttal där.

Norska Øj och Au ligger ganska nära nederländskans standard-ui. (Flamländskans är mindre diftongerad och ligger närmare ö.)

Offline

 

#5 2010-03-26 23:54:56

Grytolle
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-05
Bijdragen: 564

Re: Uttal/Uitspreken

markm schreef:

Jag vet inte riktigt vilken dialekt Grytolle har i tankarna, för mig låter det lite konstigt.

hardcore holländska :p

Offline

 

#6 2010-03-30 19:55:52

Helene
Gast

Re: Uttal/Uitspreken

Grytolle schreef:

markm schreef:

Jag vet inte riktigt vilken dialekt Grytolle har i tankarna, för mig låter det lite konstigt.

hardcore holländska :p

nahhh det låter så fel med 'bouten op een outje' :p

Jag skulle säga; börja med en engelsk 'out' och sen försöka att tänja munnen (försök att le eller nåt) när du uttalar. Då börjar det låta som 'uit' på holländska.

Och sen försök att säga 'uit' utan att flina brett big_smile

 

#7 2010-03-30 21:17:32

Grytolle
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-08-05
Bijdragen: 564

Re: Uttal/Uitspreken

jag sa inte att det skulle låta precis som "out" :p jag sa att diftongen skulle börja med det engelska korta u-ljudet

Offline

 

#8 2010-04-01 10:57:00

Helene
Gast

Re: Uttal/Uitspreken

Grytolle schreef:

jag sa inte att det skulle låta precis som "out" :p jag sa att diftongen skulle börja med det engelska korta u-ljudet

Juist :p

Jag har upplevt att många (inte alla) svenskar har problem med diftongen, ui eu ch sj sch osv. Kanske det är bara en jättesmå skillnad mellan 'holländsk' uttalande (med alla dialekter) och 'utländsk' uttalande som låter inkorrekt för oss.

Men jag kan föreställa mig att det är detsamma med svensk 'sj' och 'ch'. Jag har hört många varianter så jag kan inte föreställa mig att jag uttalar det fel som jag gör, men förmodligen kan en svensk höra direkt att det är inte helt rätt :D  Just liksom en svensk ser direkt att jag är holländsk när jag skriver detta även om jag har försäkrat mig att orden är korrekt :)

 

#9 2010-04-06 17:23:07

Frieda
Gast

Re: Uttal/Uitspreken

Helene schreef:

Jag skulle säga; börja med en engelsk 'out' och sen försöka att tänja munnen (försök att le eller nåt) när du uttalar. Då börjar det låta som 'uit' på holländska.

Och sen försök att säga 'uit' utan att flina brett big_smile

Haha, skrattade högt när jag läste den här diskussionen! Tack Helene för tipset på att uttala "ui" - det funkar! Min holländska pojkvän gav tummen upp. Och vi fick ett gott skratt på köpet! wink

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB