Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2010-08-24 15:54:52

Jacqueline
Gast

Hollanska skolsystemet

Ar det nagon som kan beratta for mig hur Hollandska skolan fungerar, bott har i 4 ar nu men med tanke pa att jag inte gar i grundskolan mer och gatt ut gynasiet ar det lite svart att forsta vad dom menar nar dom sager tex att ens barn gar i grupp 3 medans barnen bara at 7 ar..
Jag menar i Sverige ar det,

6 ars

klass
1 7 ar
2 8 ar
3 9 ar
4 10 ar
5 11 ar
6 12 ar
7 13 ar
8 14 ar
9 15 ar

Gymnasium
16-19 ar
Har pratar dom om mbo hbo.. Jag forstar lixom inte deras system.

Tacksam for svar

 

#2 2010-08-25 12:19:27

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Hollanska skolsystemet

- När barnet fyller 4 år får den börja i grupp 1. Man behöver inte börja skolan i början av terminen.
- Året barnet fyller 6 får den börja i grupp 3 (då börjar man på riktigt med läxor), men föräldrar och lärare kan besluta att hålla barnet kvar i grupp 2 ett år till.

vanligtvis blir det då så
grupp 1: 4 år
grupp 2: 5 år
grupp 3: 6 år
grupp 4: 7 år
grupp 5: 8 år
grupp 6: 9 år
grupp 7: 10 år
grupp 8: 11 år

Om barnet inte klarar av nivån kan man bestämma (skolan) att den får göra om en grupp, så då blir barnet äldre när den lämnar skolan.

Efter basisskolan börjar 'voortgezet onderwijs' som är delad upp i olika nivåer: mavo (4 år), havo (5 år) och vwo (6 år) och efter det kan man börja plugga: MBO (efter mavo), HBO (efter havo), universitet (efter VWO), efter t ex mavo kan man också börja i klass 4 på havo, och efter havo kan man börja i klass 5 på vwo.
(VWO med latin och grekiska heter gymnasium och VWO utan latin och grekiska heter atheneum)

Offline

 

#3 2010-08-25 13:09:24

TessaES
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-02-25
Bijdragen: 5

Re: Hollanska skolsystemet

'mavo' finns inte längre, den heter nu 'vmbo'.

Offline

 

#4 2010-08-25 13:59:02

Jacqueline
Gast

Re: Hollanska skolsystemet

Hur ska man kunna veta vad barnen vll sa tidigt da? Vad ar nu battre svenska skolan eller Hollandska?

 

#5 2010-08-25 15:27:10

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Hollanska skolsystemet

Det är inte vad barnen vill, men snarare vad barnen klarar av. Man lär sig ungefär samma saker på de olika nivåer men tempot ligger högre på de högre nivåer.

Offline

 

#6 2010-08-25 16:40:39

Lucky
lid/medlem
Uit: Helden NL
Geregistreerd: 2006-09-15
Bijdragen: 191

Re: Hollanska skolsystemet

Jacqueline schreef:

Hur ska man kunna veta vad barnen vll sa tidigt da? Vad ar nu battre svenska skolan eller Hollandska?

Skolbarnen gor en hel del tester for att se ungefar vilken nivå barnet klarar av. Man får vägledning och rekommendationer på vad man bor välja från skolan / läraren.

Uppfattningen som jag fått hittills ar att man kan lätt byta nivå efter ett tag ( åtminstone pa middelbare school  )
om man tycker att skolan ar för lätt eller för svår.


Vad som ar bäst ? Hmm tror att det ar en smaksak. Personligen föredrar jag nog det svenska systemet.

/Lucky

Offline

 

#7 2011-02-09 21:12:48

Lamondra
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2011-02-09
Bijdragen: 4

Re: Hollanska skolsystemet

Det här är kanske inte längre så aktuell men jag vill ändå svara. Jag var lärare i Holland innan jag flyttade till Sverige för 3,5 år sedan och nu är jag mamma till en skolungdom här, så jag kan göra en liten jämförelse också.

När det gäller frågan om hur man så tidigt (12 år) ska veta vad barnen vill kan jag säga att de första få år av sekundära skolan liknar mer svenska högstadiet (när det gäller innehållet inom kärnämnena) och sedan är det de sista åren som liknar gymnasiet. Undantaget är VMBO. Den är den lägsta riktningen och är då mer praktisk inriktad än HAVO och VWO. Även på VMBO är det lätt att byta inriktning för att det syns som en yrkes orientering hellre än en yrkesutbildning.

Vilket system är nu bättre? Det SE eller NL? På holländska säger vi att det är som att "jämföra äpplen och päron" (ingen aning om man säger samma sak på svenska, troligtvis gör man nog det).

Det holländska systemet är mycket fokuserad på att skapa kunskap. Det sitter mycket i huvudet. Barnen börjar tidigt och får redan i de första två förskoleklasser (4-5 års åldern) betyg. De glömmer då ibland den själsliga utveckling. Det speglas också av holländska arbetsmarknaden där prestation är viktigare än i Sverige.
Det svenska systemet är mycket fokuserad på människans helhet och då glömmer man ofta prestationsdelen (eller väljer bort det). Om jag nu får generalisera lite (som jag har gjort genom hela posten) skulle jag vilja säga att det saknas mycket disciplin i svenska klasserna. Mina holländska lärarna på lärarutbildningen tyckte att det var så fantastisk hur de skandinaviska lärarna fokuserar på barnets positiva beteende och jobbar därifrån. Nu efter att ha sett det "upp close and personal" tycker jag att de har gått för långt i det tänkandet.

Mitt omdöme: båda systemen och människobilden har positiva och negativa sidor. Det skulle nog absolut va bäst om de kunde reformera någonstans i mitten.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB