Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2010-10-08 02:15:31

MichelF
juniorlid/juniormedlem
Uit: Londen, GB
Geregistreerd: 2010-10-08
Bijdragen: 1
Website

Hej allihopa!

Hallo allemaal!

Aangezien ik nieuw op het forum ben zal ik me ten eerste maar eens voorstellen. Ik ben Michel (20 jaar) en ik woon (momenteel) in Londen (waarom leg ik later even uit). Ik heb al zo'n 4 jaar een vriendin die in Stockholm woont.  Vandaar wil ik ook in de (nabije) toekomst ook gaan wonen in Stockholm.

Om gelijk met de deur in huis te vallen, heb ik aantal vragen voor jullie. Ik zit momenteel in Londen voor een stage, na deze stage heb ik nog een eindstage. Na die laatste stage, hoop ik mijn Niveau 4 MBO diploma te hebben. Nu ben ik aan het plannen om na deze opleiding te hebben afgerond, naar Zweden te verhuizen en een studie daar op te nemen. Allereerst, lijkt het me sowieso verstandig om een cursus Zweeds te doen voordat ik een geheel programma ga doen, of als het gaat een cursus naast een vol studie-programma.
Aangezien mijn vriendin ook in Stockholm woont, ben ik op zoek naar een cursus/programma aan een universiteit in of rondom Stockholm.

Hoe pak ik dit het beste aan? Ik bedoel, ik heb vrij weinig Bachelor programma's gezien in het engels in Zweden, laat staan Stockholm. Is het misschien toch verstandiger om eerst Zweeds onder de knie te krijgen, zo ja, HOE? Uit interesse wil ik ook even weten wat vergelijkbaar is met een MBO diploma in Zweden, mocht iemand dit weten.

In ieder geval bedankt smile

Groetjes,
Michel

Offline

 

#2 2010-10-29 17:25:19

El_Llama
Gast

Re: Hej allihopa!

Hoihoi,

Zweden is een erg gecentraliseerd land, en voor het onderwijs is dat niet anders! Voor alle applicaties moet je op www.studera.nu zijn. Het is voor ons vrij eenvoudig om een aanvraag in te dienen (in tegenstelling tot mensen van buiten de EU). Al dat je nodig hebt is een (vertaald in het Engels of Zweeds!) kopietje van het gevraagde diploma, een kopie van je identiteitskaart, en een bewijs van je Engelstalige kennis. Het is doorgaans voldoende om aan te tonen dat je Engelse les gehad hebt in het secundaire onderwijs, maar als dit niet het geval is moet je een internationale proef afleggen, dewelke je dan wel heel je leven lang kan voorleggen wanneer het gevraagd wordt.

Ik het bewust over Engels en niet over Zweeds, want ik zou vast en zeker eerst op zoek gaan naar Engelstalige programma's. Ik studeer zelf ook in Zweden, en voor zover ik weet heeft zowat elke universiteit hier een flink pak aan internationale programma's, zoweel bachelors, masters als doctoraten.

In principe kan je (denk ik toch) zonder problemen voor een Zweedstalig programma gaan. De taal zal je op die manier zeker snel onder de knie krijgen; ze lijkt zodanig hard op het Nederlands dat het geen echte barrière hoeft te zijn. Maar ik zou dan zeker wel een aardig mondje Zweeds spreken alvorens je daaraan begint.

Wat betreft de diploma's: die zijn in heel de EU vergelijkbaar, dus als je op hoger niveau verder studeert zal je deze credits overal kunnen gebruiken, in veel gevallen zelfs buiten Europa. Voor landen als GB, Nederland, België en Zweden is het verschil in onderwijsniveau nauwelijks meetbaar, dus maak je daar maar geen zorgen over wink

Lycka till!

 

#3 2010-10-29 22:13:39

jag
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-10-29
Bijdragen: 9

Re: Hej allihopa!

Je kan niet voor een Zweeds programma gaan als je zelf geen Zweeds kan. Dit moet je bewijzen dmv TISUS of SAS B of Svenska B, zoals in elk land dus. In België kan je ook niet zomaar aan de hogeschool of universiteit beginnen zonder dat je kan bewijzen dat je het Nederlands onder de knie hebt.

Je hebt een beëdigde vertaling nodig van jouw diploma, dus een kopietje volstaat echt niet. Dit staat tevens op elke universiteits- hogeschoolsite.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB