Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2010-10-23 16:59:35

Kimley
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-10-23
Bijdragen: 1

Holländska för invandrare?

Hallåj!

Jag ska flytta till Holland i Januari för att bo hos min pojkvän (som bor där). Spännande. smile

Men nu har jag då frågan... här i Sverige så finns det ju SFI (Svenska för invandrare) som är en gratis språkkurs för dem som bosätter sig i landet. Vad är det som gäller i Holland? Visst lär det finnas språkkurser för invandrare? Frågan är då om dom är gratis eller om man måste betala för dom? Om man måste betala för dom, finns det bidrag att få?

Väldigt tacksam för svar. :>

Offline

 

#2 2011-01-03 22:05:03

yonnisen@hotmail.com
Gast

Re: Holländska för invandrare?

Hej! Jag är i precis samma situation! Har flyttat till pojkvän i Holland och vill lära mig holländska. Har inte hittat nåt liknande SFI, hör av dig om du gör det! Tänkte annars att man själv kan starta en liten studiecirkel.

 

#3 2011-01-04 00:19:58

jag
juniorlid/juniormedlem
Geregistreerd: 2010-10-29
Bijdragen: 9

Re: Holländska för invandrare?

http://www.hetbegintmettaal.nl/ Där borde du hitta allt information som du behöver. Säg åt din pojkvän att hjälpa dig med språket, det vill säga... INGET engelska. Du ska känna dig mycket tryggare i Holland när du börjar förstå vad man säger.

Offline

 

#4 2011-01-04 04:32:17

Ploeff
lid/medlem
Geregistreerd: 2008-03-16
Bijdragen: 88

Re: Holländska för invandrare?

Det som motsvarar SFI är enligt mig NT2: Nederlands als tweede taal, som undervisas på många ställen.
Bl.a. Volksuniversitet ger olika kurser på olika nivåer.
Själv undervisar jag svenska på Volksuniversitet Den Haag, man det finns många ställen där NT2 undervisas. Se:
http://www.volksuniversiteit.nl och välj: "30 taalkursussen" (30 språkkurser, NT2 men även utländska)
och välj sedan "Nederlands (anderstaligen)"
Då får du en lista på 34 ställen där det ska undervisas, men du behöver ju bara det ställe i närheten var du kommer att bo.
Om du skickar mig ett mejl så kan jag hjälpa dig välja om du vill. Uppge i så fall var du kommer att bo.

Offline

 

#5 2011-01-25 10:46:57

eliser
juniorlid/juniormedlem
Uit: Uppsala
Geregistreerd: 2010-12-16
Bijdragen: 4

Re: Holländska för invandrare?

Hej!

Jag sitter i precis samma sits! smile Ska flytta till pojkvännen i Holland i september, och vill självklart lära mig mer Holländska då det av ren enkelhet oftast blir Engelska vi pratar med varandra. Är det någon som har erfarenhet av dessa kurser och vet om de är bra?

Tacksam för svar! smile

Elise

Offline

 

#6 2011-01-27 08:10:22

Adrianne
lid/medlem
Uit: Uppsala, Sverige
Geregistreerd: 2010-11-15
Bijdragen: 13

Re: Holländska för invandrare?

eliser schreef:

Hej!

Jag sitter i precis samma sits! smile Ska flytta till pojkvännen i Holland i september, och vill självklart lära mig mer Holländska då det av ren enkelhet oftast blir Engelska vi pratar med varandra. Är det någon som har erfarenhet av dessa kurser och vet om de är bra?

Tacksam för svar! smile

Elise

Hejsan!

Jag har också funderingar på att flytta ned till min holländska pojkvän i september. Vi är fortfarande lite i valet och kvalet så att säga men vi får se! Mitt tips till dig är att kolla om det kanske går någon språkkurs på ett närliggande universitet för utlänningar. Själv har jag ögonen på en 13 veckors lång kurs i Tilburg, vilket är bara 2,5 mil från där jag kommer bo. Har även varit i kontakt med CSN angående detta och det verkar som om de kan erbjuda en studiemedel för sådana språkkurser. Kolla upp detta, kan ju vara en möjlighet!

Lucka till nu! big_smile
Mvh, Lisa

Offline

 

#7 2011-02-01 16:12:35

eliser
juniorlid/juniormedlem
Uit: Uppsala
Geregistreerd: 2010-12-16
Bijdragen: 4

Re: Holländska för invandrare?

[/quote=Lisa]Va kul att se att det är flera som kikar på kurser! Jag står emellan att söka en utbytestermin via universitetet, eller läsa min nästa termin på distans, men att bo i Holland då. Är man utbytesstudent finns det ju Erasmus-kurser för att lära sig Holländska, men jag vet inte vilken nivå dessa ligger på, och ifall det finns olika nivåer (?!) Det är nog bra om man kan hitta en sådan kurs som du beskriver under en längre period, är det en intensivkurs? Jag har hittat kurser på bl.a VU (vår motsvarighet till folkuniversitetet), men det är svårt att avgöra härifrån Sverige vad som passar bäst! Jag ska kika vidare, och får höra med CSN också! Lycka till du med big_smile Hoppas allt går bra!

Mvh, Elise smile

Offline

 

#8 2011-02-02 15:59:09

harry73
lid/medlem
Geregistreerd: 2007-04-27
Bijdragen: 235

Re: Holländska för invandrare?

VU = vrije universiteit amsterdam och det är ett riktigt universitet.
Volksuniversitet är nederländska motsvarigheten till folksuniversitetet
Men kanske du menade iallafall volksuniversiteit med VU

Offline

 

#9 2011-02-02 16:57:08

eliser
juniorlid/juniormedlem
Uit: Uppsala
Geregistreerd: 2010-12-16
Bijdragen: 4

Re: Holländska för invandrare?

harry73 schreef:

VU = vrije universiteit amsterdam och det är ett riktigt universitet.
Volksuniversitet är nederländska motsvarigheten till folksuniversitetet
Men kanske du menade iallafall volksuniversiteit med VU

Sant, har koll på att VU står för Vrije Universiteit Amsterdam. Det var Volksuniversitet jag syftade på i detta sammanhang dock.. smile

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Powered by PunBB