Zweeds/Nederlands forum

Voor Nederlanders en Zweden die elkaars taal willen spreken.
För nederländare och svenskar som vill tala varandras språk.

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Wegens teveel spam is dit forum gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

#1 2010-10-29 17:12:38

El_Llama
Gast

Zo leer ik Zweeds ...

Hoi iedereen,

Ik studeer voor enkele jaren in Zweden en dus vind ik het maar logisch dat ik ASAP de taal leer. Ik ben een Belg en spreek dus al vloeiend Nederlands, Frans & Engels, wat het leren van een taal ineens een pak eenvoudiger maakt. Toch is dit de eerste maal dat ik een taal op "informele wijze" leer, namelijk door ogen en oren goed open te houden. Ik heb nog enkele handige manieren gevonden die je hier zeer goed bij kunnen helpen.

1. 8sidor - 8Sidor is feitelijk bedoelt voor kinderen, visueel gehandicapten enzovoort. De site verzamelt enkele nieuwsberichten per dag en vertaalt deze in korte, eenvoudig te begrijpen zinnen. Je vindt bovenaan een knop "Lyssna" (luisteren); een functie waarmee men de geselecteerde teksten volledig in het Zweeds voorlezen op een tempo naar jouw keuze. Als je woonachtig bent in Zweden, kan je ook enkele magazines en andere printmedia bestellen!

2. Ondertitels! Als je in Zweden verblijft, dan heb je een goed excuus om meer televisie te kijken. Als je Engels van een goed niveau is, kan je op die manier heel snel wat Zweedse woorden leren. Als je op je laptop wel eens series of films bekijkt, dan kan je Zweedse ondertitels downloaden op undertexter.se.

3. Teletext - Verwant aan het voorgaande. Als je Zweedse televisie kan ontvangen, kan je voor veel programma tijdens primetime (16-20u) ondertitels verkrijgen via teletext. Voor SVT is dit op pagina 199, SVT2 299 enzovoort. Zéér handig om je Zweedse uitspraak te oefenen, omdat je het woord kan zien en horen.