Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2010-06-24 10:28:41

Femme
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-08-11
Bijdragen: 51

Van nu af aan

Kära vänner  tongue  tongue

hur översäter man 'van nu af aan' ?

Tack på förhand!

Femme

Offline

 

#2 2010-06-24 11:17:40

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Van nu af aan

Från och med nu    zou ik denken.

Offline

 

#3 2010-06-25 18:22:44

NoooNiiiTaaa
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-06-25
Bijdragen: 2

Re: Van nu af aan

Hej !

jag har bestämt mig att flytta till min kille som bor i Holland med min son som e 2 och ett halv. vi har bestämnt oss att gifta oss men han vill gifta sig i hollande eftersom vi ska ju flytta ditt och bo där. men vet inte hur jag ska göra. ska jag ansöka om hinderprov från skatteverket här från sverige eller ska jag söka det där? och hur? och hur ska jag göra för att kunna va där mera än 6 månader? och om sjukvård? om min son eller jag skulle bli sjuka eller hamna i nån olycka? hur ska jag söka till dagis? :S

Uppskattar alla svar. MVH/ Nonita

Offline

 

#4 2010-06-25 18:30:46

Margo
lid/medlem
Uit: Halland
Geregistreerd: 2006-05-07
Bijdragen: 1113
Website

Re: Van nu af aan

Jag kan inte svara på allt, men ett hinderprov behöver du från Sverige. Du kan troligtvis inskriva dig på din kommande mans sjukförsäkring. Ett uppehållstillstånd ordnar du hos polisen i Nederländerna, som inte ska vara ett problem när ni har ett förhållande. Dagis vet jag inte, men det vet säkert din pojkvän hur man gör. Lycka till!

Offline

 

#5 2010-06-26 22:04:58

NoooNiiiTaaa
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-06-25
Bijdragen: 2

Re: Van nu af aan

jaha oki. tack så mycket för ditt svar, det va ändå ganska mycket information som jag kommer att ha nytta av, tack jag uppskattar det verkligen smile

Offline

 

#6 2010-06-28 10:42:30

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Van nu af aan

Fråga försäkringskassan om din sjukfösäkring. Om det är din avsikt att stanna utomlands för max ett år kan du behålla försäkringskassan som sjukförsäkring. Det skulle också ger dig lite tid att ordna saker i Holland. Om du har föräldrapengar kvar ska du ta ut dom så länge du kan eftersom Nederländerna inte har samma möjligheter till föräldraledighet. (Fråga FK om du kan ta ut svensk föräldrapeng medan du bor i NL)

Dagis hittar man genom att anmälla sig hos dett dagiset man vill ha. Och då hamnar man oftast i en kö (man kan ställa sig i kö hos flera)

Dagis är dyrt (ca €1200 per månad per barn) men man får en stor del tillbaka av Nederländska skatteverket (jag tror att man måste ansöka om det i förväg), men då gäller det att ha ett jobb.

Som EU medborgare behöver du i princip inget uppehållstillstånd, men du har uppehållsrätt som blir permanent uppehållsrätt efter fem år i NL.
Du kan få ett intyg av dit uppehållsrätt (hos polisen) och det kan vara behändigt att ha dett.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB